Yhden koneen varassa näyttäisivät olevan. Ydinasetehtävä on myös niin monimutkainen/hidas, että se vielä suojaa erikseen uudelta tulijalta.
Rafalella on nyt valmiina kuitenkin jatkokehityksen suhteen melkein sama tilanne kuin Gripukalla. Vielä 2030-luvun priimatikissä, mutta jo 2040 voi olla houkutus tuoda etulinjan hävittäjäksi häivekone.
Jos Dassaultin uusi häivekone Ranskalle tulee 2040 palvelukäyttöön, se lisää Rafalen sotilaallisen suorituskyvyn päivittämismahdollisuuksia olennaisesti, eikä suinkaan vähennä sitä.
Uuden konetyypin kehitteillä olon puuttuminen merkitsisi melkoista riskiä suorituskyvyn päivitysten suhteen kaikilla konevalmistajilla, sekä saatavuuden että niiden hinnan suhteen. Kehitystyö vaatii sekä aikaa että rahaa, ja suurin osa kustannuksista menee uuden konetyypin hankintahintaan edellisen konetyypin päivitysten jakaessa kustannuksia.
Yhteenkään konetyyppiin ei jälkikäteen päivitetä häiveominaisuuksia, jollei niitä ole jo ennestään. Elson suhteellista suorituskykyä voidaan ylläpitää, tai ainakin sitä voidaan yrittää, kunhan työlle löytyy jatkuvasti maksajia. Tämä on ratkaisevan tärkeää kaikille muille kuin F-35:lle, joskin potentiaalisten maksajien määrissä ja maksuhalukkuudessa on olennaisia eroja.
F-35:den ongelma taas on ettei sen bugeja ole saatu korjattua siihen mennessä kun Hornetin korvaava konetyyppi pitäisi valita, eikä ole varmuutta siitä ehditäänkö kaikki olennaiset bugit korjaamaan ennen kuin mahdollisesti Suomeen tulevien koneiden valmistus alkaisi. Jollei ehditä tulee hintaa lisää silloin kun ne jälkikäteen korjataan, mikä tuottanee ongelmia budjetin suhteen. F-35:den suhteellista suorituskykyä voidaan ylläpitää minkä tahansa ominaisuuden päivityksillä, eli sen ELSO-ominaisuuksia ei sinänsä ole pakko päivittää paremmiksi, vaikka niin todennäköisesti tuleekin sen elinkaarella tapahtumaan. Muilla koneilla ELSOn päivitysten laiminlyöminen aiheuttaisi todella suuria ongelmia koneen suhteelliselle suorituskyvylle, ellei selviytymiskykyä saada tulevaisuudessa koneen elinkaarella uuden sukupolven lähitorjunnan varaan vaikkapa laseraseiden muodossa, mitä en pidä todennäköisenä tuon kokoluokan kalustossa 2060 mennessä ainakaan vanhalle kalustolle, siis päivitysten muodossa.
Gripenillä jatkokehitys saattaa jäädä pelkästään päivitystä haluavien maksettavaksi, koska Saabilla ei ole uutta konetta kehitteillä, eikä Saab ainakaan vielä ole tietääkseni mukana kehitystyössä minkään muun konevalmistajan seuraavn sukupolven koneprojektissa. En ymmärrä miten Gripenin ja Rafalen tilannetta voi pitää kehityspotentiaalin suhteen ja siitä päivittäjälle aiheutuvien kustannusten suhteen samankaltaisena.