Heittelenpä tähän huvikseni vähän numeroita kun on tylsää. Semmosta raakaa ajatusten virtaa siis tiedossa. Ei mitään suoraa viittausta kenenkään juttuihin, ainakaan kovin paljoa.
Gripen E painaa tyhjänä 8000 kiloa. Tankki täyteen tuo siihen lisää painoa 3400 kiloa. Tässä kohti kokonaispaino on 11400 kiloa.
Heitetään siihen kyytiin perus omasuojaksi vähän aseita, sanotaan vaikka että kaksi iris-t:tä ja kaksi meteoria, yksi iris-t painaa 87.4 kg ja yksi meteor 190 kiloa. Näistä tulee lisää painoa 554 kiloa. Ripustimista vielä jonkin verran, mutta ei jaksa kaivella tarkkoja painoja joten heitetään, että ollaan nyt vähintään 12000 kilossa.
Lisätään tähän vielä vähän ilmasta maahan aseita, sanotaan että gripen on menossa pommittamaan metsäpaloa tms, siihen sitä on lähinnä taittu lähiaikoina käyttää. Valitaan aseeksi vaikkapa GBU-12 Paveway II ja laitetaan niitä 4 kappaletta. Siitä tulee lisää massaa pommeista 920 kiloa. Pyöristetään siihen taas ripustimia yms jolloin ollaan toi tonnin lisäpainossa, nyt siinä on siis kyytissä 13000 kiloa.
Nyt muistetaan, että gripen tarvii jonkin sortin podin että laser ohjatuilla pommeilla tekee mitään, heitetään vaikka joku litening sarjalaisista. Painaa noin 200 kiloa. Kokonaispaino on vähän reilu 13200 kiloa.
Tässä kohtaa laskutoimitusta kätevä toteaa, että jäädään vielä mukavasti maksimi lentoonlähtöpainosta joka on 16,500 kg. Tässä on kolme tonnia varaa leikkiä. Meillä ei oo onneksi yhtään niin lihavaa lentäjää ilmavoimissa että tuohon pääsis.
Nyt voidaankin sitten arvella, että kuinka pitkälle se gripen lentää tuolla massalla, ilmanvastuksella ja polttoainemäärällä? Ihan pakosta ahdistaa jo vähän. Nyt sitten päätetään, että ei saakeli, pakko laittaa lisää löpöä kyytiin, muuten ei riitä range. Siirretään GBU:t siivistä kaikki koneen alle tuplaripustimiin, tämä vapauttaa sopivasti tilaa polttoainetankeille. C/D käyttää 450 gallonan lisätankkeja joten oletetaan että täss on sama tilanne. 900 gallonaa lentolöpöä painaa abaut 2700 kiloa. Säiliöt päälle. Sanotaan siis että ainakin 3000 kiloa.
Tadaa, ollaan aikalailla maksimissa lentoonlähtöpainossa, toivottavasti ei aiottu nousta lentoon kaikista lyhyimmältä mahdolliselta metsäautotieltä, ei nimittäin välttis nouse.
Polttoainetta on siis kyytissä 6100 kiloa, Ero F-35 tankkaamiseen tuskin on enää kovin suuri tässä vaiheessa.
Aseita on kyydissä karvan alta 1500 kiloa ja pakollisia ulkoisia sensoreita 200 kiloa eli yhteensä sen 1700 kiloa. Suhteutettuna gripenin kuivapainoon ihan kohtuullisesti.
Nyt sitten voikin vain arvailla, että mikähän se on gripenin maksimi range tuossa painolastissa, tuolla ilmanvastuksella ja tuolla polttoainekuormalla. Kuinka paljon joutuu polttamaan kynttilää koneen perässä että kone nousee riittävän ripeästi ja kerkeää sinne metsäpaloalueelle riittävän nopeasti ja minkähän verran siitä paperilla niin hulppeasta huippunopeudesta on saavutettavissa tuolla setupilla.
Gripenin kynttilä tuottaa 98 kN edestä työntövoimaa täydellä jälkipoltolla. F-35 puskee ulos 120 kN ilman jälkipoltinta. Tässä kohtaa voidaan arvuutella, että jos nyt kaasuhana asetetaan tuohon 98kN tuoton kohdalle kummallekkin koneelle vaikkapa 100% vastaavalla aselastilla ja identtisellä polttoainekuormalla, että kumpikohan näistä syö mahdollisesti enempi polttoainetta. Gripen kaasu pohjassa vai f-35 puolikaasulla? Kumpikohan näistä liikahtaa tuolla lastilla tarvittaessa paremmin?