Ruotsalaisille maksettiin jo suojelurahat Pohjanmaa-luokan taistelujärjestelmän muodossa.
Kyllä.
Mutta oma veikkaukseni on että valitaan yleiseurooppalainen kone. Ja joku demareita ja vasemmistoa lepyttävä Ruotsi kytkös tulee mukaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ruotsalaisille maksettiin jo suojelurahat Pohjanmaa-luokan taistelujärjestelmän muodossa.
Itse veikkaisin siinä tapauksessa Rafalea. Rafale kun on kyvykkäämpi kuin Typhoon ja vasemmistolle voidaan prameilla että se on kokonaan itsenäinen Amerikasta ja paukuttaa eurooppalaista yhteistyötä.Kyllä.
Mutta oma veikkaukseni on että valitaan yleiseurooppalainen kone. Ja joku demareita ja vasemmistoa lepyttävä Ruotsi kytkös tulee mukaan.
Jos puhutaan Saabin tuotteista niin laitan kertauksena vielä tietoja UAE:n kaupoista:Ei ne niin kalliita nyt ole. Joskus aikaisemminkin foorumilla pyörineestä jenkkitaulukosta, jonka mukaan koneiden "lainaamisesta" syntyvät kulut laskutetaan. Esim. E-3G vajaa 18k dollaria tunnilta ja E-2C reilu 9k dollaria tunnilta, vertailun vuoksi F-16C reilu 8k dollaria tunnilta ja F/A-18F 10,5k dollaria tunnilta
Gripen F EW-variantti on pelkkää höttöä. Pelkät podit tai kaksipaikkaisuus ei tee koneeseen EW-varausta, vaan se pitää kehittää alusta saakka, kuten Growlerin kohdalla. Näin siis jos haluaa todellista suorituskykyä.Vertailutietona: Aussit ovat maksaneet NGJ-kehityksestä jo saman 500 milliä. Joten Growlerissa on vähintään samanlainen sitoumus ajan tasalla pitämiseen. Tosin niistä saataneen enemmän suorituskykyä kuin parista AEW-koneesta. Gripen F:stä ei ainakaan tarvise kuvitella kummoisia kun GlobalEye on siinä paketissa imemässä mehut.
Tämä näin ja toivon itse että Gripeniin tulee hyvät elso-kyvyt, jotta naapurimme kyvyt olisivat paremmat ja omammekin myös mikäli Gripen valitaan.Luulo ei tunnetusti ole tiedon väärtti.. Tekniikka kehittyy, pienenee ja siitä tulee energia tehokkaampaa. Mitä tulee sitten siihen softapuoleen niin sen suhteen tuskin foorumi keskustelussa tulee viisaammaksi. Ne ketkä tietää ei kerro. Saabilla on pitkä kokemus tutkista, yms. En aliarvioisi kykyä tuottaa toimivaa EW järjestelmää.
Tahdon sanoa, että elso gripen voi olla hyvä ja toimiva tai sitten ei. Se ei arvailemalla selviä.
Gripen F EW-variantti on pelkkää höttöä. Pelkät podit tai kaksipaikkaisuus ei tee koneeseen EW-varausta, vaan se pitää kehittää alusta saakka, kuten Growlerin kohdalla. Näin siis jos haluaa todellista suorituskykyä.
Gripenin pieni koko ja vähäinen sähköntuottokyky eivät tee siitä optimaalista häirintäkonetta, luulen ma. Saab kosiskelee kaikella mahdollisella optioilla ja varmaan tuossa piilee juuri se juju että JOS suomi hankkii ja osallistuu kehittämiseen niin joskus voi lupputuotteena olla jonkinlainen ELSO-variantti. Noista kun ei ole Saabilla kokemusta ja vielä vähemmän suomella.
Lentääkö NGJ podi jo jossain muualla kuin havainne kuvissa? Mulla on puhelimessa tänä päivänä enemmän tehoa mitä 30 vuotta sitten tietokoneessa. NGJ on toki uusi mutta minulla ei ammattitaito tai edes mielikuvitus (joka on asian luonteen vuoksi yhdentekevää) riitä miettimään Arexis kykyjä suheessa NGJ:n. Raha ja kokemus toki auttavat uuden suunnittelussa mutta joskus rahaa voi olla käytössä liikaakin. Se voi tuoda hommaan tehottomuutta ja rahaa palaa ns. hukkaan. Minulle tietoa on liian vähän käytössä voidakseni arvioida edes todennäköisyyksiä.Ei sitä ole olemassa. On vain Arexis-podi (jota kaupataan myös muihin kuin Gripeneihin), jonka pitäisi omalla voimalla kyetä vaikuttamaan.
Iso ero tehopotentiaalissa ja tekijän kokemuksessa+rahavaroissa.
Aina voi onnistua paremmin kuin muut, mutta todennäköisyys ei ole erityisen hyvä.
Ehkä vaatimattomammalla tavoitteenasetannalla pärjää. Jos esim. EA-ominaisuudet unohdetaan ja keskitytään puolustaviin toimiin niin ehkä moninkertaisesti yhtä NGJ:n podia (niitähän oli useammalle taajuusalueelle omansa) vähemmällä teholla saa jotain hyödyllistä aikaan.
Joo, totta on tuo Viggen EW, joka oli ilmeisen kyvykäs aikanaan. Ajat ovat tosin muuttuneet siitä.Saabilla on hyvinkin kokemusta ELSO-varianteista, onhan sellaiset rakennettu ainakin Lansenista ja Viggenistä. Growler taas on yli 90-prosenttisesti Super Hornet, ja kiinteä ELSO-varustus (lähinnä sensorit) on pääasiassa mahdutettu konetykin paikalle sekä siivenkärkiin. Samojen laitteistojen asentaminen ulkoisiin säiliöihin tuskin on sinänsä mahdotonta, ja elektroniikan miniatyrisoitumisen myötä koko ja paino lienevät pudonneet parinkymmenen vuoden takaisesta.
Ooh, adaptiivinen antennikenttä 7*9 elementillä... Arexis edustaa selvästi nykyaikaa!Joo, totta on tuo Viggen EW, joka oli ilmeisen kyvykäs aikanaan. Ajat ovat tosin muuttuneet siitä.
Gripen E:ssä on vakiona MFS EW- järjestelmä ohjusvaroittimineen ja AESA-lähettimineen. Siihen voidaan lisätä tuo Arexis EAJP-podi tai kaksi uloimpiin ripustimiin. Onhan Gripen F varmaankin ihan pätevä toimimaan tutkia vastaan, mutta sähkömagneettisen spektrin hallinta vaatii muutakin kuin korkea- ja matalataajuisen tutkahäirintäkyvyn. Gripenin mahdollisuudet kyber-, viestintä- ja vaikkapa laajakaistasignaalin häirintään ovat täysin ilman varmistusta.
Samanaikaisesti kehitettävien podien koolla on merkitystä (NGJ ja Arexis EAJP), eikä ole mielestäni realististä väittää suoralta kädeltä että USA:ssa ei osata tehdä keveitä säiliötä, kun taas Saab hoitaa homman pikkuhinnalla ja murto-osalla painosta. Lähetysteho ja podien ominaisuudet ovat hämärän peitossa.
Arexis EAJP:
https://www.nyteknik.se/premium/sjalvsakert-saab-visar-upp-jammerpod-ett-nytt-supervapen-6960777
Näen suurimpien erojen EA-18G:n ja Gripen F(EW) versioiden välillä olevan:
- kuormankantokyvyn puute ja vaikutus suorituskykyyn. Gripen on 2-paikkaisena todennäköisesti entistä lyhytjalkaisempi ja joutuu ottamaan pa-säiliöitä siipien alle lisäämään toiminta-aikaa myös EW-moodissa. Kone tuskin kantaa kahta IRIS-T:ä enempää omasuojaa.
- toiminta-aika /säde. Gripeniin ei ole olemassa CFT-tankkeja, joten kone joutuu kantamaan enemmän vastusta aiheuttavia säiliöitä. Ne vievät tilaa muulta.
- AARGM ohjus ja BVRAAM-ohjukset. EA-18 voi kantaa molempia 2 kpl. AARGM on 360 kg/kpl ja ER-versiot enemmän. Meteor 190 kg/kpl ja AMRAAM 160 kg/kpl. Gripen ei pysty hyökkäämään tai puolustamaan itseään todennäköisesti ohjuksilla yhtä hyvin kuin Growler. Gripenin laskupainokin rajoittaa kuormaa itsessään.
- Signaali- ja kyberhäirintä: onko sitä Gripenissä lainkaan? Tuleeko sitä? Jenkkikone pystyy jo nyt siihen ja kykyä parannetaan block 2-versioissa todennäköisesti. Nämä kyvyt ovat aliarvioituja ja ovat yksi osa todellisen häirintäkoneen potentiaalia.
EA-18 ei ole mikään museokone,vaan 2000-luvun tuote. Siinä on syynsä miksi se valittiin lavetiksi EW-sodankäyntiin. Kone on riittävän suuri jotta siihen saadaan sisällekin rakennettua kykyä ja potentiaalia tulevaisuuteen. Pelkät ohjelmistot eivät auta, jos ei ole hardwarea.
EA-18 on sodassa testattu ja sitä on käytetty mm. tienvarsipommien neutraloimiseen Irakissa.
Mahdollinen hyöty meille riippuu siitä tietenkin että mitä halutaan /tarvitaan. Jos pelkkä tutkahäirintä riittää, voi Gripen olla siinä ihan kelpo peli, mutta jos halutaan enemmän spektrin hallintaa ja laajempaa kykyä, Growler tuottaa sitä. Itse kallistuisin jälkimmäiseen.
Niin, noita taajuuksia siinä käytetään, mutta sodankäyntikyky pitänee voinee pitää sisällää jotain spesifiä hyökkäyskykyä verkoissa. En tiedä muuta kuin että noilla taajuuksilla voidaan toimia, mutta jos haluat tarkempaa tietoa, sitä on kysyttävä koneen valmistajaltaOoh, adaptiivinen antennikenttä 7*9 elementillä... Arexis edustaa selvästi nykyaikaa!
Mitä tarkoitat kyberhäirinnällä? Kyberhäirintä on terminä outo... Häirintäkoneet kykenevät häiritsemään luonnollisesti ainoastaan radiotaajuisia signaaleja. Jos data kulkee radioteitse (esim. WiFi, 4G, 5G), sitä voidaan häiritä esim. häirintäkoneilla.
Ainakaan ilmalavetti ei pidä sisällään mitään spesifiä hyökkäyskykyä verkossa. Sen sijaan sillä pystyy kyllä halvaannuttamaan radiotaajuuksilla tapahtuvan liikenteen.Niin, noita taajuuksia siinä käytetään, mutta sodankäyntikyky pitänee voinee pitää sisällää jotain spesifiä hyökkäyskykyä verkoissa. En tiedä muuta kuin että noilla taajuuksilla voidaan toimia, mutta jos haluat tarkempaa tietoa, sitä on kysyttävä koneen valmistajalta
Onko tietoa vai puhdasta päättelyä?Ainakaan ilmalavetti ei pidä sisällään mitään spesifiä hyökkäyskykyä verkossa. Sen sijaan sillä pystyy kyllä halvaannuttamaan radiotaajuuksilla tapahtuvan liikenteen.
Ihan perusfysiikkaa... Dataliikenteestä >90% kulkee valokaapeleissa, joihin radiotaajuisella häirinnällä ei ole mitään vaikutusta. Viimeinen maili VOI kulkea radioteitse, jos loppukäyttäjä on tabletin tai kännykän päässä. Tällöinkin kyseessä on ainoastaan yksittäisen tossunkuluttajan viestintä, tärkeät datavirrat (kuten pankkien rahaliikenne) eivät kulje radioteitse.Onko tietoa vai puhdasta päättelyä?
Tässä vähän teoriataustaa adaptiivisista antenneista. Tämä(kin) linkki johti Aalto-yliopistoon, Suomessa aiheen kehitys on varsin pitkällä eikä Ruotsissakaan huonosti mene tällä alueella:Joo, totta on tuo Viggen EW, joka oli ilmeisen kyvykäs aikanaan. Ajat ovat tosin muuttuneet siitä.
Gripen E:ssä on vakiona MFS EW- järjestelmä ohjusvaroittimineen ja AESA-lähettimineen. Siihen voidaan lisätä tuo Arexis EAJP-podi tai kaksi uloimpiin ripustimiin. Onhan Gripen F varmaankin ihan pätevä toimimaan tutkia vastaan, mutta sähkömagneettisen spektrin hallinta vaatii muutakin kuin korkea- ja matalataajuisen tutkahäirintäkyvyn. Gripenin mahdollisuudet kyber-, viestintä- ja vaikkapa laajakaistasignaalin häirintään ovat täysin ilman varmistusta.
Samanaikaisesti kehitettävien podien koolla on merkitystä (NGJ ja Arexis EAJP), eikä ole mielestäni realististä väittää suoralta kädeltä että USA:ssa ei osata tehdä keveitä säiliötä, kun taas Saab hoitaa homman pikkuhinnalla ja murto-osalla painosta. Lähetysteho ja podien ominaisuudet ovat hämärän peitossa.
Arexis EAJP:
https://www.nyteknik.se/premium/sjalvsakert-saab-visar-upp-jammerpod-ett-nytt-supervapen-6960777
Näen suurimpien erojen EA-18G:n ja Gripen F(EW) versioiden välillä olevan:
- kuormankantokyvyn puute ja vaikutus suorituskykyyn. Gripen on 2-paikkaisena todennäköisesti entistä lyhytjalkaisempi ja joutuu ottamaan pa-säiliöitä siipien alle lisäämään toiminta-aikaa myös EW-moodissa. Kone tuskin kantaa kahta IRIS-T:ä enempää omasuojaa.
- toiminta-aika /säde. Gripeniin ei ole olemassa CFT-tankkeja, joten kone joutuu kantamaan enemmän vastusta aiheuttavia säiliöitä. Ne vievät tilaa muulta.
- AARGM ohjus ja BVRAAM-ohjukset. EA-18 voi kantaa molempia 2 kpl. AARGM on 360 kg/kpl ja ER-versiot enemmän. Meteor 190 kg/kpl ja AMRAAM 160 kg/kpl. Gripen ei pysty hyökkäämään tai puolustamaan itseään todennäköisesti ohjuksilla yhtä hyvin kuin Growler. Gripenin laskupainokin rajoittaa kuormaa itsessään.
- Signaali- ja kyberhäirintä: onko sitä Gripenissä lainkaan? Tuleeko sitä? Jenkkikone pystyy jo nyt siihen ja kykyä parannetaan block 2-versioissa todennäköisesti. Nämä kyvyt ovat aliarvioituja ja ovat yksi osa todellisen häirintäkoneen potentiaalia.
EA-18 ei ole mikään museokone,vaan 2000-luvun tuote. Siinä on syynsä miksi se valittiin lavetiksi EW-sodankäyntiin. Kone on riittävän suuri jotta siihen saadaan sisällekin rakennettua kykyä ja potentiaalia tulevaisuuteen. Pelkät ohjelmistot eivät auta, jos ei ole hardwarea.
EA-18 on sodassa testattu ja sitä on käytetty mm. tienvarsipommien neutraloimiseen Irakissa.
Mahdollinen hyöty meille riippuu siitä tietenkin että mitä halutaan /tarvitaan. Jos pelkkä tutkahäirintä riittää, voi Gripen olla siinä ihan kelpo peli, mutta jos halutaan enemmän spektrin hallintaa ja laajempaa kykyä, Growler tuottaa sitä. Itse kallistuisin jälkimmäiseen.
Noi vaunut ja lentokoneet harvemmin kulkevat valokaapeli perseessä, joten kaippa häirinnällä jotain tehoa on?Ihan perusfysiikkaa... Dataliikenteestä >90% kulkee valokaapeleissa, joihin radiotaajuisella häirinnällä ei ole mitään vaikutusta. Viimeinen maili VOI kulkea radioteitse, jos loppukäyttäjä on tabletin tai kännykän päässä. Tällöinkin kyseessä on ainoastaan yksittäisen tossunkuluttajan viestintä, tärkeät datavirrat (kuten pankkien rahaliikenne) eivät kulje radioteitse.