Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Siihen kai kai se kotimainen datalinkki liittyy? Eikö se ollut parempi kuin Link 16, ainakin ennen päivityksiä? Ilmavoimien tilannekuvaahan on hehkutettu.

No shit, Sherlock. Lähinnä ihmettelen, mitä olennaista tietoa ohjaamokuvista olisi voinut vuotaa ulkomaille. On kai sille jokin syy, että asioita salattiin?

Erillinen käyttöpaneeli datalinkille voisi periaatteessa olla selitys, siitä olisi ehkä selvinnyt jotakin turvaluokitelluista ominaisuuksista. Vai onko julkisuudessa kuvia Drakenien ohjaamoista datalinkki-aikakaudelta?

Toisaalta Hornetissa datalinkki oli käsittääkseni integroitu koneen järjestelmien kanssa kaksisuuntaisesti - ohjaajalle ei tuotu ainostaan johtokeskuksen tilannekuvaa, vaan koneet viestivät oman tilannekuvansa maahan ja myös keskenään kyeten ampumaan AMRAAM-ohjuksia toisen koneen tutkan varassa. Sikäli kuin tämä pitää paikkansa, järjestelmän on pitänyt saada tietoa koneen järjestelmistä ja toisaalta myös pystyä syöttämään sitä sinne. Mikä siis olisi ollut ulkoisen käyttöpaneelin rooli? Miksi tietojen syöttöä ja katselua ei olisi hoidettu koneen monitoiminäyttöjen kautta?
 
No shit, Sherlock. Lähinnä ihmettelen, mitä olennaista tietoa ohjaamokuvista olisi voinut vuotaa ulkomaille. On kai sille jokin syy, että asioita salattiin?

Erillinen käyttöpaneeli datalinkille voisi periaatteessa olla selitys, siitä olisi ehkä selvinnyt jotakin turvaluokitelluista ominaisuuksista. Vai onko julkisuudessa kuvia Drakenien ohjaamoista datalinkki-aikakaudelta?

Toisaalta Hornetissa datalinkki oli käsittääkseni integroitu koneen järjestelmien kanssa kaksisuuntaisesti - ohjaajalle ei tuotu ainostaan johtokeskuksen tilannekuvaa, vaan koneet viestivät oman tilannekuvansa maahan ja myös keskenään kyeten ampumaan AMRAAM-ohjuksia toisen koneen tutkan varassa. Sikäli kuin tämä pitää paikkansa, järjestelmän on pitänyt saada tietoa koneen järjestelmistä ja toisaalta myös pystyä syöttämään sitä sinne. Mikä siis olisi ollut ulkoisen käyttöpaneelin rooli? Miksi tietojen syöttöä ja katselua ei olisi hoidettu koneen monitoiminäyttöjen kautta?

– Hawk Link -järjestelmän tiedonsiirrossa on hyödynnetty Hornet-monitoimihävittäjistä Mid-Life Upgrade -elinkaaripäivityshankkeiden yhteydessä vapautuneita radioita ja Mk 66 -koneen antenneja, joita käytetään paikkatiedon välittämiseen koneiden välillä. Uutena laitteena koneeseen on asennettu keskustietokoneen ja radion välisenä sovittimena toimiva Patrian kehittämä Multi-Purpose Controller Unit -laite.


Mikä tuo on?
 
Tiedätkö sitten kuka minä olen? Illu Juutilaisen haamu kenties?


Jos ei nahka kestä tuota enempää niin sitten adios. Jokainen on saanut täällä osakseen krittiikkiä, eikä tässä menty minusta henkilökohtaisuuksiin, jos kritisoitiin sinun asiantuntemuksesi tasoa. Älä ole mielesi pahoittaja, sulla on täysi lupa tulittaa takaisin. Osoita jollain jos sinulla on jakaa erityistä tietoutta mutta älä oleta että puolivillaisten heittojen ja lähdepuutteiden takia sinun taustasi tunnistetaan automaattisesti alan "piileväksi guruksi";). Niitä meinaan riittää täällä.

Hei nyt pyyhi jo räkä nenästä ja lopeta uhriutuminen, iso mies/nainen/jotain siltä väliltä! Toistan että sinua ei kukaan ole henkilökohtaisesti haukkunut, vaan juttujesi tasoa. Nämä olivat kahden kirjoittajan mielipiteitä, ei muuta. Minä en päätä kuka täällä kirjoittaa ja mitä, joten anti mennä vaan!

Se koira älähti, johon kalikka kalahti... :cool:

Juuh, ja kiitoksia sinulle asiallisista vasta kommenteista. Jäsen @Analysti on varmasti parhaammasta päästä merisotatekniikan kirjoittaja, joka tällä foorumilla on esiintynyt, ja jos joku/jotkut vetävät siitä herneen nenään, niin todella ikävää kaikille lukijoille.
 
Olin jostain lukevinani, että Growlerit lentäisivät kolmen ryhmässä triangulaatioon perustuvan mittaamisen takia. Siis esim. IT-tutkan tarkan sijainnin saamiseksi. Tällöin jos koko ajan haluttaisiin pitää 2 x 3 konetta taivaalla, niin tarvittaisiin 15 kpl kuten Saksalla: 6 taivaalla, 3 palaamassa tehtävästä, 3 lähdössä tehtävään, 3 huollossa.

huomatkaa, että Saksa ostaa parittoman määrän Growleria, joka voisi tukea tätä kolmen ryhmässä lentämistä
Tähän ei tarvita kolmea konetta. Itse asiassa, it-tutkan (tai minkä tahansa hitaasti liikkuvan, kuten aluksenkin) paikantamiseen riittää yksi kone... Nopeasti liikkuvaan maaliinkin riittää kaksi. Kun vaan sensorit ovat riittävän tarkat. Kolmannellakaan ei toisaalta saa korvattua sensorin epätarkkuutta.
 
Maailmalla, Suomea, USA:ta, UK:ta, Saksaa ja pohjoismaita (Japanista en tiedä) lukuun ottamatta voidaan sanoa, että mikään asekauppa (ei ehkä mikään muukaan iso kauppa?) synny ilman lahjuksia. Se lienee vaan karu tosiasia. Meillä ne ihmeelliset asiat yleensä liittyy jonkinlaiseen "politiikkaan", esim kauppa- ja teollisuussellaiseen, eikä niinkään mihinkään korruptioon. Vielä jokunen vuosi takaperin voisi kuvitella, että myös "Mitä se Neuvostoliitto (Venäjä) tästä ajattelee ja sanoo?" -juttu vaikutti johonkin. Tuo viimeinen ruukku pistettiin tosin Hornet-hankinnan myötä pirstaleiksi, mutta ilmiöstä saattaa olla vielä pieniä laineita jäljellä. Olen kyllä ilolla pannut merkille, että yhä useammin todetaan pragmaattisesti, että "suorituskyky edellä mennään". Se on oikein suomalaista veronmaksajaa ja turvaa saavaa kansalaista kohtaan.

USA:ssa sotilaiden siirtyminen aseteollisuuden palvelukseen on nähty täällä eräänlaisena korruptiona, palkintona tietyn firman saamista tilauksesta. Minun vaikea nähdä sitä niin, koska siellä on ihan älyttömän tiukat pykälät. Ihan normaali, jonkun (yrityksen) sponsoroima iltatilaisuus, johon suomalainen virkamies voi hyvin mennä, on järjestettävä siten, että amerikkalaiset maksaa sen jonkun 20 - 30 dollaria omasta taskustaan! Ja koskee kaikkia hallinnon ihmisiä, upseereita, siviilejä ja sihteereitä myöten.

Olisiko se kuitenkin niin, että näiden ihmisten osaaminen halutaan hyödyntää heidän puolustusteollisessa kompleksissaan?

Vahvistan, ja olen törmännyt useaan kertaan samaan juttuun! Onneksi on usein löytynyt esim saksalaisia tai hollantilaisia kumppaneita, jotka ovat helpottaneet tilannetta.
 
Vastauksiisi perustuen, sopiiko kysyä minkä alan konsultointia teet?
Edit: typo

  • Juridiselta näkökulmalta asia on minusta selvä, Lindberg aloitti varsinaisen konsulttitoiminnan virallisen karenssiajan jälkeen. Konsulttifirman perustaminen karenssiaikana ei ole kiellettyä (ainakaan normaaleissa karenssisopimuksissa).
  • Asia, että Lindberg on voinut nähdä muiden tarjoajian tarjouksia, on aika epärelevantti. Tarjousten osalta Lindberg on nähnyt todennäköisesti yhteenvedot, ei varsinaisia tarjouksia. Pv:n komentajalla on varmasti ollut myös muuta tehtävää, kuin seurata yksityiskohtien tasolla HX-hankkeen tarjouksia. Sama tilanne on missä tahansa työpaikan vaihdossa, esimerkiksi yksityisessä yrityksessä johtotehtehtävistä kilpailijalle siirtyvä henkilö vie aina asiantuntemusta mukanaan, mutta harvoin siirtyvä tieto on oikeasti kriittistä. Yksittäiset asiat hyvin harvoin, tärkeämpää on tieto kuinka organisaatio toimii.
  • Lähtökohtaisesti suomalainen kenraali on tottunut käsittelemään salaista tietoa, joten pidän pienenä riskiä, että Lindberg paljastaisi Suomen puolustusvoimiin tai HX-kilpailijoihin liittyvää salaista tietoa Lockheedille. Jos näin kuitenkin käy ja siitä on selvät todisteet, silloin rosis kutsuu...
  • Tälläkin sivustolla alkoi heti keskustelut, miten Lindberg siirtyi hillotolpalle ja rahastamaan osaamisellaan. Ei voi välttyä vaikutelmalta, että pahin asia on se, että joku menestyy! Itse olen toiminut konsulttina >20 vuotta ja tiedän aika hyvin ammatin ilot ja surut.
  • Arvokkain asia, mitä Lindbergin siirtyminen Lockheedille tuo, on toimittajan ymmärryksen kasvattaminen asiakkaan tarpeista! Tämä on todella tärkeä asia varsinkin tämän kokoluokan hankkeessa! Lindbergin mukanaolo varmistaa omalta tärkältä osaltaan, että Lockheed osaa oikeasti ottaa huomioon Suomen tarpeet.
 
Viimeksi muokattu:
– Hawk Link -järjestelmän tiedonsiirrossa on hyödynnetty Hornet-monitoimihävittäjistä Mid-Life Upgrade -elinkaaripäivityshankkeiden yhteydessä vapautuneita radioita ja Mk 66 -koneen antenneja, joita käytetään paikkatiedon välittämiseen koneiden välillä. Uutena laitteena koneeseen on asennettu keskustietokoneen ja radion välisenä sovittimena toimiva Patrian kehittämä Multi-Purpose Controller Unit -laite.


Mikä tuo on?
Keskustietokineen ja radion välinen sovitin?
 
Tiedätkö sitten kuka minä olen? Illu Juutilaisen haamu kenties?
--

Olisit oudon nuori. Juutilainen ehti istua Hornetinkin ohjaamossa, jos oikein muistan.

Se tietysti selittäisi, että tiedät asiat niin hyvin. :unsure:
 
– Hawk Link -järjestelmän tiedonsiirrossa on hyödynnetty Hornet-monitoimihävittäjistä Mid-Life Upgrade -elinkaaripäivityshankkeiden yhteydessä vapautuneita radioita ja Mk 66 -koneen antenneja, joita käytetään paikkatiedon välittämiseen koneiden välillä. Uutena laitteena koneeseen on asennettu keskustietokoneen ja radion välisenä sovittimena toimiva Patrian kehittämä Multi-Purpose Controller Unit -laite.


Mikä tuo on?
Tuota voisi käytännössä verrata nykyaikaiseen autoon. Otetaan vaikka esimerkiksi moottorin ohjainlaite ja mittaristo. Ne eivät suoraan osaa keskenään keskustella erinäisistä syistä, joten väliin tarvitaan jokin sellainen palikka joka välittää tietoa näiden kahden eri moduulin välillä. Kuva randomisti poimittu kvg:sta joka tuli melkein ensimmäisenä vastaan, sekä kuvan lähde löytyy tästä https://canbuskits.com/what.php

diag_canbus1.jpg
 
HX-hanke kun on isompia hankkeita varmasti sitten sota aikojen niin sen kanssa tekemisissä olevilla pitäisi olla suhteellisen neutraaleja hanketta kohtaan. Epäilys vuodoista, kähminnästä,lahjuksista tai ahneudesta tämän luokan hankkeessa ei ainakaan ole eduksi. Vaikka kaikki tutkittaisiin, mutta mitään raskauttavaa ei löydy, niin epäilyksen varjokin riittää. Tulevaisuudessa voi kitkaa syntyä vähän sinne ja tänne. Maailmallahan ei lahjukset aseiden myynnissä ole mitenkään kummallista. Toivon mukaan ei meilläkään yleistä vaikka eräitä hankkeita täytyy kyllä ihmetellä.

"Epäilys vuodoista, kähminnästä,lahjuksista tai ahneudesta tämän luokan hankkeessa ei ainakaan ole eduksi"

Tämä pitää täysin paikkansa. Pitää vain miettiä, kuka näitä juttuja laittaa liikkeelle, ja miksi? Todellisuudessa ei ole tapahtunut mitään laitonta, Lindberg ei todnäk ole vuotanut mitään, ei nyt eikä aikaisemmin, kukaan ei ole syyttänyt korruptiosta yms. Joku tämän vyöryn on kuitenkin laittanut liikkeelle sen konsultointisopimuksen jälkeen, eli miksi, ja kuka hyötyy?
 
Jos on vuonna 1995 eläkkeelle jäänyt siltojen suunnittelija, voi nykypäivänä aika hyvällä ammattitasolla kommentoida vuonna 2025-2030 käyttöön otettavaa uutta siltaratkaisua. Sitten jos on ilmataistelun asiantuntija, tiedot vanhentuvat 25 vuodessa ihan toisella nopeudella.
Aivan varmasti.

DX-kandidaatti 90-luvun alusta:
14-2.jpg

HX-kandidaatti 30-vuotta myöhemmin:
VGTS7NMJAVGYXL443K7H2T3C4I.jpg

DX:ssä mukana olleet tuskin edes uskoisivat tätä mullistavaa nykyteknologian ihmettä ihmiskunnan aikaansaannokseksi jos heille olisi aikanaan kuva siitä näytetty.
 
Aivan varmasti.

DX-kandidaatti 90-luvun alusta:
Katso liite: 39553

HX-kandidaatti 30-vuotta myöhemmin:
Katso liite: 39554

DX:ssä mukana olleet tuskin edes uskoisivat tätä mullistavaa nykyteknologian ihmettä ihmiskunnan aikaansaannokseksi jos heille olisi aikanaan kuva siitä näytetty.
Olisi mielenkiintoista nähdä DX-hankkeen jäsenten mielipiteet, jos heille vietäisiin 90-luvulle F-35 lenneltäväksi.
 
Piti jo aikaisemmin kirjoittaa Lindbergin roolista Lockheedin konsulttina, mutta arkipäivän leipätyöt estävät harrastustoimintaa...

  • Juridiselta näkökulmalta asia on minusta selvä, Lindberg aloitti varsinaisen konsulttitoiminnan virallisen karenssiajan jälkeen. Konsulttifirman perustaminen karenssiaikana ei ole kiellettyä (ainakaan normaaleissa karenssisopimuksissa).
  • Asia, että Lindberg on voinut nähdä muiden tarjoajian tarjouksia, on aika epärelevantti. Tarjousten osalta Lindberg on nähnyt todennäköisesti yhteenvedot, ei varsinaisia tarjouksia. Pv:n komentajalla on varmasti ollut myös muuta tehtävää, kuin seurata yksityiskohtien tasolla HX-hankkeen tarjouksia. Sama tilanne on missä tahansa työpaikan vaihdossa, esimerkiksi yksityisessä yrityksessä johtotehtehtävistä kilpailijalle siirtyvä henkilö vie aina asiantuntemusta mukanaan, mutta harvoin siirtyvä tieto on oikeasti kriittistä. Yksittäiset asiat hyvin harvoin, tärkeämpää on tieto kuinka organisaatio toimii.
  • Lähtökohtaisesti suomalainen kenraali on tottunut käsittelemään salaista tietoa, joten pidän pienenä riskiä, että Lindberg paljastaisi Suomen puolustusvoimiin tai HX-kilpailijoihin liittyvää salaista tietoa Lockheedille. Jos näin kuitenkin käy ja siitä on selvät todisteet, silloin rosis kutsuu...
  • Tälläkin sivustolla alkoi heti keskustelut, miten Lindberg siirtyi hillotolpalle ja rahastamaan osaamisellaan. Ei voi välttyä vaikutelmalta, että pahin asia on se, että joku menestyy! Itse olen toiminut konsulttina >20 vuotta ja tiedän aika hyvin ammatin ilot ja surut.
  • Arvokkain asia, mitä Lindbergin siirtyminen Lockheedille tuo, on toimittajan ymmärryksen kasvattaminen asiakkaan tarpeista! Tämä on todella tärkeä asia varsinkin tämän kokoluokan hankkeessa! Lindbergin mukanaolo varmistaa omalta tärkältä osaltaan, että Lockheed osaa oikeasti ottaa huomioon Suomen tarpeet.
Hyvää ja tervettä analyysiä! Kiitos siitä. Jos sallit niin täydennän.

Kun kyseessä on maailmanlaajuisesti sekä iso että mahdollisimman tarkoituksenmukainen hankinta. Tulee silloin seurata myös muita lakeja ja asetuksia. Lämäri ei hankintatavasta johtuen luultavasti halua ottaa riskiä että ns voideltaisiin yhtä maailman vähiten korruptoitunutta maata sen poikkeuksellisen avointa hävittäjähankintaa. Sori pitkä lause, mutta ideana on ollu varmistaa hankkeen puolueettomuus. Ja tämä hanke jos mikä on täynnä kommenttikentissä sitä hybridivaikuttamista.
 
"Epäilys vuodoista, kähminnästä,lahjuksista tai ahneudesta tämän luokan hankkeessa ei ainakaan ole eduksi"

Tämä pitää täysin paikkansa. Pitää vain miettiä, kuka näitä juttuja laittaa liikkeelle, ja miksi? Todellisuudessa ei ole tapahtunut mitään laitonta, Lindberg ei todnäk ole vuotanut mitään, ei nyt eikä aikaisemmin, kukaan ei ole syyttänyt korruptiosta yms. Joku tämän vyöryn on kuitenkin laittanut liikkeelle sen konsultointisopimuksen jälkeen, eli miksi, ja kuka hyötyy?

Ongelma muodostuu siitä että ne pahantahtoiset huhuilijat ovat osin niistä samoista piireistä joiden pitäisi nuijia HX-hankintapäätös. Olkootkin paskaa ja aiheetonta mutta huonolla harkinnalla tuodaan helposti ämpärisotalla hiekkaa hankkeen rattaisiin ilman minkäänlaista merkittävää hyötyä.

Näin siitä huolimatta että kaikki nähtävästi on muodollisesti mennyt pykälien mukaan. Jo vanha kansa tiesi että ”niin on jos sille näyttää” ja sitä viisautta tullaan varmasti jatkossa viljelemään. Eihän HX tähän kaadu mutta Puolustusvoimien PR-tappio on jo nyt tosiasia. Aina ei mennä järkinäkökohdat edellä.
 
Ongelma muodostuu siitä että ne pahantahtoiset huhuilijat ovat osin niistä samoista piireistä joiden pitäisi nuijia HX-hankintapäätös. Olkootkin paskaa ja aiheetonta mutta huonolla harkinnalla tuodaan helposti ämpärisotalla hiekkaa hankkeen rattaisiin ilman minkäänlaista merkittävää hyötyä.

Näin siitä huolimatta että kaikki nähtävästi on muodollisesti mennyt pykälien mukaan. Jo vanha kansa tiesi että ”niin on jos sille näyttää” ja sitä viisautta tullaan varmasti jatkossa viljelemään. Eihän HX tähän kaadu mutta Puolustusvoimien PR-tappio on jo nyt tosiasia. Aina ei mennä järkinäkökohdat edellä.

Tervetuloa Puolustusvoimien hanke maailman ihanuuksiin. Olen itse ollut tavallaan vastaavan paskamyrskyn keskellä, ja olen varma, että tämäkin laantuu. HX-hanke ei tule näihin jupinoihin kaatumaan, ja jos näin olisi, niin silloin antaisimme indikaation, että HX-hanke itse asiassa ei ollutkaan se turvallisuuspolitiikan keskiössä, eli hornetteja ei tarvitsekaan korvata!
 
Tervetuloa Puolustusvoimien hanke maailman ihanuuksiin. Olen itse ollut tavallaan vastaavan paskamyrskyn keskellä, ja olen varma, että tämäkin laantuu. HX-hanke ei tule näihin jupinoihin kaatumaan, ja jos näin olisi, niin silloin antaisimme indikaation, että HX-hanke itse asiassa ei ollutkaan se turvallisuuspolitiikan keskiössä, eli hornetteja ei tarvitsekaan korvata!

Ehkä näille tulee immuuniksi kun tarpeeksi usein pääsee saman riemun kokemaan?:D
 
Back
Top