Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Päinvastoin, Fulcrum. Sotavarusteeseen nimenomaan suunnitellaan yksi tai kaksi isompaa elinkaaripäivitystä, joilla tuote pidetään ajanmukaisena uhkakuviin nähden koko sen 30 vuotta. Se on niiden suunnittelu- ja hankintafilosofian yksi peruslähtökohta. Joskus menetellään niin, että sitä yhtä isoa modernisointia ei tehdä, vaan koko ajan pikkuhiljaa. Tapa riippuu kaluston tyypistä, sota-alukset ja lentokoneet tyypillisesti kerralla isompi rysäys, ja vaikkapa joku johtamisjärjestelmä sitten toisessa ääripäässä: sitä pidetään pienillä modifikaatioilla koko ajan ajan hermolla. Tämä kyllä aiheuttaa paljon testaamista.

Elinkaaripäivitys =/= modernisointi. Elinkaaripäivitys on jotain mikä on otettu huomioon konetta hankittaessa ja suunniteltaessa, vaikka sen tarkkoja detaileja ei ehkä vielä silloin tiedetäkään. On varauduttu siihen että näitä prossuja voi myöhemmin korvata, uusia softia ladata, tuossa on tilaa jos pitää laittaa paremmat jäähdytykset tai voimanlähteet uudelle elektroniikalle jne. Elinkaaripäivityksiä Hornetille tietenkin on tehty ja tehdään edelleen, muistaakseni Suomi ostaa joka toinen vuosi päivitetyt ohjelmistot Hornetteihin.
Modernisointi taas on sitä että otetaan vanhaa pois ja laitetaan uutta tilalle. Se on tietenkin paljon kalliimpaa. Uusi tutka vanhaan koneeseen maksaa yhtä paljon kuin uuteenkin, siksi joutuu tarkasti miettimään, olisiko kannattavampaa vain ostaa kerralla uusi kone. Lisäksi vanhaan tutkaan investoitu raha on mennyt 'hukkaan' jos se on poistettu ennen käyttöiän loppumista. Sotalaivoissa tilanne voi olla hiukan erilainen koska tilankäyttö on paljon, noh, laveampaa kuin lentokoneessa eikä tarvitse niin paljon huolehtia aerodynamiikasta, lisäksi poistettavia järjestelmiä voi mahdollisesti hyödyntää muissa aluksissa...siltikin, hyvin paljon on merkittäviä alusluokkia joita ei ole modernisoitu - esimerkiksi USN ei koskaan modernisoinut Perryjä. Ne oli tehty liian 'tiukkaan'. Erilaisia järjestelmäpäivityksiä niille toki tehtiin.
1930-luvulla laivastot tekivät raskaita modernisointeja vanhoille sotalaivoille. Niissä ei ollut taloudellista järkeä, mutta erilaiset aserajoitussopimukset kielsivät uusien aluksien rakentamisen.
 
Jos maavoimista pitäisi hakea jotain mitä @Analysti tarkoittaa, niin varmaankin BMP-2M tai XA-180 modernisoinnit ovat tällaista elinkaarta pidentävää modernisointia. MLU on hankintahetkellä ennustettavissa oleva, hankintaan kuuluva elinkaaren ylläpitopäivitys, joka on välttämättömyys jo senkin takia, ettei kehittyvässä ilmailumaailmassa ole mahdollista kehittää järjestelmiä, joiden tilalle ei maailmalla 30 vuodessa kehitettäisi uudempia. Paseille tai bemareille ei varmaankaan 80-luvulla ajateltu tehtävän suurempaa remonttia vaan ajatus oli korvata ne uusilla ajoneuvoilla joskus 2000-luvulla.

Ei se elinkaaren pidentäminen huono diili ole, jos se voidaan tehdä kustannustehokkaasti. On aika helppo ymmärtää että Pasin tai bemarin päivitys on halvempaa kuin ostaa vaikka uusia CV90:jä, varsinkin kun molemmille ajoneuvoille on laaja varaosapooli eikä niiden modaaminen vaadi sellaista sulkasatoa kuin mikä hävittäjälle olisi vastaavassa tilanteessa välttämätöntä.

Jos Hornetin elinkaarta yritettäisiin pidentää tällä tavalla, edessä olisi hyvin laaja remontti joka jo itsessään on kallista, puhumattakaan siitä, että puhutaan suorituskyvyn elinkaaren pidentämisestä, mikä edellyttäisi mittavia investointeja ainakin uuteen tutkaan, omasuojaan, datalinkkeihin jne sekä näiden integrointiin vanhaan järjestelmään. Se olisi kallista F-16:llakin josta on olemassa ne modernit E/F ja V -variantit (ja vanhojen runkojen päivitys näihin variantteihin olisi aika huono diili varsinkin 30 vuotta vanhoille koneille, uusi kone ei ole paljoa kalliimpi mutta elinkaarta ja lentotunteja saadaan huomattavasti enemmän), höyry-Hornetilla varmaankin kertaluokkaa kalliimpaa ellei USMC ala päivittämään Horneteihinsa Rhinon järjestelmiä. Itse lentotunteja voitaneen tuottaa alunperin suunniteltua enemmän vielä jokseenkin kohtuuhintaan ainakin osalle koneista. Näinhän on julkisuuteenkin kerrottu, etteivät koneet happane kuin seinään vuonna 2030 vaan Hornetilla voidaan lentää joitain vuosia HX:n rinnalla mikäli tulee toimitusviivästyksiä jne. Silloin vain pitää hyväksyä se, että lennetään vanhalla koneella ja näinhän toimittiin 90-luvun lopulla.
 
Jos 60 F-35 valitaan, niin olen erittäin tyytyväinen ja helpottunut. Nykytilanteessa varmaan 60 on maksimi, joka tullaan hankkimaan, koska se on julkisesti lausuttu Ilmavoimien kriittinen raja. Eli tuolla pärjätään. Joten kunhan hankitaan se määrä F-35:ttä, millä pärjätään eli 60, niin voi olla tyytyväinen.
 
Jos 60 F-35 valitaan, niin olen erittäin tyytyväinen ja helpottunut. Nykytilanteessa varmaan 60 on maksimi, joka tullaan hankkimaan, koska se on julkisesti lausuttu Ilmavoimien kriittinen raja. Eli tuolla pärjätään. Joten kunhan hankitaan se määrä F-35:ttä, millä pärjätään eli 60, niin voi olla tyytyväinen.
Juuri niin.

Kyllä myös 52 F-18E/F + 12 G -setillä pärjätään. Auttavasti homma toimisi myös 60 Typhoonilla eikä kovin huono ole 60 x Rafalekaan. Vain yksi on kelvoton valinta.
 
Juuri niin.

Kyllä myös 52 F-18E/F + 12 G -setillä pärjätään. Auttavasti homma toimisi myös 60 Typhoonilla eikä kovin huono ole 60 x Rafalekaan. Vain yksi on kelvoton valinta.
No pärjätään ja pärjätään. Mutta millä pärjättäisiin parhaiten on se kysymys. Voihan olla, että Venäjäkin saa jotakin aikaiseksi hävittäjiensä ja ohjusten suhteen. Tai jopa häiveen suhteen. Meillä ei siinä vaiheessa olekaan kirivaihdetta käytössä vaan nyt pitäisi ottaa sen verran etumatkaa, että muutaman kymmenen vuoden päästä pärjätään pienin päivityksin ja ollaan pelissä mukana edelleen.

Meillähän vaikka kyse on itseasiassa olemassaolosta niin se tapa vaikuttaa asioihin on nostaa tänne tulon kynnys niin korkealle ettei se enää kiinnosta. Näin se on nytkin ja jos ei olisi niin euron sijasta laskisimme mihin ruplamme riittävät.

Edit:
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni Hönöihin ei MLU:issa hirveämmin vaihdettu tai uusittu mitään tähdellistä, vaan lähinnä lisättiin. 1:ssä aseistusta (AIM-9X, AIM-120C), sekä kyrpätähtäimet ja Link-16. 2:ssa taas lisättiin aseistusta Ilmasta-maahan puolella. Jossain vaiheessa näköjään UFC on muuttunut UFCD:ksi.
 
Olikohan se viimeisimpänä näkynyt yllättävän kallis tikki eli radiot MIDS-JTRS MLU2 vai vielä ylimääräinen kiekki JASSMin tapaan?
 
Tuskin MIDS-JTRS kuuluu MLU2:een, kun siihen kuului MIDS-LVT.
Joo, tämä oli sitten se MLU2 ostos:
Finland 9/30/2014 120 kpl 23.2 milj. usd (s. 68)
(2016 katsaus)

ja tuoreempi

Radios procured under these two contracts will go to both the Navy and Air Force, as well as to the governments of Austria, Chile, Finland, Israel, Jordan, Japan, Kuwait, Malaysia, Morocco, Oman, Pakistan, Qatar, South Korea, Saudi Arabia, Singapore, Sweden, Switzerland, Taiwan, Thailand, United Arab Emirates, Australia, Canada, New Zealand and the United Kingdom. It includes purchases to NATO nations under the Foreign Military Sales program.

The MIDS JTRS radios are replacing existing MIDS Low Volume Terminal (LVT) airborne radios, and have the same form factor. MIDS LVT radios are the product of a cooperative development program among the Navy, Air Force, Army, and France, Germany, Italy, and Spain. They provide voice, TACAN and Link 16 capabilities to the F/A-18, but can’t host the new waveforms.
https://breakingdefense.com/2019/07/us-allies-getting-larger-airborne-network-with-new-jtrs-radios/ (heinä 2019 uutinen)

Eli LVT:llä onnistui ääni, TACAN ja Link 16, mutta JTRS myötä tuli kyky uusiin aaltomuotoihin. Eli ohjelmistoradioaikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta vanhemmasta poimittuna:
"MIDS JTRS is designed as a U.S. Only Pre-Planned Product Improvement (P3I)..."

Tuostahan voisi ymmärtää, että JTRS ei ole ollut vientikamaa vielä MLU2-aikaan. MIDS-LVT FOC (F/A-18) on saavutettu 2012, joten ei sekään mitään legacy-kamaa ole MLU2:n aikaan ollut. Lisäksi mainitaan, että JTRS on yhteensopiva LVT:n kanssa, joten laitetaan vanhat Hawkiin korvaamaan kansallinen harjoituskäyttöön suunniteltu linkki

JTRS:llä (ei kuitenkaan välttämättä meidän HN:llä?) onnistuu TTNT, joka testattuja ominaisuuksia eräältä nettisivulta (lihavoin operatiivisesti tärkeimmät):

During the tests, TTNT demonstrated that it effectively supported a number of tactical internet protocol and low-latency applications including:

--Voice over internet protocol;
--Transmission of still images from aircraft to the ground and from ground to air;
--Transmission of stream video from aircraft to ground nodes;
--Cursor on target;
--Joint Precision Approach Landing System;
--Automated aerial refueling;
--5,000 FAA aircraft tracks on one mission (simulating Blue Force Tracks);
--Common Operational Picture;
--Internet access for aircraft;
--Internet chat; and
--Email
 
HX+ mid-life upgrade?

Lentokonevalmistaja Boeing on virallisesti esitellyt yhdessä Australian ilmavoimien ja paikallisten puolustusyritysten kanssa kehittämänsä miehittämättömän ilma-aluksen.
Kiinnostavaksi asian tekee, että drone voi toimia yhdessä Boeingin miehitetyn Super Hornet- ja Growler-kaluston kanssa, jota yhtiö tarjoaa HX-hankkeessa myös Suomelle. Jo viime syksynä Boeingin edustajat kertoivat Tekniikka&Taloudelle, että yhtiön miehittämättömät kehityshankkeet voisivat olla Suomellekin avoinna.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/boeingin-uutuusdrone-voi-toimia-yhdessa-suomelle-hx-hankkeessa-tarjotun-miehitetyn-kaluston-kanssa-ensilentoa-kaavaillaan-loppuvuodelle/97219365-2287-4eac-98a3-4276c3a9a1b9
 
During the tests, TTNT demonstrated that it effectively supported a number of tactical internet protocol and low-latency applications including:

--Internet access for aircraft;
--Internet chat; and
--Email
Koskaan ei tiedä jos tulee tarve konsultoida palstan tietäjiä. Ottaa vaikka kameralla kuvan tunnistettavasta koneesta ja kysyy onko lintu vai kala? :D:D:D
 

Venäjä etnisesti puhdistaa Krimin ukrainalaisista ja krimintataareista.

Nyt olisi hyvä hetki näpäyttää Venäjää ja laittaa vaikka 80-90 uutta hävittäjää tilaukseen plus AWACSeja ja tankkereita ja pari korvettiakin lisää.
 

Venäjä etnisesti puhdistaa Krimin ukrainalaisista ja krimintataareista.

Nyt olisi hyvä hetki näpäyttää Venäjää ja laittaa vaikka 80-90 uutta hävittäjää tilaukseen plus AWACSeja ja tankkereita ja pari korvettiakin lisää.

Maavoimatkin pitäisi saada kuntoon.
 
Maavoimille vaikka neljä panssariprikaatia Leo2A7+CV90+K9+NASAMS-nyrkeillä kaikki varusteltuna ja nimetään vielä Panssariprikaati uudelleen Panssaridivisioonaksi.
Mites näillä vastataan hybridi-iskuun? Ryssä jos avaa paskaventiilin ja puskee rajan yli 10 tuhatta asyylia, niin raudalla ei tehdä mitään.
Oho, nyt meni liikaa ohi ketjun aiheen
 
Maavoimille vaikka neljä panssariprikaatia Leo2A7+CV90+K9+NASAMS-nyrkeillä kaikki varusteltuna ja nimetään vielä Panssariprikaati uudelleen Panssaridivisioonaksi.

Vähempikin panostus riittäisi tähän väliin, 2A4 päivityspaketti, K9 optio, AMV IFV päivitys, noin 500kpl Patria 6x6, noin 500kpl BvS10, pst-ohjuksia, ampumatarviketta tykistölle ja raketinheittimille.

Hintalappu 4-5 miljardia.
 
Back
Top