Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kiitän tiedosta.Sodanajan budjetti ei todellakaan tule olemaan 250 milliä vuodessa ja noin 3 miljardia vuodessa koko PV:n budjetti, vaan huomattavasti korkeampi.
JSM oli myös minulla mielessä. Wikipedian mukaan kantomatka hi-hi-low lentoprofiililla on yli 560 km. On kyllä aika huikeasti.
En tiedä yhtään paljonko tunti simulaatiossa maksaa, mutta olettaisin sen olevan pelkästään laitteen vaatima sähkölasku ja operoijien palkat.
Yhden simulaattori-lentokerran pituus on keskimäärin puolesta tunnista tuntiin. Satakunnan Lennostossa simulaattori-opettajana työskentelevä kapteeni
Tommi Puro ei anna yksiselitteistä hinta-arviota siitä, kuinka paljon on yhden simulaattorin lentotunnin hinta. Puron mukaan kustannukset riippuvat täysin laskentatavasta: onko kyse vain käytön vaa-
timasta sähkönkulutuksesta, vai otetaanko huomioon lisäksi esimerkiksi henkilöstön palkkakulut tai osien keskimääräinen kuluminen pidemmällä aikavälillä.
Lopulta hän heittää ilmaan summan 1000 euroa samalla kuitenkin tarkentaen, että kyseessä todellakin on vain karu arvio. Heittoa voi siinä olla puoleen jos toiseenkin.
Simulaattoriosasto hoitaa ilmavoi-
mien Hornet-koulutusta. Sen tehtävät
ovat organisoida keväisin viiden viikon
pituinen tyyppikurssi uusille kadeteille,
sekä olla ilmataistelukeskuksen muka-
na toteuttamassa asekursseja I, II, III.
Muina aikoina se järjestää simulaattori-
harjoittelua hätätilanteissa sekä kertaa-
via simulaattorilentoja. Vuosittainen
WTT-simulaattorin käyttötuntimäärä
Satakunnan Lennostossa on noin 400.
Simulaattoriosasto työllistää seitse-
män henkilöä, joista ainoastaan kaksi –
johtaja ja simulaattoriopettaja – ovat
ammattisotilaita. Simulaattori-insinöö-
ri, simulaattorimekaanikko sekä kolme
simulaattoriteknikkoa ovat siviilityön-
tekijöitä.
Jos sama pätee Lapin Lennostoon ja Karjalan Lennostoon ja tuo 400 tuntia Satakunnan lennoston tuntia jakautuu puoleen molemille jäljellä oleville hävittäjälennostoille, se olisi 1200 tuntia Hornet-simulaattorissa per vuosi ilmavoimissa.Ei kyllä paljoa käytetä vuositasolla, jos vain 400 tuntia.
Lämärin itsen mukaan jotkut yksiköt jakavat arkipäiväisen harjoittelunsa, jne... 50/50 itse lentokoneilla ja simulaattoreilla lentämisen välillä.Due to the high fidelity of the F-35 Full Mission Simulator, some units are performing nearly a 50/50 training split between the aircraft and the simulator for affordability
Jaaha, mistäs tietävät mikä satelliitti kuuluu kenellekkin? Jos esim. rähisevät pelkästään Suomelle, niin alkaako venäjän yli lipuvia satelliitteja tippumaan huolimatta siitä kenen ne on? Ja ne Iceyen satelliitit ovat lisäksi vielä harvinaisen pieniä.Ei kannata, venäläiset ampuvat satelliitinkin alas.
Onkohan tuo WTT-simu enää edes käytössä? Simulaattoritunteja on varmasti tuon artikkelin ajoista lisätty ja joka lennostossa löytyy nykyään keskenään verkottuneet simulaattorit.
Joskus tuota itsekin miettinyt. Alkuperäisessä asussaan WTT ei varmasti voi olla, mutta aika vähän siitä on mitään juttua ollut.
400 tuntia juuri tuolla WTT simulaattorilla on varmaankin ihan hyvä määrä, kun ottaa huomioon että tavallisia arkityöpäiviä ei vuodessa ole paljon yli 200. Eli noin kaksi suoritetta per päivä. Kyseinen laite vaatii täysipäiväisen käyttöhenkilöstön ja huollon tarvekin on luultavasti kohtuullinen.
Kevyempiä simulaattoreita pitäisi olla useampi per lennosto ja niiden käyttö onnistuu varmaankin ihan perus laivueen henkilökunnalta. Näin ollen niillä todennäköisesti on huomattavasti suuremmat käyttötuntimäärät.
Jaaha, mistäs tietävät mikä satelliitti kuuluu kenellekkin? Jos esim. rähisevät pelkästään Suomelle, niin alkaako venäjän yli lipuvia satelliitteja tippumaan huolimatta siitä kenen ne on? Ja ne Iceyen satelliitit ovat lisäksi vielä harvinaisen pieniä.
1900 kilometrin kantomatkan omaava JASSM-XR olisi melko pitkäteräinen ase. Ei mitään sellaisen hankkimista vastaan, tietenkään, mutta olen kyllä yllättynyt jos sellainen tulee HX:n mukana hankittua.Liekö kaksi risteilyohjusta olisi liikaa? JSM lyhyemmille etäisyyksille ja pehmeämpiä maaleja (tutkat, TEL:t jne.) vastaan sekä JASSM-XR pidemmille etäisyyksille ja kovempia maaleja (teräsbetonibunkkerit, kalliosuojat, maanalaiset polttoainesäiliöt jne.) vastaan?
Kuinka vaikea on lisätä varaosien tuotantoa? Luulisi, että tuotantovolyymia olisi helpohko nostaa.
Ja niitä ei missään vaiheessa voi siirtää sarjatuotannoksi?Ei valitettavasti ole. JOT/JIT tulee heti vastaan. Nuo osat eivät ole sarjatuotantoa joten määrän kasvattaminen vaatisi lisää ihmisiä ja koneita pajalle. Maksaa niin hunajaa ettei sellaista tehdä eikä oikein edes voida tehdä.
Ja niitä ei missään vaiheessa voi siirtää sarjatuotannoksi?
Jos tuollaisten määrien tuotanto muutettaisiin sarjatuotannoksi niin sitten ne osat vasta kalliita olisivatkin.
Sarjatuotanto alkaa muuttumaan järkeväksi vasta kun määrät nousevat vähintään satoihin päivässä.