Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
En ole asiantuntija. Sergei kyssärin heitin kieli poskella mutta se näköjään alkoi kantamaan. Marksmaneita taitaa olla ehkä liian niukasti päivitettäväksi?

Sergein päivitys on typerä ajatus. 23 mm väljyys nyt vain on rajoittunut torjuntatilavuuden kannalta eikä tyhmän kuulan teho ole kovin hyvä.

Marksmaneja on toki vähän, mutta mikäänhän ei estäne rakentamasta kokonaan uutta sarjaa nykyisten rinnalle ja myymästä niitä myös ulkomaille. Olettaen siis, että meillä on tuotteen kaikki oikeudet ja dokumentointi. Päivityspaketti nykyisille ja sitten samalla kaavalla kokonaan uusia tyyliin 10-20 kpl? Soveltuvin osin hyllytavarasta kooten.
 
Jos Gripen on noin onneton vaihtoehto niin miksei sitä ole pudotettu kisasta? Tai miksei se ole itse lähtenyt? Kisassa oleminen on kallista ja toisaalta myös Suomelle tulee kustannuksia jos kisassa on hevonen jolla ei ole mahdollisuuksia voittaa.
Koko netti on väärällään kansan syvien rivien häätäjäasiantuntijoiden analyysejä siitä miten Greippi on halvin sekä paras ja meille täydellinen.

Minkähänlainen pr-katastrofi/paskamyrsky/ulina ja älämölö siitä alkaisi jos se tiputettaisiin kesken kisan.
 
Koko netti on väärällään kansan syvien rivien häätäjäasiantuntijoiden analyysejä siitä miten Greippi on halvin sekä paras ja meille täydellinen.

Minkähänlainen pr-katastrofi/paskamyrsky/ulina ja älämölö siitä alkaisi jos se tiputettaisiin kesken kisan.
Voi olla vaikea ehkä pudottaakaan jotain ehdokasta pois, jos tarjouspyynnöissä ei ole esitetty jonkinlaista karsintamallia. Kaikki, jotka ei itse heitä pyyhettä kehään, jatkanevat siis loppuun saakka.

Old boy lienee eri mieltä ihan vain koska minä tämän sanoin, ei haittaa...
 
Sergei oli käyttäkelpoinen niin pitkään kun suurin osa torjuttavistakin oli vastaavalla tasolla, eli suorittivat visuaaliseen havainnointiin perustuvaa rynnäköintiä 'tyhmillä' raketeilla ja tykeillä. Eli ihan näihin päiviin asti. Mutta nykyään itänaapurillakin alkaa olla rynnäkkökoneissa ja koptereissa jokasään toimintakyky ja ohjautuvat heitteet vakiokamaa, samaten droneissa, ja perinteinen tähdättävä hyvän sään it-tykki putoaa kelkasta auttamatta.
 
Eiköhän naapurin korkein prioriteetti ole juurikin kehittää vastatoimia Amraamia vastaan. Onko noita mahdollisesti joutunut venäläisten käsiin? Serbiassa 99? Toki olisivat vanhempaa mallia.
Niin. Onko niitä joutunut venäläisten käsiin? Ei ainakaan koneesta ammuttuna, itsetuho tekee tehtävänsä jos ohi menee. Minä en ainakaan muista yhtään Serbiassa alasammuttua konetta, joissa olisi ollut Amraamia. Ja siitä on aika monta versiota sen jälkeen julkaistu. Eli pätevämpi oletus on, että sen mitä venäläiset Amraamista tietävät on mahdollisten vakoojien kertomaa ja se, mitä julkisista tiedoista ja ohjuksen kuvista voisi päätellä.

Mikään ei kuitenkaan auta siihen miten Amraam toimii. Kun ohjuksen tutka käynnistyy, aikaa on vähän. Hyvin vähän. Sille fyysiselle tosiasialle ei kukaan voi mitään. Mitä luulisit vastatoimien olevan noin niin kuin käytännössä?

Vastustaja, jos se tietää, että meillä on koneessa Amraameja, joutuu aina toimimaan sen oletuksen pohjalta, että puikko on matkalla kun meidän kone käyttäytyy tietyllä tavalla. Se ottaa niiltä aina parhaan terän pois, vaikkei olisi edes ammuttu. Se jos mikä on hauskinta.
 
Muut vaihtoehdot ovat Venäjälle kaikki suomalaisella taktiikalla jalostettuna hankalia ja niistä F35 varmasti se pahin jo pelkästään sen vuoksi, ettei sen kaikkea kapasiteettiä tunneta eikä ole myöskään koeteltu.
Tämän takia olen huojentunut jo, jos sieltä tulisi vaikka 60 Typhoonia/ Rafalea / 60+ SH ja Growler prosessin päätteeksi, mutta pettynyt silti jos F-35 ei ole valinta. Tai no tuossa tilanteessa pitäisi kai näyttää kansallista koheesiota ja seisoa ilmavoimien rinnalla ja sanoa, että Hornetit ja niiden suorituskyky on nyt korvattu täysimääräisesti Ilmavoimien parhaaksi katsomalla ratkaisulla.
 
Voi olla vaikea ehkä pudottaakaan jotain ehdokasta pois, jos tarjouspyynnöissä ei ole esitetty jonkinlaista karsintamallia. Kaikki, jotka ei itse heitä pyyhettä kehään, jatkanevat siis loppuun saakka.

Old boy lienee eri mieltä ihan vain koska minä tämän sanoin, ei haittaa...

Käsittääkseni tähänastiset mahdolliset karsivat kriteerit eivät ole olleet niinkään suorituskykyyn liittyviä, eli ei kait Gripeniä olisi voinut millään päivänvaloa kestävällä järkisyyllä edes pudottaa pois?
 
Koko netti on väärällään kansan syvien rivien häätäjäasiantuntijoiden analyysejä siitä miten Greippi on halvin sekä paras ja meille täydellinen.

Minkähänlainen pr-katastrofi/paskamyrsky/ulina ja älämölö siitä alkaisi jos se tiputettaisiin kesken kisan.
Joo, ei kannata pudottaa ennakkoon kun tulisi vain turhaa lätinää siitä kuinka ei vertailtu loppuun asti.
Meidän osalta kun kaikilla (Suomella, Saabilla ja Ruotsilla) on selvä motiivi pysyä loppuun asti. Sveitsin stopissa kyse oli palveluksesta kummankin rahankäytölle. Heitä tosin pitäisi vähän nolottaa kuinka kone, josta viimeksi äänestyttivät ei ole vieläkään valintakelpoinen.

Kun kaikki viedään maaliin niin saadaan eniten tietoa markkinan nykytilasta. On katseltu niin Globalit, Growlerit kuin tiskin alla olevat tuotteet.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän takia olen huojentunut jo, jos sieltä tulisi vaikka 60 Typhoonia/ Rafalea / 60+ SH ja Growler prosessin päätteeksi, mutta pettynyt silti jos F-35 ei ole valinta. Tai no tuossa tilanteessa pitäisi kai näyttää kansallista koheesiota ja seisoa ilmavoimien rinnalla ja sanoa, että Hornetit ja niiden suorituskyky on nyt korvattu täysimääräisesti Ilmavoimien parhaaksi katsomalla ratkaisulla.
Kaikki viittaa siihen, että Suomi muuttaa ilmavoimien roolia. Hävittäjien käyttö ilmahyökkäysten torjunnasta on edennyt ja yhä monipuolistuu merkittäväksi vaikuttimeksi kaikkiin puolustushaaroihin. Ilmavoimat sekä tukee merivoimia, että hakee integroitavaa aseistusta näiden kanssa. Ilmavoimat toimivat etenkin maavoimille yhä enemmän tiedustelun, maalinosoituksen ja kaukovaikutuksen saralla. Ilmavoimat myös yhdistävät näin tulenjohdon eri alueita keskitettyyn vaikuttamiseen. Koko tähän trendiin hävittäjäehdokkaista yksi on ylitse muiden. Näillä seikoilla tullaan varmasti myös perustelemaan ilma-aseeseen nyt ja myöhemminkin käytettäviä miljardeja.
 
Niin. Onko niitä joutunut venäläisten käsiin? Ei ainakaan koneesta ammuttuna, itsetuho tekee tehtävänsä jos ohi menee. Minä en ainakaan muista yhtään Serbiassa alasammuttua konetta, joissa olisi ollut Amraamia.

Yksi F-16 ammuttiin alas Serbiassa ja toinen Bosniassa, en tiedä oliko mitä puikkoja kyydissä. Pitäisin aika todennäköisenä kuitenkin että pommituskonfiguraatiossakin olisi ollut AMRAAM-pari kannossa. Syyriassa on pudonnut yksi jordanialainen ja yksi israelilainen F-16, viimeksimainittu tosin taisi pudota Israelin puolelle? Myös Jemenissä on voinut pudota näitä ohjuksia tai niitä kantavia koneita.
 
Yksi F-16 ammuttiin alas Serbiassa ja toinen Bosniassa, en tiedä oliko mitä puikkoja kyydissä. Pitäisin aika todennäköisenä kuitenkin että pommituskonfiguraatiossakin olisi ollut AMRAAM-pari kannossa. Syyriassa on pudonnut yksi jordanialainen ja yksi israelilainen F-16, viimeksimainittu tosin taisi pudota Israelin puolelle? Myös Jemenissä on voinut pudota näitä ohjuksia tai niitä kantavia koneita.
Ja näiden maiden viranomaiset tai klaanit kyllä tietävät mistä saavat mammonaa vääntynyttä metallia vastaan.
 
Sitä espanjalaisen Typhoonin Virossa laukaisemaa ohjustakaan ei ole taidettu koskaan löytää? Tuhoutuiko itse, onko jonkun paikallisen metallinpaljastinsankarin autotallissa, ehtivätkö venäläiset ensin vai onko maastossa etsintäalueen ulkopuolella - sitä ei taida tietää kukaan.

Lisäys:

 
Viimeksi muokattu:
Tässä kun miettii niin Lämärillä on varmaan aikamoinen tarjouksen sorvaaminen vielä edessä. Tarjottu 64 konemäärä perustui tarjouksessa siihen, että meillä olisi vain varaosien suhteen perusvarasto, josta kriisin tullessa saataisiin ulkomailta keskusvarastosta lisää (minkä nykytilanne on näyttänyt toimimattomaksi ratkaisuksi) ja siihen, että jonkunlaista loppukokoonpanoa olisi, muttei ilmeisesti täyttä.

Mietin vaan, että kyllä Lämärinkin tarjouksessa varmaan lukumäärä elää alaspäin jonkun verran, jos oletetaan, että tuo perusvarastoidea ei ilmavoimille kelpaa ja vaaditaan iso varasto varaosia Suomen maaperälle. Toisena vielä mikä lisäisi koneiden yksikköhintaa on se, jos haluamme loppukokoonpanon.

Tämän takia tuosta 64 koneen vaatimuksesta luopuminen olikin fiksu liike. Sillä voimme saada näin esim. 60 F-35:lle paljon sodanajan tehtäviin sopivamman ratkaisun kuin 64 F-35:lle, jos esim. muutaman koneen nipistämisellä saataisiin budjetista varoja tehdä tuo oma keskusvarasto. Tai loppukokoonpanoa, jos osoittautuu Ilmavoimille tarpeelliseksi paremman ja itsenäisemmän huolto-osaamisen luomiseksi.
 
Tässä kun miettii niin Lämärillä on varmaan aikamoinen tarjouksen sorvaaminen vielä edessä. Tarjottu 64 konemäärä perustui tarjouksessa siihen, että meillä olisi vain varaosien suhteen perusvarasto, josta kriisin tullessa saataisiin ulkomailta keskusvarastosta lisää (minkä nykytilanne on näyttänyt toimimattomaksi ratkaisuksi) ja siihen, että jonkunlaista loppukokoonpanoa olisi, muttei ilmeisesti täyttä.

Mietin vaan, että kyllä Lämärinkin tarjouksessa varmaan lukumäärä elää alaspäin jonkun verran, jos oletetaan, että tuo perusvarastoidea ei ilmavoimille kelpaa ja vaaditaan iso varasto varaosia Suomen maaperälle. Toisena vielä mikä lisäisi koneiden yksikköhintaa on se, jos haluamme loppukokoonpanon.

Tämän takia tuosta 64 koneen vaatimuksesta luopuminen olikin fiksu liike. Sillä voimme saada näin esim. 60 F-35:lle paljon sodanajan tehtäviin sopivamman ratkaisun kuin 64 F-35:lle, jos esim. muutaman koneen nipistämisellä saataisiin budjetista varoja tehdä tuo oma keskusvarasto. Tai loppukokoonpanoa, jos osoittautuu Ilmavoimille tarpeelliseksi paremman ja itsenäisemmän huolto-osaamisen luomiseksi.
Jotenkin luulen että puhutaan jo Norskien tasoisesta määrästä eli 50+.

Jo nykyinenkin kriisi on todistanut sen että kun isompi kriisi taloudessa tai turvallisuuteen liittyen tapahtuu, maat tuppaavat olemaan aika protektiivisia ja sopimukset lentävät ikkunasta. Ainakin ne joustavat aikalailla. Mitä enemmän Suomeen saadaan omavaraisuutta koneiden huoltoon ja ylläpitoon sekä kehittämiseen, sen parempi.

Patria kykenee valmistamaan esimerkiksi joitakin 3D-osia, joilla saataisiin säästöä jos lisenssi mahdollistetaan. Olen melko varma että kotimainen tukijärjestelmä olisi kaikkein kustannustehokkain ja myös takaisi parhaan huoltovarmuuden kuin jokin iso kasa varaosia. Emme edes tiedä että mitkä osat kuluvat eniten meidän käytössämme jos peilaa tilannetta Hornetteihin.

Tärkeintä on varmistaa mahdollisimman hyvin myös se että onko meillä varaa lentää riittävästi 2030-luvulla koneilla kun alkupaketti on maksettu. Nykyinen tuki HN:lle on maailman edullisin ja enempää ei juuri ole varaa maksaa lentotunnista jatkossakaan.
 
Jotenkin luulen että puhutaan jo Norskien tasoisesta määrästä eli 50+.

Jo nykyinenkin kriisi on todistanut sen että kun isompi kriisi taloudessa tai turvallisuuteen liittyen tapahtuu, maat tuppaavat olemaan aika protektiivisia ja sopimukset lentävät ikkunasta. Ainakin ne joustavat aikalailla. Mitä enemmän Suomeen saadaan omavaraisuutta koneiden huoltoon ja ylläpitoon sekä kehittämiseen, sen parempi.

Patria kykenee valmistamaan esimerkiksi joitakin 3D-osia, joilla saataisiin säästöä jos lisenssi mahdollistetaan. Olen melko varma että kotimainen tukijärjestelmä olisi kaikkein kustannustehokkain ja myös takaisi parhaan huoltovarmuuden kuin jokin iso kasa varaosia. Emme edes tiedä että mitkä osat kuluvat eniten meidän käytössämme jos peilaa tilannetta Hornetteihin.

Tärkeintä on varmistaa mahdollisimman hyvin myös se että onko meillä varaa lentää riittävästi 2030-luvulla koneilla kun alkupaketti on maksettu. Nykyinen tuki HN:lle on maailman edullisin ja enempää ei juuri ole varaa maksaa lentotunnista jatkossakaan.

Vaikea arvuutella tulevan HX:n käyttökustannuksia, mutta en ole ainakaan itse täysin varma siitä, pidetäänkö jatkossa kiinni siitä reunaehdosta, ettei kustannukset saa ylittää nykyisen HN:n kuluja. Jos HX:lle kaavaillaan laajempaakin roolia muiden puolustushaarojen suorituskykyjen korvaamisessa, niin voihan ne käyttökustannuksetkin skaalautua vastaavasti...
 
Yksi F-16 ammuttiin alas Serbiassa ja toinen Bosniassa, en tiedä oliko mitä puikkoja kyydissä. Pitäisin aika todennäköisenä kuitenkin että pommituskonfiguraatiossakin olisi ollut AMRAAM-pari kannossa. Syyriassa on pudonnut yksi jordanialainen ja yksi israelilainen F-16, viimeksimainittu tosin taisi pudota Israelin puolelle? Myös Jemenissä on voinut pudota näitä ohjuksia tai niitä kantavia koneita.
Pommitusmoodissa mukana on pikemminkin Sidewindereita omasuojaksi. Kuten naapurin 24:ssa joskus näkee R-60:sen.
 
Sitä espanjalaisen Typhoonin Virossa laukaisemaa ohjustakaan ei ole taidettu koskaan löytää? Tuhoutuiko itse, onko jonkun paikallisen metallinpaljastinsankarin autotallissa, ehtivätkö venäläiset ensin vai onko maastossa etsintäalueen ulkopuolella - sitä ei taida tietää kukaan.

Lisäys:

Niin. Tuo oli kyllä ikävä kämmi. Mitähän sille ohjukselle on mahtanut käydä? Jos se on pudonnut maahan, niin huonoon kuntoon se on mennyt, enpä tunne tapausta paremmin, että olisiko se voinut päätyä mereen. Sieltä se löytäminen ainakin on käytännössä mahdotonta. Maastosta se vielä joku päivä löytyy, tai siis sen romut.
 
Niin. Tuo oli kyllä ikävä kämmi. Mitähän sille ohjukselle on mahtanut käydä? Jos se on pudonnut maahan, niin huonoon kuntoon se on mennyt, enpä tunne tapausta paremmin, että olisiko se voinut päätyä mereen. Sieltä se löytäminen ainakin on käytännössä mahdotonta. Maastosta se vielä joku päivä löytyy, tai siis sen romut.
Viro kertoi ohjuksen varmuudella tuhoutuneen. Uutinen ei ollut täsmällisempi.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Viro kertoi ohjuksen varmuudella tuhoutuneen. Uutinen ei ollut täsmällisempi.
Kyllä minäkin uskon, että hyödytön se on joskus ne romut löytää.

Minä kyllä luulen Venäjän tiedustelun saaneen vakoilijoiden ja muiden avulla ne tiedot, mitkä sillä siitä puikosta on. Kovin vähän niistä on heille hyötyä. Ei siinä voi oikein muuta tehdä kuin silputtaa ja väistää kun se lukittuu. Häirintälähetintä voisi tietty yrittää myös, mutta siinä on vaaransa, että ohjus lukittuu siihen heti...

Ja sitten toivoa parasta.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Jotenkin luulen että puhutaan jo Norskien tasoisesta määrästä eli 50+.
Jos mennään sillä olettamalla, joka perustuu siihen tosi yksinkertaistettuun kaavioon, että molemmilla puolilla maata täytyisi olla se 24 konetta käytettävissä ajautuksella, että 12 konetta on valmiudessa valmistautumassa tehtävään ja 12 konetta kolmessa parvessa tehtävässä, tulosss tehtävästä tai menossa tehtävään, niin tässä ratkaisee käytettävyysaste aika paljonkin.

Jos nyt katselee noita annettuja lukuja, niin esim. USA:n Merijalkaväki on saavuttanut 83-84% - 90%:n käytettävyysasteita, niin tuolla logiikallahan meille riittäisi 54-57 F-35. Ja mitä se Puranenkin sanoi, että pikkaisen verran pienempi kuin 60 se luku voi olla taistelunkestäväksi simulaatiossa todennetulla hävittäjällä, joka palaa taistelusta usein ehjänä.
 
Back
Top