Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oletko nähnyt kotimaisen Hornetin ohjaamoa? Sen avioniikasta on ulkomaisten ilmavoimien edustajat sanoneet että kyseessä on Hornetin ja Superin välimuoto. Sitä on modifioitu aika paljon Suomi-versioon.Lähtökohtaisesti, kuten Commanderkin totesi, Suomessa ollaan ostamassa aina samanlaista tuotetta kuin muillakin on, ja muutoksia tehdään vain pakosta. Ne maksavat ja lentokoneessa ne maksavat aina paljon. Isossa kuvassa asia on näin.
Juuri näin! Kaverini, joka on toiminut ko. firmassa ja ihan oikeasti lentänytkin sotilaskoneita sanoi jo 1990-luvulla että Suomen Hornettien ohjaamosta ei kuvia saanut ottaa. Eikä niitä varmana löydy vieläkään julkisuudesta. Patria ja Insta ovat olleet modifioimassa konetta jatkuvasti, alusta pitäen.On kyllä aivan perusteetonta väittää etteikö koneita olisi räätälöitävissä vaan kyseessä olisi ota täi jätä- henkinen one size fits all. Kyllä räätälöidään ja ihan jatkuvasti.
On kadonnut jo heti alussa minulla. Pelkkää kysymysten ja oletusten heittelyä ilmaan ilman mitään asiantuntemusta tai lähteitä. Parempi nimimerkki olisi "Arvatusti".Alkaa mulla kyllä vähän ropista usko toveri @Analysti n asiantuntemukseen, kun yhdessä valonheittimessä on noin kovasti ihmettelemistä ja asiakasräätälöinti on noin kovin tuntematon käsite. Tää voi tulla yllätyksenä, mutta se on teollisuuden arkipäivää ja toisinaan sitä jopa erikseen markkinoidaan.
Joissakin ohjaamovideoissa lentonäytöksistä vilahtaa tuo uus korkean kontrastin musta-valkoinen/värillinen instrumentaatio. Aikaisempaan vihreään verrattuna ero on selkeä. Tätä pilotitkin sanoo tapahtumissa, joten ihan sotasalaisuudesta ei kai kyse.Oletko nähnyt kotimaisen Hornetin ohjaamoa? Sen avioniikasta on ulkomaisten ilmavoimien edustajat sanoneet että kyseessä on Hornetin ja Superin välimuoto. Sitä on modifioitu aika paljon Suomi-versioon.
Ohjelmistoilla on merkitystä hyvinkin paljon nykyisessä taistelukonesukupolvessa ja ne ovat oikeastaan pääroolissa, eikä niitä voi ylenkatsoa. Joku Tunnistusvalonheitin on ihan toissijainen suorituskyvyn kannalta ja se oli apinoitu Norjalta.
Juuri näin! Kaverini, joka on toiminut ko. firmassa ja ihan oikeasti lentänytkin sotilaskoneita sanoi jo 1990-luvulla että Suomen Hornettien ohjaamosta ei kuvia saanut ottaa. Eikä niitä varmana löydy vieläkään julkisuudesta. Patria ja Insta ovat olleet modifioimassa konetta jatkuvasti, alusta pitäen.
On kadonnut jo heti alussa minulla. Pelkkää kysymysten ja oletusten heittelyä ilmaan ilman mitään asiantuntemusta tai lähteitä. Parempi nimimerkki olisi "Arvatusti".
Jos tuo vahvistetaan virallisesti niin se lisää Superin luotettavuutta tulevaisuudessa. Saksasta tulisi uusi käyttäjä ja tilausmäärä enemmän kun kompensoisi USN vähentämät koneet.Saksa ostaa Super Hornetteja.
30 kappaletta F/A-18 E/F Super Hornet -monitoimihävittäjiä ja 15 kappaletta EA-18G Growler -koneita.
Spiegel: Saksa ostaa 45 uutta taistelukonetta Boeingilta – luvussa mielenkiintoinen tieto Suomen kannalta
Saksa on valinnut vanhentuvien Tornado-taistelukoneidensa korvaajiksi Super Hornetin ja Growlerin, kertoi Der Spiegel.www.is.fi
No ei enää nykyään varmaankaan, mutta kyllä siitä on varsin vähän näytetty. Eikä siinä mitään suuria salaisuuksia ole, mutta jostain syystä näin on kuitenkin aikanaan linjattu. Ehkä siihen on aihetta, ehkä ei.Joissakin ohjaamovideoissa lentonäytöksistä vilahtaa tuo uus korkean kontrastin musta-valkoinen/värillinen instrumentaatio. Aikaisempaan vihreään verrattuna ero on selkeä. Tätä pilotitkin sanoo tapahtumissa, joten ihan sotasalaisuudesta ei kai kyse.
No ei enää nykyään varmaankaan, mutta kyllä siitä on varsin vähän näytetty. Eikä siinä mitään suuria salaisuuksia ole, mutta jostain syystä näin on kuitenkin aikanaan linjattu. Ehkä siihen on aihetta, ehkä ei.
Joo, paljoko luit noita näyttöjä tuossa videolla? Puhuin nyt ihan still-kuvista tähän tyyliin:
Jos tuo vahvistetaan virallisesti niin se lisää Superin luotettavuutta tulevaisuudessa. Saksasta tulisi uusi käyttäjä ja tilausmäärä enemmän kun kompensoisi USN vähentämät koneet.
Ilmeisesti Typhoon ECR olisi liian haastava ja hidas hanke, kun nykyinenkin perusmalli matelee päivityksien osalta hankalan järjestelyn takia. En kyllä isosti uskonutkaan siihen.
Iltasanomien jutussa toimittaja kyllä heitteli potentiaalisista määristä utopistisia heittoja. Ei meillä olisi tarvetta hankkia 1:2 Growlereita taistelutavan, tehtävätyyppien ja hinnankin takia. Suomi ei tee ydinaserynnäkköjä syvälle Venäjän ilmatilaan, eikä tavanomaisiakaan rynnäkköjä.
Joku 6-8 konetta olisi meidän EA-18 versioille riittävä määrä varmaankin. Pilotteja ei erikseen tarvitse kouluttaa noihin versioihin, joten pelkät EWO-upseerit riittäisivät.
No eipä tuosta stillikuvastakaan paljon lueta jos koneen järjestelmät on pois päältä. Ei sitä ohjaamoa kuitenkaan olla paljoa ainakaan viime aikoina piiloteltu. Suht selvästi näkyy eri videoissa. Varmaan parempiakin kuvia löytyisi jos jaksaa kaivaa.Joo, paljoko luit noita näyttöjä tuossa videolla? Puhuin nyt ihan still-kuvista tähän tyyliin:
Ja jos hyvin kävisi, niin 54+12, kun joskushan sitä joku ilmavoimien upseeri sanoi, että haettava lukumäärä on suuruusluokkaa 62-66.52+12 voisi olla hyvä suhde jos ajatellaan että pääosan ajasta voidaan pitää kaksi paria EA-18 omassa ilmatilassa.
Kyllä niitä SEAD tehtäviä pitää pystyä suorittamaan, tämä on ihan virallisissa vaatimuksissakin.
Tietysti, jos on varaa, mutta ilmavoimat haluaisi varmaan tuon koneperheen osalta myös kaksipaikkaisia F-malleja.52+12 voisi olla hyvä suhde jos ajatellaan että pääosan ajasta voidaan pitää kaksi paria EA-18 omassa ilmatilassa.
Kyllä niitä SEAD tehtäviä pitää pystyä suorittamaan, tämä on ihan virallisissa vaatimuksissakin.
Tietysti, jos on varaa, mutta ilmavoimat haluaisi varmaan tuon koneperheen osalta myös kaksipaikkaisia F-malleja.
Olettaisin että tuolla määrällä EA-koneita saataisiin vähintään 1 tai pari taivaalle tarvittaessa kahdessa suunnassa. Eli Lapin- ja Karjalan lennostoille 3-4 konetta kummallekkin. Tai sitten operointi tapahtuisi vain yhdessä lennostossa kolmesta. Tietysti enempi parempi mutta.....
Pirkkala hyvä! Kun lukee tuosta Aussi-virittelystä niin kallista oli jälkeenpäinkin niiden optioiden käyttö koneissa. Ehkä mielummin kerralla se määrä mitä tarvitaan ja sitten käytetään niitä täysimääräisesti.Mietin jopa että kaikki olisivat F, Growler johdotuksilla kuten ausseilla, toisi potentiaalia eri tehtäviin, päivityksiin ja myöhempään Loyal Wingman hankintaan..
EA-18 päätukikohtana näkisin Pirkkalan, monestakin eri syystä, sieltä sitten jaettaisiin kykyä.
Pirkkala hyvä! Kun lukee tuosta Aussi-virittelystä niin kallista oli jälkeenpäinkin niiden optioiden käyttö koneissa. Ehkä mielummin kerralla se määrä mitä tarvitaan ja sitten käytetään niitä täysimääräisesti.
Loyal Wingman- projekti olisi mielenkiintoinen lisä jos siihen päästäisiin mukaan. Se ja etänä lennetyt Growlerit kertovat että mitään 5-gen konetta ei välttämättä tarvita, vaan nykyisistä saa irti paljon lisäämällä sensoreita, lennokkeja jne.
Alkaa jo tuntua että 5-g koneet ovat väliinputoajia, koska 6-gen on tiukasti monissa maissa jo suunnitelmissa ja tulossa käyttöön 2030-luvulla. Toki overlappingiä on aina konesukupolvissa, mutta kannattaako maksaa tässä vaiheessa 2020-luvun tekniikasta jos uuden korvaamisen hanke aloitetaan jo 2040-luvulla? On mahdollista että 5-g koneet on niitä joissa testataan lastentaudit pois kosketusnäyttöjen, keinoälyn ja ohjelmistojen sekä sensorifuusion osalta.
Ilmavoimien päivitettyjen Hornetien ohjaamon salailu jatkui siihen asti kunnes Sveitsiläiset paljastivat omansa joka on hyvin paljon samanlainen (UFC korvattu SH:n UFCD:llä, vasen ja oikea DDI korvattu CRT-monogrominäytöistä LCD-monivärinäyttöihin ja ehkä jotain muuta mitä ei ainakaan vielä ole esitetty. Ilmeisesti IFEI sekä Suomessa että myös Sveitsissä on jätetty alkuperäiseksi.
Tietysti, jos on varaa, mutta ilmavoimat haluaisi varmaan tuon koneperheen osalta myös kaksipaikkaisia F-malleja.
Olettaisin että tuolla määrällä EA-koneita saataisiin vähintään 1 tai pari taivaalle tarvittaessa kahdessa suunnassa. Eli Lapin- ja Karjalan lennostoille 3-4 konetta kummallekkin. Tai sitten operointi tapahtuisi vain yhdessä lennostossa kolmesta. Tietysti enempi parempi mutta.....
Suomi 100-lentonäytöksessä käynyt Growlerkuski sanoi että yhdellä saa erittäin hyvän tilannekuvan laajalta alueelta. Vielä parempi on kaksi, jolloin ne vertailevat ja jakavat tietoa keskenään tarkemmin. Tuskin kolmea tarvittaisiin kerralla. Rafalen F4 standardikin tuo niihin kyvyn geopaikantaa Spectralla ym. maatutkia erittäin tarkasti ilman tukea. Nykyään siihen tarvitaan 3 koneen yhteistyö, mutta teknologia kehittyy huimasti.Olin jostain lukevinani, että Growlerit lentäisivät kolmen ryhmässä triangulaatioon perustuvan mittaamisen takia. Siis esim. IT-tutkan tarkan sijainnin saamiseksi. Tällöin jos koko ajan haluttaisiin pitää 2 x 3 konetta taivaalla, niin tarvittaisiin 15 kpl kuten Saksalla: 6 taivaalla, 3 palaamassa tehtävästä, 3 lähdössä tehtävään, 3 huollossa.
huomatkaa, että Saksa ostaa parittoman määrän Growleria, joka voisi tukea tätä kolmen ryhmässä lentämistä
Olin jostain lukevinani, että Growlerit lentäisivät kolmen ryhmässä triangulaatioon perustuvan mittaamisen takia. Siis esim. IT-tutkan tarkan sijainnin saamiseksi. Tällöin jos koko ajan haluttaisiin pitää 2 x 3 konetta taivaalla, niin tarvittaisiin 15 kpl kuten Saksalla: 6 taivaalla, 3 palaamassa tehtävästä, 3 lähdössä tehtävään, 3 huollossa.
huomatkaa, että Saksa ostaa parittoman määrän Growleria, joka voisi tukea tätä kolmen ryhmässä lentämistä