Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Näen tuon enemmän ratkaisuna, kuin ongelmana.
Ehkä johtuu ajatustapojen erilaisuudesta?

Jep, ratkaisu se on. Ei mikään moottori tykkää imeä vierasesineitä sisäänsä.

The engines are fed through intake ramps fitted under the leading-edge extensions (LERXs), which have variable ramps to allow high-Mach speeds. As an adaptation to rough-field operations, the main air inlet can be closed completely and the auxiliary air inlet on the upper fuselage can be used for takeoff, landing and low-altitude flying, preventing ingestion of ground debris. Thereby the engines receive air through louvers on the LERXs which open automatically when intakes are closed.

 
Esitys on PV:n ei ilmavoimien. Suorituskykyisin on arvio koko Suomen puolustusjärjestelmään suhteutettuna, ei ilmavoimien toive
Tietenkin PV.
Tarkoitin sitä, että ilmavoimila voi olla eri toive, kuin koko PV:llä.

Mitään pienempää pakettia ei ole olemassa.
Mistähän pienestä paketista on kyse?

Hallitus voi muuttaa lopullista esitystä halutessaan, mutta siihen asti on olemassa vain "kyllä":t ja vain viimeisen vaiheen suorituskykyarvioinnissa osallistujien välinen ranking. Josta ei siitäkään välttämättä kuulla kun tuloksena esitys vain yhdestä.
Joo halutessaan saadaan koko ranking ja muuta tarpeellista tietoa päätöksen tueksi.
Paljon vetoa, että halutaan?

Rahan suhteen ohjausta on jo annettu ja se kiinnitti hankkeen 10 miljardiin.
Joo, ja ne teollisen yhteistyön rahat, vähintään 30%, ohjaa vielä lisää.
Ehkä loppuun saakka?
 
Jostain syystä muut valmistajat eivät koe tarvetta tuollaiseen. Ilmeisesti luottavat omien koneidensa pärjäävän kisassa ilmankin.
Mitenkäs se f-35:sen beast mode, tietääkseni ei ole tällä hetkellä saatavana, Tietääkseni ei myöskään vielä ole kuutta aimia kuilussa
Cudastahan piti tullu kovettu ohjus jota mahtuu sitten kuiluun tuplamäärät no kuinkas kävikään? nyt on sitten mainostettu jotain toista tulevaa ohjusta jota saadaan mahdottomat määrät sisäisesti ;)
 
Mitenkäs se f-35:sen beast mode, tietääkseni ei ole tällä hetkellä saatavana, Tietääkseni ei myöskään vielä ole kuutta aimia kuilussa
Cudastahan piti tullu kovettu ohjus jota mahtuu sitten kuiluun tuplamäärät no kuinkas kävikään? nyt on sitten mainostettu jotain toista tulevaa ohjusta jota saadaan mahdottomat määrät sisäisesti ;)
Oot vissiin pudonnut taas traktorista?
 
Kanadassa juuri vaihtoivat isommalle. Gripen for Kanada -tiimin perustaneet. Millähän tämä törsäys perustellaan kun voittoa ei tule vai onko justiinilta saatu takuudet ettei F-35 etene?
Kanadan äskettäin uudelleenvalittu pääminsteri Trudeaun yksi vaalilupauksista oli ennen ensimmäistä vaalivoittoaan, että mitään Ähävä Kolome Vitosia tänne ei ostella ja peru kaupat. Ja tuon jälkeen Boeing on sikaillut täysin törkeästi Kanadaa kohtaan. Ja USA:n hallinto auttoi tuossa sikailussa ihan omassa tasossaan, kun Boeing pyysi Bombardierille määrättävän 50% tariffit, USA läpsikin 300% tariffit sen sijaan. Ja Ähäfä Kolome Viitonen on myös 'Murikan tuotantoa. Joten itse laskisin hyvin mahdolliseksi sen, että Kanadassa hallitus tulee valitsemaan joka tapauksessa Gripenin, koska se on ainoa jäljellä oleva ei-amerikkalainen vaihtoehto, ja neutraali ruotsalainen Gripen varmasti sopii hyvin Kanadan vasuri-hallitukselle. Ja samalla Kanada saa näyttää Boeingille, että mihin tunkea Super Hornettinsa ja näyttää Amerikan hallinnolle mihin tunkea himoitsemansa hävittäjäkaupat.
 
Miten ja kenen mukaan IRIS-T on 9X:ää "selvästi parempi" ?

Ainakin Saabin koelentäjän mielestä:
“There are certain differences I can’t talk about [between the AIM-9X and the IRIS-T], but this [the IRIS-T] is the one I’d buy.”
Eipä tuo kummoinen ihme olisi. AIM-9X:ssä on alunperin ASRAAM:iin tehty hakupää ja TVC, mutta esim. moottori ja taistelukärki on pitkälti 70-luvun teknologiaa, ja koko konstruktio on peräisin 50-luvulta.
 
Näen tuon enemmän ratkaisuna, kuin ongelmana.
Ehkä johtuu ajatustapojen erilaisuudesta?

Tästä ajatustapojen erilaisuudesta oli joku hieno videokin YouTubessa. Taisi olla tämä:


Ihan mielenkiintoinen. Jokainen voi siitä poimia haluamansa faktat/propagandan.

Kärjistetty tiivistelmä: länsikoneille kiitoradat puhdistetaan ensin pölynimurilla, ryssä taas laskeutuu ja nousee vaikka kivikosta. Syyriassa näyttää kuitenkin laskeutuvan liekkien kanssa.

Tämähän on myös klassikko:

 
Viimeksi muokattu:
Haastatteluvideo. Noin 60 tarvittaisiin Purasen mukaan ("60 kriittinen raja"). Valitettavasti kuulemma joutuu veikkaamaan, että joustaa alaspäin meidän budjetilla.

Käyttökulut nykybudjetista Purasen mielestä kilpailun kovin vaatimus.
 
Viimeksi muokattu:
Haastatteluvideo. Noin 60 tarvittaisiin Purasen mukaan ("60 kriittinen raja"). Valitettavasti kuulemma joutuu veikkaamaan, että joustaa alaspäin meidän budjetilla.

Käyttökulut nykybudjetista Purasen mielestä kilpailun kovin vaatimus.
Ikävää kun ei pysty lukemaan ilman kirjautumista
 
Ikävää kun ei pysty lukemaan.
Katso se video.

Tässä teksti:
Suomen hävittäjähankinnan ensimmäinen testausvaihe on takana. Mitä siitä jäi käteen? Viikon vieraana HX-hankkeen ohjelmajohtaja Lauri Puranen.

Venäjän sotilaallinen voima on merkittävästi kasvanut, arvioi puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen Kauppalehden Viikon vieras -haastattelussa.
Ilmavoimien entinen komentaja ja kenraalimajuri evp. Puranen huomauttaa, että Venäjä on osoittanut myös tahtoa tarvittaessa käyttää sotilaallista voimaansa.


Kysymme Puraselta, miten Suomen turvallisuuspoliittinen tilanne Venäjän kyljessä vaikuttaa hävittäjähankintaan ja voiko 10 miljardin euron hintalappu millään ylittyä. Entä miten käy Suomen ja Yhdysvaltain erityissuhteen, jos seuraavia hävittäjiä ei hankitakaan rapakon takaa?


Puranen kertoo Viikon vieras -haastattelussa myös Suomen tiukoista vaatimuksista ja arvioi, mikä niistä on kaikkein tiukin. Puutteita on Purasen mukaan ilmennyt muissakin koneissa kuin Saab Gripenissä.

Suomella on ollut käytössään 64 Hornet-hävittäjää, joista kaksi on tuhoutunut. Puranen kertoo videolla, miksi lukumäärä on juuri 64 ja kuinka paljon luvussa on joustovaraa, kun hankitaan uusia hävittäjiä. Ohjelmajohtaja paljastaa Viikon vieras -haastattelussa ”kriittisen rajan”.

Puranen pitää todennäköisenä, että kaikki viisi hävittäjää pysyvät Suomen hävittäjäkisassa mukana loppuun asti. Lopullisen tarjouspaketin pitää läpäistä ensin kaikki Suomen vaatimukset. Sitten paketti arvioidaan Suomen puolustustaistelussa.

Kaikki tarjotut paketit ja niiden kyvyt arvioidaan Purasen mukaan kahden viikon simuloidussa sodassa ensi vuoden alussa. Tämä vie noin kaksi viikkoa kandidaatti kohti. Sitten tarjoukset pannaan paremmuusjärjestykseen.

”Julkisuuteen kerrotaan vain voittaja”, Puranen kertoo Kauppalehdelle.
 
Ikävää kun ei pysty lukemaan ilman kirjautumista

Suomi saattaa hankkia alle 64 hävittäjää: Nyt tuli ”kriittinen raja” – ”Venäjä on voimissaan ja haluaa näyttää kynsiään”
2.3.2020 07:00päivitetty 2.3.2020 09:54

Suomen hävittäjähankinnan ensimmäinen testausvaihe on takana. Mitä siitä jäi käteen? Viikon vieraana HX-hankkeen ohjelmajohtaja Lauri Puranen.
Lukuaika noin 1 min

Venäjän sotilaallinen voima on merkittävästi kasvanut, arvioi puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen Kauppalehden Viikon vieras -haastattelussa.
Ilmavoimien entinen komentaja ja kenraalimajuri evp. Puranen huomauttaa, että Venäjä on osoittanut myös tahtoa tarvittaessa käyttää sotilaallista voimaansa.

Kysymme Puraselta, miten Suomen turvallisuuspoliittinen tilanne Venäjän kyljessä vaikuttaa hävittäjähankintaan ja voiko 10 miljardin euron hintalappu millään ylittyä. Entä miten käy Suomen ja Yhdysvaltain erityissuhteen, jos seuraavia hävittäjiä ei hankitakaan rapakon takaa?

Puranen kertoo Viikon vieras -haastattelussa myös Suomen tiukoista vaatimuksista ja arvioi, mikä niistä on kaikkein tiukin. Puutteita on Purasen mukaan ilmennyt muissakin koneissa kuin Saab Gripenissä.
Suomella on ollut käytössään 64 Hornet-hävittäjää, joista kaksi on tuhoutunut. Puranen kertoo videolla, miksi lukumäärä on juuri 64 ja kuinka paljon luvussa on joustovaraa, kun hankitaan uusia hävittäjiä. Ohjelmajohtaja paljastaa Viikon vieras -haastattelussa ”kriittisen rajan”.
Puranen pitää todennäköisenä, että kaikki viisi hävittäjää pysyvät Suomen hävittäjäkisassa mukana loppuun asti. Lopullisen tarjouspaketin pitää läpäistä ensin kaikki Suomen vaatimukset. Sitten paketti arvioidaan Suomen puolustustaistelussa.

Kaikki tarjotut paketit ja niiden kyvyt arvioidaan Purasen mukaan kahden viikon simuloidussa sodassa ensi vuoden alussa. Tämä vie noin kaksi viikkoa kandidaatti kohti. Sitten tarjoukset pannaan paremmuusjärjestykseen.
”Julkisuuteen kerrotaan vain voittaja”, Puranen kertoo Kauppalehdelle.
 
Jos siis simulointi aloitetaan loppiaisen jälkeen, ja kaksi viikkoa per kandidaatti, se tarkottaisi, että simuloinnit olisivat valmiina viikolla 11 vuonna 2021. Ja sitten jos analysointi ja kaikki muu lopullisen hankintaesityksen valmistelu, jne... veisi sen toisen 10 viikkoa, niin voisi ajatella hyvin, että ensi vuoden juhannuksen tienoilla selkiäisi mikä kone tulee olemaan HX ja millä määrällä.
 
Ja katsoin videon.

Purasen mukaan se toivottu haitari on 60-64 konetta. Kuulemma 60:n alle meneminen ylittää jo kriittisen rajan.
 
Ja katsoin videon.

Purasen mukaan se toivottu haitari on 60-64 konetta. Kuulemma 60:n alle meneminen ylittää jo kriittisen rajan.
Puranen pelaa kauppapolitiikkaa. Kiristää ruuvia seuraavaa kierrosta varten jotta kukaan (F-35) ei kuvittele olevansa selkeänä keulilla. Se, että käyttökulut pysyisivät samassa kuin mitä Horneteilla on ollut on jo lähtökohtaisesti onneton; miten nyt rahan arvo, polttoaineet, työkulut ja tähän lisänä uuden tekniikan ylläpito sekä laajempi aselajien integraatio polkisi kustannuksiltaan paikallaan ja toisi vieläpä lisähyötyjä samalla kustannusrakenteella kuin ennen. Kyllähän pv tämän tietää mutta pakko on ruuvia kiristää nyt jotta se 10 mrd täysmääräisesti hyödynnetään. Lisäkulut kun koko hx projektia ei kukaan enää muistakaan on sitten toinen juttu.
 
Hyvä hastattelu, kiitos!

Muutama pominta:
-käyttökustannuksien pysyttäminen nykyisellään kilpailun vaativin vaatimus
-erityissuhde Yhdysvaltoihin edellisen hankinnan jälkeen (vaikka nyt muu valinta) - Puranen: "en usko, että se dramaattisesti muuttuu"
 
-erityissuhde Yhdysvaltoihin edellisen hankinnan jälkeen (vaikka nyt muu valinta) - Puranen: "en usko, että se dramaattisesti muuttuu"

Tämähän on aivan itsestäänselvä asia, yksi foorumin kummalisuuksia onkin vallitseva ajatus siitä, että turvallisuuspoliittiset syyt edellyttävät Yhdysvaltalaisen hävittäjän valintaa. Miksi ihmeessä yhteistyö Yhdysvaltojen kanssa olennaisesti muuttuisi hävittäjävalinnan seurauksena? Nykyinen yhteistyö ja sen kehittäminen eteenpäin on molempien osapuolten etujen mukaista, ja tulee varmasti etenemään omalla painollaan. Ilmavoimien jokapäiväinen yhteydenpito varmasti muuttuisi, mutta en näe mitään syytä miksi laajempi harjoitusyhteistyö olisi riippuvaista koneen valmistusmaasta.

Sama pätee myös Gripeniin ja yhteistyöhön Ruotsin kanssa. Sekään ei ole mitenkään riippuvaista siitä valitaanko Gripen vai ei, tästähän on jo sitaattikin Flygvapnetin puolelta.
 
Tämähän on aivan itsestäänselvä asia, yksi foorumin kummalisuuksia onkin vallitseva ajatus siitä, että turvallisuuspoliittiset syyt edellyttävät Yhdysvaltalaisen hävittäjän valintaa. Miksi ihmeessä yhteistyö Yhdysvaltojen kanssa olennaisesti muuttuisi hävittäjävalinnan seurauksena?

Sama pätee myös Gripeniin ja yhteistyöhön Ruotsin kanssa. Sekään ei ole mitenkään riippuvaista siitä valitaanko Gripen vai ei, tästähän on jo sitaattikin Flygvapnetin puolelta.
Just noin :)
 
Ja Puranen sanoi myös, että 60:n alle on mahdollista mennä, jos simuloinnissa huomataan, että tämä konetyyppi palaa tehtävästä ehjänä muita todennäköisimmin ja tätä konetyyppiä ei menetetä samalla tahdilla kuin muita.

En voi muuta keksiä kuin, että tämä oli viittaus F-35:n kohdalle ja muilta sitten toivottaisiin se 60-64 konetta.
 
Tämähän on aivan itsestäänselvä asia, yksi foorumin kummalisuuksia onkin vallitseva ajatus siitä, että turvallisuuspoliittiset syyt edellyttävät Yhdysvaltalaisen hävittäjän valintaa. Miksi ihmeessä yhteistyö Yhdysvaltojen kanssa olennaisesti muuttuisi hävittäjävalinnan seurauksena? Nykyinen yhteistyö ja sen kehittäminen eteenpäin on molempien osapuolten etujen mukaista, ja tulee varmasti etenemään omalla painollaan. Ilmavoimien jokapäiväinen yhteydenpito varmasti muuttuisi, mutta en näe mitään syytä miksi laajempi harjoitusyhteistyö olisi riippuvaista koneen valmistusmaasta.

Sama pätee myös Gripeniin ja yhteistyöhön Ruotsin kanssa. Sekään ei ole mitenkään riippuvaista siitä valitaanko Gripen vai ei, tästähän on jo sitaattikin Flygvapnetin puolelta.

Hornet oli aikanaan tärkeä päänavaus USA:n suuntaan mutta sieltä on tultu pitkä matka ja nyt yhteistyökuviot on olemassa laajalla skaalalla. HX voi hyvin tulla Euroopasta eikä maailma siihen kaadu.
 
Back
Top