Huhta
Greatest Leader
Jotenkin luulen että puhutaan jo Norskien tasoisesta määrästä eli 50+.
Jo nykyinenkin kriisi on todistanut sen että kun isompi kriisi taloudessa tai turvallisuuteen liittyen tapahtuu, maat tuppaavat olemaan aika protektiivisia ja sopimukset lentävät ikkunasta. Ainakin ne joustavat aikalailla. Mitä enemmän Suomeen saadaan omavaraisuutta koneiden huoltoon ja ylläpitoon sekä kehittämiseen, sen parempi.
Patria kykenee valmistamaan esimerkiksi joitakin 3D-osia, joilla saataisiin säästöä jos lisenssi mahdollistetaan. Olen melko varma että kotimainen tukijärjestelmä olisi kaikkein kustannustehokkain ja myös takaisi parhaan huoltovarmuuden kuin jokin iso kasa varaosia. Emme edes tiedä että mitkä osat kuluvat eniten meidän käytössämme jos peilaa tilannetta Hornetteihin.
Tärkeintä on varmistaa mahdollisimman hyvin myös se että onko meillä varaa lentää riittävästi 2030-luvulla koneilla kun alkupaketti on maksettu. Nykyinen tuki HN:lle on maailman edullisin ja enempää ei juuri ole varaa maksaa lentotunnista jatkossakaan.
Omavaraisuudessa on kyse optimoinnista eikä joko-tai-ratkaisusta. Paljoa nykyistä omavaraisuusastetta heikommaksi en haluaisi mennä, mutta samaan aikaan rahaa tuskin juurikaan löytyy merkittävään omavaraisuusasteen nostoon. Edes ruotsalaisilla ei ole varaa tehdä kaikkea itse, vaan Gripenin rauta tulee hyvin pitkälti ulkomailta, liekö osa ohjelmistoistakin (tutka?). Ehkä suurin ero ruotsalaisten ja meidän välillä on siinä, että Ruotsissa tehdään itse myös ohjelmistoja ja tuotekehitystä. En kuitenkaan ole vakuuttunut, onko tämä ruotsalaisille niinkään siunaus kuin kirous.
Osien kulumisen ennakoimisen ongelmaa en oikein osaa nähdä. Toki siihen sisältyy epävarmuuksia etenkin raakileiden kohdalla, mutta karkea suuruusluokka osataan kyllä laskea. Osia ei kuitenkaan hankita koko laskennallisen käyttöajan tarpeiksi heti, ei kaikilta osin edes voida. Hankittava puskuri voi olla vaikkapa 10 vuotta rauhan ajan operointitempoa, näin taidettiin mainita Aavelaskussa Sveitsin Hornet-kaupasta. Ei ole katastrofi, jos myöhemmin kokemusten karttuessa käy ilmi, että jotakin osaa onkin hyllyssä vain 5 vuoden tarpeiksi, sitten tilataan lisää tavaraa. Jos taas jotakin osaa on liikaa, tyyliin 15 vuodeksi, niin sitten vähennetään sen tilaamista ja syödään varastoa kohti tavoitetasoa.