Ilmatankkauksessa on se hyvä puoli, että jos vihollinen on pamauttanut ohjuksilla maantietukikohtien asfaltteja rikki, saadaan tällä aikaa ostettua niiden korjaamiseen, jotta laskeutuminen voitaisiin tehdä turvallisesti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos vihollinen on jo onnistunut pamauttamaan tukikohtien asvaltteja rikki kymmenissä pisteissä, on ne tankkauskoneetkin jo maadoitettu/tuhottu. Niillä kun on vähemmän paikkoja mistä lentää.Ilmatankkauksessa on se hyvä puoli, että jos vihollinen on pamauttanut ohjuksilla maantietukikohtien asfaltteja rikki, saadaan tällä aikaa ostettua niiden korjaamiseen, jotta laskeutuminen voitaisiin tehdä turvallisesti.
Mutta eihän moisia ole käytetty kuin kv-harjoitusten ja siirtymien yhteydessä. Kelpoisuutta käydään kyllä rakentamassa myös täällä.Jossittelu on jotain mihin ei ole varaa. Tankkerifetissi kumpuaa ihan siitä perusajatuksesta että ilmatankkauksella pidennetään hävittäjän toiminta-aikaa ilmassa. Sen on Ilmavaivojen päällystökin maininnut ja siksi se on hankittu USAF:a, kun ei ole ollut hynyä. Ei sitä jonkun krihan vuoksi hankittu, vaikka se tukee sitäkin.
Hävittäjä on tehokas taivaalla ja se aika jonka se viettää maassa vaikkapa polttoainetta haulaamassa, on hukkaa. Nykyaikaiset ilmaoperaatiot vaativat tankkausta ilmassa ja ylipäätään lisää lentoaikaa. Sitä haetaan mm.noilla CFT-tankeilla. F-35 on siinä hyvä että sillä on paljon sisäistä löpöä, eikä tankkeja siipiin tarvita kun häive kärsii.
Pari kuvaa Lentopostista sivuaa aihetta, alkuperäinen juttu täällä http://www.lentoposti.fi/uutiset/il...st_kiistell_n_mutta_mist_tuli_luku_64_konetta
Kansallinen yhteistyö raskaan kuljetuskyvyn luomiseksi
Työryhmä suosittaa, että jo vuoden 2007 aikana aloitetaan yksityiskohtainen selvitystyö yhteistoiminnassa Finnairin kanssa valtion ja Finnairin välisestä mahdollisesta yhteistyöjärjestelystä. Tälle selvitykselle esitetään tavoitteeksi tutkia mahdollisuus hankkia vähintään kaksi siviilimatkustaja- koneen monikäytöversiota (Multi Role Tanker Transport, MRTT). Hankkeeseen tulisi liittää mukaan kaikki ne hallinnonalat, joilla on tarvetta raskaalle ilmakuljetuskyvylle. Tämä toimintamalli tukisi valtion enemmistöosuuden säilyttämistä Finnairin omistuksessa myös tulevaisuudessa. Tässä mallissa olisi tarkoituksenmukaista hyödyntää Finnairin nykyisen ja tilatun lentokaluston mukaista len- täjäkoulutusta ja huoltojärjestelmää. Tällöin yksi ratkaisumalli voisi olla esimerkiksi A330 MRTT -konetyyppi, joka täyttää merkittäviltä osin raskaan ilmakuljetus- ja ilmatankkauskyvyn kansalliset tarpeet. Kansallisessa hallinnassa oleva koneet ovat luotettavasti saatavissa Suomen valtiojohdon päättämään käyttöön kriisitilanteessa. Tämä ratkaisumalli vastaisi siten hyvin myös valtion tarpeeseen ylläpitää kansalaisten evakuointivalmiutta. Työryhmä esittää, että valtion ja Finnairin yhteistyöhön otettaisiin kantaa tulevassa hallitusohjelmassa ja mahdollisessa vuoden 2008 valtio- neuvoston turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa sekä tulevissa kehyspäätöksissä.
Lähde löytyy puolustusministeriön sivuilta: "Tutkielma raskaan ilmakuljetuskyvyn hankkimiseksi"(2006).
Tehneekö tankkeri pakettia suorituskykyisemmäksi? Rafale ja Typhoon on kalliita ja voi olla viisaampi puristaa niitä koko rahalla ettei jää vajaaksi verrattuna muihin.
Mistä tämä tankkerifetissi oikein kumpuaa, että Suomen kokoiseen maahan pitäisi saada ilmatankkauskyky? Ei niitä mistään kaupan päälle saa, vaan kyllä ostaja sen aina maksaa tavalla tai toisella.
Joo, ei tutkavalvontakoneita ainakaan Saab ole tarjouksesta saatujen tietojen pohjalta päätellen tyrmännyt.
Tämä juurikin. Kun nyt ymmärtääkseni meidän kaukovalvontatutkat yltävät matalalla vain 50 kilometrin päähän rajan yli, AWACS kymmenkertaistaisi tämän ja auttaisi kovasti harmaassa vaiheessa kun lähestyvä vihollinen huomattaisiin paljon kauempaa ja jäisi kymmenkertaisesti aikaa reagoida.Näinhän se on. Toisaalta joku voisi argumentoida, että ne tarjoavat enemmän vastinetta rahalle kuin ilmatankkauskoneet.
Eihän se yllätä ettei ole halua sitoutua edes puolikkaalla kalliiseen kotimaan huolto-organisaatioon. Finskihän muutenkin liisaa noin kolmanneksen kalustostaan, joten omistaminen ei ole eritysen mieluista heidän näkökulmasta. Täytyy olla joustavuutta.Tämä oli muistaakseni juuri se, johon Finnair vastasi "no way, ei aloiteta selvitystyötä". Idea lähti siviilipuolella liikkeelle Tsunamin jälkeen, kun pohdittiin mistä löytyy kalusto mahdollisiin vielä isompiin massaevakuointeihin erityisesti, jos osa väestöstä tarvitsee ambulanssitason kuljetuksia (jolloin matkustajakonekaluston muuntaminen on liian hidasta). Samalla olisi tullut mahdollisuus ilmatankkaukseen ja tukikohtavarustuksen kuljettamiseen, mitä olisi haikailtu apuvälineeksi Ilmavoimien mahdolliselle osallistumiselle maailmanpoliisikeikoille. (Se taas on tarpeellista koulutusaineisto- ja tiedusteluyhteistyön ylläpitämiselle USA:n kanssa. Kun ei olla puolustusliitossa, täytyy olla mukana hyökkäysliitoissa)
Tämä juurikin. Kun nyt ymmärtääkseni meidän kaukovalvontatutkat yltävät matalalla vain 50 kilometrin päähän rajan yli, AWACS kymmenkertaistaisi tämän ja auttaisi kovasti harmaassa vaiheessa kun lähestyvä vihollinen huomattaisiin paljon kauempaa ja jäisi kymmenkertaisesti aikaa reagoida.
Niitä AWACSeja voisi olla se 4-5, jos rahoituksen realiteetit jätetään huomioimatta. Oletetaan niin, että yksi olisi huollossa, toinen tehtävissä, kolmas palaamassa tehtävistä ja neljäs menossa tehtävään. Sitten viides olisi reservissä vaikka jos tulisi yllättävä tarve vaikka toiselle puolelle maatakin AWACS vartioimaan hetkeksi ja muutenkin sodanajan tappiovarana. Uskon, että tuohon viiteen AWACSiin voisi löytyä pienillä lisärehkimisillä varat sopivasti vuosittaiseen budjettiin.Periaatteessa näin. Etenkin rauhan aikana ja harmaassa vaiheessa kyvyn voi nähdä arvokkaana, kun voidaan seurata paremmin vihollisen ilmatoimintaa rajan takana. Ei tarvitse välttämättä uhrata hävittäjien arvokasta lentoaikaa jatkuvaan partiointiin. Ensimmäisen tutkavalvontalentokoneen pudottua saattaisi tosin käydä niin, että loput vedettäisiin jonnekin Turku-Jyväskylä-Oulu -linjan länsipuolelle ja sitten se ennakkovaroitukseen käytettävissä oleva aika vähenisi.
Kahden kuljetuskoneen "rotaatiota" ei ehkä parane verrata operatiiviseen tehtävään. Eihän noita tosin 4-5:ttä kovin monella ole.Jotenkin olen taipuvainen ajattelemaan, että tuollaisen koneen rotaatio on verrannollinen ennemmin casaan kuin hävittäjään. Näin jos ajatellaan yksin jo toiminta-aikaa. Kaksi tuollaista antaa siis jo aika hyvän edun ja en näe, että niitä tarvittaisiin 4 tai 5:tä.