Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?

• Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Kyllä HX-toteutuu (valinta on tietysti noin 64 F-35, SH+G menettelisi myös) Lindbergin tempun saamasta huomiosta huolimatta. Mutta onhan tuo herkullinen tapaus hankkeeseen kriittisesti suhtautuville ja herättää ihan validejakin kysymyksiä hankkeen kannattajien joukossa.

Tervetuloa Puolustusvoimien hanke maailman ihanuuksiin. Olen itse ollut tavallaan vastaavan paskamyrskyn keskellä, ja olen varma, että tämäkin laantuu. HX-hanke ei tule näihin jupinoihin kaatumaan, ja jos näin olisi, niin silloin antaisimme indikaation, että HX-hanke itse asiassa ei ollutkaan se turvallisuuspolitiikan keskiössä, eli hornetteja ei tarvitsekaan korvata!
Ehkä näille tulee immuuniksi kun tarpeeksi usein pääsee saman riemun kokemaan?:D

Mutta joku tai jotkut pääsevät joskus eläkkeelle tai haudan lepoon....

päivän uutisten perusteella sellainen mörkö jolla lapsia nykyään pelotellaan:D
Ammatteja, joilla lapsia pelotellaan, on aika monta: korona-tehohoitolääkäri, hammaslääkäri, jne. Mukavaa, että osaat suhtautua ihmisten ammatteihin aikuismaisesti. Saanko kysyä, mitä teet työksesi?

Ammatteja, joilla lapsia pelotellaan, on aika monta: korona-tehohoitolääkäri, hammaslääkäri, jne. Mukavaa, että osaat suhtautua ihmisten ammatteihin aikuismaisesti. Saanko kysyä, mitä teet työksesi?

Ilman muuta saat kysyä. En tee liikkeenjohdon konsultointia.

Siis veditkö tuosta palkokasvin sieraimeen? :oops: On vissiin parempi ettemme ole enää tekemisissä. Emme selvästikään ymmärrä toisiamme. Aurinkoista kevään jatkoa!

Juuh, ja kiitoksia sinulle asiallisista vasta kommenteista. Jäsen @Analysti on varmasti parhaammasta päästä merisotatekniikan kirjoittaja, joka tällä foorumilla on esiintynyt, ja jos joku/jotkut vetävät siitä herneen nenään, niin todella ikävää kaikille lukijoille.
Se on hyvä tietää ja odotan mielenkiinnolla hänen kirjoituksiaan ko.aiheesta ja muistakin. Jos olen nyt loukannut jotakuta, eriyisesti nimimerkki Analystia, niin pyydän anteeksi. Mulla on kanttia pyytää anteeksi julkisesti sanomisiani, nahka kestää myös sen ja se kestää myös arvostelun niistä.

Sen vaan sanon että itsekin olen saanut rapaa silmilleni foorumilla vuosien aikana aiheesta ja aiheetta, enkä ole silti uhkaillut lähtemisellä tai uhriutunut. Kyse on kuitenkin mielipiteistä ja eikä minua kritisoivat kirjoitukset ole pääsääntöisesti menneet ihon alle, vaikka tunteet lyövät välillä läpi. Sekin on inhimillistä, kunhan tarkoitus ei ole vaan haukkua tai dissata muita. Se ei ole ollut koskaan ainakaan minun tarkoitukseni,vaikka väitelty ja kiisteltykin on joidenkin nimimerkkien kanssa useinkin. Silti tykkään myös heidän kirjoituksistaan ajoittain.

Eiköhän tästä voida palata itse aiheeseen?

Se on hyvä tietää ja odotan mielenkiinnolla hänen kirjoituksiaan ko.aiheesta ja muistakin. Jos olen nyt loukannut jotakuta, eriyisesti nimimerkki Analystia, niin pyydän anteeksi. Mulla on kanttia pyytää anteeksi julkisesti sanomisiani, nahka kestää myös sen ja se kestää myös arvostelun niistä.

Sen vaan sanon että itsekin olen saanut rapaa silmilleni foorumilla vuosien aikana aiheesta ja aiheetta, enkä ole silti uhkaillut lähtemisellä tai uhriutunut. Kyse on kuitenkin mielipiteistä ja eikä minua kritisoivat kirjoitukset ole pääsääntöisesti menneet ihon alle, vaikka tunteet lyövät välillä läpi. Sekin on inhimillistä, kunhan tarkoitus ei ole vaan haukkua tai dissata muita. Se ei ole ollut koskaan ainakaan minun tarkoitukseni,vaikka väitelty ja kiisteltykin on joidenkin nimimerkkien kanssa useinkin. Silti tykkään myös heidän kirjoituksistaan ajoittain.

Eiköhän tästä voida palata itse aiheeseen?

Juu parasta tehdä niin. Piti oikein tarkistaa, mikä tämän ketjun otsikko oli. Siinä määrin monta sivua on kertynyt tästä sinänsä merkittävästä Lindberg - LM polemiikista. Valideja lähteitä kun ei oikein ole, niin keskustelu näyttää urautuneen juupas-eipäs mielipideväännöksi.

Virassa olevien ja ex-sotilaiden pitänee jatkossa yrittää vieläkin paremmin perustella näkemyksiään ja kantojaan, koska esim Suomen nykyisestä puolustusjärjestelmästä ei oikein löydy julkisia, ja edes säällisesti paikkansapitäviä lähteitä. Ed ja salassapitovelvollisuudesta johtuen kommentit ovat valitettavan usein niitä "heittoja" tms. Ymmärrän oikein hyvin, että periaate: "tiedän mutten kerro" ärsyttää useimpia, ja ei tuo mitään lisäarvoa tasokkaalle foorumille ja sen keskustelijoille. Eli olkoon mottona: Mielummin hyvin perusteltu näkemys kuin huono lähde!

Et ymmärtänyt vitsiä.

Kansantaruissa eri puolilla maailmaa esiintyy samankaltaisena myyttinen taruhahmo joka vie tuhmat lapset ja tekee muitakin ikäviä juttuja. Boogeyman, Baba Jaga ja mitä näitä nyt on... Tuoreempi versio samasta aiheesta on Konsultti-Jarmo jota pelätään ilmeisesti kovasti ainakin Ruotsissa.

Viimeksi muokattu:
Anteeksi off-topic: olen vältellyt tätä ketjua, kun aihe on kiinnostava, mutta jotenkin tuli jokin aika sitten sellainen fiilis, että tässä ketjussa lähinnä masentuu.
Nyt päätin tarttua toimeen ja lueskelin kymmenisen sivua; herrajestas ... karmea jäsentenvälinen väärinluku&-ymmärryskilpailu jossa veljeä lyödään sananmiekalla niin terä- kuin hamarapuolella ja tuppea työnnetään ahteriin. Perään selitellään että en minä, mutta toi, ja se oli rikki kun saavuin tänne.
Kuinka te noin kiihtyneitä ja herkkinä olette.

Anteeksi off-topic: olen vältellyt tätä ketjua, kun aihe on kiinnostava, mutta jotenkin tuli jokin aika sitten sellainen fiilis, että tässä ketjussa lähinnä masentuu.
Nyt päätin tarttua toimeen ja lueskelin kymmenisen sivua; herrajestas ... karmea jäsentenvälinen väärinluku&-ymmärryskilpailu jossa veljeä lyödään sananmiekalla niin terä- kuin hamarapuolella ja tuppea työnnetään ahteriin. Perään selitellään että en minä, mutta toi, ja se oli rikki kun saavuin tänne.
Kuinka te noin kiihtyneitä ja herkkinä olette.

Väliin kuullostaa samalta kuin merkkiuskollisten vänkäys autoista?

Itselle ilmavoimat on vain erittäin merkittävä osa kokonaisjärjestelmää enkä ole perehtynyt siihen kuin yleisellä tasolla jolla se siihen vaikuttaa, joillekin se tuntuu olevan jotain enemmän.

Väliin kuullostaa samalta kuin merkkiuskollisten vänkäys autoista?

Itselle ilmavoimat on vain erittäin merkittävä osa kokonaisjärjestelmää enkä ole perehtynyt siihen kuin yleisellä tasolla jolla se siihen vaikuttaa, joillekin se tuntuu olevan jotain enemmän.
Ole varovainen -- joku saattaa kehitellä päässään, että viittaat saabisteihin :p

vauva.fi dieselmies-keskustelut on ad hominem puolella suurinpiirtein samaa luokkaa.

Ole varovainen -- joku saattaa kehitellä päässään, että viittaat saabisteihin :p

vauva.fi dieselmies-keskustelut on ad hominem puolella suurinpiirtein samaa luokkaa.

Vauva.fi on kyllä mielenkiintoinen foorumi. Kun siellä pitäisi kait vertailla ja keskustella vaipoista, pilteistä yms yms niin joku virittelee keskustelua maanpuolustuksesta, strategisista hankkeista jne. Taitaa olla ennemminkin koti- ja ulkomaisen "älymystön" vaikuttamiskanava :cool:

Eurofighteristä:

Eurofighter -konsortio päivitti tarjouksensa tammikuussa alkuperäisestä niin että Suomelle tarjotaan nyt osakkuutta porukassa. https://www.eurofighter.com/news-an...hter-submits-updated-proposal-to-hx-programme
Toisiko tuo mitään lisähyötyä pelkkään hankintaan verrattuna? Mitä ekstraa Suomi tulisi saamaan yhteistyössä? Lisälaskun kehittämiskustannuksista ja/vai enemmän työpaikkoja ja tietotaitoa maahan? Mitä luulette?

Eurofighteristä:

Eurofighter -konsortio päivitti tarjouksensa tammikuussa alkuperäisestä niin että Suomelle tarjotaan nyt osakkuutta porukassa. https://www.eurofighter.com/news-an...hter-submits-updated-proposal-to-hx-programme
Toisiko tuo mitään lisähyötyä pelkkään hankintaan verrattuna? Mitä ekstraa Suomi tulisi saamaan yhteistyössä? Lisälaskun kehittämiskustannuksista ja/vai enemmän työpaikkoja ja tietotaitoa maahan? Mitä luulette?

Sillä mahdollistetaan joku osa valmistuksesta Suomessa?

Jotenkin tuo on nyt semmostas turhanpäiväisen kosiskelun tuntoista puuhaa. Osakkuus nykyisessä riitaisassa konsortiossa jossa kukaan ei tunnu pääsevän yhteisymmärrykseen alustan kehityksestä ei varmaankaan ole se mehukkain pihvi tässä kisassa ja jos koneita ei tulla valmistamaan tulevaisuudessa vielä huomattavia määriä, niin osavalmistuskaan ei kuulosta kovin houkuttelevalta. Asia voisi olla eri jos tämä sama bändi olisi värkkäämässä myös Typhoonin seuraajaa yhdessä jolloin jalka olisi sitten seuraavan hankinnan ovenvälissä jo valmiiksi, mutta kun eivätpä ole. Typhoonin kohtalo on näistä HX kanditaateista omasta mielestäni ehkä se surullisin. Valtava kehityspotentiaali joka on laiminlyöty melkein täysin. Jos edes puolet tälle aikanaan kaavailluista päivityksistä olisi jalkaantunut kentälle ajallaan ja ilman suurempia itkuja ja hampaidenkiristyksiä niin typhoon olisi vähintäänkin tämän kisan kakkoshevonen. Nykyisellään sillä ei kuitenkaan tunnu olevan kovinkana hyviä mahdollisuuksia pärjätä kisassa.

Tuo kuulostaa aika hyvältä, jos saisimme osavalmistusta Suomeen esimerkiksi huoltovarmuuden kannalta, varsinkin kun Typhoon-konserni on tarjonnut hyvän määrän erilaista teollista yhteistyötä kuten loppukokoonpanoa ja suvereeniuden suomalaiselle teollisuudelle kehittää Typhoonia haluamallaan tavalla. Tähän päälle, jos pääsemme itse EF-konsortion jäseneksi ja saisimme osavalmistusta Suomeen, niin Suomen ilmailu - ja avaruusalan sektori saa siitä tosi hyviä mahdollisuuksia kehittää itseään.

Ja onhan Suomi tekemässä huomattavan luokan tilausta. Tavoitteena 60-64 konetta. 5 ,5 miljoonan asukkaan maalta. Jos vertaa, että 47 miljoonan asukkaan Espanjalla on reilut 70 Typhoonia, 60 miljoonan Italialla reilut 90, 80 miljoonan asukkaan Saksalla 140, 65 miljoonan Britannialla 160, 9 miljoonan asukkaan Itävällalla 15, 4,8 asukkaan miljoonan Omanilla (jolla on huomattavat öljyvarat) 12, 4,6 miljoonan Kuwaitilla 28 ja 34 miljoonan Saudi-Arabialla reilut 70.

Suomen hankinta on tosi huomattava varsinkin Suomen talouden koko ja asukasmäärä huomioiden. Titaanisempi kuin muiden ostajien. Varsinkin huomattavan titaanisempi kuin kenenkään muun eurooppalaisen.

Ja kenties Typhoonin kautta pääsisimme FCAS:in kehitystyöhön mukaan. Tai Tempestiin.

Eurofighteristä:

Tuosta tulee mieleen, että konsortio kutsuu meitä mukaansa kalaan lammelle missä he näyttävät viihtyvän vuodesta toiseen. Ja kun menemme mukaan olemme polviamme myöden jumissa lammen liejussa ja ymmärrämme miksi he ovat niin kauan siellä seisoneet.

Ja kenties Typhoonin kautta pääsisimme FCAS:in kehitystyöhön mukaan. Tai Tempestiin.
Jälkimmäiseen on mahkut teoriassa, koska FCAS on Saksa-Ranska yhteistyötä. Tempestissä on mukana jo Saab, joten se voisi helpottaa Saabinistien oloa jos Gripukkaa ei valita. Britit voivat olla avoimempia meille, koska olemme solmineet puolustusyhteistyösopimuksen ja mukana JEF-joukoissa.

Back