Mitäs noita nyt enää pohtimaan kun on ollut jo pitkään selvä minkä välillä valitaan.Ei ole. Mutta jollain muulla voisi olla:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitäs noita nyt enää pohtimaan kun on ollut jo pitkään selvä minkä välillä valitaan.Ei ole. Mutta jollain muulla voisi olla:
Ruotsilla on ollut suunnitelmissa 8 laivuetta eli selvästi enemmän kuin aluksi tilatut 60 E-konetta. Jos aluksi lentävät 60 E-koneella ja C-koneita loppuun,
voisivat liisata lisäksi tehtävät E:t ensin Suomeen (en tiedä mikä Ruotsin lisämäärä, 48, 64 vai mikä) ja kun C-gripeneistä luopuvat Suomi siirtäisi käyttämänsä koneet Ruotsille.
Ja Suomi hankkisi seuraavan sukupolven koneita mitä ne sitten ovatkaan - USA:sta tai Euroopasta. Ruotsilla olisi silloin 1. osa vanhempia E-koneita ja toinen osa muutaman vuoden nuorempia.
Kun Ruotsi sitten vaihtaa joskus Typhooniin tai muuhun seuraavaan konetyyppiin, sekin voisi tehdä tämän siirtymän 2 vaiheessa jossa tuoreimpia E-koneita olisi jonkun aikaa rinnalla.
Näinhän Ranskakin toimii - Rafalen rinnalla on edelleen Mirage2000:ia.
Mitäs noita nyt enää pohtimaan kun on ollut jo pitkään selvä minkä välillä valitaan.
Mahtaako tuota kolmatta kuilupaikkaa tulla ikinä vai onko joku löytänyt tuosta jotain muuta kuin toiveita? Käsittääkseni homma ei ole ihan niin helppo, että laitetaan kisko paikoilleen ja ohjus sinne. Tilaa on vähän ja kuiluissa kulkee myös kaapeleita. Sitten se ohjus täytyisi vielä saada turvallisesti pihalle sieltä yliääni nopeudessa.Kyllä tulivoimalla ja asevalikoimalla on merkitystä myös. F-35 voi ottaa sisäänsä kohtapuoleen 6 AMRAAM (C7) ja jatkossa jopa 12 Peregrineä. Ne tosin ovat ilmeisesti AMRAAM C-7 vastaavia, eli tuhoamisetäisyys ei lisäänny juurikaan. Tokihan kone voi kantaa ohjuksia myös ulkopuolella ja sillä on kykyä kantaa AA-ohjuksia melkoinen määrä, 14 kpl muistaakseni. Ne ovat toistaiseksi vain tuota C7 varianttia ennenkuin D-versio ja Peregrine integroidaan.
SH kantaa helposti tuon 10 kpl AIM-120D versiota, joka on huomattavasti parannettu versio meidän C7 ohjuksesta. Jatkossa koneeseen integroidaan A-260. SH voi ottaa lisäksi ainakin AIM-9X versiot ja ASRAAMin vaihtoehtoisesti. Varmaan paljon muutakin, kuten Pythonin.
MBDA Meteorin vaikutus ilmasodankäyntiin on toistaiseksi todentamatta, mutta sen vaikutusta korostetaan. Mikähän lienee ohjusjärjestelmän vaikutus suorituskykyarvioinnissa? Typhoon, Gripen ja Rafale voivat kaikki hyödyntää sitä ja Rafale on tällä hetkellä ainoa AESAlla varustettu hävittäjä palveluksessa, jolla on Meteor. Nämä koneet eivät tosin voi kantaa kuin 5-6 kpl noita ohjuksia taisteluun+ lyhyen kantaman ohjukset (2 kpl).
Rafale ja Typhoon lienevät myös IR-ohjusten osalta ainakin kantaman puolesta muita parempia. ASRAAM ja MICA NG ovat pitkälle kantavia ohjuksia, joista ainakin MICA on erittäin liikehtimiskykyinen. Se tuo kredittiä anti-häiveroolissa ja myös passiivisessa ilmamaalien torjunnassa.
Lisätietoa 9G Hornetista sitä haluaville (ei suomen toteuttamasta rajoitin muutoksesta):
Suunnittelu tehty, lentotestaus tekemättä. Tulee koneisiin tämän hetken tiedolla 2023.Mahtaako tuota kolmatta kuilupaikkaa tulla ikinä vai onko joku löytänyt tuosta jotain muuta kuin toiveita? Käsittääkseni homma ei ole ihan niin helppo, että laitetaan kisko paikoilleen ja ohjus sinne. Tilaa on vähän ja kuiluissa kulkee myös kaapeleita. Sitten se ohjus täytyisi vielä saada turvallisesti pihalle sieltä yliääni nopeudessa.
Puhutaan siis edeltävästä C-versiosta, ei E-versiosta. Tuo on eri kone ja 1980-luvun tuote, eikä sillä ei ole käytännön merkitystä nykyisen version kanssa, koska koko integraatio pitää tehdä alusta saakka kun eri ohjelmistot sekä järjestelmät.Gripeniin integroitiin Meteor ensimmäisenä. Tätä ei pidä unohtaa. SAAB:n mukaan Gripenin ohjelmistoarkkitehtuuri on näiltä osin erittäin joustava.
Sidekick tulee Lämärin mukaan Block 4 versioon ja se on alustavasti L&M toimesta tutkittu että onnistuu. Kuiluistahan aseet lähtevät aika vinhasti paineilmalla, eikä perinteiseen tyyliin. Ne toimivat useiden G:n kaarroissa myös, joten tuskin tuo on ongelma. Koko sivupotku-hanke lähti Lämärin omasta aloitteesta, eikä kukaan kumppaneista sitä esittänyt tai tarvinnut.Mahtaako tuota kolmatta kuilupaikkaa tulla ikinä vai onko joku löytänyt tuosta jotain muuta kuin toiveita? Käsittääkseni homma ei ole ihan niin helppo, että laitetaan kisko paikoilleen ja ohjus sinne. Tilaa on vähän ja kuiluissa kulkee myös kaapeleita. Sitten se ohjus täytyisi vielä saada turvallisesti pihalle sieltä yliääni nopeudessa.
Oikeastaan pitäisi olla ennakkoon väläytelty syy miksi F-35 saa köniin, sillä jos se tulisi puskista niin se olisi liian suuri shokki.
No joo, virallisesti on tulossa vain yksi suositus. Mutta jos poliitikot ottaisi halutessaan roolia niin voidaan olla melkoisen varmoja, että siinä on myös bluffia mukana ettäkö PV haluaisi siinä tilanteessa uuden kisan. Ei takuulla halua kun kymppi saattaa karata otteesta talousnäkymien vain huonontuessa.Suomi on valitsemassa parasta kokonaisratkaisua. Hävittäjiä ei laiteta missään vaiheessa edes paremmuusjärjestykseen. Hyvin erilainen kilpailu verrattuna DX:ään.
Hinta voisi olla tällainen. F-35 tunnetaan kalliiksi ylläpitää. Jos F-35 ei ole voittaja, niin veikkaan vahvasti että syynä on juuri tämä, ja pidän sitä edelleen hyvinkin mahdollisena.