Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Laitan tämänkin tänne jotta kommentteja päästän lukemaan.
Mistä se tieto tulee että Greipillä pisin toimintasäde? Hesariko taas jatkaa omiaan? Kuvan alla olevat "asiantuntijat" eivät herätä pienintäkään luottamusta. Kone jolla pienin hyötykuorma kuskaa pommit pisimmälle. Jep jep!Screenshot_20200515-203917.png
 
LM:lle uuden ylläpitokonseptin läpi saaminen globaalisti on tärkeämpää kuin nämä kaksi kilpailua.
Eihän siellä Suomea varten mitää extraa rakenneta mutta kun konseptia tarkastellaan muutenkin niin näin voidaan pohtia josko sieltä löytyisi työkalupakista Suomen tarpeisiin peliliikkeitä. Usa:n hallinto kyllä myötävaikuttaa, että Suomelle löytyisi ratkaisu. Ei varmasti samassa määrin kuin kumppani-Israelin kanssa mutta ymmärtää koillisnurkan aseistamisen arvon. Ja niin LM:n kuin jenkkien kannalta muutenkin varmasti ratkaisuja etsitään. Nimittäin Suomi on maksamasa tästä lystistä toisin kuin moni muu maa. He pyytävät apua ilmaiseksi.
 
Mistä se tieto tulee että Greipillä pisin toimintasäde? Hesariko taas jatkaa omiaan? Kuvan alla olevat "asiantuntijat" eivät herätä pienintäkään luottamusta. Kone jolla pienin hyötykuorma kuskaa pommit pisimmälle. Jep jep!Katso liite: 40199

Palstan ilmailutietäjät varmaan osaavat paremmin arvioida Perttulaa, veikkaan että Boeing on lähteenä koska heiltä on jouduttu kysymään uusien polttoainesäiliöiden vaikutusta kantamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä se tieto tulee että Greipillä pisin toimintasäde? Hesariko taas jatkaa omiaan? Kuvan alla olevat "asiantuntijat" eivät herätä pienintäkään luottamusta. Kone jolla pienin hyötykuorma kuskaa pommit pisimmälle. Jep jep!Katso liite: 40199

Kauhean sotaisa kone tuo saapi. Ei me tuollaista voida ostaa...
 
Ei mitään uutta härmässä. Ja vaikka pyöräilyä harrastava Rämö on palkittu tutkivana journalistina niin joku saattaa takertua hänen vihertävän pasifistiseen risupartalookiin tai yhteiskunnan vasemmistoa pohtivaan aatemaailmaan.

Rämö on silti oikeassa mutta valitettavasti tarjoilee asiansa kovin sitä värittäen - joko tietoisesti, tahtomattaan ja asiaa ymmärtämättä tai molempia. Toisaalta, eihän se muuten keräisi klikkauksia.

F-35 on tietysti monen suosikki ja tikun nokassa - myös ilmavoimien ja jopa HX-hankkeen kanssa työskentelevien parissa. Onhan se hävittäjistä uusin, uusilla ominaisuuksilla ja monessa mielessä suorituskykyisin. Aiemmin paperilla asia ei ollut niin framilla mutta nyt testattuna ja sotapeleissä sovellettuna asia käy yhä kirkkaammaksi. Ja varmasti F-35 oli Lindberginkin suosikki. Kyllä hän asioista oli perillä. Ikävä kyllä nyt sitten myös norsuna tässä porsliinikaupassa. Joku saattoi tykätä Gripenista ja varmasti nyt tuntuu, että F-35:sta suosii aivan liian moni.

Tämän edellä mainitun hyväksyy helposti mutta Rämö ei tyytynyt tähän. Piti saada raflaavampaa ja toimittaja sekoili asiaan josta ei ole informoitu eikä perillä. Nimittäin käyttökustannukset. Yhdenkään koneen ilmoitetut käyttö tai ylläpitokustannukset eivät ensinnäkään ole kohdillaan eivätkä vertailukelpoisia keskenään. Eikä niistä ole lopullista käsitystä puolustusvoimillakaan - tosin varmasti asia on jo hahmottumassa. Eikä julkisuudessa ole myöskään tietoja mikä olisi F-35:n huolto-, kunnossapito- ja elinkaarikonsepti mihin myyjä siinä Suomen kanssa päätyy. Tietoa toki on, että Israelille räätälöitiin oma joten varmasti sitä haetaan Suomellekin. Ja toisaalta kilpailijoiden joukossa on kysymyksiä jokaisen koneen elinkaaren niin pituudesta, päivityksistä kuin kustannuksistakin. Yhden koneen osalta jopa siitä milloin elinkaarikustannukset alkavat.

Melko selvää on, että ainoa sukupolven muita edellä oleva hävittäjä luo mittatikun suorituskyvyssä ja etenkin sen mahdollistamien uusien strategioiden osalta. Outoa olisi myös, jos tämä ei maksaisi ja valintaprosessi selvittääkin, että paljonko siitä kannattaa maksaa. Sellainen selvitys ei onnistu ilman vertailua. Kaikki muutkin konevalmistajat tiesivät ja tietävät mitkä tai minkä koneen he joutuvat päihittämään. Suorituskyky on selkein kriteeri mutta siihen voidaan vaikuttaa määrällä, hinnallakin siis ja vaikkapa myymällä muutakin suorituskykyä tuottavaa kuin vain hävittäjä (Growler, GlobalEye, kumppanuus, valmistus...).

Palataanpa siihen suosimiseen. HX hanke selvittää parasta suorituskykyä Suomelle. Mittaa, tutkii ja punnitsee. Ja antaa ehdokkaiden hakea ratkaisua 10 mrd panoksena. Ja kun se Suomelle paras on löytynyt jota hankittavaksi ehdotetaan niin Rämö voi edelleen pohtia, että suosittiinko tätä voittajaa. Ja onko se reilua suosia yhtä vaikka se perustellaan meille parhaaksi vaihtoehdoksi.

Jos Suomi ei valitse parasta niin se se vasta suosimista onkin. Rämöllä on varaa leikkiä tälläisilläkin asioilla ja turvatussa elämässään harrastaa pyöräilyä niin kuin ennenkin. Pyöräilyn ohessa voisi tehdä hyvää pieni mieltä kirkastava kävely - vaikkapa hautausmaalla. Siellä on paikoin suosittu aivan liian nuoria miehiä.

Katso liite: 40198

F-35 on tosiaan monen ja varmaan enemmistön suosikki. Uusin se ei ole. Gripen on niin uusi että se ei ole vielä edes tuotannossa.

F-35:n ominaisuuksista on paljon puhetta. Me emme niistä oikeasti tiedä. Käsittääkseni HX-Challengen jälkeen lausunto oli, että yksikään tarjokkaista ei vastannut täysin väitettyjä ominaisuuksia. Mikä ei ole yllättävää.

Mitä tulee testatuun ja sotapeleillä todennettuun. HX-Challenge oli F-35:n osalta floppi. Sitä voi yrittää sokeroida ja selitellä, mutta 4 konetta piti tulla, 2 tuli perille ja 1 lensi testit. Koneella, jonka luotettavuus on nimenomaan yksi isoista kysymysmerkeistä Ei mennyt hyvin. Ehkä sattumaa, mutta näin kävi.

Mitä tulee koneen edistyksellisyyteen. En epäile, etteikö F-35 edustanut suunnitteluaikanaan teknologian terävintä kärkeä. Siitä vain on mennyt jo noin 20 vuotta aikaa. Tekniiikka kehittyy. Toki F-35 saa koko ajan uusia teknologioita ja ominaisuuksia mutta pitkän kehitysajan haitat näkyvät. Siitäkään ei pääse mihinkään.

Ei ole epäilystäkään, etteikö F-35 olisi monilta osin parasta mitä maailmassa löytyy. Kokonaispakettina, osana USA:n palettia se on varmasti tappava osa heidän asevoimiaan. Me vain emme ole USA ja silläkin on vaikutuksensa. Henkilökohtaisesti en esimerkiksi usko sekunttiakaan että F-35 on tarjokkaista paras kone A-to-A tehtävässä. Mutta kokonaisuutena se voi hyvinkin olla paras kaikista.

Jokaisella kandidaatilla on varmasti heikkoutensa ja vahvuutensa. En itse halua Gripeniä mutta vahvuutensa silläkin varmaan on. Asian ydin on siinä, että paras on aina osittain subjektiivinen asia. Ja silloin yksittäisen henkilön näkemyksillä on iso paino. On täydellistä harhaa kuvitella että millään testaamisella saadaan absoluuttinen totuus esille asiassa, jossa jo pelkästään kullekkin ominaisuudelle annetulla painolla on valtava merkitys lopputuloksen kannalta.

Lopuksi. Minulle kelpaa F-35 oikein hyvin jo se on "in the balance of propabilities" paras vaihtoehto rehellisen arvauksen (ja parempaa ei kukaan voi antaa) mitalla. Mutta jos taustalla on aitoa epäilyä suosimisesta, olkoon milläkin motiivilla, asia on perseestä.

Kannattaa myös muistaa, että 10 mrd euroa on paljon rahaa. Silläkin on vaikutuksensa. Jopa suomessa jossa tunnutaan välillä kuvittelevan että virkamies on jonkinlainen robotti jolla ei ole inhimillisiä piirteitä samalla hetkellä kun taikasana "virkavastuu" mainitaan.
 
Mitä tulee testatuun ja sotapeleillä todennettuun. HX-Challenge oli F-35:n osalta floppi. Sitä voi yrittää sokeroida ja selitellä, mutta 4 konetta piti tulla, 2 tuli perille ja 1 lensi testit.
Ei se ole konetyypin syytä, jos tarvitaan kaksi tankkeria saamaan neljä hävittäjää Atlantin ylitse ja toinen tankkeri vikaantuu. Joten neljästä aiotusta koneesta yksi vikaantui. Vähän faktoja peliin.
 
F-35 on tosiaan monen ja varmaan enemmistön suosikki. Uusin se ei ole. Gripen on niin uusi että se ei ole vielä edes tuotannossa.
No onhan se uusin mitä sukupolviin ja tekniikkaan tulee sekä operatiiviseen käyttöön.

F-35:n ominaisuuksista on paljon puhetta. Me emme niistä oikeasti tiedä. Käsittääkseni HX-Challengen jälkeen lausunto oli, että yksikään tarjokkaista ei vastannut täysin väitettyjä ominaisuuksia. Mikä ei ole yllättävää.

Mitä tulee testatuun ja sotapeleillä todennettuun. HX-Challenge oli F-35:n osalta floppi. Sitä voi yrittää sokeroida ja selitellä, mutta 4 konetta piti tulla, 2 tuli perille ja 1 lensi testit. Koneella, jonka luotettavuus on nimenomaan yksi isoista kysymysmerkeistä Ei mennyt hyvin. Ehkä sattumaa, mutta näin kävi.
Se mikään floppi ollut. Lämäri olisi vähän paukutellut henkseleitä ja tankkauskoneen ongelmat estivät sen. Kaksi konetta perille niin kuin muillakin. Toki yksi näistä kun koki ongelmia niin sensuurifuusion parvitekniikasta jäi jotain todentamatta mutta koneesta osa ominaisuuksista täytyy muutenkin tsekata jenkeissä. Takaisku muttei mikään floppi todellakaan.

Mitä tulee koneen edistyksellisyyteen. En epäile, etteikö F-35 edustanut suunnitteluaikanaan teknologian terävintä kärkeä. Siitä vain on mennyt jo noin 20 vuotta aikaa. Tekniiikka kehittyy. Toki F-35 saa koko ajan uusia teknologioita ja ominaisuuksia mutta pitkän kehitysajan haitat näkyvät. Siitäkään ei pääse mihinkään.
Tämä oli aika kömpelö. Ymmärrätköhän itse mitä kirjoitat. Luulisi, että juuri kehitetty Gripen olisi siis aivan huikea tai, että F35:n kehitys olisi kannattanut 10 vuotta sitten keskeyttää ja aloittaa uusi.

Ei ole epäilystäkään, etteikö F-35 olisi monilta osin parasta mitä maailmassa löytyy. Kokonaispakettina, osana USA:n palettia se on varmasti tappava osa heidän asevoimiaan. Me vain emme ole USA ja silläkin on vaikutuksensa. Henkilökohtaisesti en esimerkiksi usko sekunttiakaan että F-35 on tarjokkaista paras kone A-to-A tehtävässä. Mutta kokonaisuutena se voi hyvinkin olla paras kaikista.

Jokaisella kandidaatilla on varmasti heikkoutensa ja vahvuutensa. En itse halua Gripeniä mutta vahvuutensa silläkin varmaan on. Asian ydin on siinä, että paras on aina osittain subjektiivinen asia. Ja silloin yksittäisen henkilön näkemyksillä on iso paino. On täydellistä harhaa kuvitella että millään testaamisella saadaan absoluuttinen totuus esille asiassa, jossa jo pelkästään kullekkin ominaisuudelle annetulla painolla on valtava merkitys lopputuloksen kannalta.

Absoluuttinen totuus? Hohhoijaa. Ei sellaista ole asialla jonka mittaamiseen käytetään mielipidettä. Nyt vain on niin, että mielipiteen antavat kaverit jotka näillä koneilla lentävät ja tarvittaessa niissä henkensä uhraavat. Se riittää minulle.

Lopuksi. Minulle kelpaa F-35 oikein hyvin jo se on "in the balance of propabilities" paras vaihtoehto rehellisen arvauksen (ja parempaa ei kukaan voi antaa) mitalla. Mutta jos taustalla on aitoa epäilyä suosimisesta, olkoon milläkin motiivilla, asia on perseestä.

Kannattaa myös muistaa, että 10 mrd euroa on paljon rahaa. Silläkin on vaikutuksensa. Jopa suomessa jossa tunnutaan välillä kuvittelevan että virkamies on jonkinlainen robotti jolla ei ole inhimillisiä piirteitä samalla hetkellä kun taikasana "virkavastuu" mainitaan.

Nämä kaksi viimeistä kappaletta olivat kommenttisi parhaat. Et sanonut niissä mitään.
 
Ei se ole konetyypin syytä, jos tarvitaan kaksi tankkeria saamaan neljä hävittäjää Atlantin ylitse ja toinen tankkeri vikaantuu. Joten neljästä aiotusta koneesta yksi vikaantui. Vähän faktoja peliin.

Kun matkustajakone hajoaa, yleensä korvaava/korjattu kone saadaan organisoitua 6-12h sisällä paikalle. Syynä ei ole se, että halutaan olla ihmisrakkaita vaan se, että korvausvastuut alkavat juosta. Kyseessä ovat tuhannet, jopa kymmenet tuhannet eurot, jos korvaavaa konetta ei saada.

USA ei siis saanut uutta/korjattua tankkauskonetta muutaman päivän aikana paikalle kun kyseessä on 10 miljardin euron diili.

Voi olla näinkin.
 
On täysin selvää että ilmavoimien johdolla, jotka kaikki ovat US-järjestelmän ilmasotaopin koulukunnan kasvatteja, on melko yhtenäinen suosikki. Polarisaatiota on, mutta se jakautunee enemmän organisaatiotasojen kesken.

Pertti Nieminen (ilmavoimien komentaja evp.) mainitsi taannoisessa lehtihaastattelussaan että mielipidevaikuttamisen lisäksi hän ja ilmavoimat pyrkivät aikanaan suosimaan kilpailussa länsikoneita. Esimerkiksi kriteerejä muutettiin niin että haluttiin yksimoottorikone jotta Mig-29 ei tulisi valituksi. Jälkeenpäin kävikin sitten miten kävi.

Enivei, jo tuolloin vaikutettiin prosessiin ja se on perin helppoa, koska kukaan muu kuin Ilmavoimat ei todellisuudessa osaa määritellä niitä kriteereitä, jotka ovat suorituskyvyn ja sotilaallisen kyvyn takia olennaisia. Siksi hankintaan kuuluu erittäin suuri vastuu ilmavoimien osalta, eikä siihen saisi tulla mitään säröjä. Nyt on jo tullut.
 
Voi hyvin kuvitella Purasen koneen ääressä tuota tekstiä tekemässä. Arvelen, että se on käynyt ammattimaisuuden lisäksi myös tunteisiin. Ainakin minullakin se käy. En pysty tähän kuvailemaan mitä ajattelen näistä Suomen etua törkeästi loukkaavista ihmisistä. Joskus mietin, että mistä se moinen katkeruus omaa maata ja sen kansaa kohtaan kumpuaa?
Tosiaankin! Jos nyt joku nimimerkki ampuu kovilla MpNetissä, niin ei pitäisi sentään mitä tahansa saada tunnetun poliitikon sanoa julkisuudessa. Vaikka pienen puolueen fraktion on oltava räväkkä, että sanoma kuullaan; muistellaan vaikka Timo Soinia aikoinaan.

Pertti Nieminen (ilmavoimien komentaja evp.) mainitsi taannoisessa lehtihaastattelussaan että mielipidevaikuttamisen lisäksi hän ja ilmavoimat pyrkivät aikanaan suosimaan kilpailussa länsikoneita.
BTW Miten mä en muista Pertti Niemistä ilmavoimien komentajana, iskelmätähtenä kylläkin.
 
On täysin selvää että ilmavoimien johdolla, jotka kaikki ovat US-järjestelmän ilmasotaopin koulukunnan kasvatteja, on melko yhtenäinen suosikki. Polarisaatiota on, mutta se jakautunee enemmän organisaatiotasojen kesken.

Pertti Nieminen (ilmavoimien komentaja evp.) mainitsi taannoisessa lehtihaastattelussaan että mielipidevaikuttamisen lisäksi hän ja ilmavoimat pyrkivät aikanaan suosimaan kilpailussa länsikoneita. Esimerkiksi kriteerejä muutettiin niin että haluttiin yksimoottorikone jotta Mig-29 ei tulisi valituksi. Jälkeenpäin kävikin sitten miten kävi.

Enivei, jo tuolloin vaikutettiin prosessiin ja se on perin helppoa, koska kukaan muu kuin Ilmavoimat ei todellisuudessa osaa määritellä niitä kriteereitä, jotka ovat suorituskyvyn ja sotilaallisen kyvyn takia olennaisia. Siksi hankintaan kuuluu erittäin suuri vastuu ilmavoimien osalta, eikä siihen saisi tulla mitään säröjä. Nyt on jo tullut.

Ilmasodasta tuskin voi olla montaa oikeaa tulkintaa yhtä aikaa?

Ilmaherruus ja vastustajan C4ISR järjestelmien priorisointi kohteina ovat mielestäni oikea linja, ennen ilmasta maahan vaikuttamiskykyä emme ulosmitanneet kaikkea potentiaalia puolustusjärjestelmän kalleimmasta investoinnista.
 
On täysin selvää että ilmavoimien johdolla, jotka kaikki ovat US-järjestelmän ilmasotaopin koulukunnan kasvatteja, on melko yhtenäinen suosikki. Polarisaatiota on, mutta se jakautunee enemmän organisaatiotasojen kesken.

Pertti Nieminen (ilmavoimien komentaja evp.) mainitsi taannoisessa lehtihaastattelussaan että mielipidevaikuttamisen lisäksi hän ja ilmavoimat pyrkivät aikanaan suosimaan kilpailussa länsikoneita. Esimerkiksi kriteerejä muutettiin niin että haluttiin yksimoottorikone jotta Mig-29 ei tulisi valituksi. Jälkeenpäin kävikin sitten miten kävi.

Enivei, jo tuolloin vaikutettiin prosessiin ja se on perin helppoa, koska kukaan muu kuin Ilmavoimat ei todellisuudessa osaa määritellä niitä kriteereitä, jotka ovat suorituskyvyn ja sotilaallisen kyvyn takia olennaisia. Siksi hankintaan kuuluu erittäin suuri vastuu ilmavoimien osalta, eikä siihen saisi tulla mitään säröjä. Nyt on jo tullut.
On kaksi eri asiaa miten hanke etenee ja mitä siitä uutisoidaan. Kuten Puranen mainitsi niin vaikuttamisyritykset olivat todennäköisiä jo etukäteen. Sitten on tätä meidän mediaa. Ehdottaisin että kaikennäköinen alv-alennus ja muu tuki poistetaan näiltä tahoilta jotka antavat vaikuttaa linjaansa.
 
No onhan se uusin mitä sukupolviin ja tekniikkaan tulee sekä operatiiviseen käyttöön.


Se mikään floppi ollut. Lämäri olisi vähän paukutellut henkseleitä ja tankkauskoneen ongelmat estivät sen. Kaksi konetta perille niin kuin muillakin. Toki yksi näistä kun koki ongelmia niin sensuurifuusion parvitekniikasta jäi jotain todentamatta mutta koneesta osa ominaisuuksista täytyy muutenkin tsekata jenkeissä. Takaisku muttei mikään floppi todellakaan.


Tämä oli aika kömpelö. Ymmärrätköhän itse mitä kirjoitat. Luulisi, että juuri kehitetty Gripen olisi siis aivan huikea tai, että F35:n kehitys olisi kannattanut 10 vuotta sitten keskeyttää ja aloittaa uusi.



Absoluuttinen totuus? Hohhoijaa. Ei sellaista ole asialla jonka mittaamiseen käytetään mielipidettä. Nyt vain on niin, että mielipiteen antavat kaverit jotka näillä koneilla lentävät ja tarvittaessa niissä henkensä uhraavat. Se riittää minulle.



Nämä kaksi viimeistä kappaletta olivat kommenttisi parhaat. Et sanonut niissä mitään.

:).
 
Henkilökohtaisesti en esimerkiksi usko sekunttiakaan että F-35 on tarjokkaista paras kone A-to-A tehtävässä. Mutta kokonaisuutena se voi hyvinkin olla paras kaikista.
Tässä Tanskalaisten asiantuntijoiden näkemys:
Danish 2_zpste1iljbq (1).jpg
DCA = perinteiset torjuntahävittäjä-tehtävät. Eli ei se nyt ihan heikoimmastakaan päästä ole.

*puuttuva on Eurofighter
 
Saattaa olla, että jopa täälläkin on sitten joku, jolle nämä lokakampanjan jutut ovat totisinta totta. Ja joissakin piireissä heitä on varmasti jopa runsaasti. Hämmentävintä asiassa on se, että minkäänlaista todistetta ei esitetä (vrt. Vanhasen lautakasa), mutta moni vaan hokee, että "se on miltä se näyttää" -fraasia. Minusta on jo typerän ihmisen merkki, jos hokee tuollaisia vakiohokemia. Se jo saa minulla ainakin tietyn vaikutelman syntymään - mikä papukaija tuo on, eikö sillä ole oikeasti mitään sanottavaa?

Nyt on useilla tahoilla aika selkeästi ammuttu alas tuon lehtijutun väitteet. No, siihen tietenkin nämä mädättäjät vastaa, että "totta kai nuo virkansa puolesta valehtelee ja vääntää mustan valkoiseksi". Niin, sillä tavalla ehkä voi sanoa. Mutta jos esim Commander (ollut laajasti PV:n hankintatoiminnassa mukana), ja minä ainakin itse vain "tavis", joka hiukan tuntee alaa ja asiaa, vailla minkäänlaista henkilökohtaista intressiä, kertoo, ettei kuvatunlainen suosiminen tai mikään muukaan korruptio ole oikeasti tänä päivänä mahdollinen, niin minä ainakin tähän uskoisin.

Silloin Hornetin ostamisen aikaan saattoi vielä olla 80-luvun toimintatapoja käytössä ja tarkoitus saattoi jopa pyhittää keinoja. Henkkoht en siitä pahastu: tulipahan Suomeen uskottava ilmapuolustus ja Suomen puolustuksen lukko. Hyvä niin.

Kaikkonenkin tietää tasan mistä puhuu. Hänellä on myös henkilökohtaista kokemusta, mihin julkinen mustamaalaaminen ja teilaaminen johtaa. Jopa oikeuslaitos on altis tälle "rahvaan" torilla huutamalle tuomiolle.

 
Saattaa olla, että jopa täälläkin on sitten joku, jolle nämä lokakampanjan jutut ovat totisinta totta. Ja joissakin piireissä heitä on varmasti jopa runsaasti. Hämmentävintä asiassa on se, että minkäänlaista todistetta ei esitetä (vrt. Vanhasen lautakasa), mutta moni vaan hokee, että "se on miltä se näyttää" -fraasia. Minusta on jo typerän ihmisen merkki, jos hokee tuollaisia vakiohokemia. Se jo saa minulla ainakin tietyn vaikutelman syntymään - mikä papukaija tuo on, eikö sillä ole oikeasti mitään sanottavaa?

Nyt on useilla tahoilla aika selkeästi ammuttu alas tuon lehtijutun väitteet. No, siihen tietenkin nämä mädättäjät vastaa, että "totta kai nuo virkansa puolesta valehtelee ja vääntää mustan valkoiseksi". Niin, sillä tavalla ehkä voi sanoa. Mutta jos esim Commander (ollut laajasti PV:n hankintatoiminnassa mukana), ja minä ainakin itse vain "tavis", joka hiukan tuntee alaa ja asiaa, vailla minkäänlaista henkilökohtaista intressiä, kertoo, ettei kuvatunlainen suosiminen tai mikään muukaan korruptio ole oikeasti tänä päivänä mahdollinen, niin minä ainakin tähän uskoisin.

Silloin Hornetin ostamisen aikaan saattoi vielä olla 80-luvun toimintatapoja käytössä ja tarkoitus saattoi jopa pyhittää keinoja. Henkkoht en siitä pahastu: tulipahan Suomeen uskottava ilmapuolustus ja Suomen puolustuksen lukko. Hyvä niin.

Kaikkonenkin tietää tasan mistä puhuu. Hänellä on myös henkilökohtaista kokemusta, mihin julkinen mustamaalaaminen ja teilaaminen johtaa. Jopa oikeuslaitos on altis tälle "rahvaan" torilla huutamalle tuomiolle.


Kaikkosen ottaminen esimerkiksi korruptoitumattomuudesta on rehellisesti sanottuna ironista.

Puhut "typeristä ihmisistä" ja "mädättäjistä". Mikäs siinä. Se on sinun näkemyksesi oman kokemuksesi perusteella.

Mutta tällä palstalla on ihmisiä monelta alalta ja monelta taustalta. Jotkut ovat nähneet ja kokeneet ehkä asioita mitä sinä et ole. Myös sen osalta, että heillä voi olla perustellusti aiheesta erilainen näkemys kuin sinulla.

Sinä uskot että korruptiota ei ole eikä se ole PV:ssä mahdollista. Sanon suoraan että en usko tuohon näkemykseen. Onko sitä tässä tapauksessa on toinen kysymys, mutta jo nyt nähty herättää aiheellisia kysymyksiä.

Ainoa tähän asiaan kiistämättömästi liittyvä tosiasia on, että PV:n entinen komentaja Lindberg on rikkonut sopimustaan menemällä yhden toimittajan leipiin ennen karenssin loppumista. Tämän on PV itse todennut. Onko se korruptiota? Ehkä ei, mutta jos joku väittää, että asia ei herätä kysymyksiä, niin silloin voi kysyä kuka oikein on se mädättäjä joka pyrkii estämään avoimen keskustelun aiheesta, joka herättäisi aika pirun kovan haloon jokaisessa länsimaassa mitä minä tiedän.
 
Kaikkosen ottaminen esimerkiksi korruptoitumattomuudesta on rehellisesti sanottuna ironista.

Puhut "typeristä ihmisistä" ja "mädättäjistä". Mikäs siinä. Se on sinun näkemyksesi oman kokemuksesi perusteella.

Mutta tällä palstalla on ihmisiä monelta alalta ja monelta taustalta. Jotkut ovat nähneet ja kokeneet ehkä asioita mitä sinä et ole. Myös sen osalta, että heillä voi olla perustellusti aiheesta erilainen näkemys kuin sinulla.

Sinä uskot että korruptiota ei ole eikä se ole PV:ssä mahdollista. Sanon suoraan että en usko tuohon näkemykseen. Onko sitä tässä tapauksessa on toinen kysymys, mutta jo nyt nähty herättää aiheellisia kysymyksiä.

Ainoa tähän asiaan kiistämättömästi liittyvä tosiasia on, että PV:n entinen komentaja Lindberg on rikkonut sopimustaan menemällä yhden toimittajan leipiin ennen karenssin loppumista. Tämän on PV itse todennut. Onko se korruptiota? Ehkä ei, mutta jos joku väittää, että asia ei herätä kysymyksiä, niin silloin voi kysyä kuka oikein on se mädättäjä joka pyrkii estämään avoimen keskustelun aiheesta, joka herättäisi aika pirun kovan haloon jokaisessa länsimaassa mitä minä tiedän.

Kyllähän Lindberg sellaisen lätyn heitti HX:n vastustajien lapaan ettei paremmasta väliä. Valitettavan ja surullisen huonoa harkintaa mieheltä.
 
Back
Top