Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Jotenkin luulen että puhutaan jo Norskien tasoisesta määrästä eli 50+.

Jo nykyinenkin kriisi on todistanut sen että kun isompi kriisi taloudessa tai turvallisuuteen liittyen tapahtuu, maat tuppaavat olemaan aika protektiivisia ja sopimukset lentävät ikkunasta. Ainakin ne joustavat aikalailla. Mitä enemmän Suomeen saadaan omavaraisuutta koneiden huoltoon ja ylläpitoon sekä kehittämiseen, sen parempi.

Patria kykenee valmistamaan esimerkiksi joitakin 3D-osia, joilla saataisiin säästöä jos lisenssi mahdollistetaan. Olen melko varma että kotimainen tukijärjestelmä olisi kaikkein kustannustehokkain ja myös takaisi parhaan huoltovarmuuden kuin jokin iso kasa varaosia. Emme edes tiedä että mitkä osat kuluvat eniten meidän käytössämme jos peilaa tilannetta Hornetteihin.

Tärkeintä on varmistaa mahdollisimman hyvin myös se että onko meillä varaa lentää riittävästi 2030-luvulla koneilla kun alkupaketti on maksettu. Nykyinen tuki HN:lle on maailman edullisin ja enempää ei juuri ole varaa maksaa lentotunnista jatkossakaan.

Omavaraisuudessa on kyse optimoinnista eikä joko-tai-ratkaisusta. Paljoa nykyistä omavaraisuusastetta heikommaksi en haluaisi mennä, mutta samaan aikaan rahaa tuskin juurikaan löytyy merkittävään omavaraisuusasteen nostoon. Edes ruotsalaisilla ei ole varaa tehdä kaikkea itse, vaan Gripenin rauta tulee hyvin pitkälti ulkomailta, liekö osa ohjelmistoistakin (tutka?). Ehkä suurin ero ruotsalaisten ja meidän välillä on siinä, että Ruotsissa tehdään itse myös ohjelmistoja ja tuotekehitystä. En kuitenkaan ole vakuuttunut, onko tämä ruotsalaisille niinkään siunaus kuin kirous.

Osien kulumisen ennakoimisen ongelmaa en oikein osaa nähdä. Toki siihen sisältyy epävarmuuksia etenkin raakileiden kohdalla, mutta karkea suuruusluokka osataan kyllä laskea. Osia ei kuitenkaan hankita koko laskennallisen käyttöajan tarpeiksi heti, ei kaikilta osin edes voida. Hankittava puskuri voi olla vaikkapa 10 vuotta rauhan ajan operointitempoa, näin taidettiin mainita Aavelaskussa Sveitsin Hornet-kaupasta. Ei ole katastrofi, jos myöhemmin kokemusten karttuessa käy ilmi, että jotakin osaa onkin hyllyssä vain 5 vuoden tarpeiksi, sitten tilataan lisää tavaraa. Jos taas jotakin osaa on liikaa, tyyliin 15 vuodeksi, niin sitten vähennetään sen tilaamista ja syödään varastoa kohti tavoitetasoa.
 
Pommitusmoodissa mukana on pikemminkin Sidewindereita omasuojaksi. Kuten naapurin 24:ssa joskus näkee R-60:sen.
Eikös Vipereissa mahda olla aika vakiona AIM-120 siivenkärjissä, nämä avianolaiset ainakin tässä kuvassa keltaraitaisine ohjuksineen mahdollisesti jossain Syyria-operaatiossa. AIM-120 soveltuu lähitaisteluun paremmin kuin AIM-9 kaukotaisteluun, ja AIM-120 lienee edullisempi aerodynamiikalle Viperissa kuin AIM-9.

Heikosti saatavilla lähiaikojen operatiivisista konfiguraatioista fotoja, kun vertaa vaikka USN cruise videoihin, joita on yllin kyllin tarjolla kovine lentokuormineen.

Cazas-estadounidenses-F-16-en-la-base-aérea-de-Incirlik-Turqu%C3%ADa-9-de-agosto-de-2015.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Vipereissa mahda olla aika vakiona AIM-120 siivenkärjissä, nämä avianolaiset ainakin tässä kuvassa keltaraitaisine ohjuksineen mahdollisesti jossain Syyria-operaatiossa. AIM-120 soveltuu lähitaisteluun paremmin kuin AIM-9 kaukotaisteluun, ja AIM-120 lienee edullisempi aerodynamiikalle Viperissa kuin AIM-9.

Heikosti saatavilla lähiaikojen operatiivisista konfiguraatioista fotoja, kun vertaa vaikka USN cruise videoihin, joita on yllin kyllin tarjolla.

Cazas-estadounidenses-F-16-en-la-base-aérea-de-Incirlik-Turqu%C3%ADa-9-de-agosto-de-2015.jpg
Voipi olla näinkin, kyllähän tuolla sitten ampuu huomattavasti kauemmaksi.
 
USA:n Merijalkaväki on saavuttanut 83-84% - 90%:n käytettävyysasteita, niin tuolla logiikallahan

"Sources told POGO the full mission capable rates remain close to the most recent publicly available figures. Those figures date back to an April 2019 Government Accountability Office report on F-35 sustainment, which included a chart that showed the entire U.S. fleet of F-35s, across all the services, averaging a 26.8% full mission capable rate."

"If the aircraft were pressed into service in a large-scale conflict today, the larger part of the F-35 fleet would watch from the sidelines. "
 

"Sources told POGO the full mission capable rates remain close to the most recent publicly available figures. Those figures date back to an April 2019 Government Accountability Office report on F-35 sustainment, which included a chart that showed the entire U.S. fleet of F-35s, across all the services, averaging a 26.8% full mission capable rate."

"If the aircraft were pressed into service in a large-scale conflict today, the larger part of the F-35 fleet would watch from the sidelines. "


Brodie brought six F-35Bs to sea, supplemented by 10 V-22 Ospreys and four CH-53Es. He said the F-35s maintained an overall readiness rate of 90.5 percent and averaged five of six jets being up and fully mission capable on any given day.
 
Molemmat edellisissä linkeissä esitetyt
käytettävyysasteet lienevät totta. Näistä syntyy kuva, että laivuekäytössä kone toimii hyvin. Isommassa kuvassa koneet taas makaavat varikolla isoissa huolloissa, korjauksissa, modattavana, odottamassa varaosia ja luovuttamassa kannibalisoituja osia laivuekäytön koneisiin.
 

 

Näitä nyt tulee kuten ennustinkin. Maaliskuun alussa tämän toteaminen oli suorastaan maanpetoksellista.
 
Nykyiset hallituspuolueet ovat brändätty voimakkaasti äärivasemmalle joten kiusaus lykätä päätös seuraavalle hallitukselle on hyvin suuri. Niin suuri että minä olen hämmästynyt jos tämä hallitus päätöksen ylipäätään tekee. Lykättäessä hx-päätös seuraavalle hallitukselle esim. vasemmistoliitto voisi sitten ulista "oppositiosta" käsin päätöstä vastaa ja sen sijalle hallitukseen valittu kokoomustoliitto sen puolesta ja edelleen pedata näin äärivasemmiston voittoa jo seuraaviin vaaleihin. Kokoomustoliitolle riittää se että pääsevät varastelemaan joka toiseen hallitukseen ja ovat mukana koko ajan kun sitraisimpia oksia a'la katiainen valitaan ja tämä on tosi ok SDPeelle kuten tästä keissistä jo näimme.

SDP äänestelijät, no he eivät yleensä edes tiedä onko SDP hallituksessa joten päätös olisi sillekin helppo. "Vihreiden" kannattajia ei hx-päätös häiritse mitenkään koska ne voivat vastustaa päätöstä ja olla hallituksessa samaan aikaan koska "vihreät" suojatyöpaikat ja haitallinen massamaahanmuutto kehitysmaista ajavat kaiken muun edelle nyt, aina ja iankaikkisesti.
 
"Koronakriisin aikaan moni on kysellyt, eikö nyt jo luovuttaisi kymmenen miljardin hävittäjähankkeesta. Ikävä kyllä pandemia ei ole mikään vapauttava tuomio muista uhista. Päinvastoin korona muistuttaa kouriintuntuvasti, että vakaviin kriiseihin on pakko varautua vaikkei olisi varaakaan. Se pätee myös maanpuolustukseen."

Tuossahan se on jo yksinkertaisesti kiteytetty. Lyhytkatseinen "mulle tänne terveydenhuoltoon heti kaikki nyt ja säästätte tuolta!" malli tulee kusemaan nilkoille ennemmin tai myöhemmin.
 
Näitä nyt tulee kuten ennustinkin. Maaliskuun alussa tämän toteaminen oli suorastaan maanpetoksellista.
HX hanke on jo perustuksiltaan hyvin hankala poliittisesti enää kumottavaksi. Kansan syvien rivien luottamusta nauttiva Puolustusvoimat sai viestikapulan käteensä eikä sitä ole helppo siltä pois kammeta. Kuka tahansa poliitikko jos arvelee saavansa ääniä esittäessään HX hankkeeseen jarruja tulee huomaamaan, että PV:n yli kävelemisellä on hintansa. Etenkin koska saman tien ilmoittautuu puoli tusinaa Puolustusvoimia peesaavaa - myöskin näin ääniä kalastavaa poliitikkoa tätä jarruttajaa vastustamaan. Mistään ei saa niin varmasti kannatusta kuin kertomalla olevansa oman puolustusvoimamme ja isänmaan asialla pahaan varautuen.
 
HX hanke on jo perustuksiltaan hyvin hankala poliittisesti enää kumottavaksi. Kansan syvien rivien luottamusta nauttiva Puolustusvoimat sai viestikapulan käteensä eikä sitä ole helppo siltä pois kammeta. Kuka tahansa poliitikko jos arvelee saavansa ääniä esittäessään HX hankkeeseen jarruja tulee huomaamaan, että PV:n yli kävelemisellä on hintansa. Etenkin koska saman tien ilmoittautuu puoli tusinaa Puolustusvoimia peesaavaa - myöskin näin ääniä kalastavaa poliitikkoa tätä jarruttajaa vastustamaan. Mistään ei saa niin varmasti kannatusta kuin kertomalla olevansa oman puolustusvoimamme ja isänmaan asialla pahaan varautuen.

Minulle kävisi kyllä mainiosti lykkäys ja päätös seuraavalle hallitukselle, kunhan peliliikkeestä rokotetaan kunnolla, eli suunnittelukehys max 20 miljardia ;)
 
Puranen:
”Keskeinen asia on se, että jos turvallisuustilanne muuttuu, niin meillä pitää olla kyky tuottaa tarvittavat lentotunnit maan puolustamiseksi käytössä olevilla ja riittävän suorituskykyisillä koneilla.”

Purasen virallista vastausta Hesarin artikkeliin ei ainakaan vielä ole tullut mutta hän kommentoi asiaa Kauppalehdessä. Poimin ylle lyhyen lainauksen, jossa on mielestäni oleellisin sisältö.
Mutta mites tämä meidän HX-keskustelu? Eilenkin syntyi normaalit 3 sivua, mutta vain yksi kirjoittaja kommentoi HS:n artikkelia. Aneemisen ja luvalla sanoen hieman ylimieliseen sävyyn kirjoitetetun näkemyksen voisi kiteytää vaikka tällä lainauksella:
Tietolähteenä ovat Moskovan trollit.
Ainahan ei oo aikaa heti laatia perusteltua esseetä. Niitäkin olemme nähneet Lv2020-langoissa, joihin kaksi uutta kirjoittajaa oli viime talvena kuin raikas merituulen tuulahdus ummehtuneessa paikallaan kiertävässä keskustelussa. Mutta siis, tämä HX-siirto näyttää nousevan julkiseen keskusteluun kuten jäsen @Merten sheriffi ennusti. Hornet-hankinnan vaiheet muistaville ei todellakaan ole mikään yllätys.

Jos haluaa, voi HS-artikkelin nähdä jäsen @Analysti n tavoin mielipidevaikuttamisena. Faktat oli (ainakin mun maavoimien ymmärryksellä) kohdallaan. Siitä jäi lukijalle käsitys, että päätöksen lyhyt siirto on täysin mahdollista ja teknisesti voidaan koneita vielä uusia laajemminkin. Onko tästä jopa jo keskusteltu pienissä piireissä? Kukaan ei voi tietää, mutta forumin perinteiden mukaan voidaan arvuutella. Näinhän täällä tehdään esimerkiksi eri ilmatst-ohjusten ominaisuuksienkin suhteen.

Areenasta on katsottavissa A-studio, jossa Kulmuni ja Marin olivat tentattavina. Harvoin olen nähnyt poliitikkoa niin neuvottomana, kun Kulmuni oli toimittajan kysyessä HX-päätöksen aikatauluista. Pitkä puheenvuoro asian vierestä ja kun piti sanoa kyllä tai ei, vaikeni K katsoen Mariniin. Tämä sitten pelasti hallituskumppaninsa. On muistettava, ettei poliitikko saa valehdella eikä hän tiedä kuinka paljon toimittaja asiasta tietää. Väärä vastaus saattaa lyödä naulan arkkuun, kuten olemme ihan hiljattainkin nähneet.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Vipereissa mahda olla aika vakiona AIM-120 siivenkärjissä, nämä avianolaiset ainakin tässä kuvassa keltaraitaisine ohjuksineen mahdollisesti jossain Syyria-operaatiossa. AIM-120 soveltuu lähitaisteluun paremmin kuin AIM-9 kaukotaisteluun, ja AIM-120 lienee edullisempi aerodynamiikalle Viperissa kuin AIM-9.
120:t F-16:n siivenkärjissä auttaa vaimentamaan siipien värinää
 
Yksikään eduskuntapuolue ei aja HX-hankkeen ajallista siirtoa tai hankintabudjetin leikkaamista. Kulmunin tehtäväkenttään ei kuulu HX hankkeen johtaminen, joten häneltä ei kauheasti kannata asian tiimoilta kysyä, ellei ole ollut ihan äskettäin kuulemassa tilannepäivitystä tai lukenut muistiota. Purasen viimeiset kommentit herättävät täällä vähän keskustelua, koska 90% ei pääse lukemaan niitä.
 
Yksikään eduskuntapuolue ei aja HX-hankkeen ajallista siirtoa tai hankintabudjetin leikkaamista. Kulmunin tehtäväkenttään ei kuulu HX hankkeen johtaminen, joten häneltä ei kauheasti kannata asian tiimoilta kysyä, ellei ole ollut ihan äskettäin kuulemassa tilannepäivitystä tai lukenut muistiota. Purasen viimeiset kommentit herättävät täällä vähän keskustelua, koska 90% ei pääse lukemaan niitä.
Odotetaan elokuuhun kun hallitusohjelmaa käydään läpi. Silloin myös hallituksella tärkeitä numeroita taloudesta jo tiedossa.
 
Odotetaan elokuuhun kun hallitusohjelmaa käydään läpi. Silloin myös hallituksella tärkeitä numeroita taloudesta jo tiedossa.

Kun koronan aiheuttaman poikkeustilan ja laman aikaisesta ja jälkeisestä lainanoton tasosta puhutaan, niin pohjalla ovat onneksi kehykset, joissa HX-laina on jo mukana. Se ei siis teknisesti tule kauhulukujen päälle, vaan on niissä jo sisällä. Siltä osin hanke ei liene kovin merkittävässä vaarassa. Etenkään kun nykyiset hallituspuolueetkin näyttävät sitoutuneen projektiin. Pitää vain toivoa nopeaa toteutusta. Valtavia riskejä sen sijaan kohdataan läpi 20-luvun myös maanpuolustuksen rahoituksen saralla, kun Suomi väistämättä säästää. Historia voi hyvinkin toistaa itseään ja siinä tapauksessa Maavoimat kuittaa tälläkin kertaa laskun.
 
Kun koronan aiheuttaman poikkeustilan ja laman aikaisesta ja jälkeisestä lainanoton tasosta puhutaan, niin pohjalla ovat onneksi kehykset, joissa HX-laina on jo mukana. Se ei siis teknisesti tule kauhulukujen päälle, vaan on niissä jo sisällä. Siltä osin hanke ei liene kovin merkittävässä vaarassa. Etenkään kun nykyiset hallituspuolueetkin näyttävät sitoutuneen projektiin. Pitää vain toivoa nopeaa toteutusta. Valtavia riskejä sen sijaan kohdataan läpi 20-luvun myös maanpuolustuksen rahoituksen saralla, kun Suomi väistämättä säästää. Historia voi hyvinkin toistaa itseään ja siinä tapauksessa Maavoimat kuittaa tälläkin kertaa laskun.

Nyt varovasti siellä! Kohta joku nillittää että TOIVOT puolustuksesta leikkaamista ;)
 
Back
Top