Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin toimittajalla. Sekä Yhdysvallat että Kanada jatkavat Hornetien käyttöikää pakon edessä. Kanadassa hankinta on viivästynyt pitkälti poliittisia syistä ja Yhdysvalloissa ongelmana on ollut F-35:n aikatauluviivästykset. Kumpikaan näistä ei tee minkäänlaista rahansäästöä käyttöiän jatkamisella, vaan päin vastoin se tulee erittäin kalliiksi!
Minkäänlaisesta varaosatuotannon uudelleenkäynnistämisestä ei ole ollut puhetta, vaan sekä Kanada että USMC ovat haalineet vanhoja runkoja kannibalisoitavaksi. USN luopui Hornetista pääosin siitä syystä, että USMC Horneteille saataisiin varaosia. Käyttöaste oli tuolloin alle 50% ja varaosia haalittiin museoista asti. Siinä missä USN pystyi paikkaamaan konepulaansa nopeasti hankkimalla Super Hornetia, USMC:lla tällaista vaihtoehtoa ei ollut.
Jutusta saa sellaisen kuvan, että Kanada ja Yhdysvallat jatkaisivat Hornetin käyttöä vielä Suomen jälkeen, ja elinkaarta pidentämällä Suomi jatkaisi käyttäjämaana näiden kanssa. Näinhän ei todellisuudessa ole, vaan Kanadan pidennetyssä aikataulussa korvaavat koneet otetaan käyttöön 2025 alkaen ja USMC:n Hornetit poistuvat 2030, eli molemmat ovat poistamassa Horneteja samassa aikataulussa Suomen kanssa. Jos meidän Hornetien elinkaarta jatkettaisiin olisimme todennäköisesti konetyypin ainoita käyttäjiä 2030-luvulla.
Ajatus siitä että Hornetin elinkaaressa olisi jotenkin löysää, jota voitaisiin nyt ilman mitään seuraamuksia käyttää ei ole kestävä. Kokemukset ovat osoittaneet että suuren mittakaavan hankinnat harvoin toteutuvat aikataulussa, johtuen poliittisista, taloudellisista tai teknisistä syistä. Jos hankintaa viivästettäisiin viisi vuotta, mikä takaa että kaikki sujuisi silloin ongelmitta? Entä jos tulee jokin uusi kriisi, tai jos valmistaja ei pysty toimittamaan aikataulussa? Mitäs sitten tehdään, toivotaan parasta?
Sivuhuomiona vielä, että vaikka haastateltava asiantuntijana ymmärtää olla ottamatta kantaa sotilaalliseen suorituskykyyn, toimittaja ei taaskaan malta olla tekemättä sitä.
Aselavetin suorituskyvyn osalta Hornet ei ole vanhentunut käsiin ainakaan Ilmavoimien entisen komentajan
Lauri Purasen mukaan:
”Ilmavoimien taistelukyvyn ja tehtävien hoitamisen kannalta on keskeistä, että uudet hävittäjät eivät ole Hornetia nopeampia tai ulottuvampia eikä niiden toiminta-aika ilmassa ei ole juurikaan pidempi”,
kirjoitti Puranen blogissaan joulukuussa 2018.
Vähän ihmettelin tuota Purasen lausuntoa aikanaan koska se ei ihan tarkalleen ole totta, mutta toki ymmärrän mitä hän sillä tarkoitti. Siitä ei silti voi vetää johtopäätöstä että Hornetin suorituskyky ei ole vanhentunut. Jos otatetaan Maavoimiin liittyvä analogia avuksi, tuo on sama kuin sanoisi että T-55 ei ole vanhentunut, koska sillä pääsee yhdellä tankillisella suunnilleen yhtä kauaksi ja sen marssinopeus on lähestulkoon sama kuin Leopardilla.