Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Tässäkohtaan nousee suureen arvoon hankkeen läpinäkyvyys ja puolueettomuus valmistajien suuntaan. Heitähän ei kiinnosta mitä joku Kelan jokapaikanhöylä tai vilttiketjun poliitikot sanoo. Hankeorganisaatiolta oli todella fiksu päätös huolehtia tästä. Esim Deloitte mukana tästä huolehtimassa. Samoin HX challengen yhteydessä toimittajilta kiitosta hyvin hoidetusta hankkeesta.

Nyt kun hakee tuota SK -artikkelia niin se on sitte joka maakunta- ja vassarilehdessä semmosenaan. Ilman mitään lähdekritiikkiä tai lähdettä HX -hankkeeseen. Kyllä Igorilla on kovasti valtaa kulisseissa. Ja miten surkeaa on meidän journalismin taso. Luulis että yliopistokoulutetut toimittajat osais edes termin lähdekritiikki. Maksaako ne Moskovasta kaikkien toimittajien palkasta puolet =P
Eiköhän tuohon lähdekritiikin ignooraamiseen riitä syyksi se, että Tampereen yliopiston journalistiikan linjan opettajat ovat kauttaaltaan vasemmistolaisia ja täten sitten valmistavat linjatuotantona VL:n kannattajiksi itsensä mieltäviä yliopiston aikana anti-amerikkalaisella ja epäisänmaallisella propagandalla aivopestyjä journalisteja, joille yksi sydämen asia on mädättää Suomen puolustuskyky, jotta Suomen valtaaminen Neuvostoliiton manttelin perijältä onnistuu niin että mahdollisimman monta iigoria ja iivanaa pääsee kotia takaisin äidin työ elossa ja tyttöystävää nussimaan ja samalla Venäjän kalustotappioiden minimointi maamme valtaamisessa on sydänasia Vasemmistoliitolle.
 
En ota kantaa mihinkään suosimisasiaan, mutta tämä:

”Muiden tarjoajien kanssa tehdään ylläpitosopimus, jossa määritellään varaosien hinnat. Lisäkuluja maksetaan sitä mukaa, kun huolto- ja korjaustarpeita tulee. Osa korjaustöistä voidaan myös saada kotimaisten yritysten tehtäväksi. Sen sijaan F-35-koneista maksetaan kiinteää vuosittaista käyttömaksua. Autojen leasing-maksua muistuttava järjestely takaa, että Lockheed Martin pitää sovitun määrän koneita jatkuvasti käyttökunnossa. Jatkuva maksu on suurin syy F-35:n muita kalliimmalle hinnalle.”

Kaupallisen yhteistyön ehtoja voi täyttää opettamalla suomalaisyrityksiä valmistamaan tai huoltamaan osia. Omavaraisuus nykyisten Hornetien huoltamisessa on kehittynyt merkittävästi yli 20 vuoden aikana.
Lockheed Martinin omassa Global Support Solution -järjestelmässä osien huollot on hajautettu F-35-koneita ostaneille maille.
”Suomi voi tavoitella jonkin pienemmän osan globaalia huoltovastuuta, mutta todennäköisyydet sen saamiseen ovat pienet. Monella maalla on vuosien etumatka F-35-hävittäjien korjaamisessa”, lähde sanoo.
”F-35:llä vain lennetään ja maksetaan käyttömaksua. Kun sopimus on kerran tehty, se sitoo Suomen pysyvästi hankkimaan varaosia sieltä, mistä Lockheed Martin haluaa.”


Tuo ensimmäinen väite pitää yhtä julkisten tietojen osalta ainakin:

Extra-Long Sustainment Contracts Are Lockheed’s Latest Bid to Cut F-35 Costs

The company is pitching the Pentagon on a five-year deal — with promises to keep 80 percent of the fleet mission-ready.
Lockheed Martin is pitching the Pentagon on a new idea for reducing the cost of the F-35 combat jet: sign a five-year maintenance deal instead of negotiating a new contract every year. There’s also a performance-based twist: the company would provide enough spare parts to keep 80 percent of the world’s F-35s battle-ready — or face penalties.

https://www.defenseone.com/business/2019/09/sustainment-contracts-lockheed-f-35-costs/159919/

Eli vuosittaisia sopimuksia muutetaan nyt 5 vuoden aloituspaketeiksi, kuten Puolan kanssa tehtiin. Tässä on pari ongelmaa: ensimmäinen on että ostaja ei tiedä mitään 5 vuoden jälkeisestä ylläpitosopimuksesta ja sen kustannuksista. Jos ostaa tuon koneen, sitoutuu vain ostamaan sitä mitä tarjotaan, eikä neuvotteluja käydä toimittajien kanssa. Pohjalla on globaali depot-ketju kuitenkin jossa osuudet on jaettu.

Toinen on se että uusien hävittäjien määrä kasvaa kokoajan ja samalla kun tätä on veikattu hyväksi asiaksi, se voi tarkoittaa myös päinvastaista. Paine lisääntyy tuon 80% pitämiseksi, koska varaosia kuluu kokoajan enemmän ja se vaatii lisää kapasiteettia toimittajalta. Koneita on vuosikymmenen lopulla jo arviolta 1200 kpl. Nythän oli jo uutinen että Mattisin 80% vaatimuksesta tingitään, koska se ei ole realismia.

Valmistaja lupaa ottaa riskin itselleen käyttökustannusten osalta, joka tietysti kuuluu bisnekseen. Mutta onko se riski jos toimitusketjuja on vain yksi ja hanke on "too big to fail"? Lämäri ei tee itsemurhaa tollasilla lupauksilla ilman takeita Pentagonilta, vaan kyllä kulut maksatetaan jotenkin käyttäjiltä. Ainakaan Trumpin amerikka ei maksele muiden kustannuksia, se on varmaa.

Lihavoin vielä tuon, josta olen ollut samaa mieltä jo pitkään. Suomi on pikkutekijä, joka tulisi kelkkaan myöhään. Mahdollisuudet saada mitään merkittävää teollista huolto-osuutta ovat pienet tai olemattomat. Saadaanko edes muuta kuin varaosia?

Ja vielä: joka uskoo upseerien puhtaaseen vilpittömyyteen kaikessa, saa pettyä karvaasti. On vuosien aikana nähty laitonta ilmavoimien kerosiinikauppaa ja sukulaisten lennättelyä valtion koneilla. Aina korkein porras on osannut asiat piilottaa niin että kuraporras ottaa syyt niskoilleen. Näinhän se menee aina elämässä: paska valuu alaspäin:poop:
Eskelisen tapaus on harvoja poikkeuksia, mutta reserviin siirtyvälle nuhteet on pikkujuttu loppujenlopuksi.

Veikkaan että HX-keskustelu kuumenee vielä tästä reippaasti.
 
Niin, selväähän se on että lämärin paketissa 2-3 mrd teolliset pitää taikoa jotain dronekehittämisistä, minisatelliiteista tms. uusista rahareijistä kun F-35 suoraan liittyvä menee kaikki partnereille.
Onko noiden sustainment-sopimusten läskin määrän ennustaminen elinkaaren mitassa sitten vaikeampaa kuin perinteisten muiden kohdalla on kiintoisa kysymys.

Melko lailla samanlaisiahan ne TyTanit jne. on. Monivuotisia yritysten kanssa tehtyjä ylläpitoratkaisuja. Jotka muka tuoneet säästöä.

F-35 on kyllä melkoinen feature creep jetti, joten siihen saa ainakin varautua että softan deadlinet paukkuu jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
On jotenkin hauska, miten ihmiset eivät pysty luottamaan lehden kirjoituksiin, jos kirjoitus on ristiriidassa henkilön oman totuuden kanssa. Suomen Kuvalehdestä ja HS:stä voidaan toki olla montaa mieltä. Ei tällaista F35:n liittyvää, epäilemättä koneelle epäedullisista juttua voida kuitenkaan tuosta vain tuomita informaatio vaikuttamiseksi.

Jos lehden ”tiedot” ovat paikkaansa pitämättömiä niin sitten ne voidaan faktoilla kumota.

Kyllähän koneen tulevat käyttökustannukset ovat puhuttaneet ennen SK:n juttuakin. Ei tuo huoli ole mitenkään uusi. Uusi asia ei liene myöskään se, miten F35:sta on ennakko markkinoitu päättäjille. Mielestäni tämä SK:n juttu on vain jatkumoa Jarmo Lindbergin jutulle. Tuo mies teki tempauksellaan paljon vahinkoa Suomelle ja koko hankkeelle. Tällaiset jutut ovat omiaan langettamaan epäilyksen varjon prosessille. Tekeekö PV sekä ilmavoimat työtä itsensä vai kansallisen edun nimiin? Suomen kansallinen etu ei välttämättä puolla F35:sta tai sitten se voi puoltaa sitä. Kyse ei kuitenkaan saa olla siitä mikä on käyttäjälle se mieluisin lelu vaan mikä on Suomen kokonaisturvallisuuden kannalta parasvaihtoehto. Mihin meillä riittää ns. rahkeet.

”Vihollinen” varmasti pyrkii vaikuttamaan Suomen päätöksiin sekä politiikkaan. Ei kaikkea arvostelua voida kuitenkaan automaattisesti tulkita informaatio vaikuttamiseksi. Voisihan ”vihollisen” etu olla myös se, että Suomi hankkii mahdollisimman kalliita koneita ja käyttää näin arvokkaita resurssejaan joko vähäisempään määrään koneita tai sitten niillä ei ole varaa lentää tai pitää lentokunnossa. Onhan käytetty resurssi pois myös muualta.

Kyllä SK:n juttu pitää ottaa vakavasti eikä sitä automaattisesti voida pitää Venäjän masinoimana informaatio sodankäyntinä, jos sisältö ei ole lukijan kannalta toivuttu. Jos jutussa olisi ylistetty F35:sta niin täälläkin olisi varmasti aivan toinen ääni kellossa.

Vähän sama, kun metalli verstas olisi ostamassa metallisorvia. Käyttäjä voi haluta sen viimeistä huutoa olevan cnc sorvin, joka toimii robottimaisella tehokkuudella ja käyttäjän tulee vain syöttää sorviin sopivat parametrit. Työnantaja voi olla kuitenkin sitä mieltä, että sorviksi riittää se perus metallisorvi, jossa ei ole mitään hienouksia mutta työt sillä saa tehtyä. Toinen maksaa miljoonan ja toinen joitakin kymmeniä tuhansia. Lopulta homman ratkaisee se mihin firmalla on tarvetta ja ennen kaikkea varaa. Yritys kun voi saada pankista sen miljoonan lainan mutta sen tulee miettiä myös saako se maksettua sen miljoonan takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
On jotenkin hauska, miten ihmiset eivät pysty luottamaan lehden kirjoituksiin, jos kirjoitus on ristiriidassa henkilön oman totuuden kanssa. Suomen Kuvalehdestä ja HS:stä voidaan toki olla montaa mieltä. Ei tällaista F35:n liittyvää, epäilemättä koneelle epäedullisista juttua voida kuitenkaan tuosta vain tuomita informaatio vaikuttamiseksi.

Jos lehden ”tiedot” ovat paikkaansa pitämättömiä niin sitten ne voidaan faktoilla kumota.

Kyllähän koneen tulevat käyttökustannukset ovat puhuttaneet ennen SK:n juttuakin. Ei tuo huoli ole mitenkään uusi. Uusi asia ei liene myöskään se, miten F35:sta on ennakko markkinoitu päättäjille. Mielestäni tämä SK:n juttu on vain jatkumoa Jarmo Lindbergin jutulle. Tuo mies teki tempauksellaan paljon vahinkoa Suomelle ja koko hankkeelle. Tällaiset jutut ovat omiaan langettamaan epäilyksen varjon prosessille. Tekeekö PV sekä ilmavoimat työtä itsensä vai kansallisen edun nimiin? Suomen kansallinen etu ei välttämättä puolla F35:sta tai sitten se voi puoltaa sitä. Kyse ei kuitenkaan saa olla siitä mikä on käyttäjälle se mieluisin lelu vaan mikä on Suomen kokonaisturvallisuuden kannalta parasvaihtoehto. Mihin meillä riittää ns. rahkeet.

”Vihollinen” varmasti pyrkii vaikuttamaan Suomen päätöksiin sekä politiikkaan. Ei kaikkea arvostelua voida kuitenkaan automaattisesti tulkita informaatio vaikuttamiseksi. Voisihan ”vihollisen” etu olla myös se, että Suomi hankkii mahdollisimman kalliita koneita ja käyttää näin arvokkaita resurssejaan joko vähäisempään määrään koneita tai sitten niillä ei ole varaa lentää tai pitää lentokunnossa. Onhan käytetty resurssi pois myös muualta.

Kyllä SK:n juttu pitää ottaa vakavasti eikä sitä automaattisesti voida pitää Venäjän masinoimana informaatio sodankäyntinä, jos sisältö ei ole lukijan kannalta toivuttu. Jos jutussa olisi ylistetty F35:sta niin täälläkin olisi varmasti aivan toinen ääni kellossa.
Artikkelissa on lähinnä henkilötason syytöksiä joiden lähteenä on sk:n mukaan joku hankinnan sisäpiiriläinen.
Kirjoittaja on pyöräily-tietokirjailija.
Miksi joku ilmavoimien kaiffari kertoisi näistä tälläiselle hahmolle artikkelia varten kun varsinaisia turBo-turvapolitiikkas-kirjailijoita on maassamme pilvin pimein?

Lohkaiseeko upseerit Deloitten auditoijille provikkaa kanssa?
 
Artikkelissa on lähinnä henkilötason syytöksiä joiden lähteenä on sk:n mukaan joku hankinnan sisäpiiriläinen.
Kirjoittaja on pyöräily-tietokirjailija.
Miksi joku ilmavoimien kaiffari kertoisi näistä tälläiselle hahmolle artikkelia varten kun varsinaisia turBo-turvapolitiikkas-kirjailijoita on maassamme pilvin pimein?

Lohkaiseeko upseerit Deloitten auditoijille provikkaa kanssa?
En minä tiedä, ehkä on pyöräilykaveri?
 
Heippa,

On tietenkin yksi näkymä, että joku ulkoinen taho yrittää vaikuttaa siihen, minkä koneen Suomi valitsee. Ei se F35 nyt niin ylivertainen taida olla, että tuollaiseen vaikuttamiseen olisi selkeää syytä. Joka tapauksessa kentät Suomessa ovat sen venäläisen risteilyohjuksen kantaman sisäpuolella, riippumatta siitä, mikä kone siellä kentän vierellä on tankattavana. Strategisen ajattelun kannalta venäläisen kannattaisi ajaa Suomea valitsemaan se kallein vaihtoehto, koska sillä taataan, että raha on poissa jostain muusta puolustukseen liittyvästä.

Toinen vaihtoehto liittyy Lindbergiin henkilönä ja niihin tahoihin, jotka ovat hänen kanssaan työskennelleet ja joilla ehkä on jotain hampaankolossa.

Suomen Kuvalehti on pieni toimitus. Toimittajia on 13.

Lehteä jota ei tehdä päivittäiseen jakeluun, käytännössä koko toimittajakunta tietää, mitä tapahtuu. Yksi lehden poliittista toimittajista on Leena Sharma, joka on naimisissa entisen puolustusministeri Jussi Niinistön kanssa.

Simpauttaja
 
Heippa,

On tietenkin yksi näkymä, että joku ulkoinen taho yrittää vaikuttaa siihen, minkä koneen Suomi valitsee. Ei se F35 nyt niin ylivertainen taida olla, että tuollaiseen vaikuttamiseen olisi selkeää syytä. Joka tapauksessa kentät Suomessa ovat sen venäläisen risteilyohjuksen kantaman sisäpuolella, riippumatta siitä, mikä kone siellä kentän vierellä on tankattavana. Strategisen ajattelun kannalta venäläisen kannattaisi ajaa Suomea valitsemaan se kallein vaihtoehto, koska sillä taataan, että raha on poissa jostain muusta puolustukseen liittyvästä.

Toinen vaihtoehto liittyy Lindbergiin henkilönä ja niihin tahoihin, jotka ovat hänen kanssaan työskennelleet ja joilla ehkä on jotain hampaankolossa.

Suomen Kuvalehti on pieni toimitus. Toimittajia on 13.

Lehteä jota ei tehdä päivittäiseen jakeluun, käytännössä koko toimittajakunta tietää, mitä tapahtuu. Yksi lehden poliittista toimittajista on Leena Sharma, joka on naimisissa entisen puolustusministeri Jussi Niinistön kanssa.

Simpauttaja
Ettei se Niinistö ole vaan hämmentämässä soppaa taustalla?
 
Ja ken haluaa vaikuttaa, käyttää mahdollisuutta hyväkseen! Edelleenkin relevantteja kysymyksiä: Miksi hankintaprosessia halutaan luonnehtia korruptunoituneeksi ja keskeyttää hankinta, miksi juuri F35 on kohteena, miksi juuri Gripen esiintyy ainoana hyväksyttävänä vaihtoehtona jos jotain ylipäätänsä hankitaan ja miksi juuri nyt kun hallitusohjelman tavoitteita ollaan muokkaamassa uuteen uskoon? Eiköhän näistä löydy jo perusteita yhteiskunnalliselle keskustelulle...
Perimmäinen kysymys on pitääkö lähteen tiedot paikkansa. Jos eivät pidä, niin sitten voi arvella lähteen motiiveja. Itse en kykene arvelemaan näiden vaihtoehtojen todennäköisyyksiä muutoin kuin, että pidän molempia vaihtoehtoja mahdollisina.

Tietysti se, että F-35 on joidenkin suosikki, ei tarkoita etteikö se voisi olla Suomelle paras vaihtoehto. Ehkä jopa päinvastoin. Kiinostavaa on lähinnä eteneekö prosessi kuten pitäisi.
 
Kirjoittaja on pyöräily-tietokirjailija.
Miksi joku ilmavoimien kaiffari kertoisi näistä tälläiselle hahmolle artikkelia varten kun varsinaisia turBo-turvapolitiikkas-kirjailijoita on maassamme pilvin pimein?

Lohkaiseeko upseerit Deloitten auditoijille provikkaa kanssa?

Miksi sen täytyisi olla ilmavoimien kaiffari. Hanketta taitaa vetää logistiikkalaitos eikä ilmsvoimat,niin siellä varmaan on jos jonkunlaista jamppaa mukana hankkeessa. Myös siviilejä. Tuskinpa tälläistä hanketta kovin pienellä piirillä pystytään läpi vetämään.
 
Purasen odotettu vastaus

"Hallituksen ohjaus käyttö- ja ylläpitokustannusten osalta on kuitenkin selkeä eikä Suomi tule ostamaan HX-järjestelmää, joka ei mahdu hallituksen antamaan raamiin. "
(tämä siis vastauksena SK:n sisäpiiritietoon, jonka mukaan F-35 ylittää budjetin reilusti)
 
Viimeksi muokattu:
Purasen odotettu vastaus

"Hallituksen ohjaus käyttö- ja ylläpitokustannusten osalta on kuitenkin selkeä eikä Suomi tule ostamaan HX-järjestelmää, joka ei mahdu hallituksen antamaan raamiin. "
Odotettu kannanotto eikä oikein muunlaista oikein olisi voinut esittääkään... Mitä tulee keskusteluun niin jotta päästäisiin siihen avoimeen ja faktapohjaiseen = vastuulliseen keskusteluun pitäisi tietoa myös antaa keskustelun tueksi.
 
Heippa,

On tietenkin yksi näkymä, että joku ulkoinen taho yrittää vaikuttaa siihen, minkä koneen Suomi valitsee. Ei se F35 nyt niin ylivertainen taida olla, että tuollaiseen vaikuttamiseen olisi selkeää syytä. Joka tapauksessa kentät Suomessa ovat sen venäläisen risteilyohjuksen kantaman sisäpuolella, riippumatta siitä, mikä kone siellä kentän vierellä on tankattavana. Strategisen ajattelun kannalta venäläisen kannattaisi ajaa Suomea valitsemaan se kallein vaihtoehto, koska sillä taataan, että raha on poissa jostain muusta puolustukseen liittyvästä.

Toinen vaihtoehto liittyy Lindbergiin henkilönä ja niihin tahoihin, jotka ovat hänen kanssaan työskennelleet ja joilla ehkä on jotain hampaankolossa.

Suomen Kuvalehti on pieni toimitus. Toimittajia on 13.

Lehteä jota ei tehdä päivittäiseen jakeluun, käytännössä koko toimittajakunta tietää, mitä tapahtuu. Yksi lehden poliittista toimittajista on Leena Sharma, joka on naimisissa entisen puolustusministeri Jussi Niinistön kanssa.

Simpauttaja

Ehkä tuosta kustannusyystä jokapaikassa rummutetaan Gripeniä?
 
Purasen odotettu vastaus

"Hallituksen ohjaus käyttö- ja ylläpitokustannusten osalta on kuitenkin selkeä eikä Suomi tule ostamaan HX-järjestelmää, joka ei mahdu hallituksen antamaan raamiin. "
(tämä siis vastauksena SK:n sisäpiiritietoon, jonka mukaan F-35 ylittää budjetin reilusti)
Ja sekös vituttaa näitä kohujuttuja tekeviä journalisteja ja heille lähteinä toimivia henkilöitä.
 
Ehkä tuosta kustannusyystä jokapaikassa rummutetaan Gripeniä?

Heippa,

Halvin vaihtoehto on jatkaa SuperHornetilla. Aikaisemminkin jo kommentoinut, että todennäköisyys koko ajan kasvaa sille, että Suomi valitsee uusia ja vähän käytettyjä SuperHornetteja ja ilmoittaa samalla, että osallistuu Eurooppalaisiin puolustushankkeiden kehittämiseen.

Nykymaailmassa ainoa toimiva puolustus tulee puolustusliittojen kautta, joissa valtioilla on mittavia taloudellisia riippuvuuksia. Tai sitten jos valtio haluaa olla riippumaton muista valtioista, valtiolla täytyy olla oma ydinase. Tyyliin Israel tai Pohjois-Korea.

Tämän hankinta tullee olemaan sekä talouspoliittinen ja puolustuspoliittinen ratkaisu, eikä pelkästään suihkuturbiiniin tuijottava valinta.

Strategisesti ajateltuna, kysymyksen voi asettaa niin, että kuinka monta tuntia, päivää, viikkoa tai kuukautta pidempään F35:sella pystytään hoitamaan ilmaherruutta ja muita tehtäviä verrattuna SuperHornettiin. F35 lienee se kallein vaihtoehto ja SuperHornet se halvin. Jos tuo ero on tunneissa tai edes viikoissa, niin ei vaan kertakaikkiaan kannata maksaa, koska Venäjän strategiana ei ole tehdä lyhytaikaisia sotia.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Kuka hyötyy tästä deepthroat jutusta jolla pyritään blokkaamaan HX- hankkeen modernein kone pois?
Aika moni varmaankin alkaen Vasemmistosta Vladimiriin, mutta kaikessa raadollisuudessaan taustalla voikin olla Saabin taustaorganisaatio ja AG.

Muoks.
Tarjoukilpailun voitto on Grippenille lähes elämän ja kuoleman kysymys.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top