Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En kyllä vetäisi minkäänaisia johtopäätöksiä tuosta Syyrian sodasta ajatellen hävittäjähankintaa, eikä varmaan vedä sekään porukka joka valinnan tekee..
Tilanne siellä ei vastaa kyllä mitään normaalia sotaa ja esimerkiksi minun on erittäin vaikea uskoa että R edes pyrkisi pää märkänä pudottamaan Israelin koneita koska välit iippoihin ovat vähintäänkin monisyiset. Asian vierestä totean että R pyrki pitämään Assadin vallassa kun oli vähän sellaista lupaillut ja "länsi" sitten.. mitäs se lupasikaan ja miten sitten näyttää käyvän? 0 points rauhannobelistille sanon minä.
Odotan jälleen kerran innolla Saabin mediatilaisuutta, kun Saab lupaa kuut taivaalta ja kuinka Gripen on judoka, joka laittaa maihin kerralla koko Venäjän ilmavoimat sata-nolla ja meidamies vielä kertoo sen naama peruslukemilla.
Ruotsalaiset on niin reiluja, että varmaan vaihtaisivat itselleen heti F35:set, jos me ostettaisiin Gripen.Älä unohda sitä suunnatonta etua, joka saataisiin, kun Suomen ilmavoimat ja Ruotsin ilmavoimat operoisivat TÄYSIN YHTEENSOPIVALLA kalustolla!
Itse veikkaan, että Ruotsin kenraalikunnassa on väkeä, joka haluaisi kuopata koko Gripenin ja hankkia Ruotsillekin F-35:n.Ruotsalaiset on niin reiluja, että varmaan vaihtaisivat itselleen heti F35:set, jos me ostettaisiin Gripen.
Itse veikkaan, että Ruotsin kenraalikunnassa on väkeä, joka haluaisi kuopata koko Gripenin ja hankkia Ruotsillekin F-35:n.
Itse veikkaan, että Ruotsin kenraalikunnassa on väkeä, joka haluaisi kuopata koko Gripenin ja hankkia Ruotsillekin F-35:n.
Varmasti näin, mutta joutuvat pitämään mölyt mahassaan seuraavaat 30 vuotta, kun ovat Gripen E:hen sitoutuneet. Tulee mieleen tilanne, jossa olet ostanut aivan uuden auton ja parin kuukauden ajamisen jälkeen tajuat, ettet oikein pidäkään siitä, eikä se ole kovin hyvä tai hauska ajaa, mutta rahoitus on moneksi vuodeksi ja arvon alenema uudelle autolle niin päätä huimaava, että tiedät, että vaihtaa ei seuraavaan viiteen vuoteen voi, joten eiku mölyt mahaan, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Naton strategit ja myös ruotsalaiset kollegat ovat suositelleet Suomelle hiljaisuudessa F-35 hävittäjiä. Jos Ruotsilla ja Suomella on molemmilla Gripenit niin ruotsalaisetkin (avomieliset analysoijat) näkevät sen riskinä.En kyllä itse usko tuhon. Ruotsi on mukana Tempest projektissa, joten näen kyllä ihan loogisena että Gripen E:llä vedetään siihen asti kunnes Tempest on valmis. Mutta sitä taas pohdin paljon Saabilla on paukkuja kehitää Griippeniä samalla kun pitää panostaa Tempest projektiin.
Naton strategit ja myös ruotsalaiset kollegat ovat suositelleet Suomelle hiljaisuudessa F-35 hävittäjiä. Jos Ruotsilla ja Suomella on molemmilla Gripenit niin ruotsalaisetkin (avomieliset analysoijat) näkevät sen riskinä.
Gripen taitaa olla Suomea ajatellen vähän vaiheessa. Myös teknisesti mm F-35:sta jäljessä. Tempest projekti on ihan luonnollinen: Ruotsi voi myydä osaamistaan ja samalla rakentaa myös omalle teollisuudelle jatkoa jos Gripenin elinkaari jää odotettua lyhyemmäksi. Kallistuva päivitystyö tekee Saabin tuotantoluvuilla busineksestä kovin vaikeata ja nyt valmisteilla olevan Gripenin kohdalla tämä voi jo realisoitua. Jos Gripen on saman hintainen kuin F-35 mutta sukupolvea vanhempi, riippuvainen silti jenkeistä, päivitysten maksajia kovin vähän ja kaiken lisäksi osin keskeneräinen niin siinä on riskejä kerrakseen myös Ruotsille.
Luulen, että selvin ero tulee lopulta siinä kuinka paljon eri paketit saa irti lisäsuorituskykyä muusta PV:stä. Siinä ainoana mutkana on Growlerin ja GlobalEyen arviointi. Muuten ei F-35:lle pitäisi olla jakoa, sillä siinä on aina samat ylivoimaiset sensorit ja kommunikaatiokyvyt mukana.
Jos haettaisiin pelkkää QRA-hävittäjää, jota mainostetaan tärkeimmäksi suorituskyvyksi, niin sitten voisi esim. Typhoon pärjätä. Rafale pärjää vain jos ei voitaisi sitoutua yhdysvaltalaiseen lähinnä sen kautta, että katsottaisiin yhteistyön olevan jo liian laajaa muiden välineiden osalta suhteessa heidän politiikan keskipitkiin näkymiin.
Eihän ne valmistajat integroi ilman, että on itse koneelle ostaja. Saabbikin puhuu JASSM yms. yhteensopivuudesta vaikka ei ole edes Ruotsilla kunnollista risteilyohjusta käytössä. Se vain odottaisi maksajaansa.Ite sanoisin, että Rafale voisi pärjätä, jos F-35 katsotaan liian kalliiksi (eritoten ylläpidon ja huollon kannalta). Patonki ottaa sitten vastaavasti takapakkia hinnassa aseistuksensa kanssa, ellei diiliin saataisi mahtumaan jenkkiaseiden integraatiota (mitä taas epäilen sen saman hintalapun takia). Juuri vientimarkkinoiden kulmasta onkin outoa, ettei Rafaleen ole mahdollisimman laajasti integroitu NATO-kalustoa.
The Indian Rafale, however, will have critical differences. These lie in completely different, secure communication and datalink systems. These would be uniquely Indian network-centric warfare (NCW) systems as against the Qatar Rafale, which is equipped with Link-16 architecture. In terms of EO (electro-optical sensor) designation and Recce (reconnaissance) pods, the Qatar Rafale has Lockheed Martin’s Sniper pod, while we use the well-proven and advanced Litening-4 EO pod.
Eihän ne valmistajat integroi ilman, että on itse koneelle ostaja. Saabbikin puhuu JASSM yms. yhteensopivuudesta vaikka ei ole edes Ruotsilla kunnollista risteilyohjusta käytössä. Se vain odottaisi maksajaansa.
Jos Rafalella olisi ulkopuolinen Euro/Nato-asiakas niin silloin siinä voisi ollakin muuta kuin ranskalaista asetta. Nyt ainoat kaupat ovat vielä erittäin tuoreita Qatar helmikuussa ekat 3, Egypti heinäkuussa ekat 3 ja Intia marraskuussa ekat 3.
Qatar on jo pulittanut lisää Sniperistä ja Targo 2:sta. Intia Litening 4:sta.