Samovarius
Ylipäällikkö
Jos leikata pitää niin miten ois 30 uutta Superia ja sitten jätettäisiin 30 vanhaa ja loput 30 purettaisiin varaosiksi?
Se tarkoittaisi että meillä olisi 30 hävittäjää ja läjä vitun kalliita osia jotka eivät käy niihin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos leikata pitää niin miten ois 30 uutta Superia ja sitten jätettäisiin 30 vanhaa ja loput 30 purettaisiin varaosiksi?
Jos leikata pitää niin miten ois 30 uutta Superia ja sitten jätettäisiin 30 vanhaa ja loput 30 purettaisiin varaosiksi?
Korhonen muistuttaa, että muun muassa Venäjä on hankkimassa vain viitisenkymmentä kappaletta uutta häivehävittäjäänsä.
”Jos Venäjän kokoinen maa suunnittelee hankkivansa tässä vaiheessa vain 50 konetta, niin vähän kyllä tuntuu siltä, että nyt mennään varovasti eteenpäin muuallakin.”
Laukkasen ansiokkaista kirjoista löytyvät yksilökohtaiset tuntimäärät myös MIG-21 bis -kalustolle. Ulkomuistista vähän yli 1000 tuntia taisi olla tyypillinen rungon elinikä - lopussa runkokaaret ratkeilivat ja koneita poistui käytöstä ennen aikaisesti.Muistaako kukaan paljonko Mig-21Bis:n käyttöikä oikein oli?
Virallista käyttöikää ei ole, mutta jotkut koneet lentävät edelleen n. 50v valmistamisen jälkeen. Kyllähän Suomessakin moni valitti ja osa edelleen valittaa meidän migien hävittämisestä, kun päivittämisellä oltaisiin saatu helposti ja halvalla jatkettua koneiden käyttöä. Tästä voi toki myös olla eriävää mieltä.
Tuossa artikkelissa mainittu raporttikin käytännössä toteaa että jenkeillä tulee olemaan vähemmän hornetteja käytössä vuonna 2025 kuin Suomella, mikäli tuota ehdotettua ratkaisua lähdettäisiin soveltamaan.
https://www.aviation.marines.mil/portals/11/2019 avplan.pdf s. 46
Sinällään tuo kysymys elinkaaren jatkamisesta itsessään on hieman huonosti aseteltu, samalla tavalla kuin kysyisi että tekeekö häivepinnoite f-35:stä näkymättömän vai ei.
Parempi olisi kysyä että onko runko edelleen lentokelpoinen, kuinka paljon huoltotarve kasvaa ja suoritteiden määrä laskee iän myötä, onko tutkajärjestelmä/aseistus/elektroniikka edelleen kenttäkelpoista ja korvattavaa tai korjattavaa, onko asekuorma edelleen relevantti, kuinka paljon uusien asejärjestelmien/sensorien/tutkien integrointi maksaa yms yms.
Hieman samanlaista taustaa voi löytää F-14 koneesta, joka oli vielä käyttönsä lopulla 2000-luvun puolivälissä erittäin toimiva peli, tehokas tutka, päivitetty elektroniikka ja aseistus. Kuitenkin lentosuoritteiden määrä suhteessa tarvittuun huoltoon sekä huollon monimutkaisuus (käänteisesti uusien koneiden huollon helppous) tarkoitti huomattavasti heikentynyttä suoritemäärää.
Suomessa 1977-1998, vai tarkoititko lentotunteja? Muistelen puhutun 3000 tunnista, mutta en ole varma tarkoitettiinko tällä lentorangon vai moottorin elinkaarta. Rungolle se on vähän alhainen ja moottorille sangen korkea, neukkuturbiinien elinkaari ei ole koskaan ollut pitkä ja 60/70-lukujen taitteessa oli tavallista puhua joistain sadoista tunneista. Jos jollain on Laukkasen kirja käsillä niin korjatkaa.
Minulla oli mielikuva, että Mig-21:n lentotunnit olivat aika vähissä.
Ajatella jos tällaisen otsikon näkisi nykyisten vänkyräjuttujen sijaan läpyskässä.HN lentää Suomessa 2-4 kertaa enemmän kuin edeltäjänsä.
Yllättäen uransa ja kaverinsa ilmailuTEOLLISUUDESSA tehnyt kannattaa ratkaisua joka lisää rahavirtaa kyseiseen toimialaan.Tämä taitaakin olla tabu täällä:
Asekauppa | Suomen Hornetien elinkaaren jatkamisen mahdollisuutta pitäisi tutkia, sanoo pitkän linjan ilmailutekniikan ammattilainen
Pitkän uran ilmailuteollisuudessa tehnyt Pertti Korhonen arvioi, että Hornetien elinkaarta voitaisiin jatkaa yli viisi vuotta.www.hs.fi
Ei kovin hyvä liike koska Hornet ja Super Hornet/Growler ovat eri koneita, eivätkä osat sovi ristiin.Pelimiehen liike olisi hommata Australian Growlerit ja sitten ostella muiden maiden vanhoja Hornetteja varaosiksi.
Meinasin että nykyiset Hornetit pidettäisiin lentokykyisenä jeesusteipillä ja kannibalisoimalla vanhoja muilta ostettuja romuja.Ei kovin hyvä liike koska Hornet ja Super Hornet/Growler ovat eri koneita, eivätkä osat sovi ristiin.
Toimii huonosti sikäli, että 30 varaosiksi otettua Hornetia on kulunut/väsynyt samoista komponenteista kuin mitä ovat 30 käyttöön jätettyä Hornetia.Jos leikata pitää niin miten ois 30 uutta Superia ja sitten jätettäisiin 30 vanhaa ja loput 30 purettaisiin varaosiksi?
Meinasin että nykyiset Hornetit pidettäisiin lentokykyisenä jeesusteipillä ja kannibalisoimalla vanhoja muilta ostettuja romuja.
Growlerit hankittaisiin tukemaan suorituskykyä tai lähinnä sen puutetta. Maksaisi miljardeja mutta iso osa rahoista jäisi Patrian kautta Suomeen.
Tosissani en ole tätä ehdottamassa. Ainoa hyväksyttävä syy lykätä hanketta on se ettei nykyiset osallistujat täytä asetettuja vaatimuksia tyydyttävästi. 10-vuoden lykkäykselläkään tuskin saataisiin vielä uusia osallistujia HX-challengeen.
No kyllä ne vanhat purettaisiin niitten jällelle jäävien varaosiksi, supereille tietenkin uutta osaa.Se tarkoittaisi että meillä olisi 30 hävittäjää ja läjä vitun kalliita osia jotka eivät käy niihin.
Taisi olla niin että n. 75 prossaa huoltovälineistä on samoja.Vaikka mallien välillä lieneekin teknisiä yhtäläisyyksiä, niin käytännössä pitäisi kuitenkin luoda kaksi ylläpito järjestelmää...
No kyllä ne vanhat purettaisiin niitten jällelle jäävien varaosiksi, supereille tietenkin uutta osaa.
Taisi olla niin että n. 75 prossaa huoltovälineistä on samoja.
Oikein kunnon perinteistä propagandapaskaa tyypillisellä "koneet tuhotaan kentille" ja "F-35 kaikista toimimattomin vaihtoehto" - diibadaaballa.
"Monille vasemmistolaisille Marinin hallituksen halukkuus hävittäjähankintoihin tuli yllätyksenä."
Syyt hävittäjähankintojen takana
Moni ihmettelee, miksi Suomi taloudellisen kriisin keskelläkin on päättänyt jatkaa kallista HX-hävittäjähanketta. Sitä voisi odottaa oikeistohallituksilta, mutta monille vasemmistolaisille Marinin hallituksen halukkuus jatkaa hanketta tuli yllätyksenä.www.tiedonantaja.fi
Kunnon itsepetosta: "Entisellä supervallalla on ollut vaikeuksia myydä tätä sotilasilmailun kalleinta fiaskoa millekään valtiolle."