Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pohtiessa tulee koko ajan lisää kysymyksiä. Mikä on hyökkäävien neljän SU-57:n tehtävä? Miksi vain neljä?Ensimmäisen perustehtävän voisi tehdä tämän lämmittelycasen pohjalta:
Tässä voimasuhteet ovat 1:1, pitäisi olla ihan peruskauraa.
Kyseessä on virtuaalinen koneiden vertailu erilaisissa tehtävissä ja ensimmäinen voisi olla helppo parvi vastaan parvi ilmasota. Sinällään vihollisen tehtävällä ei ole merkitystä vertailun kannalta.Pohtiessa tulee koko ajan lisää kysymyksiä. Mikä on hyökkäävien neljän SU-57:n tehtävä? Miksi vain neljä?
Olin omassa lähtöskenaariossani ajatellut naapurin yrittävän ensiksi hiiriansaa esim. 4 kpl SU-57 ja 2+2 SU-34, jossa jälkimmäiset muodostavat kaksi joko yhdessä tai erikseen liikkuvaa syöttikärkeä ja pyrkivät samalla suorittamaan rynnäköintitehtävän. Ansaa varten ja koneiden suojaksi ilmatorjuntapatterit on sijoitettu siten, että ne pystyvät tukemaan mahdollisimman hyvin syöttinä toimivia koneita. SU-57:t saattavat rynnäköiviä koneita parin voimalla toisen parin pysytellessä lähellä mutta mahdollisimman huomaamattomana. Mikä on rynnäköivien koneiden ensisijainen kohde operaation alkuvaiheessa? Kovin syvälle Suomen ilmatilaan en vastapuolena lähtisi tunkeutumaan tässä vaiheessa.
Jos huhut pitävät paikkansa, niin Su-57:n häive on epäonnistunut ja sen RCS olisi noin 0,5m2, samaa luokkaa kuin esim. Tomahawk-risteilyohjus, jolloin sen ehkä voisi havaita ihan tutkallakin IRST:n lisäksi. Vertailun vuoksi F-35:n RCS on 0,005m2.
Mistä lähteestä tuo F-35:n RCS on peräisin? Kaikenlaisia lukemia kyllä löytyy googlaamalla. Eikös tämän pitänyt olla salaista tietoa?
En löytänyt LM:n nettisivuilta mitään lukuarvoja.
Ihan mielenkiintoista mutta miten vertailu onnistuu kun ei ole tiedossa kaikkia muuttujia? Esimerkiksi EW järjestelmistä ei ole mitään tietoa. Ei omista eikä vastustajien.Kyseessä on virtuaalinen koneiden vertailu erilaisissa tehtävissä ja ensimmäinen voisi olla helppo parvi vastaan parvi ilmasota. Sinällään vihollisen tehtävällä ei ole merkitystä vertailun kannalta.
Tän viruksen talousmullistusten ja muiden seurannaisvaikutusten myötä hävittäjien tarve ei ainakaan pienene nykyisestä. Olis tosi tyhmä veto.
Hävittäjähankinnan suuruusluokka ”sama kuin Horneteilla, mutta ei välttämättä 64 konetta”
Hornet-hävittäjät lähivuosina korvaavan HX-hankkeen testilennot Pirkkalassa saatiin päätökseen viime viikolla. Kaikki viisi tarjouskilvassa mukana olevaa konetyyppiä ovat edelleen mukana pelissä. Kaikkosen arvion mukaan ne myös pysyvät kyydissä lopulliseen ratkaisuun saakka. Hankkeen aikataulun mukaan hankintapäätös tehdään ensi vuonna.
Hanke on edellisellä vaalikaudella asetetussa aikataulussa. Tällä vaalikaudella hallitusohjelmaan on kirjattu, että Hornetien suorituskyky korvataan täysimääräisesti. Talouspoliittinen ministerivaliokunta on puolestaan asettanut hankinnalle maksimihinnan, kymmenen miljardia euroa. Sen sijaan koneiden määrää ei ole lyöty lukkoon, eikä sitä tee Kaikkonen nytkään.
”En pidä välttämättömänä, ette se on täsmälleen 64 tai 62 konetta, mutta kyllä sen suuruusluokan täytyy siellä käsitykseni mukaan olla.”
”Se ei voi olla esimerkiksi kolmekymmentä?”
”Ei se kyllä sitä voi missään nimessä olla. Meillä on kuitenkin iso maa, ja uskottava puolustus edellyttää, että meillä on riittävän vahvat ilmavoimat ja silloin pitää puhua tästä mittaluokasta.”
Luku 62 vilahtaa keskustelussa siksi, että alkuperäisistä 64 Hornetista kaksi on tuhoutunut. Tai oikeastaan kolme, mutta yksi on saatu korjattua takaisin lentokuntoon.
Edellinen hävittäjähankinta tehtiin 1990-luvun alussa keskellä syvintä lamaa. Kaikkonen uskoo, että hankintapäätös syntyy nytkin, talouden haasteista huolimatta.
”Vaikka tämä on iso investointi, uskon, että maanpuolustus halutaan pitää kunnossa. Se on sellainen kulmakivi kuitenkin, että uskon, että tämä viedään maaliin saakka.”
”Hintaa kauhistelevia voi lohduttaa sillä, että tällä pärjätään sitten vuosikymmeniä.”
a) Nopeudessa taitanee pärjätä kuitenkin suhteellisen hyvin. En ainakaan ole kuullut siltä mitään koneen rakenteellisen kestävyyden suhteen.Ei lähinnä vaan närästää kun näitä samoja höpöjuttuja on jo vuosia kuunnellut:
”Gripen on nopea”
”Gripen kantaa paljon aseita”
”Gripenin kantomatka on pitkä”
Varmasti on kaikkia noita, mutta vain yhtä kerrallaan toisin kuin isommat koneet. Se on pieni ja alitehoinen.
Hmm...Josta pääsemme seuraavaan osaan:
”Gripen on halvin” joo, Saab taisi itse viimeksi puhua 85 miljoonasta. Tämän jälkeen seuraavana on:
”Gripen on ylivoimaisesti halvin käyttää” Okei, Sveitsin ilmavoimien arvion mukaan CPFH on 27 000.
a) Luotettavuudesta HX-testeissä saatiinkin osviittaa. Telkkarista loput.”Gripen on luotettavin” joo, te varmasti tiedätte varmaksi faktaksi kun ei ole vielä edes käytössä missään.
”Gripen voi toimia lyhyemmiltä kentiltä kuin muut” jep, jollekin air interdiction-tehtävälle kun pitäisi lähteä 4 kaksituhattapaunaista JDAMia mukana niin ei nouse kyllä metriäkään lyhyemmältä pätkältä kuin muut. Päinvastoin.
a) Minua voi yhä sinutellakin.”Gripen E on varma ja kypsä järjestelmä jossa on pienet riskit”
”Gripen E on täysin uusi, uusinta suunnittelua ja teknologiaa edustava kilpailija” - no ei vittu voi olla molempia, valitkaa toinen.
Tuohon eri.Näihin voisi vielä lisätä nämä sun kääntöajat.
Mikä just. Kyllä sinne tehtävälle lähdettäessä koneen sisäiset polttoainesäiliöt tankataan aina täyteen on se sitten kuinka lähellä tahansa. .
Tuo 70% lienee valmistajamaan lukema?Super Hornet on tuossa suhteessa varmaankin paras tällä hetkellä jos katsotaan mikä on pääkäyttäjän tilanne. Eurofighterin luvut ovat aika karmeita, mutta niissä ongelma taitaa olla muualla kuin koneissa. Rafalekaan ei muistaakseni tuossa suhteessa loista. Noihin verrattuna F-35:n yli 70% luvut ovat erinomaisia varsinkin kun muistetaan missä vaiheessa elinkaartaan se on. Gripenistä ei ole vielä dataa keneltäkään kun ei tosiaan ole vielä käytössäkään missään.
Eri asia sitten voiko noista päätellä mitään, koska eivät ole keskenään vertailukelpoisia monestakaan eri syystä.
Tässä blogissa on pelattu eri konetyypeillä samaa skenariota CMANO-simulaattorilla: https://epamuodikkaitaajatuksia.com
Aseistettu harjoitushävittäjä pohjimmiltaan. Vertailukelpoinen oikeastaan vain T-X ja Gripeniin.Yksi erittäin mielenkiintoinen kandidaatti, jota ei saatu mukaan HX:n arviointiin, on tuo korealainen Kai F-X. Siinä olisi kyllä mikäli se olisi valmis, niin mielenkiintoinen musta hevonen.