Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
"Vihervasemmistossa on halua puuttua myös Suomen 10 miljardin hintaisiin hävittäjähankintoihin.

– Jos sitä 2060-luvulle asti ollaan tekemässä, ja se on jo viime eduskunnassa aloitettu, niin kyllä tämä eduskunta vie sen eteenpäin, Kulmuni linjaa."

 
Eiköhän se onnistu, kun ostat etusivun. On Hesarin kanteen painettu persupropagandaakin sekä Finlaysonin ja Ikean välistä loanheittoa.


Varsinaisesti tuo ei ole kallis.
Se on vaan rahanpuutetta.
Sitten vaan mp-netin kolehti pystyyn ;)
 
Mistä se uusi tyyppi ilmaantuisi 5 vuodessa? Kyllä sen pitäisi olla jo testejä aloittelemassa jos olisi tuloillaan.
Sen pitäisi kaiken lisäksi tulla aiemmin, että ehdittäisiin kilpailuttaa uusiksi. Nykyiseen mennyt jo vuositolkulla.

Gripen voisi viiden vuoden päästä olla uskottava vaihtoehto ;)
 
On mielipuolista unelmointia, että kaikki tehtäisiin kotimaassa ja vieläpä halvemmalla. Täällä ei todellakaan lähdetä valmistamaan esimerkiksi suihkumoottoreita tai avioniikkajärjestelmiä kannattavasti. Volyymit on maailmalla niin eri luokkaa useimmissa tapauksissa ja monelta osin pitäisi opetella paljon uutta. Jotakin simppeliä ja paljon kuluvaa osaa voi ehkä tehdä itse kannattavasti, kuten (surullisenkuuluisat) Hawkin polttoainesuodattimet, mutta ylivoimainen enemmistö varaosista tulee jatkossakin ulkomailta. Noin esimerkin vuoksi, Hornetin moottorissa on pitkälti toistakymmentätuhatta osaa ja se on luokassaan yksinkertaisemmasta päästä...
Kehitys on mennyt eteenpäin tuosta paljon ja ilman noita oppitunteja vaurionorjauksesta ja kokoonpanotaitoa ei meillä ehkä olisi nykyistä tietotaitoa. Sitä ei kannata vähätellä, vaikka Wiki tai IS-media ei siitä kerrokkaan. Noita mielipuolisia riittää kuitenkin Suomessa...eli en lähtisi väheksymään suomalaista insinööritaitoa ja kompetenssia lonkalta.

3D-tulostettu suihkumoottorin osa Hornet-hävittäjässä ensilennolla

Suomen ensimmäinen 3D-tulostettu suihkumoottorin osa on lentänyt ensilentonsa 5. tammikuuta 2018. Kyseinen osa on asennettu F/A-18 Hornet -hävittäjään. Patriassa on tehty viimeisen kahden vuoden aikana kehitystyötä 3D-tulostettavien osien valmistusprosessiin liittyen.

Osa on suunniteltu Patrialle myönnetyn MDOA-hyväksynnän mukaisesti ja valmistettu Inconel 625 -superseoksesta. MDOA-hyväksyntä on Suomen sotilasilmailun viranomaisyksikön (SVY) myöntämä eurooppalaisen sotilasilmailun lentokelpoisuusvaatimusten mukainen Military Design Organisation -hyväksyntä.

Patria on aktiivisesti mukana tutkimassa uusia menetelmiä eri osien valmistamiseen ja korjaamiseen liittyen. ”Kyseisen osan kanssa kehitystyötä on tehty viimeisen kahden vuoden aikana tavoitteena tutkia 3D-tulostettavien osien valmistusprosessi suunnittelupöydältä käytäntöön asti. Osien valmistaminen 3D-tulostamalla mahdollistaa nopeamman prosessin asiakkaan tarpeesta valmiiseen tuotteeseen sekä uusien entistä parempien rakenteiden valmistamisen. Jatkamme tutkimusta ainetta lisäävien menetelmien parissa tavoitteena hyödyntää uutta teknologiaa entistä tehokkaammin”, sanoo yksikön johtaja Ville Ahonen Patrian Aviation-liiketoiminnasta.
https://www.patriagroup.com/fi/medi...oottorin-osa-hornet-havittajassa-ensilennolla


Koronakriisi ei ole osoittanut hävittäjien sodanajan huollosta mitään. Rauhan aikana, kun sotilaallista uhkaa ei ole, rajoituksia on viisasta noudattaa. Tästä ei voi päätellä, etteikö F-35:n huolto toimisi sotilaallisessa kriisissä. Sanon vain, että tästä kriisistä sitä ei voi päätellä eli en väitä, että se toimi. En myöskään väitä, että se ei toimi. Väitän vain, että tautiepidemialla ei ole tarpeeksia relevanssia sotilaallisen kriisin vaikutusten arviointiin.
En tarkoitakkaan että Pandemialla ja hävittäjillä olisi huoltoarmuuden osalta suoraan mitään tekemistä keskenään. Enemmänkin sitä että se on osoittanut miten ihminen käyttäytyy hädän ja kriisin keskellä ja sitä on syytä tarkkailla. Valtionjohtajatkin ovat ihmisiä, jotka nykyinen kriisi on yllättänyt, kuten tavalliset ihmisetkin.

Suomi on varautunut hyvin, mutta ei kuitenkaan osannut odottaa tällaista. Eli puutteita on ja paniikkinappia on painettu meidän lisäksi monessakin maassa, kunnes nyt aletaan hakemaan tasapainoa kun uhka tunnetaan kokoajan paremmin. Normaaliin on silti matkaa ja tulevasta ei tiedetä. Maailma on jo muuttunut moniltaosin ja uusi normaali on kysymysmerkki. Skeptisimmät ovat jo povanneet lentoyhtiöiden ja maailmanmatkailun kulta-aikojen olevan menneisyyttä.

Onneksi porvarihallitus ja eräskin Vapaavuori eivät myyneet vuosia takaperin Finnairia kokonaan hetken huumassa, kun "kansallisten lentoyhtiöiden aika oli ohitse". Kenen avulla olisi suojavarusteita nyt kuljetettu tänne nopeasti!? Ehkä kaupallisen yhtiön, mutta siitä olisi saatu maksaa ehkä hunajaa. Nytkin Finskin tulevaisuus on taattu valtio-omisteisena ja sen rooli on elintärkeä pohjolan nurkassa olevalle suomelle (joka on käytännössä saari).

Protektinismi ilmeni hyvinkin selkeästi siinä miten valtioiden väliseen tavaraliikenteeseen puututtiin ihan tosta vaan, kun siellä huomattiin kulkevan suojavarusteita tai hoitovälineitä. Tätä näkyi euroopankin sisällä kuten Ranskan ja Saksan rajalla, eikä painanut EU:n vapaan liikkuvuuden periaatteet tavaran tai ihmistenkään suhteen ymmärrettävästi. TIR-sopimukset ja Schengenit heitetään mäkeen kriisin tullessa ja siitä on kokemusta jo aikaisemmilta vuosilta. Sama tulee pätemään moniin sopimuksiin, jotka solmitaan syvän rauhan aikana.

Tämä oppitunti on syytä muistaa tästä eteenpäin.
 
Mistä se uusi tyyppi ilmaantuisi 5 vuodessa? Kyllä sen pitäisi olla jo testejä aloittelemassa jos olisi tuloillaan.
Sen pitäisi kaiken lisäksi tulla aiemmin, että ehdittäisiin kilpailuttaa uusiksi. Nykyiseen mennyt jo vuositolkulla.

Jos oletetaan se viisi vuotta, niin kilpailutukset pitää joka tapauksessa tehdä uusiksi. Nykykoneista on ehtinyt tulla uusia versioita siinä ajassa.
KF-X voisi juuri ja juuri ehtiä, jos aikataulu pitää. Ensilento 2022 ja omille ilmavoimille toimitukset 2026, eli sinä vuonna kun me tekisimme päätökset 'uudessa ajanlaskussa'. Kone olisi jokseenkin samassa tilanteessa kuin Gripen nyt, tosin sillä erotuksella että kyseessä on kokonaan uusi tyyppi ja aikatauluongelmat olisivat paljon todennäköisemmät. Tejas MWF voisi myös, tosin sen suorituskyky ei ehkä ole meille riittävä.
 
Grippen on uskottava vaihtoehto heti kun ryssän talous menee nurin jälleen kerran. Nykytilannetta kun katsoo, niin se HX hankkeen lykkääminen esim. vuodella voisi tosiaankin olla ihan perusteltu. Ihan vain siksi että katsoo voisiko olla niin hyvä tuuri.

Miten meinasit tehdä, jos hyvä tuuri käy? Leikata budjettia? Sole-sourcettaa Gripenin? (Miksi tekisit niin!!!???)

Noin muutenkin kannattaa vähän miettiä, mitä toivoo. Sotilaallisilla tyhjiöillä on tapana täyttyä. Kuka haluaa Kiinan tuohon naapuriin?
 
Miten meinasit tehdä, jos hyvä tuuri käy? Leikata budjettia? Sole-sourcettaa Gripenin? (Miksi tekisit niin!!!???)

Noin muutenkin kannattaa vähän miettiä, mitä toivoo. Sotilaallisilla tyhjiöillä on tapana täyttyä. Kuka haluaa Kiinan tuohon naapuriin?

Minä en ole asemassa tehdä mitään noista asioista, mutta tiedän kuten sinäkin tiedät, että mikäli ryssät keikahtaa taas kerran niin ainakin tuota HX budjettia tullaan leikkaamaan, kun "ryssä ei kykene olemaan uhka". Ja tämän koronatilanteen takia budjetit saattavat muuttua aika paljon joka tapauksessa.
 
Minä en ole asemassa tehdä mitään noista asioista, mutta tiedän kuten sinäkin tiedät, että mikäli ryssät keikahtaa taas kerran niin ainakin tuota HX budjettia tullaan leikkaamaan, kun "ryssä ei kykene olemaan uhka". Ja tämän koronatilanteen takia budjetit saattavat muuttua aika paljon joka tapauksessa.

Katotaan nyt. Viimeksikin Neuvostoliitto ehti hajota, mutta ei hankinnasta siltikään karsittu.
 
Katotaan nyt. Viimeksikin Neuvostoliitto ehti hajota, mutta ei hankinnasta siltikään karsittu.

Joo, mutta silloin ei tiedetty mitä tulee tapahtumaan ja itseasiassa armeija valmistautui pakolaisvyöryyn sen johdosta. Nyt taas on ennakkotapaus tiedossa jolla perustella puolustusmenojen leikkausta.
 
Joo, mutta silloin ei tiedetty mitä tulee tapahtumaan ja itseasiassa armeija valmistautui pakolaisvyöryyn sen johdosta. Nyt taas on ennakkotapaus tiedossa jolla perustella puolustusmenojen leikkausta.

Ennakkotapaus? Tarkoitat sisäistä levottomuutta, talouskriisiä ja Tsetsenian sotia?

Luulisin, että tässä vaiheessa kauppasummaa ei enää lähdetä radikaalisti muuttelemaan. Pieni juustohöyläys tyyliin 10 miljardista --> 9 miljardiin on mahdollinen, mutta radikaalit leikkaukset vaatisivat evaluaatioprosessin laajamittaisen uusimisen. Jos jostakin leikataan, niin lisärahoituksesta, eli 90-luvun tyyliin maavoimat unohtaa uudet kalustohankinnat, varusmiesten maastovuorokaudet ja reserviläisten kertausharjoitukset ajetaan minimiin sekä alusvuorokausia ja lentotunteja leikataan.
 
Ennakkotapaus? Tarkoitat sisäistä levottomuutta, talouskriisiä ja Tsetsenian sotia?

Huomaa nyt että en puhu itseni puolesta, vaan ne jotka yleensäkin ovat leikkaamassa PV:tä tulevat perustelemaan ehdotustaan sillä, että "eihän viimeksikään tapahtunut mitään!"
 
Huomaa nyt että en puhu itseni puolesta, vaan ne jotka yleensäkin ovat leikkaamassa PV:tä tulevat perustelemaan ehdotustaan sillä, että "eihän viimeksikään tapahtunut mitään!"

Tällä hetkellä näyttää siltä, että leikkaamisesta on kiinnostunut korkeintaan hallituksen apupuolue vasemmistoliitto. Vihreille se ehkä sopisi myös. Keskustalle ei ja myös pääministeripuolue SDP on ainakin toistaiseksi vaikuttanut sitoutuneelta konehankintaan. Oppositio ei lähde vaatimaan konehankinnan karsintaa. Eli kuka sen massiivisen leikkauksen tekee? Vas-Vihr voivat saada juustohöyläkompromissin aikaan uhkailemalla hallituksesta lähtemisellä, mutta sen kanssa voidaan elää.
 
Tein ajatusleikin: Hallitus höylää HX-budjetin 7 miljardiin ennen BAFO-tarjouspyyntöjen lähettämistä. Mitä tekee hanke ja Ilmavoimat?

Konemäärä näyttäisi jäävän tuolla hinnalla noin puoleen tavoitellusta, koska suuri osa kustannuksista tulee muualta kuin koneiden runkojen ostamisesta. Tällä ei voida elää, joten suunnitelma on seuraava: Laaditaan uusi tarjouspyyntö siten, että siellä on yksi pakollinen kriteeri lisää: uusia koneita on pystyttävä ostamaan 30-luvun loppuun asti. Sinne asti kituutellaan HX + pieni määrä HN ja toivotaan paremmin maanpuollustusta ymmärtävää hallitusta.

Tuolla kriteerillä suorituskykyosioon taitaa päästä enää F-35 ja ehkä Rafale, niistä sitten valitaan F-35.

Tämä skenaario pitäisi kertoa kaikille hankkeen leikkaamista ja lykkäämistä kannattaville, koska uskon heistä suuren osan vastustavan F-35:sta samoista ideologisista syistä, joiden perusteella kannattavat hankkeesta leikkaamista.
 
Meillä on takaportti. Jos sattuisi niin huonosti, että HX-budjettia kavennettaisiin olennaisesti, niin Hawkit voisi korvata täysimääräisesti kevythävittäjä Gripeneillä. Eikös ne ne sellasia ole?
 

 
Meillä on takaportti. Jos sattuisi niin huonosti, että HX-budjettia kavennettaisiin olennaisesti, niin Hawkit voisi korvata täysimääräisesti kevythävittäjä Gripeneillä. Eikös ne ne sellasia ole?
Ei ole kevythintainen! Vaikea perustella jos Gripen on saman hintainen kuin F35 tai elinkaarineen jopa kalliimpi.
 
Eläköön piratismi!
Lukuunottamatta alun pakollista voivottelua suhmuroinneista ja poliittisista päätöksistä - jotka kuuluvat Hesarin juttuihin kuin Marxilainen liturgia NL:n perustuslakiin - artikkeli oli ihan asiallinen
Vanhaan sanomalehteen kääritään torilla kalat joten tuskin HS enää on kiinnostunut täällä 2 vrk päästä julkaistusta artikkelista.

Sananen Hornet-hankinnan poliittisesta päätöksestä, jota HS kutsui "suhmuroinniksi" tutulla tyylillään. Osa forumin seuraajista ei vielä lehtiä sillo lukenu ja jotkut on ehkä jo unohtanu:
Hallituksessa oli 17 ministeriä, joiden joukossa tunnetut änkyrät Paavo Väyrynen ja Eeva Kuuskoski. Hallituspuolueita oli neljä tai paremminkin 3 ja risat. Sillä kristilliset oli ekan kerran mukana ja heidän "ulko- ja alkoministerinään" oli Toimi Kankaanniemi. Nimitys tuli siitä, että tonttiin kuuluivat ainoastaan kehitysyhteistyö sekä alkoholiasiat. Sekä Vikatmaa että kristilliset lähtivätkin hallituksesta myöhemmin.

Tähän aikaan naisministerit oli kiinnostuneita ainoastaan ns. pehmeistä asioista (sosiaali- opetus ym) jättäen suosiolla kovat asiat miehille. Ellu Rehn oli puolustusministerinä poikkeus, joka herätti meillä niin paljon huomiota, että pikkupuolueen ehdokas ylsi kakkossijalle seuraavassa pressanvaalissa. Mutta hallitukseen kuului myös Paavo Väyrynen, joka 11 v aikaisemmin suhmuroi Ahti Karjalaista presidentiksi KGB:n maajohtaja Vladimirovin kanssa kertoen viimemainitulle tuoreeltaan puolueen ja hallituksen päätökset. Kuka oikeasti olisi tuonut Hornet-esittelyaineiston koko hallituksen kokoukseen, jossa VN:n työjärjestyksen mukaan jokainen ministeri saa ottaa aineiston viikoksi haltuunsa tarkempaa tutustumista varten. Siis yhteenvedot länsihävittäjien ominaisuuksista viikon Väyrysellä? Eiköhän Suomen politiikan tunteneet jenkit kieltäneet tällaisen mahdollisuuden jo ennakolta.

Kokoomuksessa taas puheenjohtaja Salolaisen aika kului EU-hakemisen valmisteluissa eikä vvm Iiro Viinanen muutenkaan häneltä mitään kysellyt. Pienen piirin päätöksen takana olivat siis kuitenkin kaikki hallituksen puolueet kristillisiä lukuunottamatta, joita ei silloin vielä politiikassa lukuun otettukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Grippen on uskottava vaihtoehto heti kun ryssän talous menee nurin jälleen kerran. Nykytilannetta kun katsoo, niin se HX hankkeen lykkääminen esim. vuodella voisi tosiaankin olla ihan perusteltu. Ihan vain siksi että katsoo voisiko olla niin hyvä tuuri.

Se vuosi voi tulla jo siitä, että tarjousneuvottelut ei etene?
 
Back
Top