Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Jos leikata pitää niin miten ois 30 uutta Superia ja sitten jätettäisiin 30 vanhaa ja loput 30 purettaisiin varaosiksi?

Se tarkoittaisi että meillä olisi 30 hävittäjää ja läjä vitun kalliita osia jotka eivät käy niihin.
 
Nostetaan nyt vielä tämä esiin:
Korhonen muistuttaa, että muun muassa Venäjä on hankkimassa vain viitisenkymmentä kappaletta uutta häivehävittäjäänsä.

”Jos Venäjän kokoinen maa suunnittelee hankkivansa tässä vaiheessa vain 50 konetta, niin vähän kyllä tuntuu siltä, että nyt mennään varovasti eteenpäin muuallakin.”

Tämä ei pidä paikkaansa, vaan tässä taidetaan viitata Venäjän edelliseen puolustussuunnitelmaan, jossa piti hankkia noin 50 Su-57:aa. Nykyisessä vuoteen 2027 yltävässä suunnitelmassa koneita ollaan hankkimassa 76, lukumäärää rajoittaa viivästykset uuden moottorin kanssa ja kalliit valmistuskustannukset.

Mitään varsinaista varovaisuutta ei Venäjän suunnitelmissa kuitenkaan näytä olevan, puolustusmenot jatkavat suunnitelmien mukaan tasaista kasvuaan koko 2020-luvun. Ilmavoimia on modernisoitu reippaasti tällä vuosikymmenellä, uusia lentokoneita ja helikoptereita on valmistettu yli 1000 ja ilmavoimien modernien asejärjestelmien osuus alkaa olla jo 80%. Tämä vähentää tarvetta investoida massiivisesti ilmavoimiin ja etenkin hävittäjäkalustoon, mutta siitä huolimatta noin 160 Su-30SM/M2 ollaan modernisoimassa ja uusia Su-35S hankkimassa vuoteen 2027 mennessä noin 200 konetta. Su-25 korvaamista Su-34:lla jatketaan, ja 2027 mennessä rivissä on yli 200 konetta. Näiden lisäksi puolustussuunnitelmassa keskitytään strategisiin pommikoneisiin, koulutuskoneisiin ja kuljetuskoneisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaako kukaan paljonko Mig-21Bis:n käyttöikä oikein oli?
Laukkasen ansiokkaista kirjoista löytyvät yksilökohtaiset tuntimäärät myös MIG-21 bis -kalustolle. Ulkomuistista vähän yli 1000 tuntia taisi olla tyypillinen rungon elinikä - lopussa runkokaaret ratkeilivat ja koneita poistui käytöstä ennen aikaisesti.

Drakenien tunnit jäivät muistaakseni noin 2000 paikkeille parhaimmillaan, mutta ilmeisesti runkojen väsyminen ei ollut loppuvaiheessakaan ongelmana.

HN lentää Suomessa 2-4 kertaa enemmän kuin edeltäjänsä.
 
Virallista käyttöikää ei ole, mutta jotkut koneet lentävät edelleen n. 50v valmistamisen jälkeen. Kyllähän Suomessakin moni valitti ja osa edelleen valittaa meidän migien hävittämisestä, kun päivittämisellä oltaisiin saatu helposti ja halvalla jatkettua koneiden käyttöä. Tästä voi toki myös olla eriävää mieltä.

Tuossa artikkelissa mainittu raporttikin käytännössä toteaa että jenkeillä tulee olemaan vähemmän hornetteja käytössä vuonna 2025 kuin Suomella, mikäli tuota ehdotettua ratkaisua lähdettäisiin soveltamaan.
https://www.aviation.marines.mil/portals/11/2019 avplan.pdf s. 46

Sinällään tuo kysymys elinkaaren jatkamisesta itsessään on hieman huonosti aseteltu, samalla tavalla kuin kysyisi että tekeekö häivepinnoite f-35:stä näkymättömän vai ei.

Parempi olisi kysyä että onko runko edelleen lentokelpoinen, kuinka paljon huoltotarve kasvaa ja suoritteiden määrä laskee iän myötä, onko tutkajärjestelmä/aseistus/elektroniikka edelleen kenttäkelpoista ja korvattavaa tai korjattavaa, onko asekuorma edelleen relevantti, kuinka paljon uusien asejärjestelmien/sensorien/tutkien integrointi maksaa yms yms.

Hieman samanlaista taustaa voi löytää F-14 koneesta, joka oli vielä käyttönsä lopulla 2000-luvun puolivälissä erittäin toimiva peli, tehokas tutka, päivitetty elektroniikka ja aseistus. Kuitenkin lentosuoritteiden määrä suhteessa tarvittuun huoltoon sekä huollon monimutkaisuus (käänteisesti uusien koneiden huollon helppous) tarkoitti huomattavasti heikentynyttä suoritemäärää.

Minulla oli mielikuva, että Mig-21:n lentotunnit olivat aika vähissä.
 
Suomessa 1977-1998, vai tarkoititko lentotunteja? Muistelen puhutun 3000 tunnista, mutta en ole varma tarkoitettiinko tällä lentorangon vai moottorin elinkaarta. Rungolle se on vähän alhainen ja moottorille sangen korkea, neukkuturbiinien elinkaari ei ole koskaan ollut pitkä ja 60/70-lukujen taitteessa oli tavallista puhua joistain sadoista tunneista. Jos jollain on Laukkasen kirja käsillä niin korjatkaa.

Juuri sitä että kuinka monta tuntia noilla koneilla oli aikoinaan tarkoitus lentää.
 
Minulla oli mielikuva, että Mig-21:n lentotunnit olivat aika vähissä.

Koelentäjän päiväkirjoista muistelisin että bissejä oli loppuvaiheessa lentokunnossa alle tusina. Ongelmia alkoi tulla monella eri alueella eri yksilöillä. Kyseenalaista on myös se, kuinka monta suoritetta näillä jäljellä olevilla pystyttäisiin tekemään suhteessa kuinka monta tuntia konetta pitäisi jälkikäteen huoltaa.
 
Tämä taitaakin olla tabu täällä::sneaky:
Yllättäen uransa ja kaverinsa ilmailuTEOLLISUUDESSA tehnyt kannattaa ratkaisua joka lisää rahavirtaa kyseiseen toimialaan.
Pelimiehen liike olisi hommata Australian Growlerit ja sitten ostella muiden maiden vanhoja Hornetteja varaosiksi. Patria sitten yrittäisi pitää joitakin noista lentokuntoisina 2030-luvun lopulle. Sitten voitais kattoa oisko Gripen tai Tempest saatu valmiiksi.

Saman verranhan tuo varmaan tulisi maksamaan kuin uudet F-35 ilman suorituskyvyn parantumista, mutta kustannus tulisi monen vuoden aikana eikä kerralla.
 
Ei kovin hyvä liike koska Hornet ja Super Hornet/Growler ovat eri koneita, eivätkä osat sovi ristiin.
Meinasin että nykyiset Hornetit pidettäisiin lentokykyisenä jeesusteipillä ja kannibalisoimalla vanhoja muilta ostettuja romuja.
Growlerit hankittaisiin tukemaan suorituskykyä tai lähinnä sen puutetta. Maksaisi miljardeja mutta iso osa rahoista jäisi Patrian kautta Suomeen.

Tosissani en ole tätä ehdottamassa. Ainoa hyväksyttävä syy lykätä hanketta on se ettei nykyiset osallistujat täytä asetettuja vaatimuksia tyydyttävästi. 10-vuoden lykkäykselläkään tuskin saataisiin vielä uusia osallistujia HX-challengeen.
 
Meinasin että nykyiset Hornetit pidettäisiin lentokykyisenä jeesusteipillä ja kannibalisoimalla vanhoja muilta ostettuja romuja.
Growlerit hankittaisiin tukemaan suorituskykyä tai lähinnä sen puutetta. Maksaisi miljardeja mutta iso osa rahoista jäisi Patrian kautta Suomeen.

Tosissani en ole tätä ehdottamassa. Ainoa hyväksyttävä syy lykätä hanketta on se ettei nykyiset osallistujat täytä asetettuja vaatimuksia tyydyttävästi. 10-vuoden lykkäykselläkään tuskin saataisiin vielä uusia osallistujia HX-challengeen.

Kyllä helvetissä se j-teippikin maksaa ;)
 
Growlerien osto Australialta olisi siinä mielessä tyhmää, että se pitäisi käyttäjien kokonaismäärän kahdessa ja Suomen olisi otettava Australian paikka esim. NGJ:n toisena rahoittajana.
Samalla elinkaarihinnalla voisi päästä ostamalla uusia ja pitämällä aussit maksamassa osuutensa. Olisi myös enemmän runkoja tuomassa ekonomiaa varaosatuotantoon.

Tuskin myöskään Loyal Wingman jatkuisi jos Growlerit heitettäisiin myyntilaitaan.
 
:LOL: :LOL: :LOL:
"Monille vasemmistolaisille Marinin hallituksen halukkuus hävittäjähankintoihin tuli yllätyksenä."

Kunnon itsepetosta: "Entisellä supervallalla on ollut vaikeuksia myydä tätä sotilasilmailun kalleinta fiaskoa millekään valtiolle."
 
No kyllä ne vanhat purettaisiin niitten jällelle jäävien varaosiksi, supereille tietenkin uutta osaa.

Ainoo vaan että jokasessa 60 koneessa samat osat on kuluneet lähes saman verran... alkaa mennä siihen että jokainen lentäväksi valittu kone joudutaan muutaman lennon jälkeen purkamaan ja kokoamaan uudestaan.

Tuo kannibalisointi tuppaa vähän olemaan, että tarvitaan 60 koneen huoltohenkilöstö ja infrastuktuuri millä ylläpidetään 10 koneen arsenaalia. Vähän tähän tyyliin Iran ylläpitää Tomcatejaan.
 
:LOL: :LOL: :LOL:
"Monille vasemmistolaisille Marinin hallituksen halukkuus hävittäjähankintoihin tuli yllätyksenä."

Kunnon itsepetosta: "Entisellä supervallalla on ollut vaikeuksia myydä tätä sotilasilmailun kalleinta fiaskoa millekään valtiolle."
Oikein kunnon perinteistä propagandapaskaa tyypillisellä "koneet tuhotaan kentille" ja "F-35 kaikista toimimattomin vaihtoehto" - diibadaaballa.

Mutta ei kyllä kirjoittajalta muuta voi odottaa, kun katsoo hänen taustaansa.
 
Back
Top