Justiinsa näin ja kun kaffeepöytäkeskusteluissa usein nousevat esiin erilaiset modernisointimahdollisuudet: näillä näkymin ne eivät Ilmavoimia kiinnosta. Kun koneet hankitaan, lähdetään siitä että ne pärjäävät jokseenkin sellaisinaan koko 30 vuoden käyttöiän.
Se ei tietenkään tarkoita etteikö koneita ollenkaan päivitettäisi tai modifioitaisi, mutta lähtökohtaisesti sotavarusteelle ei suunnitella perinpohjaista modernisointia käyttöiän aikana - koska on yleensä kustannustehokkaampaa hankkia kokonaan uusi. Kuinka moni ostaa uuden motin ja vaihteiston Ford Focukseensa kun entiset rupeaa prakaamaan?
Modernisointi, sellaisena kuin minä sen ymmärrän, tarkoittaa hävittäjäkoneelle sitä että jokin tai kaikki sen taktisista pääkomponenteista uusitaan perinpohjaisesti tai vaihdetaan kokonaan uuteen. Esimerkiksi F-16V Block 70/72 on tällainen modernisointi vanhalle koneelle tehtynä: tutka, ohjaamo, suuri osa avioniikoista, mahdollisesti moottorikin jne. vaihdetaan tai uusitaan perinpohjaisesti. Modernisointi on kallis tempaus johon ei mikään taho kevyin mielin lähde. Tämä kannattaa pitää mielessä kun 'katalogishoppaillaan' kalustolle olemassaolevia suorituskyvyn nostoja.
Suomessa ei tyypillisesti ole tehty hävittäjäkalustolle modernisointeja. MiG, Draken, Hornet, kaikki ovat vetäneet tai vetävät samoilla pääkomponenteilla elinkaaren loppuun asti. Lähinnä ehkä jotkut omasuojaan liittyvät modifioinnit ovat tulleet lähelle modernisointi-tasoa. Tulevaisuutta on tunnetusti vaikea ennustaa (mokoma kun ei ole vielä tapahtunut) mutta HX-kone ei nykysuunnitelmien mukaan myöskään tule näkemään mainittavaa modernisointia. Eri konetyypeille ehkä joskus tarjolla olevat mullistavat tutkat tai moottorit eivät siis meitä erikoisemmin kiinnosta. Eikä myöskään vaikuta luultavalta että F-16V -standardi olisi ollut HX-kisassa mukana jos meillä olisikin aikoinaan valittu F-16.
Mainittakoon että USMC:n Legacy Hornet-tiekarttaan kuuluu mm. "varaosien hankkiminen muilta Hornet-käyttäjiltä jotka ovat poistamassa koneitaan". Ei olisi mitenkään yllättävää jos Suomi-Hornetit olisivat tässä laskelmassa osaltaan mukana. Tästä voi jotain päätellä millainen Hornetin varaosien saatavuus voisi olla 2030-luvulla.
Päinvastoin, Fulcrum. Sotavarusteeseen nimenomaan suunnitellaan yksi tai kaksi isompaa
elinkaaripäivitystä, joilla tuote pidetään ajanmukaisena uhkakuviin nähden koko sen 30 vuotta. Se on niiden suunnittelu- ja hankintafilosofian yksi peruslähtökohta. Joskus menetellään niin, että sitä yhtä isoa modernisointia ei tehdä, vaan koko ajan pikkuhiljaa. Tapa riippuu kaluston tyypistä, sota-alukset ja lentokoneet tyypillisesti kerralla isompi rysäys, ja vaikkapa joku johtamisjärjestelmä sitten toisessa ääripäässä: sitä pidetään pienillä modifikaatioilla koko ajan ajan hermolla. Tämä kyllä aiheuttaa paljon testaamista.
Suomen Horneteille tehtiin kaksi, MLU-1 ja MLU-2. Niihin meni rahaakin aika rutkasti. Mitä tulee pääkomponentteihin, niin lentoranka taisi jäädä suurimmalta osalta koskematta (siinäkin tehtiin jotain), mutta aika paljon töitä tehtiin muihin järjestelmiin ja komponentteihin. Nykyaikaisen monitoimihävittäjän tärkein komponentti on ohjelmisto. Sitä ei täällä taida moni tajuta. Sen ylläpito ja integrointien pitäminen ajan tasalla eri järjestelmien suhteen on se koneen haastavin osuus. Ei se, että vaihdetaan yksi nokkapyörä tai toinen moottori. Sitä voitaisiin tehdä Legacy-Hornetillekin sangen edullisesti maailman tappiin saakka. Autiomaassa riittää kyllä osia. Mutta kun softan kehitysympäristö ja osaajat häviää (ts, ylläpidon tuki lopetetaan, kehitys- ja integrointiympäristöt puretaan ja henkilöstö siirretään uusiin projekteihin), aikaa on vain pari vuotta.
Myös HX-hankkeessa on julkisuuteenkin ilmoitettu koneiden käyttöiäksi n. 30v sisältäen yksi - kaksi isompaa modernisointia.
Samoin esim it-järjestelmät modernisoidaan, ja sota-alukset. Tällä hetkellä kaikki Merivoimissa palveluksessa olevat isommat alukset on modernisoitu kerran, Hämeenmaa-lk uudistettiin täydellisesti 2006 - 2008, Rauma-luokka on peruskorjattu, Pansio-luokka uudistettiin pari vuotta sitten. jne jne...
Samalla tavalla myös maavoimien kalusto käy modernisoinnin tai pari elinkaaren aikana. Sitä ei juuri kukaan huomaa, koska ne tehdään pikkuhiljaa varastossa olevalle materiaalille. Näissä MLU (Mid Life Upgrade) -korjauksissa tehdään joskus sangen massiivisiakin muutoksia, saattaa olla, että ainoastaan kuoret ja mekaniikka jää, koko elektroniikka ja softa uusitaan. Se on toisin kuin väität, kuitenkin halvempaa kuin korvata laite kokonaan uudella.