Rohkenen olla vahvasti eri mieltä. Mutta jatketaan.
Ihan ensiksi sanon sen, että epäilisin ansaa. Afrikandan komentaja Sarek1jevitš lähettäisi lukumääräisen ylivoimansa tietäen varmasti jotain muutakin ilmaan kuin nuo neljä konetta.
Mistä tuo tieto lentoonlähdöstä on saatu? Omat tutkat? Gripenin kohdalla GlobalEye?
No, mennään tuolla skenaariolla sitten ja suuuurella olettamuksella vähän kaikesta.
Vihollinen, kaksi vaihtoehtoista lähtöasetelmaa
A:
Sukhoit lentävät Suomea kohti tutkat punahehkuisina (kielikuva) väljässä 3-1 -haravassa koettaen saada tutkahavaintoja puolustajasta. Toisten perässä (ei kaukana) tuleva kone valmistautuu välittömään painopisteen siirtoon kun havainto on saatu. Kolmella koneella on 4+2 ohjuslasti mukana kuiluissa ja takatuupparilla 2+2 eli ylipitkän matkan puikot isommissa kuiluissa. Ajatuksena iske, aiheuta tappioita ja väistä. S-400 -patterit tukevat koneita ja pyrkivät puikottamaan puolustajaa.
B:
Sukhoit lentävät pareittain hi-lo -porrasteisesti. Muuten samankaltainen kuin edellä, mutta kaksi konetta mikroaallottaa ympäristöä toisten pysytellessä hiljaa katveessa ja mukana on normaali 4+2 puikkovarustus.
Omat joukot
Pidättäydyn alkuperäisessä puolustussuunnitelmassani; taktiikkana ovikello-resurssi-elsopodi ja Gripenillä lisäksi GlobalEye. SH:lla 1 Growler osana parvea. F-35:llä integroidut järjestelmät käytössä, ei elsopodia. F-35:t voivat kierrättää kaikkia koneita eri rooleissa. Kokoonpano voi toki olla kaikilla koneille myös 4 kpl yksipaikkaisia koneita ja hi-lo tai lo-lo lähestyminen jos muut sensorit näkevät vihollisen eikä tällä ole havaintoa puolustajista, mutta nyt kiidetään skenaariota kohti meille tarjottujen järjestelmien taisteluna.
Jos koneet joutuvat WVR -etäisyydelle, se tapahtuu omassa ilmatilassa. Kohtaamista näköetäisyydellä pyritään välttämään kaikilla konetyypeillä, sillä mattopainissa tappioiden todennäköisyys on suuri eikä särkymävaraa etenkään konfliktin tässä vaiheessa ole. Omat koneet pysyttelevät omassa ilmatilassa eivätkä harhaile etsimään vihollisen ilmatorjuntaa, vaikka nämä yrittävät houkutella puolustajia lähemmäksi.
Lainaan alapuolella @Hanskin muotoilua ja tekstejä, koska rustailen näitä padilla ja 1-sormimenetelmällä.
Typhoon
Rafale
- Aseistus tehtävään lähtiessä on 4 Meteor + 2 IRIS-T (tai ASRAAM), elsokoneella 2 Meteoria vähemmän
- Erityisiä etuja ovat suuri nopeus ja liikehdintäkyky sekä Meteor-aseistus
- Huonoja puolia suhteellisesti suurehko tutkamaali (Mikähän se RCS oikein on, vaihtelevia lukemia julkisissa lähteissä?)
- Tutka Captor-E ja IRST Pirate eivät mielestäni ole huonoja. Miten ne suhteutuvat vastustajan järjestelmiin? Kumpi havaitsee ensin, SU-57 vai Typhoon?
- Tehtävän suoritus voisi tapahtua lentämällä konepareina hi-lo ja kovaa ELSOlla suojattuna kohti vastustajia. Kun Typhoonit saavat tutkahavainnot, koneet nopeasti ylös sopiviin ampumapaikkoihin, 2 Meteoria per maali liikkeelle ja seuranta, tuliko neljä tappoa. Jos ei tullut, yritetään uudelleen.
- Typhoonin suorituskyky riittää pitämään sen irti vastustajasta. Jos lähietäisyydelle joudutaan, kinematiikassa ja aseistuksessa ei olla alakynnessä.
Gripen
- Neljä yksipaikkaista tai 3+1 -kokoonpano, jossa yksi on kaksipaikkainen elsopodilla varustettu kone.
- Aseistus tehtävään lähtiessä voisi olla 4 Meteor + 2 MICA, kaksipaikkaisella elsopodi ja 2 Meteoria + 2 Micaa. (yksi kaksipaikkainen parvessa elsokoneena)
- Erityisiä etuja ovat vähintäänkin kohtalaisen hyvät ELSO-ominaisuudet (SPECTRA), hyvät sensorit, liikehtimiskyky sekä Meteor-aseistus.
- Huonoja puolia tutkanäkyvyys? (Mikä on RCS? Miten SPECTRA vaikuttaa?)
- Tehtävän suoritus voisi tapahtua pääpiireissään samalla tavalla kuin Typhoonilla, jos käytetään neljää yksipaikkaista konetta, 3+1 -kokoonpanolla sama kuin Gripen/SH.
- Kuinka kaukaa Rafalen tutka saa vastustajasta kiinni? SPECTRA pienentää väitetysti omaa tutkajälkeä. Ja koneet myös käyttävät sitä. OSF + MICAt tähystävät tukena
Super Hornet
- Aseistus tehtävään lähtiessä voisi olla 4 Meteor + 2 IRIS-T. Kaksipaikkaisella koneella EAJP -elsopodi, 2 Meteor ja 2 IRIS-T. GlobalEye mikroaallottaa ympäristöä ja jakaa datalinkillä sensoritietoa koneille.
- Erityisiä etuja ovat vähintäänkin kohtalaiset ELSO-ominaisuudet (Arexis MFS-EP), hyvä tutka, parvilinkki sekä Meteor-aseistus ja GlobalEyen tuoma katsantakantama eli tilannekuva.
- Huonoja puolia kinemaattinen suorituskyky, lyhyehkö (?) toiminta-aika, jota tutkakone kompensoi ja tutkanäkyvyys, (tosin tutkajälki on ilmeisesti aika pieni ja elso voi pienentää sitä).
- Tehtävän suorittamisessa Gripenit tukeutuvat tässä kokoonpanossa vahvaan ELSOon sekä jaettuun sensoritietoon myös tutkakoneelta. Parvilinkki on siis tärkeässä roolissa tilannekuvan jakamisessa. IRST on osaltaan mukana vastustajan koneiden etsinnässä.
- Huolia aiheuttaisivat Sukhoihin nähden alivoimainen liikkuvuus ja oletetusti lyhyempi toiminta-aika. GlobalEye on houkutteleva kohde vastustajalle, mutta saako se sitä kantamalle?
F-35
- Aseistus tehtävään lähtiessä voisi olla 4-6 AMRAAM + 2 Sidewinder, Growlerilla 2 AMRAAM + 2 Sidewinder
- Erityisiä etuja ovat kohtalainen tutka, kohtalainen toiminta-aika. ELSO (Growler) on kovaa luokkaa.
- Huonoja puolia AMRAAMin lyhyempi kantama, mutta käytössä voi oletettuna ajankohtana olla parannettu versio tai uusi ohjus, joten ei jumiteta tässä liikaa. RCS?
- Tehtävän suoritus voisi tapahtua pääpiirteissään samalla tavalla kuin Gripenillä ja Rafalella. Typhoonilla. Vastustajan etsintä voisi tapahtua IRST:n avulla ja Growler pystyy häiritsemään vastustajaa tehokkaasti ja häivyttämään omat koneet tutkataajuuksilla. Huolia aiheuttaisivat mahdollisesti muiden koneiden heikompi elso.
- Kinematiikka ei ole koneen parhaita ominaisuuksia.
- Soveltuu koostaan huolimatta hyvin maantietukikohtakäyttöön.
- Aseistus tehtävään lähtiessä voisi olla sisäkuilussa 4 AMRAAM (tai 6 kpl, jos mahtuu 2030)
- Erityisiä etuja ovat häive, hyvä tilannekuva, hyvät sensorit ja hyvä parvilinkki.
- Huonoja puolia kinematiikka ja liikehtimiskyky vastustajaan nähden, tosin kehittynyt sensori- ja taistelujärjestelmä paikkaa tätä puutetta melkoisesti. Kone pystyy melko hyvin välttelemään kontaktia näköetäisyydellä häiveominaisuutensa ansiosta. AMRAAMin lyhyempi kantama (sama kuin SH:ssa eli voi muuttua) ja mahdollisesti pidempi lennon valmisteluaika.
- Häive antaa hyviä mahdollisuuksia toimintaan, kone on ilmeisen paljon huomaamattomampi kuin vastustaja. F-35:llä voi edetä esittämässäni ovikello-resurssi-elso -muodostelmassa siten, että paikkaa ja roolia kierrätetään joustavasti tilanteen mukaan kaikkien koneiden kesken.
- Koneella on ilmeisen hyvä toiminta-aika sisäisellä polttoainekuormalla.
- Koneiden lentoonlähtövalmius on kysymysmerkki, esim. boottausasia on herkkä aihe tällä hetkellä.
Kaikilla koneilla ja yhdistelmillä pystytään vaikuttamaan viholliseen ja aiheuttamaan tälle kirveleviä tappioita. En käy läpi tässä kohtaa varsinaista taistelusimulaatiota, sillä tulihan tässäkin jo puppugeneraattorin tuotetta ihan riittämiin. Ja nojatuoliharhaiset olettamukseni voi taas ampua kuuhun tai johonkin muuhun.
Tulevaisuudessa F-35:seen saa kiinni myös Meteor ohjuksen, Britit ovat jo aloittaneet sen integroinnin kyseiseen hävittäjään.
Janes | Latest defence and security news
Janes | The latest defence and security news from Janes - the trusted source for defence intelligence
www.janes.com