Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Vaikeaa, ja turhaakin tuota on oikein syvällisesti kommentoida.

Varjosen ulostuloa on kyllä omissa piireissä ihmetelty ja hämmästelty. Ja sen ns yllyttäneen "syväkurkun" henkilöllisyys on varsin hyvin tiedossa! Enpä haluaisi olla sen evp-siittiön asemassa, kun on tämä kummisetäjärjestelmäkin olemassa ;)

Fusse on venäläistä sukujuurta oleva meriupseeri, jolla on venäläinen vaimo. En ole koskaan kumpaakaan törmännyt, eli odotellaan tutkimuksen lopputulosta.

Saab voisi kyllä kyetä likaiseenkin peliin, mutta olisi vaikeaa uskoa, että esim Anders Gardberg lähtisi siihen mukaan.

Tällainen kohu oli jo aikanaan Saabiin liittyen.

”En tiedä mitään”

Nobilitas Oy:n perustamissopimuksesta selviää, että erityisasiantuntija Candolin omistaa yhtiön puoliksi yhdessä prikaatikenraali Salmen (evp) kanssa. Candolin on yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja Salmi puolestaan toimitusjohtaja.

Candolin kertoo Aamulehdelle, että hänellä ei ole mitään tietoa perheyhtiön käytännön toiminnasta.

- En tiedä siitä yhtään mitään.


Hän kertoo, että Puolustusvoimissa tiedetään hänen yritystoiminnastaan. Candolin sanoo, että hänellä on yritystoimintaa varten myös sivutoimilupa.

Yritystoiminnassa ei ole Candolinin mukaan ongelmaa, koska hän ei osallistu hankkeeseen puolustushallinnon tai puolustusministeriön edustajana.

- En tee Saabin kanssa yhteistyötä, Candolin sanoo.

Puolustusministeriön mukaan eläköityneiden upseerien, kuten esimerkiksi Kari Salmen, konsulttirooli ei ole ongelma hävittäjähankkeessa. Ministeriön hankekoordinaattorin Lauri Purasen mukaan yleisellä tasolla on kuitenkin ongelmallista, jos joku hankkeen konsulteista työskentelisi samanaikaisesti puolustushallinnossa.

- On varmaan lainsäädännön vastaista, että puolustushallinnon henkilöstö olisi myymässä tai edustamassa yritystä, joka myy tuotteita Puolustusvoimille.

Hän sanoo kuulevansa Candolinin roolista Nobilitas Oy:n taustalla ensimmäistä kertaa Aamulehdeltä.

- En halua ottaa kantaa tähän, koska minun pitää selvittää asia.

- Täytyy katsoa lainsäädännöllisesti, onko tässä jotain rikettä, Puranen sanoo.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) sanoo, että asian selvittäminen kuuluu Puolustusvoimille.

- Puolustusvoimat selvittää varmaankin parhaillaan Candolinin esteettömyyttä.

Puolustusvoimien viestintäjohtaja Jan Engström vahvistaa, että Pääesikunnan oikeudellinen osasto tarkastaa Candolinin sivutoimilupaa.


 
Olenko kalkkis kun en luota ruotsalaisiin juuri yhtään?

Hallin was a fellow of the Royal Foundation (Kungafonden) from 2008 to 2009, chairman of the Psychological Operations Study from 2007 to 2010, member of the Swedish Armed Forces Personnel Responsibility Committee (Försvarsmaktens personalansvarsnämnd), and the Swedish Armed Forces point of contact of the Swedish Voluntary Radio Organization (Frivilliga Radioorganisationen)

 
Tällainen kohu oli jo aikanaan Saabiin liittyen.

”En tiedä mitään”

Nobilitas Oy:n perustamissopimuksesta selviää, että erityisasiantuntija Candolin omistaa yhtiön puoliksi yhdessä prikaatikenraali Salmen (evp) kanssa. Candolin on yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja Salmi puolestaan toimitusjohtaja.

Candolin kertoo Aamulehdelle, että hänellä ei ole mitään tietoa perheyhtiön käytännön toiminnasta.

- En tiedä siitä yhtään mitään.


Hän kertoo, että Puolustusvoimissa tiedetään hänen yritystoiminnastaan. Candolin sanoo, että hänellä on yritystoimintaa varten myös sivutoimilupa.

Yritystoiminnassa ei ole Candolinin mukaan ongelmaa, koska hän ei osallistu hankkeeseen puolustushallinnon tai puolustusministeriön edustajana.

- En tee Saabin kanssa yhteistyötä, Candolin sanoo.

Puolustusministeriön mukaan eläköityneiden upseerien, kuten esimerkiksi Kari Salmen, konsulttirooli ei ole ongelma hävittäjähankkeessa. Ministeriön hankekoordinaattorin Lauri Purasen mukaan yleisellä tasolla on kuitenkin ongelmallista, jos joku hankkeen konsulteista työskentelisi samanaikaisesti puolustushallinnossa.

- On varmaan lainsäädännön vastaista, että puolustushallinnon henkilöstö olisi myymässä tai edustamassa yritystä, joka myy tuotteita Puolustusvoimille.

Hän sanoo kuulevansa Candolinin roolista Nobilitas Oy:n taustalla ensimmäistä kertaa Aamulehdeltä.

- En halua ottaa kantaa tähän, koska minun pitää selvittää asia.

- Täytyy katsoa lainsäädännöllisesti, onko tässä jotain rikettä, Puranen sanoo.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) sanoo, että asian selvittäminen kuuluu Puolustusvoimille.

- Puolustusvoimat selvittää varmaankin parhaillaan Candolinin esteettömyyttä.

Puolustusvoimien viestintäjohtaja Jan Engström vahvistaa, että Pääesikunnan oikeudellinen osasto tarkastaa Candolinin sivutoimilupaa.




Saabin moraali ja intressit näkyivät varmaan parhaiten nykyistä HN-kalustoa valittaessa. Tuolloin yrityksen omistajasuku W nähtävästi uhkaili vetävänsä kaikki sijoituksensa Suomesta, mikäli JAS ei tule valituksi jne jne. Lisää epäilyjä löytyy Intiasta ja nähtävästi myös Eteläafrikasta. Kyllä SAAB on jossain vaiheessa oppinut isojen poikien tavoille.
 
Saabin moraali ja intressit näkyivät varmaan parhaiten nykyistä HN-kalustoa valittaessa. Tuolloin yrityksen omistajasuku W nähtävästi uhkaili vetävänsä kaikki sijoituksensa Suomesta, mikäli JAS ei tule valituksi jne jne. Lisää epäilyjä löytyy Intiasta ja nähtävästi myös Eteläafrikasta. Kyllä SAAB on jossain vaiheessa oppinut isojen poikien tavoille.
Joo, olihan tuosta aikanaan täälläkin juttua että Saab oli ostanut Brasiliassa muutamalla miljoonalla PM:n vaiko presidentin perheenjäsenen yritykseltä "konsultointia".
Candolin on ihan kiva ja pätevä tyttö.
En tunne.

Olemme kaikki erikoisasiantuntijoita täällä, toiset vain ovat vielä erikoisempia ja erityisempiä kuin toiset. :LOL:
 
Joo, olihan tuosta aikanaan täälläkin juttua että Saab oli ostanut Brasiliassa muutamalla miljoonalla PM:n vaiko presidentin perheenjäsenen yritykseltä "konsultointia".

En tunne.

Olemme kaikki erikoisasiantuntijoita täällä, toiset vain ovat vielä erikoisempia ja erityisempiä kuin toiset. :LOL:

En itsekkään henkkoht, mutta hän teki välkkärinsä MPKK:n Sotatieteen laitoksella. Pari kertaa törmätty työasioissa.
 
Muutama mielipide SK:n juttuun liittyen.

Virkavastuu mainittu = poistakaa varmistin.

Kuten vastineessa sanottiin, hommaa on pyörittämässä satakunta ihmistä. Sellaiseen porukkaan mahtuu monenlaista mielipidettä, egoa ja visiota niin oikeasta valinnasta kuin omasta urakehityksestäkin. Ei ole mitenkään kummallista että joku näkee/kokee jonkun vaihtoehdon saavan suffelikohtelua jos asiat kääntyvät omaa suosikkia vastaan vaikka kuinkakin rehellisesti. Maailman inhimillisin asia. Ja kertoja voi olla omasta mielestään oikealla asialla.

Mitä tulee Lindbergin rooliin. On aika lailla naivi näkökulma että firman suurin päällikkö ei muka pystyisi vaikuttamaan alaistensa toimiin joko suoraan tai epäsuorasti jokaisessa asiassa mihin katsoo haluavansa vaikuttaa. Eivät ihmiset toimi missään tyhjiössä vaikka tehtävä olisi mikä. PV:n komentaja voi vaikuttaa urakehitykseen ja moneen muuhun asiaan halutessaan jos joku ei toimi hänen tahtonsa mukaisesti. Minkä lisäksi monilla ihmisillä on tarve miellyttää ylempiään toimien tavalla, jonka he olettavat olevan ylemmälle mieliksi. Vaikka ylempi ei näin edes itse ajattelisi.

Ja Lindberg on julkisesti LM:n mies. Siitä ei ole epäselvyyttä.

Se ei tarkoita että F-35 ei olisi paras vaihtoehto ja paras kone. Mutta ei asiassa siitä kyse olekkaan.
 
Jos vedetään yhteen viime aikojen tapahtumat niin puolustusvoimien uskottavuus on viimeisen vuoden aikana kyseenalaistettu kattavasti.
Päämääränä lienenee vahvistaa poliittista ohjausta puolustuspolitiikassa ja erityisesti uudelleen politisoida puolustushankinnat.
Hyvä tiivistys. Ja kun tuota täydentää kysymyksillä että ketkä tästä hyötyy kotimaassa ja ulkomailla niin onhan tuo hämmentävää. Vaikka tästä vaikuttamisesta on ollu miten paljon juttua niin aina se vaan jaksaa yllättää. Jotenkin niin samanoloista virttä kuin taannoiset lapsiasiat ja uusimpana tämä "Suomalaisten sotarikokset Karjalassa".

Toivotaan että hankeorganisaation ja ylimmän poliittisen johdon pää pysyy kylmänä ja analyyttisenä. Kyseessä on kuitenkin Suomen kansakunnan selviytymisen kannalta tärkein hanke siellä kyvykkyyksien salkussa. Ja kyllähän se Venäjälläkin tiedetään että jos koko sen Länsirajalla on F-35 niin se niiltä pois.
 
Ei mitään uutta härmässä. Ja vaikka pyöräilyä harrastava Rämö on palkittu tutkivana journalistina niin joku saattaa takertua hänen vihertävän pasifistiseen risupartalookiin tai yhteiskunnan vasemmistoa pohtivaan aatemaailmaan.

Rämö on silti oikeassa mutta valitettavasti tarjoilee asiansa kovin sitä värittäen - joko tietoisesti, tahtomattaan ja asiaa ymmärtämättä tai molempia. Toisaalta, eihän se muuten keräisi klikkauksia.

F-35 on tietysti monen suosikki ja tikun nokassa - myös ilmavoimien ja jopa HX-hankkeen kanssa työskentelevien parissa. Onhan se hävittäjistä uusin, uusilla ominaisuuksilla ja monessa mielessä suorituskykyisin. Aiemmin paperilla asia ei ollut niin framilla mutta nyt testattuna ja sotapeleissä sovellettuna asia käy yhä kirkkaammaksi. Ja varmasti F-35 oli Lindberginkin suosikki. Kyllä hän asioista oli perillä. Ikävä kyllä nyt sitten myös norsuna tässä porsliinikaupassa. Joku saattoi tykätä Gripenista ja varmasti nyt tuntuu, että F-35:sta suosii aivan liian moni.

Tämän edellä mainitun hyväksyy helposti mutta Rämö ei tyytynyt tähän. Piti saada raflaavampaa ja toimittaja sekoili asiaan josta ei ole informoitu eikä perillä. Nimittäin käyttökustannukset. Yhdenkään koneen ilmoitetut käyttö tai ylläpitokustannukset eivät ensinnäkään ole kohdillaan eivätkä vertailukelpoisia keskenään. Eikä niistä ole lopullista käsitystä puolustusvoimillakaan - tosin varmasti asia on jo hahmottumassa. Eikä julkisuudessa ole myöskään tietoja mikä olisi F-35:n huolto-, kunnossapito- ja elinkaarikonsepti mihin myyjä siinä Suomen kanssa päätyy. Tietoa toki on, että Israelille räätälöitiin oma joten varmasti sitä haetaan Suomellekin. Ja toisaalta kilpailijoiden joukossa on kysymyksiä jokaisen koneen elinkaaren niin pituudesta, päivityksistä kuin kustannuksistakin. Yhden koneen osalta jopa siitä milloin elinkaarikustannukset alkavat.

Melko selvää on, että ainoa sukupolven muita edellä oleva hävittäjä luo mittatikun suorituskyvyssä ja etenkin sen mahdollistamien uusien strategioiden osalta. Outoa olisi myös, jos tämä ei maksaisi ja valintaprosessi selvittääkin, että paljonko siitä kannattaa maksaa. Sellainen selvitys ei onnistu ilman vertailua. Kaikki muutkin konevalmistajat tiesivät ja tietävät mitkä tai minkä koneen he joutuvat päihittämään. Suorituskyky on selkein kriteeri mutta siihen voidaan vaikuttaa määrällä, hinnallakin siis ja vaikkapa myymällä muutakin suorituskykyä tuottavaa kuin vain hävittäjä (Growler, GlobalEye, kumppanuus, valmistus...).

Palataanpa siihen suosimiseen. HX hanke selvittää parasta suorituskykyä Suomelle. Mittaa, tutkii ja punnitsee. Ja antaa ehdokkaiden hakea ratkaisua 10 mrd panoksena. Ja kun se Suomelle paras on löytynyt jota hankittavaksi ehdotetaan niin Rämö voi edelleen pohtia, että suosittiinko tätä voittajaa. Ja onko se reilua suosia yhtä vaikka se perustellaan meille parhaaksi vaihtoehdoksi.

Jos Suomi ei valitse parasta niin se se vasta suosimista onkin. Rämöllä on varaa leikkiä tälläisilläkin asioilla ja turvatussa elämässään harrastaa pyöräilyä niin kuin ennenkin. Pyöräilyn ohessa voisi tehdä hyvää pieni mieltä kirkastava kävely - vaikkapa hautausmaalla. Siellä on paikoin suosittu aivan liian nuoria miehiä.

FF0DC59A-4EF8-4411-9AB0-BC9B148E4672.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole varmaa, että LM edes haluaisi myydä Suomelle. Israelin tavoin olisimme erilainen asiakas. Kone näkyy käyvän kaupaksi ihan tarpeeksi muuallekin. Eikä haluta riskeerata sitä, että salaisuudet vuotaa itään. Neuvostoliitto (joka ei kadonnutkaan) tekisi kaikkensa, että saa yhden koneen. Jollakin tempulla saisivat aikanaan. Hunaja-ansa, lahjonta tai GPS panorointi. Voivat rakentaa rajan pintaan täydellisen kopion Rissalasta
 
Ei ole varmaa, että LM edes haluaisi myydä Suomelle. Israelin tavoin olisimme erilainen asiakas. Kone näkyy käyvän kaupaksi ihan tarpeeksi muuallekin. Eikä haluta riskeerata sitä, että salaisuudet vuotaa itään. Neuvostoliitto (joka ei kadonnutkaan) tekisi kaikkensa, että saa yhden koneen. Jollakin tempulla saisivat aikanaan. Hunaja-ansa, lahjonta tai GPS panorointi. Voivat rakentaa rajan pintaan täydellisen kopion Rissalasta
Kyse ei olekaan LM:n halusta. Vaan siitä mitä haluaa USA. :) Konetta he eivät Suomesta saa, se on ihan varmaa. Tuskin mistään. Heidän ei ehkä kannata edes haaveilla moisesta, vaan tehdä tiedustelunsa jollakin muulla tapaa.
 
Ei mitään uutta härmässä. Ja vaikka pyöräilyä harrastava Rämö on palkittu tutkivana journalistina niin joku saattaa takertua hänen vihertävän pasifistiseen risupartalookiin tai yhteiskunnan vasemmistoa pohtivaan aatemaailmaan.

Rämö on silti oikeassa mutta valitettavasti tarjoilee asiansa kovin sitä värittäen - joko tietoisesti, tahtomattaan ja asiaa ymmärtämättä tai molempia. Toisaalta, eihän se muuten keräisi klikkauksia.

F-35 on tietysti monen suosikki ja tikun nokassa - myös ilmavoimien ja jopa HX-hankkeen kanssa työskentelevien parissa. Onhan se hävittäjistä uusin, uusilla ominaisuuksilla ja monessa mielessä suorituskykyisin. Aiemmin paperilla asia ei ollut niin framilla mutta nyt testattuna ja sotapeleissä sovellettuna asia käy yhä kirkkaammaksi. Ja varmasti F-35 oli Lindberginkin suosikki. Kyllä hän asioista oli perillä. Ikävä kyllä nyt sitten myös norsuna tässä porsliinikaupassa. Joku saattoi tykätä Gripenista ja varmasti nyt tuntuu, että F-35:sta suosii aivan liian moni.

Tämän edellä mainitun hyväksyy helposti mutta Rämö ei tyytynyt tähän. Piti saada raflaavampaa ja toimittaja sekoili asiaan josta ei ole informoitu eikä perillä. Nimittäin käyttökustannukset. Yhdenkään koneen ilmoitetut käyttö tai ylläpitokustannukset eivät ensinnäkään ole kohdillaan eivätkä vertailukelpoisia keskenään. Eikä niistä ole lopullista käsitystä puolustusvoimillakaan - tosin varmasti asia on jo hahmottumassa. Eikä julkisuudessa ole myöskään tietoja mikä olisi F-35:n huolto-, kunnossapito- ja elinkaarikonsepti mihin myyjä siinä Suomen kanssa päätyy. Tietoa toki on, että Israelille räätälöitiin oma joten varmasti sitä haetaan Suomellekin. Ja toisaalta kilpailijoiden joukossa on kysymyksiä jokaisen koneen elinkaaren niin pituudesta, päivityksistä kuin kustannuksistakin. Yhden koneen osalta jopa siitä milloin elinkaarikustannukset alkavat.

Melko selvää on, että ainoa sukupolven muita edellä oleva hävittäjä luo mittatikun suorituskyvyssä ja etenkin sen mahdollistamien uusien strategioiden osalta. Outoa olisi myös, jos tämä ei maksaisi ja valintaprosessi selvittääkin, että paljonko siitä kannattaa maksaa. Sellainen selvitys ei onnistu ilman vertailua. Kaikki muutkin konevalmistajat tiesivät ja tietävät mitkä tai minkä koneen he joutuvat päihittämään. Suorituskyky on selkein kriteeri mutta siihen voidaan vaikuttaa määrällä, hinnallakin siis ja vaikkapa myymällä muutakin suorituskykyä tuottavaa kuin vain hävittäjä (Growler, GlobalEye, kumppanuus, valmistus...).

Palataanpa siihen suosimiseen. HX hanke selvittää parasta suorituskykyä Suomelle. Mittaa, tutkii ja punnitsee. Ja antaa ehdokkaiden hakea ratkaisua 10 mrd panoksena. Ja kun se Suomelle paras on löytynyt jota hankittavaksi ehdotetaan niin Rämö voi edelleen pohtia, että suosittiinko tätä voittajaa. Ja onko se reilua suosia yhtä vaikka se perustellaan meille parhaaksi vaihtoehdoksi.

Jos Suomi ei valitse parasta niin se se vasta suosimista onkin. Rämöllä on varaa leikkiä tälläisilläkin asioilla ja turvatussa elämässään harrastaa pyöräilyä niin kuin ennenkin. Pyöräilyn ohessa voisi tehdä hyvää pieni mieltä kirkastava kävely - vaikkapa hautausmaalla. Siellä on paikoin suosittu aivan liian nuoria miehiä.

Katso liite: 40198
Hieno kirjoitus, suoraan Suomen Kuvalehteen Varsinkin loppukaneettti osuu ja uppoaa! Tosin tais Bill Flynki sanoa jossain kohtaan mainoslauseena että F35 on äitien ja vaimojen suosikkikone.
 
On aika epätodennäköistä, että LM muuttaisi ylläpito-konseptia Suomen osalta, todennäköisesti samaa tarjotaan myös Sveitsille. LM:lla ei ole minkäänlaista pakkotilannetta voittaa näitä kahta kilpailua ja jos erivapauksia aletaan antamaan, myös muut käyttäjät alkavat kinuamaan niitä. Nykyisten lypsylehmien(käyttäjämaiden) kanssa pitää olla tarkkana. LM:lle uuden ylläpitokonseptin läpi saaminen globaalisti on tärkeämpää kuin nämä kaksi kilpailua.

HX:ssä 64 koneen vaatimuksesta luovuttiin, jotta kilpailu ei romahda Boeingin ja Saabin väliseksi. Mutta ei kannata elätellä suuria toiveita, että muista hyväksytty/hylätty kriteereistä joustetaan.
 
@jokuvaan edellisessä viestissä on pikästä aikaa tässä langassa hyvin argumentoitu syy, miksi F-35 saattaa jäädä valitsematta. En sano, että homma on tällä ratkaistu tai olisin täysin samaa mieltä, mutta argumentit olivat kerrankin sellaiset, että ei voi suoralta kädeltä kumota.
 
On aika epätodennäköistä, että LM muuttaisi ylläpito-konseptia Suomen osalta, todennäköisesti samaa tarjotaan myös Sveitsille. LM:lla ei ole minkäänlaista pakkotilannetta voittaa näitä kahta kilpailua ja jos erivapauksia aletaan antamaan, myös muut käyttäjät alkavat kinuamaan niitä. Nykyisten lypsylehmien(käyttäjämaiden) kanssa pitää olla tarkkana. LM:lle uuden ylläpitokonseptin läpi saaminen globaalisti on tärkeämpää kuin nämä kaksi kilpailua.

HX:ssä 64 koneen vaatimuksesta luovuttiin, jotta kilpailu ei romahda Boeingin ja Saabin väliseksi. Mutta ei kannata elätellä suuria toiveita, että muista hyväksytty/hylätty kriteereistä joustetaan.

Itse olen koko ajan varautunut Boeing tarjouksen ylivoimaisuuteen kokonaisarvion perusteella.
 
Laitan tämänkin tänne jotta kommentteja päästän lukemaan.

Juusti arvelee myös, että ulkopuolisten tahot saattavat yrittää vaikuttaa Suomen hävittäjähankintaan. ”Jos esimerkiksi haluaisi vaikuttaa Suomen puolustuksen kapasiteettiin, helpoin tapa olisi vaikuttaa sen hankintaan. Kun koneita ja suorituskykyä on jo tietty määrä, siihen vaikuttaminen on huomattavasti vaikeampaa.”
 
Back
Top