Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Kysymyshän oli että olisiko meidän vanhoja hornetteja mahdollista myydä kunnostettaviksi.
Tai siis kunnostaa ja sitten myydä ulos, eli ottaa maksimaaliset hillot kotiinpäin, mutta ei kai oikein onnistu jos melkein kaikki rakenteelliset osat joutuisi vaihtamaan kun lejeerinki on vaan jo kaputt.
 
"”Kymmenien miljardien käyttäminen kansantaloudellisesti täysin tuottamattomaan hankkeeseen on mieletöntä ja taloudellisesti katastrofaalista, mutta mikä pahinta, myös Suomen turvallisuuden vaarantavaa politiikkaa”, Yrttiahon puhe jatkuu.

Boldattu onkin täysin tuntematon kommareille... OT oli tämäkin viesti...
 
Mitens muuten, kun Hornjetit lennetään loppuun niin meneekö ne ihan todella lopulliseen tappiin, vai voiko niille vielä tehdä yhden korjauksen jolla tekohengittää niitä vuosikymmenen eteenpäin? Mietin että jos rempan hinta jää muutamaan kymmeneen milliin per kone, joku ankea Itävalta tai vastaava sotilaallinen spurgula saattaisi sortua ostamaan jonkinlaisen nipun, vaikka vanhentunutta kalustoa onkin. (No kai tätä on varmasti jo asiaankuuluvissa piireissä mietitty ja uutisten puute hieman vihjaa ettei käy, mutta laitetaan nyt tänne pureskeltavaksi kuitenkin.)

Esiselvityksen mukaan se jäisi melko tarkkaan muutamaan kymmeneen miljoonaan euroon per kone (1,2 miljardia euroa kokonaisuudessaan). Esiselvitys ei tosin esittänyt elinkaaren pitkittämistä 10 vuodella, vaan 5 vuodella, mutta tämäkin lienee pitkälti suhteelliseen suorituskykyyn ja osin huoltokustannuksiin liittyvää kuin runkojen lentotunneista johtuvaa. (Jenkeissähän koneita on pidennelty 6000 --> 8000 tuntiin ja edelleen 8000 --> 10000 tuntiin). Jossakin gradussa oli "tieto", että suomalainen Hornet pääsee pienin rakennekorjauksin 4500 tuntiin (ilman niitä 3900 tuntiin), ja sitten kone menee hylkyyn. Keskirungon vaihtamisesta on myös sanottu, että on päätetty, ettei siihen lähdetä. Eli tuntien puolesta sinne varmaan voisikin taikoa sen kymmenen vuotta lisää per runko, ehkä jopa enemmän.

Toinen kysymys sitten on, miksi kukaan ostaisi käytettyä Hornetia. Ruotsalaiset todennäköisesti offloadaavat markkinoille vähemmän lennettyä Gripeniä ensi vuosikymmenellä, jahka saavat E-mallin pelittämään. Sekin riittää ilmavalvontaan eikä käyttöönottoa tarvitse aloittaa laajoilla korjauksilla. Puhumattakaan vaikkapa F-16:sta, jonka tuotetuki on turvattu vuosikymmeniksi eteenpäin ja jota liikkuu paljon käytettyjen koneiden markkinoilla.



Elinkaaren jatkamisen mahdollisuudet, vaikutukset ja kus-
tannukset
F/A-18 Hornetin elinkaaren jatkaminen 2030-luvulle nyky-
suunnitelmasta poiketen tarkoittaisi lisäkustannuksia elin-
kaaren hallintaan ja kasvattaisi kustannusriskiä tuotetuen
osalta. Hornet-kaluston suhteellinen suorituskyky heikkenee
2020-luvulla. Merkittävin suorituskyvyn lasku tapahtuu hä-
vittäjätorjunnan osalta. Hävittäjän rakenteen eliniän jatka-
minen ja uuden mittavan elinkaaripäivityksen toteuttaminen
voisivat mahdollistaa suorituskyvyn korvaamispäätöksen
siirtämisen enintään viidellä vuodella. Elinkaaren jatkamisen
lisäkustannukset muodostuvat rakennekorjauksista, tuote-
tuesta ja suorituskyvyn ylläpidosta. Lisärahoitustarve olisi
vuosiksi 2018–2022 1,2 miljardia euroa ja investointipäätös
asiasta pitäisi tehdä 2015–16.
--
 
"”Kymmenien miljardien käyttäminen kansantaloudellisesti täysin tuottamattomaan hankkeeseen on mieletöntä ja taloudellisesti katastrofaalista, mutta mikä pahinta, myös Suomen turvallisuuden vaarantavaa politiikkaa”, Yrttiahon puhe jatkuu.

Boldattu onkin täysin tuntematon kommareille... OT oli tämäkin viesti...
Älä ylläty. Vassareiden kustannuslaskentaan ei kuulu paljonko heitä äänestäneiden tuottamattomuus on!
 
Ja muutenkin Yrttiaho unohtaa 30% vaatimuksen teollisesta yhteistyöstä, joka tuo suomalaiselle ilmailualan teollisuudelle töitä ja osaamista, ja tätä osaamista voidaan sitten hyödyntää mm. tuotekehittelyssä, jonka seurauksena tulisi tuotteita, joita voisimme myydä ja saada näin työllisyyttä ja rahaa johtaen verovarojen saamiseen.
 
Älä ylläty. Vassareiden kustannuslaskentaan ei kuulu paljonko heitä äänestäneiden tuottamattomuus on!
Älä mene tuohon "köyhät kyykkyyn, ylös, kyykkyyn" kuoroon laskeskelemaan tuottavuutta ainoana valtion mittarina. Muunkinlaisia helposti on. No ei ehkä tällä forumilla mutta silti.
 
Ja muutenkin Yrttiaho unohtaa 30% vaatimuksen teollisesta yhteistyöstä, joka tuo suomalaiselle ilmailualan teollisuudelle töitä ja osaamista, ja tätä osaamista voidaan sitten hyödyntää mm. tuotekehittelyssä, jonka seurauksena tulisi tuotteita, joita voisimme myydä ja saada näin työllisyyttä ja rahaa johtaen verovarojen saamiseen.
Olikos jotenkin vaikuttava tämä Yrttiaho (ei mahda mitään että nimi naurattaa) kun näin suuren vastakaiun sai täällä? Itse en huomannut ollenkaan kun sen kaahaavan ampujan kiinniottoa, brittien parlamentaarista kämmeltämistä, ja Pukin maaliputken nitkahdusta tuli seurattua.
 
Ei se remppa jää muutamaan kymppiin per kone. Käytännössä rungot on loppuun lennetty, jolloin remppa on hemmetin kallis. Tämä on tutkittu, selvitetty ja todettu huonoksi vaihtoehdoksi

Jostain luin, että vaatisivat uudet rungot ja uusia runkoja ei enää valmisteta, joten niitä ei pysty varaosina ostamaan. Totta kai rahalla saa vaikka mitä, mutta Legacy Hornetien runkojen valmistuksen käynnistäminen Suomen HN-elinkaaren pidennystä varten kuulostaa aika sairaan kalliilta
 
Olikos jotenkin vaikuttava tämä Yrttiaho (ei mahda mitään että nimi naurattaa) kun näin suuren vastakaiun sai täällä? Itse en huomannut ollenkaan kun sen kaahaavan ampujan kiinniottoa, brittien parlamentaarista kämmeltämistä, ja Pukin maaliputken nitkahdusta tuli seurattua.
Selitkätkö vähän yksinkertaisemmin? Tässä jo six-packing jäljeen menossa viiniä, niin en ihan parhaiammillaan ole viestisi ymmärtämisen suhteen.
 
  • Rakasta
Reactions: TT
Toinen kysymys sitten on, miksi kukaan ostaisi käytettyä Hornetia.
No siis joku Itävalta jolla on politiikka sekaisin eikä hinkua pitää ilmavoimia, mutta jotain pitäisi kuitenkin olla maineen vuoksi.

Ehkä loppuun käytetyt ja sitten uusitut Gripenit olisivat halvempia kuten sanoit, mutta tarkoitin nimenomaan että käyttöönottoa ei taritsisi ostajan aloittaa laajoilla korjauksilla, kun se täysremppa olisi jo tehty täällä Valmetin/Patrian (?) toimesta myyntikuntoon. Sitäpä juuri haihattelin.
 
Selitkätkö vähän yksinkertaisemmin? Tässä jo six-packing jäljeen menossa viiniä, niin en ihan parhaiammillaan ole viestisi ymmärtämisen suhteen.
Niin siis tarkoitin vain että kuka Yrttiaho. Ei heilauta viisaria mihinkään suuntaan. Urpo Pikkupeura oli paljon tunnetumpi poliitikko, mutta 80-luvulla.
 
Jostain luin, että vaatisivat uudet rungot ja uusia runkoja ei enää valmisteta, joten niitä ei pysty varaosina ostamaan. Totta kai rahalla saa vaikka mitä, mutta Legacy Hornetien runkojen valmistuksen käynnistäminen Suomen HN-elinkaaren pidennystä varten kuulostaa aika sairaan kalliilta
Saiskohan Kanadalta taas kannibalisoitua vähemmän lennettyjä osia? Tai sitten autotallin kokoinen 3D-printteri. [Juu ei. Lisäävällä valmistuksella ei ole vaativassa metallurgiassa sijaa. Joko ominaisuudet tai ominaisuuksien ennustettavuus on kelvotonta, kertovat ei-trendipellet insenjöörit muualla. Vaikka Lämäri teetti jonkin osan titaanista Raptoriin tuolla tavalla.] Super-Hornetin rungotkin taitavat olla aika 90%+ yhteensopimattomia osia, helposta nimestä huolimatta.
 
Selitkätkö vähän yksinkertaisemmin? Tässä jo six-packing jäljeen menossa viiniä, niin en ihan parhaiammillaan ole viestisi ymmärtämisen suhteen.
ja vielä perään että "salut kamarada", ilta on sametttisen hieno kuin Suomen kesä parhaimmillaan ja maistukoon viini hyvältä, hieman etelärinteinen syvällä pohjoisessa kypsynyt ja tamminen aavistuksen marjaisa bukee kenties
 
No siis joku Itävalta jolla on politiikka sekaisin eikä hinkua pitää ilmavoimia, mutta jotain pitäisi kuitenkin olla maineen vuoksi.

Ehkä loppuun käytetyt ja sitten uusitut Gripenit olisivat halvempia kuten sanoit, mutta tarkoitin nimenomaan että käyttöönottoa ei taritsisi ostajan aloittaa laajoilla korjauksilla, kun se täysremppa olisi jo tehty täällä Valmetin/Patrian (?) toimesta myyntikuntoon. Sitäpä juuri haihattelin.

Ruotsalaisten Gripenit nimenomaan eivät ole loppuunkäytettyjä, niillä on keskimäärin takana 1100 tuntia ja elinkaaren pitäisi olla 8000 tuntia. Ihan eri asia kuin suomalaisten Hornetit. Eikä ostajan tarvitse omin kätösin remontoida mitään muitakaan konetyyppejä, ellei ehdottomasti halua, myyjä- tai valmistajamaalla on tavallisesti järjestelmät olemassa sitä varten. Mihinkään spekulatiiviseen "puunataan myyntikuntoon ja katsotaan, jos joku haluaa ostaa" -menettelyyn Suomella - tai varsinkaan Suomen puolustusvoimilla - ei ole varaa.

Mitä taas tulee Itävaltaan, niin siellä haluttaisiin nimenomaan jotakin halpaa ja vain kourallinen koneita. Käytännössä konetyypillä pitää olla muita käyttäjiä, joiden siivellä voidaan mennä ylläpidossa. Muutenkin kone saisi olla yksimoottorinen ja kevyehkö. F-16 tai FA-50 voisi olla passeli tuohon tarpeeseen, tosin halvinta saattaa silti olla jatkaa Typhoonin kanssa... ne kun on jo hankittu, vaikka käyttö onkin pirun kallista.
 
Ilmaisia lounaita ei olekkaan.

Tarkoittaisi sitä että ikinä ei voisi olla omaa mieltä mistään asiasta. Tämähän on ihan julkisesti lausuttu. Vasalliksi ei ainakaan kannata ruveta.
Israel on vasalli joka ei voi ikinä olla "omaa mieltä mistään asiasta"?

Kuka on lausunut tuollaisia julkisesti?
 
Israel on vasalli joka ei voi ikinä olla "omaa mieltä mistään asiasta"?

Kuka on lausunut tuollaisia julkisesti?
Ei kukaan. USA:n ja Israelin suhde on uniikki, ja siinä valtasuhteen suunta on epäselvä ja varsinaisen valtiorakenteen ulkopuolella. Mutta ilmaiset aseet kelle tahansa muulle tarkoittaisi vasallin asemaa.
 
Kysymyshän oli että olisiko meidän vanhoja hornetteja mahdollista myydä kunnostettaviksi.
Ehkä, Kanada voisi hyvinkin olla ostajaehdokas sillä se voi hyvinkin käyttää Horneteja pidempään kuin vielä nyt näyttää, eli yli vuoden 2032. Ehkä jopa USMC jos alkava lama leikkaa budjettia.
Ainoastaan Kanada käytännössä tulee kyseeseen. USA ei tulle myöntämään lupaa myydä käytettyä enää kokonaan uudelle ostajalle. Eikä kyllä kenenkään kannata alkaa rakentamaan huoltoa, koulutusta ja infraa tyhjästä lyhytaikaiselle. Tällainen veivi tehtiin vasta kun Israel oli myymässä USA:n puoliksi heille aiemmin lahjoittamia F-16:ia Kroatiaan.
 
Back
Top