Varmuuden vuoksi nyt aloita korostamalla että ymmärrä kyllä hankkeen suorituskykyyn liittyvän vaatimuksen. Mutta ..
Mutta eihän tämä ole tarjouspyynnön ulkopuolinen; HX on nimenomaan suorituskyvyn korvaaja, ei hävittäjähankinta. Sitä on Puranen toistanut N kertaa.
Piti oikein katsoa Purasen blogeja läpi, jotta löytäisin sieltä Purasen antamana lausuntona, että kyseessä ei ole hävittäjähankinta. En katsonut kuin 2019 alkuun, mutta kyllä tuossa vaiheessa Purasenkin mielestä ollaan ostamassa hävittäjiä ja järjestelmää (olettaisin että siis tarkoittaa "hävittäjäjärjestelmää" -- loihdin tuommoisen uudissanan tässä näppärästi) joiden suorituskyvystä on kyse. Jos moinen tieto jostain löytyy, sehän on herkkua kaikille niille (joiden nimeä en tohdi tässä mainita) jotka näkisivät kyseisen suorituskyvyn tulevan korvattavaksi ihan toisenlaisilla vermeillä.
Tottakai sähkömagneettinen ympäristö, tutkat sekä kaikki muut elementit kuuluvat suorituskykyyn ... mutta tutkakoneiden kohdalla ollaan ainakin melkolailla reuna-alueella. Minun mielestäni niillä korvataan tai täydennetään meidän tutkajärjestelmien suorituskykyä. Johon on toki kyllä syytä - mitenkään vähättelemättä nykyisten järjestelmien suorituskykyä.
Logiikka jonka mukaan ollaan korvaamassa nykyistä suorituskykyä - ei yksin hävittäjiä - johtaa siis näppärästi siihen, että voidaan ryhtyä arvioimaan valtakunnan puolustukseen keskeisesti liittyvien tutkajärjestelmien kustannuksia, tarvetta ja suorituskykyä. Ei sekään ole turhaa, mutta ilmavoimien hanke lähtee ns. lapasesta.
En nyt lähdettä etsi, mutta muistaakseni hankkeen alkuaikoina kerrottiin, että ollaan hankkimassa suorituskykyä. Alkutaipaleella käsittääkseni jopa pidettiin mahdollisena, että joku tarjoaja yhdistäisi tarjoukseen UAV- tai ilmatorjuntajärjestelmiä. Vaika hankittava suorituskyky pohjautuu miehitettyihin hävittäjiin, kilpailutuksen voittaa se jolla on paras suorituskyky ja ja kynnysehdot täytettynä. On siis aivan luonnollista tarjota tällaisia "force multipler" -kykyjä osana pakettia.
Minä olen tulkinnut tämän suorituskyvn niin, että kyseessä on nimenomaan hävittäjien suorituskyky. Alkuvaiheeseen minäkin muistan jotain julkaistun, jossa spekuloitiin miehittämättömillä hävittäjillä ja ohjuspuolustuksella - ja ne ammuttiin alas. Noissa spekuloinneissa oli mielestäni kyseessä varmistaa se, että pitkin hankintaprosessia ei tarvitse vastailla näihin vaihtoehtoteknologioihin liittyviin viisasteluihin, joita kuitenkin hävittäjähenkkeen vastustajat tulevat kehittelemään. On siis tutkittu objektiivisesti ja todettu että miehitettyä hävittäjää ei nykytekniikalla voi korvata.
Olen samaa mieltä että on luonnollista tarjota, sanotaan sitä vaikka "force multiplier"-kyvyksi, jos se on pakko jotta pysyy tarjouskilvassa kilpailukykyisenä.
Ja se on hienoa ja hyvä juttu. Niitä olisi hienoa saada.
Mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että tutkakoneet eivät ole hävittäjiä ja hankkeessa esitetty suorituskyvyn korvaaminen kohdistuu hävittäjiin, ei tutkakoneisiin. Jos olisimme hankkimassa tutkakoneita, niihin oletettavasti laadittaisiin omat suorituskykyvaatimukset ja laadittaisiin tarjouspyynnöt ja sitten puristettaisiin maailmalta mahdollisimman tehokkaat ratkaisut jotka sopivat meidän olosuhteisiimme, ja olemassa oleviin järjestelmiimme sekä muihin asetettuihin vaatimuksiin.
Pahoin pelkään että emme tule saamaan tutkakoneita - vaikka niitä kovasti tarvittaisiin.