Tästä raportin tynkäsestä missä vanhempaa gripeniä on vertailtu F-16:n kanssa näkee jotain osviittaa:
Kyseessä on vanhempi C/D gripen, mutta jo sen performanssi putoaa ilmasta ilmaan lastissa kuin lehmän häntä. Raskaammassa lastissa jossa seassa myös isoja säiliöitä yms tuo ei ainakaan tuosta parane.
C/D gripenin moottori kehittää maksimissaan 80.5 kN työntövoimaa vs 98kN tuossa uudemmassa E mallissa. E malli on myös lihonut tonnin verran tuohon edelliseen verrattuna. Aerodynaamisesti lienevät suht lähellä toisiaan. Kun ottaa lisäksi huomioon, että F-16 kuskien omien kommenttien mukaan he eivät pysy A/A lastissa F-35:n mukana kiihdytyksessä (subsoonisilla vauhdeilla) ilman jälkipoltinta, vaikka f-35 ei vielä käytä omaansa, niin siitä voi ehkä arvella jotain näiden suhteellisista eroista.
Oman käsitykseni mukaan gripenin "taika" lentokoneena on juuri siinä sen liukkaassa vähävastuksisessa rungossa. Kun sen aerodynamiikkaa sotketaan millään ulkoisilla hapattimilla, niin se etu menee äkkiä harakoille eikä sillä sitten ole tehoa kompensoida sitä kutne muilla ehdokkailla.