wargame
Kapteeni

Elon Musk Says Era Of Fighter Jet Is Over And F-35 Should Have Drone Competitor
The SpaceX and Tesla founder pulled no punches in his remarks, which are bound to raise the eyebrows of Air Force and defense industry officials.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa herätä ja todeta, että tästä unesta on helppo toipua.Mikäs foorumin mielipide on? Jos HX hankkeen valinta osuu Gripeniin, kannattaako olettaa heti, että nyt on politiikot suhmuroineet ja kävelleet PV:n esityksen ylitse, vai tulla siihen tulokseen että PV päätyi mielipiteeseen, että Gripen on paras?
Just.Hinta voisi olla tällainen. F-35 tunnetaan kalliiksi ylläpitää. Jos F-35 ei ole voittaja, niin veikkaan vahvasti että syynä on juuri tämä, ja pidän sitä edelleen hyvinkin mahdollisena.
Mitä pidät todennäköisimpänä voittajana tuossa skenaariossa? Onko Super Hornetkin mahdollisesti liian kallis (pääkäyttäjän luopuminen konetyypistä meille liian aikaisin)? Eli sitten valitaan Rafalen ja Typhoonin väliltä?
Missä se ruottalaisten halpa hinta näkyy ? Kovasti siitä puhutaan mut onko siihe jotain faktaa heittää ?
Kyllä se taitaa jäädä halvoiksi puheiksi. Pieni sarja nostaa edelleen hintaa ja amerikkalaisten alihankitaosuudet eivät ole ruotsalaisten hinnoiteltavissa.Missä se ruottalaisten halpa hinta näkyy ? Kovasti siitä puhutaan mut onko siihe jotain faktaa heittää ?
Just.
Gripenin edut ovat ilmeisesti hinta/käyttökulut, Pohjoismainen yhteistyö, sopivin maantietukikohtiin, huollettavuus, GlobalEye ja ehkä etenkin kääntöaika.
Super Hornetilla taas Growler ja siirron helppous Horneteista (kaikki hankittu käy?)
Kukaan ei tiettävästi ole latonut numeroita euroina julkisuuteen, mutta aika paljon voi päätellä jo siitä, että Saab tarjoaa samaan pakettiin 64 hävittäjää plus kaksi AEW-konetta. Muilla ehdokkailla on tiettävästi vaikeuksia saada 64 hävittäjää mahtumaan hintaraamiin. Samaten kevyt yksimoottorinen on ihan lyhyellä matikallakin edullisempi ylläpidettävä kuin raskaat kaksimoottoriset.
Tilannetta toki mutkistaa se, että kauppiaat saattavat siirtää hintaa tuleviin päivityksiin, jolloin kustannukset eivät näy hankinta- vaan elinkaarikuluissa. Vaikkapa Dassault saattaisi pudottaa harhamaaliheitteet pois tarjouksestaan ja tarjota niitä MLU-päivityksessä, noin esimerkkinä.
Kyllä se taitaa jäädä halvoiksi puheiksi. Pieni sarja nostaa edelleen hintaa ja amerikkalaisten alihankitaosuudet eivät ole ruotsalaisten hinnoiteltavissa.
Eikö tuo olisi melkoista takapakkia? Hornetissa ollut alusta lähtien.
Kyllä. Norja ja Tanska ovat vahvasti mukana.Pohjoismainen yhteistyö on mairitteleva kuvaus Gripenistä. Melkein syntyy sellainen mielikuva, että koneen kehittäjämaan lisäksi muutkin pohjoismaat osallistuvat tähän "yhteistyöhön".
Se oli vain lonkalta heitetty esimerkki siitä, miten hankintahintaa voidaan tavallaan keinotekoisesti pudottaa ja siirtää sama liikevaihto muutamaa vuotta myöhemmäksi. Aivan varmasti kaikki ehdokasyhtiöt tällaista räknäystä tahoillaan laskevat.
Todella vaikea sanoa, sillä tietoni aiheesta ovat niin hatarat. Kyllä se ehdottomasti herättäisi epäilyjä, mutta varmaksi en voisi mennä sanomaan. Pelkän hävittäjän kyvykkyys ei tosiaan ratkaise, kuten tiedät, vaan kyse on kokonaisuudesta.Mikäs foorumin mielipide on? Jos HX hankkeen valinta osuu Gripeniin, kannattaako olettaa heti, että nyt on politiikot suhmuroineet ja kävelleet PV:n esityksen ylitse, vai tulla siihen tulokseen että PV päätyi mielipiteeseen, että Gripen on paras?
Eikös se ruotsalaisten tarjous ollut 64 Gripeniä + 2 GlobalEye?Missä se ruottalaisten halpa hinta näkyy ? Kovasti siitä puhutaan mut onko siihe jotain faktaa heittää ?
Kyllä se taitaa jäädä halvoiksi puheiksi. Pieni sarja nostaa edelleen hintaa ja amerikkalaisten alihankitaosuudet eivät ole ruotsalaisten hinnoiteltavissa.
Vähän huonosti muotoilin, mutta yhteistyötä (ja huoltovarmuutta?) kahden pohjois/naapurimaan välillä.Kyllä. Norja ja Tanska ovat vahvasti mukana.