Mihin me tarvitsisimme moista kantamaa?
En minä tiedä. Huhta sen otti esille. Minä olen yksinkertainen mies, joten mitä isompi numero, sitä parempi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mihin me tarvitsisimme moista kantamaa?
Toki. En puhunut F-35:stä vaan hävittäjistä yleensä.
Tuotantovolyymin kannalta on aivan sama onko lopputuotteen määrä 3000 vai 300. Sillä ei ole käytännön merkitystä kuin siinä mielessä että uudessa koneessa linja voi pysyä kauemmin auki kuin vanhassa. Lisäksi nykyaikaisessa hävittäjässä ei ole juurikaan "normaaleita kulutusosia".
Eikä kyse ole pelkästään tuotannosta sinänsä. Nuo osat maksavat hunajaa. Kukaan ei pidä niitä varastossa koska niihin sitoutuu pääomaa ja monet osat "kuluvat" hyllylläkin. Tästä syystä monissa maissa seisoo tälläkin hetkellä ihan palveluksessa olevia koneita kun niihin ei ole ostettu osia. Jostain olin lukevinani, että ainakin jossain vaiheessa suurin osa Saksan koneista seisoi osapulan vuoksi maassa jo ties kuin kauan. JIT/JOT.
Tuotantokapasiteetti on mitoitettu talouden lakien mukaan juuri ja juuri riittäväksi, yleensä hieman alle tarpeen. Tämä on taloudellisesti järkevää. Kukaan ei ylläpidä näin kallista tuotantokapasiteetti sen varalta että tulisi tarve varaosille. Niitä odotetaan juuri niin kauan kunnes tuotannossa vapautuu slottia tehdä lisäosa. Tämän vuoksi osapula tulee jatkumaan (ja todennäköisesti pahenemaan) esimerkiksi F-35:n osalta jos full-rate production lähtee käyntiin. Nimittäin uustuotannon myöhästymissakot ovat yleensä paljon suuremmat kuin puuttuvan varaosan.
Mitä näiden tehtävä-akronyymien taakse taas kätkeytyikään? CAS ja DEAD ovat selviä, mutta mitä nuo muut ovat?
Thanks!DCA = Defensive counter air
AI = Air interdiction
NTISR = Non traditional intelligence, surveillance and reconnaissance
SCAR = Strike Coordination and Reconnaissance
DCA=defensive counter air. Eli ne perinteiset "torjuntahävittäjä" - tehtävät.Mitä näiden tehtävä-akronyymien taakse taas kätkeytyikään? CAS ja DEAD ovat selviä, mutta mitä nuo muut ovat?
--
Mihin me tarvitsisimme moista kantamaa? Tuo varmistaisi sen ainakin että naapuri pitäisi meitä yhä suurempana uhkana itselleen, jota vastaan pitäisi varautua paremmin. Tuo kantamakaan ei tuo meille yhtään lisää kynnystä, koska niitä ohjuksia ei tule suhteessa lisää, eikä se ole peloteasejärjestelmä.
Ydinvoimala tupruttamassa radioaktiivisia hiukkasia taivaalle?
Suomen kannattaa keskittyä sotilaskohteisiin ja jättää sotarikokset tekemättä.
Annan tukeni JASSM:n, -ER:n ja -XR:n hankkimiselle vaikken pidä XR:n hankintaa todennäköisenä. Mutta tietäjät kertokaapa... Moskovan alue lienee saturoitu ilmatorjunnalla. Miten kyvykäs Moskovan IT olisi JASSM:n torjumiseen? Onnistuisiko jonkinlainen navigointihäirintä?Ketä kiinnostaa siinä vaiheessa, kun meillä on miljoona kuollutta ja pari miljoonaa akuutista säteilysairaudesta kärsivää? Ylimmällä johdolla tieto, että hirteen ollaan menossa, kun sota hävittiin. Aivan.
Ketä kiinnostaa siinä vaiheessa, kun meillä on miljoona kuollutta ja pari miljoonaa akuutista säteilysairaudesta kärsivää? Ylimmällä johdolla tieto, että hirteen ollaan menossa, kun sota hävittiin. Aivan.
Onhan Moskovan ilmatorjunnan teho ihan käytännössä koeponnistettu:Annan tukeni JASSM:n, -ER:n ja -XR:n hankkimiselle vaikken pidä XR:n hankintaa todennäköisenä. Mutta tietäjät kertokaapa... Moskovan alue lienee saturoitu ilmatorjunnalla. Miten kyvykäs Moskovan IT olisi JASSM:n torjumiseen? Onnistuisiko jonkinlainen navigointihäirintä?
Edit. Ydinvoimaloiden pommittamisesta ja muista sotarikoksista olen toki samaa mieltä, mitä aijemminkin. Teoreettinen kysymykseni koskee Moskovan alueen sotilaallisia kohteita.
Olen aina ollut sillä kannalla, että saadaan Norjaa vastaavalla kymmenluvulla. Eli stetsonista noin 58 (Norja 52).Kuulemma lokakuussa kun tuli tieto, että 64 hävittäjän vaatimuksesta luovutaan, PM Kaikkonen sanoi suuruusluokan olevan kuitenkin tarjoajilla siinä 60 tienoilla. Eli jos ajattelee hyväksyttävää marginaalia että pyöritään samassa suuruusluokassa, niin se olisi maksimillaan varmaan + / - 4.
Eli välillä 56-64.
Itse löisinkin juuri vetoa tuon 56-58 puolesta vaikka parilla oluttuopilla.Olen aina ollut sillä kannalla, että saadaan Norjaa vasatavilla kymmenluvuilla. Eli stetsonista noin 58.
Kappas kehveliä, ihan asiallinen kirjoitus. Eipä ole tullut tuohon aviisiin usein koskettuakaan, ei edes sähköisesti...Mielipide: Suomi tarvitsee hävittäjiä
Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä. Uusienwww.kansanuutiset.fi
Oho. Törmäsin tähän ja positiivisesti yllättynyt lähde huomioon ottaen.