Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
:LOL: :LOL: :LOL:
"Monille vasemmistolaisille Marinin hallituksen halukkuus hävittäjähankintoihin tuli yllätyksenä."

Kunnon itsepetosta: "Entisellä supervallalla on ollut vaikeuksia myydä tätä sotilasilmailun kalleinta fiaskoa millekään valtiolle."

Miksei artikkelissa ole kommentointi mahdollisuutta?
 
Mig-21:n Suomen vaiheista vielä. Oliko moottoreiden vaihot tehdashommia Neukuissa. Vai oliko se nopea plug in play juttu Rissalassa
 
:LOL: :LOL: :LOL:
"Monille vasemmistolaisille Marinin hallituksen halukkuus hävittäjähankintoihin tuli yllätyksenä."

Kunnon itsepetosta: "Entisellä supervallalla on ollut vaikeuksia myydä tätä sotilasilmailun kalleinta fiaskoa millekään valtiolle."

No jopas. Oikein virkistävää nähdä aitoa tunteen paloa ja ideologista sokeutta jota ei mikään realismin hapatus haittaa.

Jos tuossa ei lukisi sanoja ohjus ja NATO, sen voisi siirtää ajassa suoraan 100 vuotta taaksepäin Leningradiin puhujanlavalle eikä kukaan huomaisi eroa.
 
Mutta eikös kunnon kommunistin pahin vihollinen ole kunnon riistokapitalistin sijaan reilu sosiaalidemokraatti. (Johtunee sanasta demokraatti...)
 
Ainoo vaan että jokasessa 60 koneessa samat osat on kuluneet lähes saman verran... alkaa mennä siihen että jokainen lentäväksi valittu kone joudutaan muutaman lennon jälkeen purkamaan ja kokoamaan uudestaan.

Tuo kannibalisointi tuppaa vähän olemaan, että tarvitaan 60 koneen huoltohenkilöstö ja infrastuktuuri millä ylläpidetään 10 koneen arsenaalia. Vähän tähän tyyliin Iran ylläpitää Tomcatejaan.
Osasta koneista saumat ratkee toisista ei, noi on yllättävän yksilöllisiä vikoinensa. Siksipä jenkit noita varaosia kykenee vanhoista vielä irrottelee ja korjailemaan. Eihän se halpaa ole, se on selvää. Mitä tulee tuohon huoltamiseen voisi kai yleistäen sanoa että jos meillä olisi super ja vanha käytössä yhtä aikaa tarvittaisiin huoltojärjestelmä n. 1,5 kertaisena, ei siis 2 kertaisena kuten esim jos olisi hornet ja f35 yhtä aikaa käytössä.
Ja sanottakoon etten kannata tämmöisiä veivauksia, tuumailen vaan mikä olisi paras halvempi vaihtoehto jos siis hankinnan rahoitusta rajusti leikataan.
 
Mig4.jpg


Hyvinhän tuo on esillä vaihtoa varten :ROFLMAO:

Kuvassa ei ole Bis, mutta samalla tavalla perärunko pitää siinäkin irrottaa moottorin vaihtoa varten
 
Osasta koneista saumat ratkee toisista ei, noi on yllättävän yksilöllisiä vikoinensa. Siksipä jenkit noita varaosia kykenee vanhoista vielä irrottelee ja korjailemaan. Eihän se halpaa ole, se on selvää. Mitä tulee tuohon huoltamiseen voisi kai yleistäen sanoa että jos meillä olisi super ja vanha käytössä yhtä aikaa tarvittaisiin huoltojärjestelmä n. 1,5 kertaisena, ei siis 2 kertaisena kuten esim jos olisi hornet ja f35 yhtä aikaa käytössä.
Ja sanottakoon etten kannata tämmöisiä veivauksia, tuumailen vaan mikä olisi paras halvempi vaihtoehto jos siis hankinnan rahoitusta rajusti leikataan.

Kyllähän ne jotkut saumat ovat toisessa rungossa paremmassa jiirissä, mutta kun samoja kuluneita osia vain kierrätetään koneiden välillä, se puhkikuluneen osan tilalle vaihdettu puolikulunut osa joudutaan jälleen vaihtamaan sangen lyhyen ajan jälkeen. Sitä mä tarkoitin tuolla, että tossa tilanteessa pitää koneet purkaa ja koota uudestaan muutaman lennon jälkeen noin kärjistettynä. Siinä kertyy huikeaa vauhtia mekaanikon työtunteja ja yhtä huimaa vauhtia se varaosapooli kuihtuu - ja uusia ei sitten saa mistään.

Jälkiviisaudella voisi sanoa, että F-16:n kanssa tämä olisi hieman helpompaa, mutta silläkin vain tiettyyn rajaan asti: kun vertaa F-16 A Block 1 tai edes 15 ja F-16E Block 72, niin tulee mieleen perinnegolfmaila, jonka varsi on vaihdettu kahdesti ja pää kolmesti. Eivät edes ne MLU-päivitetyt F-16 C Block 50:t pärjäisi 2020-luvulla merkittävästi sen halvemmin, yhtä laajaa remppaa nekin vaatisivat. Lähinnä lentokelpoisena pitämiseen saisi varaosia tehtaalta.
 
Kyllähän ne jotkut saumat ovat toisessa rungossa paremmassa jiirissä, mutta kun samoja kuluneita osia vain kierrätetään koneiden välillä, se puhkikuluneen osan tilalle vaihdettu puolikulunut osa joudutaan jälleen vaihtamaan sangen lyhyen ajan jälkeen. Sitä mä tarkoitin tuolla, että tossa tilanteessa pitää koneet purkaa ja koota uudestaan muutaman lennon jälkeen noin kärjistettynä. Siinä kertyy huikeaa vauhtia mekaanikon työtunteja ja yhtä huimaa vauhtia se varaosapooli kuihtuu - ja uusia ei sitten saa mistään.

Jälkiviisaudella voisi sanoa, että F-16:n kanssa tämä olisi hieman helpompaa, mutta silläkin vain tiettyyn rajaan asti: kun vertaa F-16 A Block 1 tai edes 15 ja F-16E Block 72, niin tulee mieleen perinnegolfmaila, jonka varsi on vaihdettu kahdesti ja pää kolmesti. Eivät edes ne MLU-päivitetyt F-16 C Block 50:t pärjäisi 2020-luvulla merkittävästi sen halvemmin, yhtä laajaa remppaa nekin vaatisivat. Lähinnä lentokelpoisena pitämiseen saisi varaosia tehtaalta.
Noinhan se asia on. Jos vanhojen elinikää jatkettaisiin se aiheuttaisi lisäksi leikkauksia ohjaajien lentotunteihin ja koneita kaikkein rasittavimpien lentojen vähentämistä. Pommitustehtäviin sopisivat hyvin muttei me sentään 30 niihin hommiin tarvita. Toivottavasti mitään tämmöisiä jippoja ei tarvita. Mutta asiani yksinkertaistaen oli se että Super Hornet on mielestäni ainoa tyyppi jonka rinnalla voi edes miettiä vanhojenkin jonkinasteista käyttöä.
 
Noinhan se asia on. Jos vanhojen elinikää jatkettaisiin se aiheuttaisi lisäksi leikkauksia ohjaajien lentotunteihin ja koneita kaikkein rasittavimpien lentojen vähentämistä. Pommitustehtäviin sopisivat hyvin muttei me sentään 30 niihin hommiin tarvita. Toivottavasti mitään tämmöisiä jippoja ei tarvita. Mutta asiani yksinkertaistaen oli se että Super Hornet on mielestäni ainoa tyyppi jonka rinnalla voi edes miettiä vanhojenkin jonkinasteista käyttöä.

Näinhän Kanada oli alunperin tekemässä kunnes suuttuivat Boeingille.
 
Näinhän Kanada oli alunperin tekemässä kunnes suuttuivat Boeingille.
Siitä Boeing saa syyttää itseään omasta lyhytnäköisyydestään. Asiakasta ei samalla tintata päin näköä, kun yritetään kaupitella tavaraa heille. Ihan maalaisjärkeä, joka sattui Boeingilta puuttumaan.
 
:LOL: :LOL: :LOL:
"Monille vasemmistolaisille Marinin hallituksen halukkuus hävittäjähankintoihin tuli yllätyksenä."

Kunnon itsepetosta: "Entisellä supervallalla on ollut vaikeuksia myydä tätä sotilasilmailun kalleinta fiaskoa millekään valtiolle."
Kommaria harmittaa ja silloin alkaa valehtelu.
 
Jälkiviisaudella voisi sanoa, että F-16:n kanssa tämä olisi hieman helpompaa, mutta silläkin vain tiettyyn rajaan asti: kun vertaa F-16 A Block 1 tai edes 15 ja F-16E Block 72, niin tulee mieleen perinnegolfmaila, jonka varsi on vaihdettu kahdesti ja pää kolmesti. Eivät edes ne MLU-päivitetyt F-16 C Block 50:t pärjäisi 2020-luvulla merkittävästi sen halvemmin, yhtä laajaa remppaa nekin vaatisivat. Lähinnä lentokelpoisena pitämiseen saisi varaosia tehtaalta.

Justiinsa näin ja kun kaffeepöytäkeskusteluissa usein nousevat esiin erilaiset modernisointimahdollisuudet: näillä näkymin ne eivät Ilmavoimia kiinnosta. Kun koneet hankitaan, lähdetään siitä että ne pärjäävät jokseenkin sellaisinaan koko 30 vuoden käyttöiän.
Se ei tietenkään tarkoita etteikö koneita ollenkaan päivitettäisi tai modifioitaisi, mutta lähtökohtaisesti sotavarusteelle ei suunnitella perinpohjaista modernisointia käyttöiän aikana - koska on yleensä kustannustehokkaampaa hankkia kokonaan uusi. Kuinka moni ostaa uuden motin ja vaihteiston Ford Focukseensa kun entiset rupeaa prakaamaan?
Modernisointi, sellaisena kuin minä sen ymmärrän, tarkoittaa hävittäjäkoneelle sitä että jokin tai kaikki sen taktisista pääkomponenteista uusitaan perinpohjaisesti tai vaihdetaan kokonaan uuteen. Esimerkiksi F-16V Block 70/72 on tällainen modernisointi vanhalle koneelle tehtynä: tutka, ohjaamo, suuri osa avioniikoista, mahdollisesti moottorikin jne. vaihdetaan tai uusitaan perinpohjaisesti. Modernisointi on kallis tempaus johon ei mikään taho kevyin mielin lähde. Tämä kannattaa pitää mielessä kun 'katalogishoppaillaan' kalustolle olemassaolevia suorituskyvyn nostoja.
Suomessa ei tyypillisesti ole tehty hävittäjäkalustolle modernisointeja. MiG, Draken, Hornet, kaikki ovat vetäneet tai vetävät samoilla pääkomponenteilla elinkaaren loppuun asti. Lähinnä ehkä jotkut omasuojaan liittyvät modifioinnit ovat tulleet lähelle modernisointi-tasoa. Tulevaisuutta on tunnetusti vaikea ennustaa (mokoma kun ei ole vielä tapahtunut) mutta HX-kone ei nykysuunnitelmien mukaan myöskään tule näkemään mainittavaa modernisointia. Eri konetyypeille ehkä joskus tarjolla olevat mullistavat tutkat tai moottorit eivät siis meitä erikoisemmin kiinnosta. Eikä myöskään vaikuta luultavalta että F-16V -standardi olisi ollut HX-kisassa mukana jos meillä olisikin aikoinaan valittu F-16.

Mainittakoon että USMC:n Legacy Hornet-tiekarttaan kuuluu mm. "varaosien hankkiminen muilta Hornet-käyttäjiltä jotka ovat poistamassa koneitaan". Ei olisi mitenkään yllättävää jos Suomi-Hornetit olisivat tässä laskelmassa osaltaan mukana. Tästä voi jotain päätellä millainen Hornetin varaosien saatavuus voisi olla 2030-luvulla.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Justiinsa näin ja kun kaffeepöytäkeskusteluissa usein nousevat esiin erilaiset modernisointimahdollisuudet: näillä näkymin ne eivät Ilmavoimia kiinnosta. Kun koneet hankitaan, lähdetään siitä että ne pärjäävät jokseenkin sellaisinaan koko 30 vuoden käyttöiän.
Se ei tietenkään tarkoita etteikö koneita ollenkaan päivitettäisi tai modifioitaisi, mutta lähtökohtaisesti sotavarusteelle ei suunnitella perinpohjaista modernisointia käyttöiän aikana - koska on yleensä kustannustehokkaampaa hankkia kokonaan uusi. Kuinka moni ostaa uuden motin ja vaihteiston Ford Focukseensa kun entiset rupeaa prakaamaan?
Modernisointi, sellaisena kuin minä sen ymmärrän, tarkoittaa hävittäjäkoneelle sitä että jokin tai kaikki sen taktisista pääkomponenteista uusitaan perinpohjaisesti tai vaihdetaan kokonaan uuteen. Esimerkiksi F-16V Block 70/72 on tällainen modernisointi vanhalle koneelle tehtynä: tutka, ohjaamo, suuri osa avioniikoista, mahdollisesti moottorikin jne. vaihdetaan tai uusitaan perinpohjaisesti. Modernisointi on kallis tempaus johon ei mikään taho kevyin mielin lähde. Tämä kannattaa pitää mielessä kun 'katalogishoppaillaan' kalustolle olemassaolevia suorituskyvyn nostoja.
Suomessa ei tyypillisesti ole tehty hävittäjäkalustolle modernisointeja. MiG, Draken, Hornet, kaikki ovat vetäneet tai vetävät samoilla pääkomponenteilla elinkaaren loppuun asti. Lähinnä ehkä jotkut omasuojaan liittyvät modifioinnit ovat tulleet lähelle modernisointi-tasoa. Tulevaisuutta on tunnetusti vaikea ennustaa (mokoma kun ei ole vielä tapahtunut) mutta HX-kone ei nykysuunnitelmien mukaan myöskään tule näkemään mainittavaa modernisointia. Eri konetyypeille ehkä joskus tarjolla olevat mullistavat tutkat tai moottorit eivät siis meitä erikoisemmin kiinnosta. Eikä myöskään vaikuta luultavalta että F-16V -standardi olisi ollut HX-kisassa mukana jos meillä olisikin aikoinaan valittu F-16.

Mainittakoon että USMC:n Legacy Hornet-tiekarttaan kuuluu mm. "varaosien hankkiminen muilta Hornet-käyttäjiltä jotka ovat poistamassa koneitaan". Ei olisi mitenkään yllättävää jos Suomi-Hornetit olisivat tässä laskelmassa osaltaan mukana. Tästä voi jotain päätellä millainen Hornetin varaosien saatavuus voisi olla 2030-luvulla.
Päinvastoin, Fulcrum. Sotavarusteeseen nimenomaan suunnitellaan yksi tai kaksi isompaa elinkaaripäivitystä, joilla tuote pidetään ajanmukaisena uhkakuviin nähden koko sen 30 vuotta. Se on niiden suunnittelu- ja hankintafilosofian yksi peruslähtökohta. Joskus menetellään niin, että sitä yhtä isoa modernisointia ei tehdä, vaan koko ajan pikkuhiljaa. Tapa riippuu kaluston tyypistä, sota-alukset ja lentokoneet tyypillisesti kerralla isompi rysäys, ja vaikkapa joku johtamisjärjestelmä sitten toisessa ääripäässä: sitä pidetään pienillä modifikaatioilla koko ajan ajan hermolla. Tämä kyllä aiheuttaa paljon testaamista.

Suomen Horneteille tehtiin kaksi, MLU-1 ja MLU-2. Niihin meni rahaakin aika rutkasti. Mitä tulee pääkomponentteihin, niin lentoranka taisi jäädä suurimmalta osalta koskematta (siinäkin tehtiin jotain), mutta aika paljon töitä tehtiin muihin järjestelmiin ja komponentteihin. Nykyaikaisen monitoimihävittäjän tärkein komponentti on ohjelmisto. Sitä ei täällä taida moni tajuta. Sen ylläpito ja integrointien pitäminen ajan tasalla eri järjestelmien suhteen on se koneen haastavin osuus. Ei se, että vaihdetaan yksi nokkapyörä tai toinen moottori. Sitä voitaisiin tehdä Legacy-Hornetillekin sangen edullisesti maailman tappiin saakka. Autiomaassa riittää kyllä osia. Mutta kun softan kehitysympäristö ja osaajat häviää (ts, ylläpidon tuki lopetetaan, kehitys- ja integrointiympäristöt puretaan ja henkilöstö siirretään uusiin projekteihin), aikaa on vain pari vuotta.

Myös HX-hankkeessa on julkisuuteenkin ilmoitettu koneiden käyttöiäksi n. 30v sisältäen yksi - kaksi isompaa modernisointia.

Samoin esim it-järjestelmät modernisoidaan, ja sota-alukset. Tällä hetkellä kaikki Merivoimissa palveluksessa olevat isommat alukset on modernisoitu kerran, Hämeenmaa-lk uudistettiin täydellisesti 2006 - 2008, Rauma-luokka on peruskorjattu, Pansio-luokka uudistettiin pari vuotta sitten. jne jne...

Samalla tavalla myös maavoimien kalusto käy modernisoinnin tai pari elinkaaren aikana. Sitä ei juuri kukaan huomaa, koska ne tehdään pikkuhiljaa varastossa olevalle materiaalille. Näissä MLU (Mid Life Upgrade) -korjauksissa tehdään joskus sangen massiivisiakin muutoksia, saattaa olla, että ainoastaan kuoret ja mekaniikka jää, koko elektroniikka ja softa uusitaan. Se on toisin kuin väität, kuitenkin halvempaa kuin korvata laite kokonaan uudella.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top