HX-ohjelmajohtaja Puranen kommentoi Blogissaan konsulttihärdelliä näin:
Puolustusministeriö.
www.defmin.fi
Viime viikon tapahtumien johdosta tunnen velvollisuudekseni avata hieman sitä, miten konsulttien kanssa on tähän asti toimittu ja miten kaikki alkoi.
Puolustushallinto ohjeistaa omaa toimintaansa, mutta konsulttien toiminta ja karenssiasiat ovat mitä suurimmassa määrin laajempi yhteiskunnallinen ilmiö. HX-hankkeen käynnistämisen yhteydessä päätimme julkistaa kaikki puolustusministeriöön ilmoitetut yhteistyösopimukset. Tavoitteena oli lisätä HX-hankkeeseen liittyvää konsulttitoiminnan läpinäkyvyyttä. Konsulttien kieltämistäkin harkittiin. Se olisi kuitenkin saattanut johtaa konsulttien ”siirtymiseen” varsinaisten tarjoajien leipiin. Kiellosta olisi saattanut seurata myös juridisia hankaluuksia. Konsulttien toiminta on – kuten on monesti todettu – Suomen lainsäädännön mukaista, kunhan karenssisopimuksia ei ole voimassa. Valitsimme positiivisen läpinäkyvyyden tien kieltojen sijaan.
Lähtökohtana on koko ajan ollut, että hankkeessa neuvotellaan vain varsinaisten tarjoajien ja tarjoajamaiden hallintojen kanssa. Puolustushallinnon toimintaa tuntevat konsultit ovat auttaneet tarjoajia tarjousten koostamisessa. Tämän lisäksi viestintä- ja markkinointitoimistojen ammattilaiset ovat auttaneet tarjoajia omilla osaamisalueillaan.
Kaikilla HX-tarjoajilla on ollut listoillaan merkittävässä asemassa olleita virkamiehiä tai poliitikkoja. Tältä osin tilanne on ollut kaikille sama. Varsinaisissa neuvotteluissa on ollut mukana joitakin konsultteja. Kaikissa tapauksissa on vaadittu turvallisuusselvitys ja päämieheltä saatu neuvottelukohtainen valtakirja. Itse olen tavannut konsultteja säännöllisesti - lähinnä heidän aloitteestaan. Pariin otteeseen olemme kutsuneet kaikki konsultit tilannekatsaukseen puolustusministeriöön. Näissä tilaisuuksissa käsitellyt tiedot ovat olleet julkisia. Olisi ehkä paikallaan, että eri konsulttitahot avaisivat itse tekemisiään vähentääkseen toiminnan ympärillä vallitsevaa salamyhkäisyyttä.
HX-hankkeen alkuperäisen suunnitelman mukaan ulkopuolisten konsulttien yhteydenpito puolustushallinnon johtoon ja HX-hankkeen henkilöstöön oli tarkoitus lopettaa lopullisen tarjouspyynnön lähettämisen jälkeen syksyllä 2020. Samalla muutkin neuvottelut olisivat päättyneet. Tilanne kuitenkin muuttui entisen puolustusvoimain komentaja Jarmo Lindbergin liityttyä konsulttien joukkoon.
Asiat ovat niin kuin ne näyttävät olevan. HX-hankkeen alussa valittu läpinäkyvyyden tie ei kantanut loppuun asti. Vaadittiin järeämpiä toimia. Hankkeen sääntöjä päätettiin muuttaa etuajassa. Halusimme varmistaa sen, että hanke on – ja näyttää olevan – läpinäkyvä ja tasapuolinen kaikkien ulkopuolisten tarkkailijoiden silmissä. Näillä uusilla säännöillä mennään kohti valintapäätöstä.
Sitten muutama ajatus HX-hanketta koskevista ydinkysymyksistä eli salassapitovelvollisuudesta, tasapuolisuudesta ja läpinäkyvyydestä.
Aloitetaan salassapitovelvollisuudesta. Puolustushallinnosta eläköityy vuosittain lukuisia henkilöitä, joilla on uransa aikana ollut pääsy turvaluokiteltuun tietoon. Virkamiehen salassapito- ja vaitiolovelvollisuudet sekä rikoslain rangaistussäännökset ovat voimassa huolimatta siitä, onko virkamiehellä voimassa olevaa karenssisopimusta vai ei. Vaitiolovelvollisuus jatkuu niin kauan kuin tieto on salassa pidettävä - myös sen jälkeen, kun virkasuhde on päättynyt. Minulla ei ole mitään syytä epäillä, että eläkkeelle siirtyvät virkamiehet rikkoisivat lakia ja käyttäisivät virkaurallaan saamia tietoja väärin.
Sitten muutama sana tasapuolisuudesta. HX-hankkeen päätösmallin ja arviointikäsikirjan perusteella valituksi tulee järjestelmä, joka tuottaa mahdollisimman suuren suorituskyvyn Suomen puolustusjärjestelmälle ja täyttää muuten tarjouspyynnössä asetetut, esimerkiksi hintaa ja huoltovarmuutta, koskevat ehdot. Kukin tarjoaja koostaa oman parhaan ratkaisunsa ja tekee siitä mahdollisimman laadukkaan ja kustannustehokkaan. Lopullinen valinta tehdään suorituskykyvertailun perusteella.
HX-hankkeen ulkoisesta laadunvarmistuksesta vastaa Deloitte. Se valvoo prosessimme eheyttä ja läpinäkyvyyttä. Konsultit puolestaan osaavat auttaa tarjoajia koostamaan tarjouksen. Siihen ei kuitenkaan tarvita turvaluokiteltua tietoa tai ”sotasalaisuuksia”.
Alustava tarjouspyyntö oli yhtäläinen kaikille tarjoajille. Alustavissa tarjouksissa oli hahmotelmat tarjottavista kokonaisuuksista ja alustavat hintatiedot 64 koneesta. On totta, että kenraali Jarmo Lindberg on nähnyt yhteenvedon alustavista tarjouksista. HX-hanke on kuitenkin edennyt paljon hänen komentajakautensa jälkeen. Hänellä ei esimerkiksi ole tietoa tarkennetuista tarjouspyynnöistä, tarkennetuista tarjouksista tai testaus- ja todennustapahtuma HX Challengen tuloksista. Lisäksi alustavien tarjoustietojen hyödyntäminen on lailla kielletty. Tiedot ovat edelleen salassa pidettävää tietoa. Lindberg ei siis saa käyttää virkaurallaan saamaansa tarjoustietoa konsulttityössään. Uskon myös, että kaikki tarjoajat tuntevat varsin hyvin toistensa vahvuudet ja heikkoudet.
HX-hankkeen prosessi on saanut kiitosta niin maailmalla kuin kotimaassa. Olemme olleet alusta alkaen – ja olemme edelleen – sitoutunut avoimeen, tasapuoliseen ja syrjimättömään tarjouskilpailuun. ”Peli” varmasti kovenee, kun hankintapäätös lähestyy. Me toimimme sen eteen, että kilpailu pysyy reiluna loppuun saakka. Se on kaikkien etu. Toivon, että puolustusministeri Antti Kaikkosen ja tasavallan presidentti Sauli Niinistön selkeä ja yksiselitteinen viesti ja sen henki tulivat hyvin ymmärretyksi kautta linjan