Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ettei vain olisi tuossa ruotsalaiskoneessa listattu integraatioiden listalle vähän kaikki mitä voi kiinnittää mekaanisesti gripukkaan sopiviin pyloneihin ja kiskoihin. Mitä se nyt haittaa jos ei olekkaan sopivaa kaapelointia tai ohjelmistotukea. Vielä parempi todiste integraatiosta lienee se että ko. aseet on olleet jossain tietokoneella renderöidyssä havainnekuvassa jota on käytetty joskus mainonnassa.

Ettei vaan olis tosiaan :unsure:

greipen_e_weapon_2340_modif.jpg
 
Eiköhän valita Gripen ja hankita kaikkia näitä kuvan puikkoja 1000 kpl. :uzi::uzi::uzi::camo:
Ja kun on hankittu, huomataan, että ainoa Greippiin integroitu "asejärjestelmä" on puolityhjä lisäpolttoainesäiliö...

Juuri tämä tekee Greipin vastenmieliseksi, markkinointi on lähinnä valehtelua!
 
Itseasiassa mikään ehdokkaista ei taida lantaa jassmin perus versiota joka suomella on käytössä, tai SH saattaa kantaa. Eli jassm ei tule olemaan se kynnys joka määrittelee kone valintaa suuntaan tai toiseen.
Näinhän minä sanoin. Se että integrointia ei ole tehty, ei kerro kuitenkaan siitä että sitä ei kyettäisi tekemään. JASSMin osalta ongelmaa tuskin on integroinnissa, muuten kuin että se tehdään USA:ssa. Ase on USA:e sensitiivinen, eikä järjestelmätestausta voida tehdä ulkomailla, ei ainakaan voitu tehdä Suomessa. Koko hommahan kesti noin vuoden, puolitoista ja vaati sen 2 konetta rapakon taakse, että ihan pieni juttu se ei ole. Kustannukset olivat pelkästä integraatiosta rapiat 30 miljoonaa euroa+henkilöstömenot koko ajalta. Se kun ymmätään siihen yli 180 miljoonaan, niin ollaan selvästi yli 200 miljoonan lukemissa.

JASSM asejärjestelmänä on perin hankala saada, kuten on vähäisistä käyttäjistä huomattu ja suomen vuosikymmenen kestäneestä työstä asiassa. USA, Australia, Suomi ja Puola. Kaikilla mailla on erittäin hyvät suhteet USA:n ja se on tuossa hommassa ratkaisevaa. Ongelmana ei siis ole sopivuus vaan politiikka enemmänkin ja luotto ostajaan.

Kun on käynyt jo selväksi että kaikilta valmistajilta ei saada 64 konetta, joka mahtuisi 10 miljardin pakettiin, on yli 200 miljoonan euron kustannus uusista stand-off ohjuksista melkoinen summa maksettavaksi n. 10 vuotta edellisen perään. Asejärjestelmä ei ole 2020-luvulla missään nimessä vanhentunut, vaan juuri käyttöön otettu. Meidän pitää katsoa tietysti kokonaisuutta, eikä mitään yksittäistä asejärjestelmää, mutta en vaan näe järkevänä tai kustannustehokkaana hankkia uusia kaukovaikuttamisaseita HX-hankkeessa.

JASSM-A on sovitettava ja integroitava uuteen koneeseen, mutta JDAM- ja JSOW voivat mennä vaihtoon. Ne eivät tee niin suurta kustannusta. Niistäkin luulen että JDAM-pommit jatkavat ja saavat korkeintaan ER-kitin tai LJDAM-kittejä mukaan pakettiin. JDAM- ja JASSM väliin tulee mahdollisesti sitten ilmasta-pintaan ohjus tai pommi, joka kykenee maa-ja merimaalien torjuntaan.
 
Hei mitäs te nyt oikein kuittailette, Greipillä on sentään ihan maailmanennätys:.
JASSMit saa kiinni Gripeniin kuten monet muutkin asiat. Taitaa olla maailmanennätys, mitä aseita Gripenin aseidenkontrollijärjestelmä taittuu käskyttämään?

Mitä tulee kaukovaikutteiseen tuleen, onko muka Taurus ohjusta voittanutta?



greipen_e_weapon_2340_modif.jpg
 
Ja kun on hankittu, huomataan, että ainoa Greippiin integroitu "asejärjestelmä" on puolityhjä lisäpolttoainesäiliö...

Juuri tämä tekee Greipin vastenmieliseksi, markkinointi on lähinnä valehtelua!

Eiköhän se mene niin että valitaan mitkä aseet halutaan ja maksetaan x miljoonaa € intekroinista ja aseet x kpl päälle.
 
Se täytyy sanoa vielä Gripenistä että kun sitä monesti solvataan niin nykyinen C-versio MS 20 päivityksessä on pelkkänä koneena selvästi kovempi ilmataistelija kuin HN. Gripen voi kantaa IRIS-T ja Meteor ohjuksia jotka molemmat ovat selvästi meidän nykyistä aseistusta parempia.
 
Ja kun on hankittu, huomataan, että ainoa Greippiin integroitu "asejärjestelmä" on puolityhjä lisäpolttoainesäiliö...

Juuri tämä tekee Greipin vastenmieliseksi, markkinointi on lähinnä valehtelua!

Siis hetkinen...onko jotakin muunlaista markkinointia olemassa..?

Eihän tätä koko HX Challengea tarvittaisi, jos kaikki puhuisivat totta aina ja ikuisesti. Sen kuin vain katsotaan myyntiesitteestä speksit.
 
Viimeksi muokattu:
Siis hetkinen...onko jotakin muunlaista markkinointia olemassa..?

Eihän tätä koko HX Challengea tarvittaisi, jos kaikki puhuisivat totta aina ja ikuisesti. Sen kuin vain katsotaan myyntiesitteestä speksit.
Jostain syystä muut valmistajat eivät koe tarvetta tuollaiseen. Ilmeisesti luottavat omien koneidensa pärjäävän kisassa ilmankin.
 
Jostain syystä muut valmistajat eivät koe tarvetta tuollaiseen. Ilmeisesti luottavat omien koneidensa pärjäävän kisassa ilmankin.

Ei tietenkään ole tarvetta kun aseet tulevat samasta maasta. Onhan se nyt hiukan helpompaa integroida naapuriverstaan aseita ilman byrokratiaa ja Trumpin allekirjoitusta.

Teknologiateollisuudessa on ihan normaalia, että myydään jotain mitä ei oikeasti ole. Tai on melkein. Asiakas sitten maksaa loppukehityksen kun on saatu koukkuun. Rajallisilla resursseilla on usein mahdotonta tehdä asiat valmiiksi hyllyyn (mahdollisia) asiakkaita odottelemaan.

Nyt kun on hävittäjistä kyse, niin ei tällä muutenkaan ketään huijata. Mitään koneita ei osteta markkinointikuvan perusteella netistä tilaamalla ja sitten huomata, että aseet puuttuvat pahvilaatikoista.

En oikeastaan edes ymmärrä kenelle tuo kaikki markkinointimateriaali ja videot YouTubessa on oikein kohdennettu. Vähän kuin jotain automainoksia lapsiperheille.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tietenkään ole tarvetta kun aseet tulevat samasta maasta. Onhan se nyt hiukan helpompaa integroida naapuriverstaan aseita ilman byrokratiaa ja Trumpin allekirjoitusta.

Teknologiateollisuudessa on ihan normaalia, että myydään jotain mitä ei oikeasti ole. Tai on melkein. Asiakas sitten maksaa loppukehityksen kun on saatu koukkuun. Rajallisilla resursseilla on usein mahdotonta tehdä asiat valmiiksi hyllyyn (mahdollisia) asiakkaita odottelemaan.
Meinaatko että noita brosyyreitä väännettään HX-organisaatiota varten?

Ei todellakaan, kyllä tuollaisilla todellisuutta Greipin hyväksi vääristelevillä jutuilla tähdätään juuri siihen samaan miten Kanadassa kävi.
 
Meinaatko että noita brosyyreitä väännettään HX-organisaatiota varten?

Ei todellakaan, kyllä tuollaisilla todellisuutta Greipin hyväksi vääristelevillä jutuilla tähdätään juuri siihen samaan miten Kanadassa kävi.

Juu, tähän liittyen lisäsin valtavan hienoa sanallista materiaalia tuohon edelliseen kommenttiini.
 
Meinaatko että Typhooniin ja Greippiin saadaan aseet integroitua ilmaiseksi? Kumpikaan niistä ei kanna JASSMia nyt. Itseasiassa mikään kandeista ei kanna JASSM-A versiota. Superi on lähimpänä AGM-158C /LRASM ohjuksella, joka on integroitu.

Olen samaa mieltä siinä että JASSM tulee säilymään inventaariossa todennäköisimmin ja päivitetään, mutta varmaa sekään ei tietysti ole. Storm Shadow tuskin olisi mikään suuri parannus nykyiseen, jos verrataan JASSM-B:n. Aseita voidaan varmasti päivittää myös. Ilmataisteluohjuksissa olen enemmän sillä kannalla että uuden taistelukoneen AESA-tutka mahdollistaa paremman BVR-kyvyn ja pidemmät torjuntamatkat, johon AIM-120C7 ei enää ole riittävä. Siihen tarvitaan joko AIM-120D tai parempi Meteor. AIM-120D löytyy vain Superista ja muilla on Meteor-optio.


Pointti oli siinä, että mitä kaikkea mihinkin koneeseen on jo integroitu. Tällä saralla SH on vahvin kun vertaa PV:n nykyiseen arsenaaliin. Vastaavasti taas Meteor on eurooppalaisten vahvuus. Siitähän tässä on kyse, että vertaillaan konemallien vahvuuksia ja heikkouksia.
 
Miten ja kenen mukaan IRIS-T on 9X:ää "selvästi parempi" ?
IRIS-T voidaan ampua 360 asteen sektorissa ja sen nopeus on yli mach 3. AIM-9X block 1 ei ole LOAL-kykyä (datalinkki) ja sen nopeus on yleisten tietojen mukaan mach 2,5.
Lisäksi IRIS-T:n hakupää lienee kehittyneempi (suurempi no-escape zone+herkkyys), koska se on uudenaikaisempi.

Huomaathan että puhun nyt meillä olevasta ohjusversiosta, en uudemmasta tai uudemmista versioista mitä maailmalta löytyy.
 


Pointti oli siinä, että mitä kaikkea mihinkin koneeseen on jo integroitu. Tällä saralla SH on vahvin kun vertaa PV:n nykyiseen arsenaaliin. Vastaavasti taas Meteor on eurooppalaisten vahvuus. Siitähän tässä on kyse, että vertaillaan konemallien vahvuuksia ja heikkouksia.
Joo, se on totta. Emme kuitenkaan tiedä mitä pv:n salaiset skenaariot ja mitä julkisetkaan edellyttävät hävittäjän aseistukselta. Integraatiot pitänee sisällyttää tuohon kokonaishintaan, koska lisää rahaa ei tule. Ainoastaan MLU-vaiheet aikanaan saavat varmaankin lisärahaa. Rahalla siis saa herkkuja jos haluaa.

Meteor on integroitavissa F-35 koneeseen myös, mutta Superista en tiedä. Tarjoukset tulevat kuitenkin USA:ta eli protektionistisesti katsottuna US-aseistus on se mitä varmaan tarjotaan. Nyt vain Britannia on maksanut ja integroinut F-35B koneisiinsa tuon Meteorin. Sitä ei löydy muilta, vain AIM-120C7, joka pysynee vielä vuosia F-35 tuotantokoneiden aseistuksena. HX-challengen esityksessä edes Block 4 ei tarjoa uutta ohjusta, vain ilmasta-maahan aseita.
 
Meinaatko että noita brosyyreitä väännettään HX-organisaatiota varten?

Ei todellakaan, kyllä tuollaisilla todellisuutta Greipin hyväksi vääristelevillä jutuilla tähdätään juuri siihen samaan miten Kanadassa kävi.
Kanadassa juuri vaihtoivat isommalle. Gripen for Kanada -tiimin perustaneet. Millähän tämä törsäys perustellaan kun voittoa ei tule vai onko justiinilta saatu takuudet ettei F-35 etene?

 
Kanadassa juuri vaihtoivat isommalle. Gripen for Kanada -tiimin perustaneet. Millähän tämä törsäys perustellaan kun voittoa ei tule vai onko justiinilta saatu takuudet ettei F-35 etene?

Onko minulta vain jäänyt asia aiemmin tyystin huomaamatta, vai onko tämä postaamasi ensimmäinen kuva gripenistä jossa canardit ovat keskenään täysin eri asennoissa, koneen vasemman puoleinen (eli kuvan oikealla puolella) hyvin pienellä positiivisella tulokulmalla, mutta se toinen lähes 90 asteen kulmassa poikittain virtaukseen. Onko differentiaalinen canardikulma siis myös ilmassa käytettävissä, vain maassa käytettävissä, vai poikkeustapaus jonkin huoltotoimenpiteen aikana?
 
Back
Top