Pakin poistaminen oli tärkeä osa kaikkia eurocanardeja, erityisesti Gripeniä Viggenin seuraajana. Viggenin pakki on takapainoinen ja huoltointensiivinen systeemi (kuten myös Tornadossa), mutta lyhyelle kentälle oli päästävä. USA:n ATF:ssä pakki oli myös vaatimuksena Euroopan skenaarioiden takia, mutta jätettiin lopulta pois, ja F-22 (ja F-35) ovat normaalin pitkän kiitotien laitteita. Onkohan Tornadolla tai muilla reversereillä koskaan pakitettu, vai onko se sallittu pelkästään Viggenin käsikirjassa...? Takaperin lentämistä ovat kai uskaltaneet kokeilla vain muutamat venäläiset koelentäjät ja näytöslentäjät MiG-35:llä...Olihan sen edeltäjälläkin
Eurocanardeissa koneen perusmuoto ja ohjainpinnat/-logiikka ovat optimoituja aerodynaamiseen jarrutukseen ja hitaaseen nopeuteen laskukynnyksellä. Gripenissä ja EF:ssä ilmajarrut taisivat tulla takarunkoon/selkään lähinnä tradition vuoksi ja lisätehoksi, taikka eivät halunneet speksata ohjainpintojen lujuuksia kovaan jarrutukseen kuten Rafalessa, kun tilaa ilmajarrulle oli. 1900-luvun kaikuja tuollaiset erilliset jarrutusssysteemit. Minusta EF:n ilmajarrua ei nykyään hirveästi tuotantokäytössä näy, vuosisadan ensivuosina tultiin aina jarrulla ja jopa myös varjolla laskuun.
F-35:stä olisi kiva nähdä, onko niillä repertuaarissa edes olemassa jonkinlainen ohjainpinnoilla tehtävä täysjarrutusmoodi, tähän mennessä ei ole näkynyt kuin keula ylhäällä -laskeutumisia, mikä ei ole kovin tehokasta. Tekniikka kyllä antaisi myöten, jos suunnittelijat olisivat moisen tehtäväkseen saaneet. Selvästi eivät ole, ja STOL on by definition jätetty B-mallin yksinoikeudeksi.
Pakki on hyvä ominaisuus potkuriturbiinimatkustajakoneessa, päästään terminaalin portilta ilman hinausta. Ei kai muuten.