Olen kuullut hyvinkin. On ilmeisesti yleinen harhaluulo esim amerikkalaisista Vietnamissa, että he olisivat "hävinneet sodan" taistelukentällä. Eivät hävinneet. Se hävittiin Capitolin kukkulalla. Siellä ilmaherruudesta ei ollut apua. Sen sijaan itse taistelukentällä oli. On myös muistettava, että heillä oli vastassaan sangen paljon ilmavoimaakin, mm. Kiinasta ja NL:sta.
Minä kyllä muistelisin, että Norjaankin tuli saksalaisia taistelukoneita ihan sodan ensimmäisinä tunteina. Noin 70 - 80 saksalaista konetta osallistui taisteluihin jo kello 2000 aikoihin 8.4 upottaen mm. yhden norjalaisen hävittäjäaluksen. Samoin heikot norjalaiset hävittäjävoimat lyötiin käytännössä ensimmäisinä tunteina.
Sama temppu ei muuten onnistunut Talvisodassa puna-ilmavoimilta Suomen suhteen, vaikka silloinkin voimasuhteet olivat samat...
Tämä kylmän sodan aikainen "tehdään välttämättömyydestä hyve" eli, että "ilma-alivoimainen voisi oikeasti selviytyä taistelukentällä" -hypetys olisi jo aika heittää roskakoriin. Jatkosota osoitti Suomenkin osalta Ilmavoiman merkityksen ja silloin ne lunastivat paikkansa sodankäynnissä myös täällä. Silloin 1950 - 1970 -luvuilla, kun Suomella ei juuri käytännössä ollut ilmavoimia, laskettiin siemen tällä itsepetokselliselle hypetykselle kiväärimiehistä puun vasemmalla ja oikealla puolella voittamassa sotia. Höpö höpö, sitä ei tapahtunut edes Talvi- eikä Jatkosodassa, vaan nekin olivat jo tekniikan sotia. Suomenkin osalta. Suomi käytti sen ajan huipputekniikkaa mihin vain oli varaa. Radiotiedustelu, "mato-laatikko", tykistön tulenjohtoverkot, sukellusveneet, tutkat, tulenjohtolaskimet... jne jne jne.
Taistelu makaa ilmavoimien varassa, jos ne lyödään, häviö on väistämätön.