Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Eipäs ole, sanoin että identtisellä polttoainemäärällä ja asekuormalla. F-35 saa kuormasta 200 kiloa anteeksi koska se ei tarvi podia. Stealthista ei puhuta tässä kohti mitään, vaan lastista, polttoaineenkulutuksesta ja rangesta.
No paljonko se vaikuttaa taistelutoiminta matkaan? Mikä on se ero kun lyödään täsmälleen sama määrä rautaa ja polttoainetta koneeseen? Polttoaineen kulutuksessa F-35 vie reippaasti voiton joka on luonnollista koska kone painaa paljon ja siinä on iso moottori. Toiminta matkan laskeminen on vähän hankalampi yhtälö. Mutta jos nyt vaikkapa ajatellaan, että Suomen on tarkoitus toimia omalla alueella ja alueelle tunkeutuvaa vihollista vastaan niin jokaisessa koneessa se on varmasti riittävä nämä specsit huomioiden. Jos tarkoitus olisi tunkeutua vihollisen syvyyteen ja toimia siellä niin siinä F-35 varmasti loistaisi suhteessa muihin koneisiin. Se onko Suomella tarvetta tuollaiseen toimintaa on oma kysymyksensä ja toisaalta se vaatii 100% varmuudella myös muuta kyvykkyyttä jota ei tässä kilpailutuksessa ja paketissa ole mukana.
 
Lyöpä siihen F-35:n sama lasti aseita niin se ei ole enään stealth kone...

No F-35 voi ennen vuotta 2030 ottaa 2xAIM-9X BLOCK II+ & 2xAIM-120D & 4xGBU-53 & 1xGBU-31/32, on edelleen edelleen erittäin vaikeasti havaittava, ainoastaa 9X ulkoripustimissa.

Ei täsmälleen samaa asekuormaa kannata verrata, kuorma pitää aina optimoida tehtävälle ja koneelle, muuten sadaan keinotekoisesti joku kone voittajaksi.
 
Polttoaineen kulutuksessa F-35 vie reippaasti voiton joka on luonnollista koska kone painaa paljon ja siinä on iso moottori.

Tästähän sitä nyt väännettiin, Paljonko enempi F-35 syö tuolla samalla kuormalla kun koneessa on identtinen määrä polttoainetta, indenttinen määrä aseita ja moottorista otetaan irti sama teho kuin gripenin moottorista? Meinaatko että F-35 syö puolikaasulla samanverran polttoainetta kuin Gripen täydessä jälkipoltossa? Palkonko enempi kaasua pitää F-35 hanasta aukasta että saadaan se 4 tonnin painoero kompensoitua ja koneet kulkevat samaa vauhtia tuolla lastilla? Jälkipolttimet ovat törkeitä polttoainesyöppöjä. jos se ruho liikkuu ilman sitä niin se kulutus ei välttämättä ole muuten tuossa tapauksessa yhtään parempi gripenillä kuin kolmefemmallakaan.

Mutta jos nyt vaikkapa ajatellaan, että Suomen on tarkoitus toimia omalla alueella ja alueelle tunkeutuvaa vihollista vastaan niin jokaisessa koneessa se on varmasti riittävä nämä specsit huomioiden.

Iivana hyökii rajan takaa suomen puolelle, ampuu ne miljoona iskanderiaan mitä sieltä aina ammutaan että saadaan suomen jokainen korpikenttä paskaksi ja tekee siihen päälle mitä tekee, ja suomi ei sitten hyötyisi tunkeutumiskykyisestä hävittäjästä jolla voisi käydä pommittamassa vastavuoroisesti rajan takaa kentät paskaksi ja pakottaa suhoit operoimaan kauempaa edes hetkellisesti? Jospa nyt ei ajateltaisi silleesti, että täällä on aina pakko tapella toinen käsi seläntaakse sidottuna betonisaappaat jalassa. On ihan ok nakata hiekkaa naapurin silmiin ja potkasta munille jos se on mahdollista.
 
No F-35 voi ennen vuotta 2030 ottaa 2xAIM-9X BLOCK II+ & 2xAIM-120D & 4xGBU-53 & 1xGBU-31/32, on edelleen edelleen erittäin vaikeasti havaittava, ainoastaa 9X ulkoripustimissa.

Ei täsmälleen samaa asekuormaa kannata verrata, kuorma pitää aina optimoida tehtävälle ja koneelle, muuten sadaan keinotekoisesti joku kone voittajaksi.
Mutta ei voi ottaa tällä hetkellä koska kuiluihin mahtuu vain 4 x aim-120. Tai sitten vähemmän AA ohjuksia enemmän AG aseita. Puhetta on ollut, että molempiin kuiluihin tulisi se kolmas ase paikka mutta eipä ole vielä ja kuka tietää onko ikinä. Luonnollisesti kone on optimoitu tehtävään mutta olisi epärehellistä olla pohtimatta vaihtoehtoja, että pitääkö ne 64 konetta kaikki olla kerra AG tai AA tehtäviin optimoituja. Voihan osa koneista optimoida tiedusteluun, osa vaikkapa häirintään, osa AG ja osa AA tehtäviin. Kun toimitaan omalla alueella ja omien havainnointi sensoreiden piirissä pääpainon ollessa edelleenkin AA tehtävissä niin se, että koneessa olisi "vain" vaikkapa 4 x AA ohjus voi olla riittävä tai vaikkapa 2 x AA ohjus + 2 x AG ase tai vaikkapa 4 x AG. Vaihtoehtoja on ja taktiikka tulee olemaan sellainen josta koneesta saadaan paras mahdollinen hyöty irti.

Aiemmin kirjoitin logistiikasta ja kyllä se näyttelee isoa roolia HX:ssäkin Se ei välttämättä ole isosti pisteytetty itse hankkeessa mutta kun toimitaan sillä logistisella jalan jäljellä on merkitystä. Varskinkin Suomalaisessa taistelutavassa jossa ainakin aiemmin on haettu taistelun kestävyyttä sillä, että koneet hajautetaan pitkin maata suhteellisen pieniin tukikohtiin sekä kokonaisuuksiin. Sitten näitä paikkoja vielä todennäköisesti vaihdeltaisiin. Itseäni joten kammoksuttaa ajatus kahdesta global masterista ja kahdesta hävittäjästä. Tunnetta ei paljoa helpota vaikka olisi 1global master kahta konetta kohden. Eikä se, että siitä huolimatta, että taustavoimaa oli niin yksi kahdesta koneesta ei pystynyt suorittamaan kaikkia testejä vaikka kone on jo otettu ns. käyttöön. EI ihan valmiin oloinen. Itse asiassa jos vähän saivartelisi niin Gripen vaikuttaisi valmiimmalta vaihtoehdolta vaikka onkin tuoreempi.
 
Eipäs ole, sanoin että identtisellä polttoainemäärällä ja asekuormalla. F-35 saa kuormasta 200 kiloa anteeksi koska se ei tarvi podia. Stealthista ei puhuta tässä kohti mitään, vaan lastista, polttoaineenkulutuksesta ja rangesta.

Eihän sitä jälkipoltinpäällä kokoaikaa lennetä? silloinhan olis tankit tyhjänä äkkiä.
 
Kannattaa myös huomioida että gripenin polttoaineen kulutus on 4855kg/h ja F-35:n 11089kg/h. Siinä on aika huomattava ero kun puhutaan kääntöajoista ja itse operatiivisesta toiminnasta. Näin huomiona vain. Sitten jos otetaan vielä mukaan F-35:n vaatima logistiikka joka ainakin Suomen testien perusteella vaikutti aika raskaalta verrattuna yhteenkään muuhun koneeseen niin aika mielenkiintoista toiminta tilapäistukikohdissa varmasti olisi. Sodassa kaikki ei yleensä mene kuten on ajateltu ja logistiikka on myös se mihin vihollinen varmasti yrittää vaikuttaa. Kevyt on taistelunkestävämpi kuin raskas.
Tosi hienoa, että logistiikan raskaus tuli arvioitua sen perusteella, että Suomessa F35:lla oli kaksi tukikonetta ja muilla x kappaletta rekkoja. Aivan Inno-Intin arvoinen suoritus!
 
Jos tarkoitus olisi tunkeutua vihollisen syvyyteen ja toimia siellä niin siinä F-35 varmasti loistaisi suhteessa muihin koneisiin. Se onko Suomella tarvetta tuollaiseen toimintaa on oma kysymyksensä
Ei tämä ole pv:lle enää mikään kysymys. Oman alueemme suojelu edellyttää, että sinne ulottuvien aseiden toimintaa vaikeutetaan tai estetään. Emme todellakaan pärjää jos odottelemme eskalaatiossa, että Venäjä järjestelee ja ryhmittyy rajan takana rauhassa. Itseasiassa emme ole tehneet niin koskaan. Uusi taistelutapa ei ole uutta kuin teknisesti. Suomalaiset ovat aina puolustautuneet hyökkäämällä jos vain ovat kyenneet. Kaukovaikutteisin asein kykenemme entistä paremmin. Myös jenkit tietävät tämän edun ja välttämättömyyden ja siksi olemme aseita saaneet. Näillä kyvyillä on erittäin suuri kynnysmerkitys.

Edit lisäys. F35:n ominaisuuksien myötä saamme syvään vaikuttamiseen todellisen nyrkin koilliselle nurkallemme. Sen verran merkittävän, että varmasti jenkitkin tulevat vastaan ja kokevat tämän nyrkin huomattavaksi vastavoimaksi Kuolan ja Pietarin seudun Venäjän voimille ja jopa Kaliningradin tuomaan uhkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tästähän sitä nyt väännettiin, Paljonko enempi F-35 syö tuolla samalla kuormalla kun koneessa on identtinen määrä polttoainetta, indenttinen määrä aseita ja moottorista otetaan irti sama teho kuin gripenin moottorista? Meinaatko että F-35 syö puolikaasulla samanverran polttoainetta kuin Gripen täydessä jälkipoltossa? Palkonko enempi kaasua pitää F-35 hanasta aukasta että saadaan se 4 tonnin painoero kompensoitua ja koneet kulkevat samaa vauhtia tuolla lastilla? Jälkipolttimet ovat törkeitä polttoainesyöppöjä. jos se ruho liikkuu ilman sitä niin se kulutus ei välttämättä ole muuten tuossa tapauksessa yhtään parempi gripenillä kuin kolmefemmallakaan.



Iivana hyökii rajan takaa suomen puolelle, ampuu ne miljoona iskanderiaan mitä sieltä aina ammutaan että saadaan suomen jokainen korpikenttä paskaksi ja tekee siihen päälle mitä tekee, ja suomi ei sitten hyötyisi tunkeutumiskykyisestä hävittäjästä jolla voisi käydä pommittamassa vastavuoroisesti rajan takaa kentät paskaksi ja pakottaa suhoit operoimaan kauempaa edes hetkellisesti? Jospa nyt ei ajateltaisi silleesti, että täällä on aina pakko tapella toinen käsi seläntaakse sidottuna betonisaappaat jalassa. On ihan ok nakata hiekkaa naapurin silmiin ja potkasta munille jos se on mahdollista.
Minulla ei kompetenssi riitä arvioimaan polttoaineen kulutusta taistelupainossa kahden erilaisen koneen välillä. Gripen taisi polttoo 6kg/s jälkipoltolla ja F-35 tuplat tuosta. Kyllä gripen taloudellisempi on ja jos se kykenee suorittamaan sille annetut tehtävä niin eipä tuo pitäisi mikään ongelma olla. Sodassa polttoaineen kulutuksella on sikäli merkitystä, että sitä on rajoitetusti saatavilla. Jos ei ole polttoainetta niin hävittäjä ei nouse ilmaan ja suorita tehtävää. Tuo on aika yksinkertaista. Ei ole hyötyä siitä tunkeutumis kyvystä tai stealhísta jos kone seisoo maassa suuren logistisen jalan jäljen vuoksi tai jos se ei kykene ylipäätään toimimaan kuin suurimmilta kentiltä. Tunkeutumiskyvystä ei ole myöskään hyötyä jos ei ole kohdetta jota vastaan hyökätä eikä tiedetä mitä siinä kohteen ympärillä ja edessä on. Tuossa on mielestäni se suuri ongelma kun vastassa on suurvaltavihollinen kuten Suomella mutta jos emme omaa itsenäistä ja riittävää tiedustelukykyä. Kuten vaikkapa USA tai Nato.
 
Tosi hienoa, että logistiikan raskaus tuli arvioitua sen perusteella, että Suomessa F35:lla oli kaksi tukikonetta ja muilla x kappaletta rekkoja. Aivan Inno-Intin arvoinen suoritus!
Eikös olekin, jotai se kertoo. Toki en ihmettele kantaasi F-35 fanittajana joille ei ollut ongelma kuin se että Gripen ei noussut lumimyrskyssä katselemaan harjoitus aluetta kun yksi f-35 ei päässyt edes kaikissa testeissä ilmaan :D Toki jos fanittaisin jotain ehdokkaita niin olisin varmaan itsekkin hiljaa oman suosikin edes ottamuksista ja nostaisin toisten edesottamuksia esiin ;)
 
Ei tämä ole pv:lle enää mikään kysymys. Oman alueemme suojelu edellyttää, että sinne ulottuvien aseiden toimintaa vaikeutetaan tai estetään. Emme todellakaan pärjää jos odottelemme eskalaatiossa, että Venäjä järjestelee ja ryhmittyy rajan takana rauhassa. Itseasiassa emme ole tehneet niin koskaan. Uusi taistelutapa ei ole uutta kuin teknisesti. Suomalaiset ovat aina puolustautuneet hyökkäämällä jos vain ovat kyenneet. Kaukovaikutteisin asein kykenemme entistä paremmin. Myös jenkit tietävät tämän edun ja välttämättömyyden ja siksi olemme aseita saaneet. Näillä kyvyillä on erittäin suuri kynnysmerkitys.
Itse en tule uskomaan, että Suomi hyökkäisi ensin ja toisaalta kykenisi millään konemalleista operoimaan vapaasti vihollisen ilmatilassa. Jenkit on suurvalta jolla on suurvallan resurssit taitavat käyttää rapia 400 miljardia vuosittain puolustukseensa ja siirtomaa sotiin. Toki Suomi varmasti pyrkisi vaikuttamaan selustan kohteisiin mutta siksi on hankittu kaukoaseita jotta sinne ei tarvitse itse mennä. Kaikki ehdokkaista kykenevät kantamaan kaukolaukaistavia aseita joiden kantamat ovat satoja kilometrejä.
 
Eikös olekin, jotai se kertoo. Toki en ihmettele kantaasi F-35 fanittajana joille ei ollut ongelma kuin se että Gripen ei noussut lumimyrskyssä katselemaan harjoitus aluetta kun yksi f-35 ei päässyt edes kaikissa testeissä ilmaan :D Toki jos fanittaisin jotain ehdokkaita niin olisin varmaan itsekkin hiljaa oman suosikin edes ottamuksista ja nostaisin toisten edesottamuksia esiin ;)
Jukisuudessa ei ole kerrottu, mikä vika F35:teen tuli. Miksi tämäkin asia pitää vääristellä: eiköhän kone ilmaan päässyt, kun ei ole enää Suomessa?
 
Panokset kovenee.
HX -tarjokkaat ovat käyneet vasta hiljattain testattavina. Foorumilla on tulevia taistelusimulaatioita ennakoiden eskaloiduttu jo sotatilavaiheeseen. Marsalkan miekkakin on melkein kaivettu tupesta.
A98A0DFE-BA19-4E3B-881A-51AD45B843EC.gif
 
Panokset kovenee.
HX -tarjokkaat ovat käyneet vasta hiljattain testattavina. Foorumilla on tulevia taistelusimulaatioita ennakoiden eskaloiduttu jo sotatilavaiheeseen. Marsalkan miekkakin on melkein kaivettu tupesta.
Poppareita on ainakin riittävästi!
 
Jukisuudessa ei ole kerrottu, mikä vika F35:teen tuli. Miksi tämäkin asia pitää vääristellä: eiköhän kone ilmaan päässyt, kun ei ole enää Suomessa?
Eikös jossain uutisessa viitattu johonkin järjestelmävikaan? Sellainen ei välttämättä estä lentämistä, mutta jos ko. järjestelmää pitäisi testata, niin ohraleipä ottaa. Eikä sitä turhan päiten kannata ilmaan nousta. Toki käännökset ja väännökset saattavat tuoda näitä tulkinnallisia asioita vääristämään totuutta. Mutta muistin tylsillä luistimilla näin.
———
Poppareita on ainakin riittävästi!
Päivystyshommissa on hyvä varautua pitkään piiritykseen. Kyllä täällä vielä sanan peistä taitetaan kerta sun toinenkin. ;)
 
Eikös jossain uutisessa viitattu johonkin järjestelmävikaan? Sellainen ei välttämättä estä lentämistä, mutta jos ko. järjestelmää pitäisi testata, niin ohraleipä ottaa. Eikä sitä turhan päiten kannata ilmaan nousta. Toki käännökset ja väännökset saattavat tuoda näitä tulkinnallisia asioita vääristämään totuutta. Mutta muistin tylsillä luistimilla näin.
———

Päivystyshommissa on hyvä varautua pitkään piiritykseen. Kyllä täällä vielä sanan peistä taitetaan kerta sun toinenkin. ;)
Totta kai on todella harmittavaa, että testit jäivät toiselta koneelta väliin ja johonkin järjestelmään vika kohdistui. @Raveni kuitenkin muutti viestin niin, ettei kone kyennyt lentämään.
 
Totta kai on todella harmittavaa, että testit jäivät toiselta koneelta väliin ja johonkin järjestelmään vika kohdistui. @Raveni kuitenkin muutti viestin niin, ettei kone kyennyt lentämään.
Se ei osallistunut testiin. Vika tai ongelma voi estää lentämisen tai testin mutta sillä ei lopputuloksen kannalta liene merkitystä jos kone ei ole siellä ilmassa.
 
Heittelenpä tähän huvikseni vähän numeroita kun on tylsää. Semmosta raakaa ajatusten virtaa siis tiedossa. Ei mitään suoraa viittausta kenenkään juttuihin, ainakaan kovin paljoa.

Gripen E painaa tyhjänä 8000 kiloa. Tankki täyteen tuo siihen lisää painoa 3400 kiloa. Tässä kohti kokonaispaino on 11400 kiloa.

Heitetään siihen kyytiin perus omasuojaksi vähän aseita, sanotaan vaikka että kaksi iris-t:tä ja kaksi meteoria, yksi iris-t painaa 87.4 kg ja yksi meteor 190 kiloa. Näistä tulee lisää painoa 554 kiloa. Ripustimista vielä jonkin verran, mutta ei jaksa kaivella tarkkoja painoja joten heitetään, että ollaan nyt vähintään 12000 kilossa.

Lisätään tähän vielä vähän ilmasta maahan aseita, sanotaan että gripen on menossa pommittamaan metsäpaloa tms, siihen sitä on lähinnä taittu lähiaikoina käyttää. Valitaan aseeksi vaikkapa GBU-12 Paveway II ja laitetaan niitä 4 kappaletta. Siitä tulee lisää massaa pommeista 920 kiloa. Pyöristetään siihen taas ripustimia yms jolloin ollaan toi tonnin lisäpainossa, nyt siinä on siis kyytissä 13000 kiloa.

Nyt muistetaan, että gripen tarvii jonkin sortin podin että laser ohjatuilla pommeilla tekee mitään, heitetään vaikka joku litening sarjalaisista. Painaa noin 200 kiloa. Kokonaispaino on vähän reilu 13200 kiloa.

Tässä kohtaa laskutoimitusta kätevä toteaa, että jäädään vielä mukavasti maksimi lentoonlähtöpainosta joka on 16,500 kg. Tässä on kolme tonnia varaa leikkiä. Meillä ei oo onneksi yhtään niin lihavaa lentäjää ilmavoimissa että tuohon pääsis.

Nyt voidaankin sitten arvella, että kuinka pitkälle se gripen lentää tuolla massalla, ilmanvastuksella ja polttoainemäärällä? Ihan pakosta ahdistaa jo vähän. Nyt sitten päätetään, että ei saakeli, pakko laittaa lisää löpöä kyytiin, muuten ei riitä range. Siirretään GBU:t siivistä kaikki koneen alle tuplaripustimiin, tämä vapauttaa sopivasti tilaa polttoainetankeille. C/D käyttää 450 gallonan lisätankkeja joten oletetaan että täss on sama tilanne. 900 gallonaa lentolöpöä painaa abaut 2700 kiloa. Säiliöt päälle. Sanotaan siis että ainakin 3000 kiloa.

Tadaa, ollaan aikalailla maksimissa lentoonlähtöpainossa, toivottavasti ei aiottu nousta lentoon kaikista lyhyimmältä mahdolliselta metsäautotieltä, ei nimittäin välttis nouse.

Polttoainetta on siis kyytissä 6100 kiloa, Ero F-35 tankkaamiseen tuskin on enää kovin suuri tässä vaiheessa.
Aseita on kyydissä karvan alta 1500 kiloa ja pakollisia ulkoisia sensoreita 200 kiloa eli yhteensä sen 1700 kiloa. Suhteutettuna gripenin kuivapainoon ihan kohtuullisesti.

Nyt sitten voikin vain arvailla, että mikähän se on gripenin maksimi range tuossa painolastissa, tuolla ilmanvastuksella ja tuolla polttoainekuormalla. Kuinka paljon joutuu polttamaan kynttilää koneen perässä että kone nousee riittävän ripeästi ja kerkeää sinne metsäpaloalueelle riittävän nopeasti ja minkähän verran siitä paperilla niin hulppeasta huippunopeudesta on saavutettavissa tuolla setupilla.

Gripenin kynttilä tuottaa 98 kN edestä työntövoimaa täydellä jälkipoltolla. F-35 puskee ulos 120 kN ilman jälkipoltinta. Tässä kohtaa voidaan arvuutella, että jos nyt kaasuhana asetetaan tuohon 98kN tuoton kohdalle kummallekkin koneelle vaikkapa 100% vastaavalla aselastilla ja identtisellä polttoainekuormalla, että kumpikohan näistä syö mahdollisesti enempi polttoainetta. Gripen kaasu pohjassa vai f-35 puolikaasulla? Kumpikohan näistä liikahtaa tuolla lastilla tarvittaessa paremmin?

Edit:

Tasapuolisuuden numissä mainittakoon, että F-35 painaa tuolla samalla polttoainemäärällä ja 1500 kilon aselastilla 20890 kiloa, mikä on tietty aika paljon enempi kuin tuo gripen. Sillä on kuitenkin vielä 31751 kilon maksimipainoon matkaa tuossa kohdassa melko mukavasti.
Ihan maallikkona kommentoin, mutta eikö fysiikan lakienkin mukaan tuo reilusti painavampi esine (F-35) tarvitse enemmän energiaa saman korkeuden ja nopeuden saavuttamiseen kuin kevyempi vastineensa (Gripen)? Ilmanvastuksessa ei liene näissä niin merkittäviä eroja. Eiköhän polttoaineenkulutus kevyemmällä koneella ole aina pienempää kuin painavammalla, olkoonkin että toisessa tapauksessa moottoria käytetään suuremmalla tehoprosentilla. Ja eikö ole myös niin, että huomattavasti suurempi lentopaino vaatii esimerkiksi kiihdytettäessä ja/tai korkeuden lisäämisessä (mikä sekin on nopeuden lisäämistä) energiaa lisää enemmänkin eksponentiaalisesti, ei lineaarisesti? Siinä mielessä Gripenin kevyt paino on aina etu, vaikkakin oltaisiin lähellä maksimilentoonlähtöpainoa.

Tämä siis yleisellä tasolla.
 
Itse en tule uskomaan, että Suomi hyökkäisi ensin
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Edellä keskusteltiin syvävaikuttamisesta ja sinä otat nyt sille yhtäläisyyden ”hyökkäämiseen ensimmäisenä”. Ei näillä ole mitään sidonnaisuutta joten heittosi on tarkoituksenhakuinen mutta kömpelö.
Ei ole hyötyä siitä tunkeutumis kyvystä tai stealhísta jos kone seisoo maassa suuren logistisen jalan jäljen vuoksi tai jos se ei kykene ylipäätään toimimaan kuin suurimmilta kentiltä.
Logistinen jalanjälki. Oletko lainannut tämän Ohisalolta? Minulta on ainakin mennyt ohi lähteet F-35:n muita ehdokkaita suurempien lentokenttien tarpeesta ja raskaammasta logistisesta haasteesta. Briteillä logistiikka mahtuu lentotukialukseen ja norjalaiset saivat koneensa laskeutumaan tunturiin.
F1593E2E-C23C-45A8-B88C-20F89A915B26.jpeg
7325E25A-694A-4736-86B9-54EB8B1BCBEB.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, olisiko ns. ”runollinen oikeudenmukaisuus” ollut kevään testeissä läsnä ainakin foorumin äänestystilanteeseen peilaten. Äänestysykköset saivat luontoäidin avustuksella kumpainenkin kuka milläkin tavalla pienen naarmun kiiltävään kilpeensä. Salaliittoteoreettisesta näkökulmasta #ilmastonmuutos, #sääase ja #hybridivaikuttaminen voisivat kietoutua toisiinsa kiehtovalla tavalla, jos tästä fiktiota ryhtyisi naputtelemaan pöytälaatikkoon. (@ctg , kuulostaako kiinnostavalta?)

En nyt tohdi tähän germaanisella kielellä kirjoittaa, kun n-kortti nousee heti ja vihapuhetuomio tulee päälle, mutta jospa tuossa kumpainenkin sai ansionsa mukaan? Meinaan, että kilpailu jatkuu kaikkien osalta ja foorumin listaykkösen on entistäkin tomerammin todistettava omaa vahvuttaan kilpailussa. Ja tehtävä kovat viimeiset parhaat tarjoukset. :cool:
 
SKENAARIO I

Riittäisikö foorumilla innostusta tyhjien faktavertailujen sijaan pyöräyttää maanpuolustus.netin oma virallinen virtuaalinen sotapeli HX-tarjokkaille? Ensimmäinen skenaario virallisissa sotapeleissä on ilmasta-ilmaan torjuntatehtävä. Aloitetaan siis sillä:
  • On vuoden 2030 tammikuu ja Venäjä on vanhenevan tsaarin vanhuudenhöperyytenä aloittanut sotatoimet Suomea, Valko-Venäjää ja Ukrainaa vastaan. EU on esittänyt syvän huolestumisensa ja kehoittanut osapuolia rauhanomaiseen ratkaisuun.
  • Sota on alkanut ilmahyökkäyksillä ja Suomen ilmavoimat ovat siirtyneet hajaryhmitykseen tilapäistukikohtiin
  • HX-parvi (4 konetta) on ryhmittynyt maantietukikohtaan Pohjois-Suomessa ja tehtävänä on torjua omalla kaistallaan Kuolan niemimaalta mm. Afrikandan tukikohdasta Suomeen suuntautuvat ilmahyökkäykset. Afrikandaan tukeutuu tiedustelutietojen perusteella 12 * Su-57 ja 12 * Su-34.
  • Kuolan niemimaalla toimii 2 kpl S-400 -pattereita ja niitä suojaa 4 kpl Pantsir-pattereita
  • Parvi toimii tässä tukikohdassa kaksi vuorokautta, jonka jälkeen se siirtyy seuraavaan maantietukikohtaan
  • Venäläiset kykenevät suorittamaan kalustolla kaksi tehtävää vuorokaudessa
  • Suomalaiset koneet kykenevät toteuttamaan 4-6 tehtävää vuorokaudessa riippuen koneesta
  • Suomalaiset koneet ovat hyvin huollettuja sekä aseistuksen ja muun materiaalin osalta määrävahvuiset
Tehtävät
  • Miten toteutat torjuntatehtävät eri konetyypeillä huomioiden kunkin koneen oletetut vahvuudet ja heikkoudet?
  • Miten maksimoit koneen oletetut hyvät ominaisuudet?
  • Miten minimoit koneeseen liittyvät riskit ja heikkoudet
  • Miten varmistat tehtävän onnistuneen toteuttamisen?
  • Pohdinta erikseen jokaiselle konevaihtoehdolle!

Nyt kaikki wannabe-ilmasotamarsalkat taistelutukikohtaan! Merkitse vastauksesi alkuun SKENAARIO I niin tähän tehtävään liittyvät vastaukset on helppo erottaa. Ja vastauksissa voisi pyrkiä vähän pidempään ja kunnianhimoisempaan pohdintaan kuin "F35 jää buuttaamaan kentälle, eikä ehdi toimintaan..."
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top