64 F35
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Katsotaan:Pahoittelen, on myönnettävä etten ole lukenut ketjua kokonaan ja HX-asiaan voin vastata vain fiilispohjalta, mutta yritän esittää silti perusteltuja kommentteja. En niinkään vitsejä!
Missä ja kenen toimesta?Heh heh. Ei se ollut vitsi. Kehittyessään MIG-35 on varmasti kova sotakone muutakin kuin paperilla, jota pystyy käyttämään karummissakin oloissa ja jota jo nyt testataan taisteluissa.
Hankintahinta voi olla halpa, mutta elinkaarikustannukset länsikoneita kalliimmat johtuen lyhyemmästä käyttöiästä. Eikä tuollaista järjestelmää ole mitään järkeä muutenkaan hankkia siltä ainoalta mahdolliselta viholliselta. Tutkan, ELSO-järjestelmien, omasuojien, ohjusten hakupäiden ym toiminta ja suorityskyvyt ovat sellaista tietoa jota visusti salataan ja syystä. Varaosien ja aseiden saatavuudesta puhumattakaan.Tässä vaiheessa ilmoitettu kauppahinta on aika alhainen ja mikäli niitä on tarjottu kilpailuun mukaan, olisi ollut hulluutta jättää Migit vähintäänkin testaamatta.
Eurooppalainen hävittäjä olisi hyvä viesti puolueettomuudesta, mutta myös tae mahdollisuudesta päästä mukaan koneiden kehittämiseen ja varaosahuoltoon, etenkin Gripenin tapauksessa
Kuten jo kommentoin, emme ole puolueettomia.Irvileuoille vielä tiedoksi, että itse olen konkreettisesti sitoutunut pitämään maamme puolueettomana vaikka viimeiseen kiuluun saakka, suosittelen muillekin.
Venäjä on iso paha susi naapurissa, mutta sentään jotenkin looginen toimissaan.
Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta tällä palstalla mielipiteiden tueksi esitettävien väitteiden pitäisi perustua faktaan. Korjataanpa muutama;---Suomihan sai aikoinaan hankkia huippumodernit Mig21Bis hävittäjät ennen muita asiakasmaita ---
Irvileuoille vielä tiedoksi, että itse olen konkreettisesti sitoutunut pitämään maamme puolueettomana vaikka viimeiseen kiuluun saakka, suosittelen muillekin. Siihen 70 Migiä ja 30 Suhoit 34:sta olisivat varmasti asiallisia asejärjestelmiä summalla, millä saisi vasta jotkut 60 F-35 konetta.---
Looginen esimerkiksi noissa ilmatilanloukkauksissa? Eivät halua meitä natoon, mutta toistavat agressioita rajoilla. Ehkä siinä jonkun mielestä on loogisuutta...
Ootko kuullu semmosesta ku tilasto? Etippä ilmatilanloukkausten määrä maittain.Koska Venäjä viimeksi loukkasi Suomen ilmatilaa? Viimeksi Suomen ilmatilaa tietääkseni loukkasi Ruotsi.
On kyllä hienoa tämä meno tällä hetkellä. Toisten mielestä koronavirukseen kuolee kaikki ja toisten mielestä Venäjä hyökkää ensi viikolla.
Riittääkö rahat elinkaarikustannuksiin?64 F35
Irvailin kys koneen hankinnalle.Riittääkö rahat elinkaarikustannuksiin?
OK.Irvailin kys koneen hankinnalle.
Sitten vaan lennetään vähemmän ja käytetään simulaattoria enemmän. Mikä, yllätys yllätys, on ratkaisu monen maan ilmavoimissa ja mainitaankin Lämärin omilla sivuilla. F-35:n harjoituslennoista jopa puolet pystytään tekemään simulaattorissa.OK.
Jossain oli arvio, että F-35 elinkaarikustannukset olisivat n. kaksinkertaiset nyky-Hornetteihin nähden.
Tuon ostaa vihreätkin - kaupat sovittu.Sitten vaan lennetään vähemmän ja käytetään simulaattoria enemmän. Mikä, yllätys yllätys, on ratkaisu monen maan ilmavoimissa ja mainitaankin Lämärin omilla sivuilla. F-35:n harjoituslennoista jopa puolet pystytään tekemään simulaattorissa.
Eli jos oletetaan, että F-35:llä voimme leikata lentotuntien määrää esim. kolmanneksella, niin siinä sitten mahtuu jo paremmin elinkaarikustannuksiin. Samaten vielä päälle huomioitava se, että LM suunnittelee toimenpiteitä, joilla lentotuntikustannusta pusketaan alas kuten joissakin toimenpiteissä, jotka nyt vaativat 10 mekaanikkoa, jatkossa slimmataan kolmella mekaanikolla suoritettavaksi.
MuoksIlmavoimat suhtautuu hyvin nihkeästi ajatukseen Gripenistä, vaikka täällä siitä on fantasioitu jo vuosia.
Ei välttämättä.Tuon ostaa vihreätkin - kaupat sovittu.
Hornetien päivittäminen ei ole realistisempia vaihtoehto koska se ei ole vaihtoehto lainkaan. Hornetin päivityksen ja ylläpidon infra maksaa miljardeja vuodessa. Se loppuu aika nopeasti nyt kun USA on jo ottanut legacy-Hornetit pois käytöstä. Muut maat seuraavat perässä siten, että v. 2030 ei ole ainuttakaan käyttäjää jäljellä. Voi tapahtua jo hiukan ennemmin. Suomella ei ole koskaan, toistan, koskaan varaa pitää sitä infraa yksin yllä. Mitä luulette maksavan varaosa- ja kulutustarvikkeiden linjojen toiminnassa pitämisen? Viimeiset vuodet lennetään joka tapauksessa maassa olevien varaosien turvin ja toivotaan, että tukijärjestelmät ei kaikki hajoa. Ehkä niitä saa käytettynä USA:sta hätätilanteessa.En usko, Hornetien päivittäminen on realistisempi vaihtoehto. Boeingilla on varmasti konseptit tätä varten. Tässä tapauksessa Ilmavoimat ovat pettyneitä, mutta toisaalta Suomen Hornetit ovat parempia kuin koskaan ja hävittäjäskaba 2026 tapahtuu ehkä parempien taloudellisten tähtien alla. Mikäli globaali lama jatkuu pidempään, voi toisaalta avautua edullisia ostomahdollisuuksia vähän käytetyille hävittäjille yllättävistäkin suunnista.
Vain USN. USMC jopa päivittää vielä 98 legacy-Hornetien tutkia AESAksi.Se loppuu aika nopeasti nyt kun USA on jo ottanut legacy-Hornetit pois käytöstä.
Sitten vaan lennetään vähemmän ja käytetään simulaattoria enemmän. Mikä, yllätys yllätys, on ratkaisu monen maan ilmavoimissa ja mainitaankin Lämärin omilla sivuilla. F-35:n harjoituslennoista jopa puolet pystytään tekemään simulaattorissa.
Eli jos oletetaan, että F-35:llä voimme leikata lentotuntien määrää esim. kolmanneksella, niin siinä sitten mahtuu jo paremmin elinkaarikustannuksiin. Samaten vielä päälle huomioitava se, että LM suunnittelee toimenpiteitä, joilla lentotuntikustannusta pusketaan alas kuten joissakin toimenpiteissä, jotka nyt vaativat 10 mekaanikkoa, jatkossa slimmataan kolmella mekaanikolla suoritettavaksi.
Hornetien päivittäminen ei ole realistisempia vaihtoehto koska se ei ole vaihtoehto lainkaan. Hornetin päivityksen ja ylläpidon infra maksaa miljardeja vuodessa. Se loppuu aika nopeasti nyt kun USA on jo ottanut legacy-Hornetit pois käytöstä. Muut maat seuraavat perässä siten, että v. 2030 ei ole ainuttakaan käyttäjää jäljellä. Voi tapahtua jo hiukan ennemmin. Suomella ei ole koskaan, toistan, koskaan varaa pitää sitä infraa yksin yllä. Mitä luulette maksavan varaosa- ja kulutustarvikkeiden linjojen toiminnassa pitämisen? Viimeiset vuodet lennetään joka tapauksessa maassa olevien varaosien turvin ja toivotaan, että tukijärjestelmät ei kaikki hajoa. Ehkä niitä saa käytettynä USA:sta hätätilanteessa.
C/D-mallin jatkaminen olisi myös järjetöntä siksi, että se tulisi kalliimmaksi kuin uusien koneiden vuosimaksuosuus! Tämän takia koko ajatuskin sekä järjetön, että Suomen voimavarojen ulottumattomissa.
Hävittäjien ostaminen, ylläpitäminen ja operointi on vähän monimutkaisempi juttu, kuin käytetyn Avensiksen hakeminen lähiautokaupasta, kun se sinne ilmestyi...