Ilmatorjunta tosiaan on tällä hetkellä hiukan hätää kärsimässä tässä ase - vasta-asekisassa. Itse asiassa, vain harvoin on it (+ilmasuojelu) voittanut lentokoneet. Lähinnä mieleen tulee Messinan salmen ylitys ja Helsingin torjuntataistelut. Muualla it ei merkittävästi ole kyennyt estämään tai häiritsemään lentävien laitteiden toimintaa. Perinteisesti itäinen it vs. läntinen ilmakomponentti on päätynyt aina lännen voittoon.Tuosta ilmatorjunnan merkityksestä: saako IT oikeasti enää nykypäivänä mitään aikaan muuta kuin matkustajakoneiden vahingossa pudottamisia? Ei meinaan ne Venäjän S-300-patterit Syyriassa juuri ole onnistuneet Israelin ilmavoimien hyökkäyksiä torjumaan tai edes aiheuttamaan tappioita. Kun taas jos Syyrialla olisi moderneja hävittäjiä, niin kuka tietää, olisiko niillä estetty näitä hyökkäyksiä? Se on tietty selvää, ettei kannata MiG-23 tai MiG-21 -kalustolla lähteä Israelin viimeisen päälle päivitettyjä F-15 ja F-16 -koneita vastaan torjuntalennolle.
Siitä olisin kyllä eri mieltä, etteikö syyrialaisten OLISI kannattanut lähteä taisteluun. Oma taktiikka ja koulutus olisi vain pitänyt optimoida Suomen tapaan vallitseviin olosuhteisiin ja vastustajan kalustoon. Mutta jos ei mitään mietitä eikä tehdä etukäteen, niin sitten ollaankin housut kintuissa kun tilanne iskee päälle.
V. 1944 Suomen Ilmavoimat olisi voinut yhtä hyvin ilmoittaa, että meitä on vaan 300 konetta ja noilla 3000 - ei me voida mitään. Mutta jostain syystä niin ei tehty vaan kimppuun vaan ja "saatanallinen ralli päälle". Kyllä se vanja nikkeliterästä uskoo ja ei niitä siihen eteen yhtä enempää kerrallaan mahdu.