Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .

"kyllä tässä tullaan sellaiseen kotimaiseen huoltovarmuuteen ja kyllä me lähdetään siitä, että meillä pitää olla omissa käsissä kyky nostaa niiden koneiden käytettävyyttä esimerkiksi kriisitilanteessa ja se ei voi olla riippuvaista ulkomaisista toimijoista"
"emme tule tinkimään huoltovarmuus-vaatimuksista"
 
Ilmasodasta tuskin voi olla montaa oikeaa tulkintaa yhtä aikaa?

Ilmaherruus ja vastustajan C4ISR järjestelmien priorisointi kohteina ovat mielestäni oikea linja, ennen ilmasta maahan vaikuttamiskykyä emme ulosmitanneet kaikkea potentiaalia puolustusjärjestelmän kalleimmasta investoinnista.
No, ilmaherruutta emme tulisi saamaan kuin korkeintaan hetkellisesti ja tietyilla alueilla. Sen on jo Jäämerikin todennut aikanaan että suojan saaminen omien joukkojen päälle jatkuvasti olisi todennäköisesti hyvin vaikeaa tai mahdotonta.
Vastustajan pääsy tietyille alueille ja vastapuolen häirintä sekä tappioiden tuottaminen ovat ilmavoimien 2015 taistelutavan kriteereitä. Ei poikkea paljoakaan ymmärtääkseni muiden aselajien vastaavasta, eikä pidäkään koska sodankäynti on joint-toimintaa.

Onhan siinä eroa vaikkapa jos verrattaisiin Norjan tai Ruotsin vastaaviin. Niistä en tiedä, mutta tuskin prinsiipit on ihan samanlaisia.
 
"kyllä tässä tullaan sellaiseen kotimaiseen huoltovarmuuteen ja kyllä me lähdetään siitä, että meillä pitää olla omissa käsissä kyky nostaa niiden koneiden käytettävyyttä esimerkiksi kriisitilanteessa ja se ei voi olla riippuvaista ulkomaisista toimijoista"
"emme tule tinkimään huoltovarmuus-vaatimuksista"
Mielestäni tämä on ihan oikea asenne. Myös LM:n kanssa neuvotellessa. Meille ei hankita mitään paremman kerhon konseptia vaan ihan oikeaan sotaan täällä joudumme varautumaan. Sikäli samaistumme Israelin realiteetteihin ja joltain kantilta olemme vielä totisemmassa paikassa. On hyvä, että jenkeillekin tämä käy selväksi ja toki puolustushallinnossa sielä tämä käsitys jaetaankin. On sitten heidän joustavuudesta kiinni mitä tarjoavat tai mitä voimme vastaanottaa.
 
On kaksi eri asiaa miten hanke etenee ja mitä siitä uutisoidaan. Kuten Puranen mainitsi niin vaikuttamisyritykset olivat todennäköisiä jo etukäteen. Sitten on tätä meidän mediaa. Ehdottaisin että kaikennäköinen alv-alennus ja muu tuki poistetaan näiltä tahoilta jotka antavat vaikuttaa linjaansa.
Myös Puranen vaikuttaa ja kaikki siihen osallistuvat. Taustalla on aina politiikkaakin, joten ei se välttämättä mikään puhtaan matemaattinen ja lineaarinen yhtälö ole niin että "kun lasketaan tuo ja tuo niin lopputulos on tuo".

Medialla pitää olla oikeus tonkia ja olla puntissa kiinni ja sitten viranhaltijoiden, jotka käyttävät julkista valtaa sekä yhteisiä rahoja, on kyettävä perustelemaan päätökset ja pitämään prosessi avoimena huolimatta siitä että tulee lunta tupaan. Aina tulee roiskeita kun rapataan. Näin se menee kaikkien viranomaisten osalta, myös puolustushallinnon. Jos joku luuli että vuosikymmenen kestävässä hankkeessa ei tulisi mitään ongelmia tai kohuja, niin vikaan meni. Aina niitä tulee ja osa saadaan tietää vasta kauan jälkikäteen.

Lakia pitää noudattaa ja toimia rehellisesti. Jos hankkeessa havaitaan epäkohtia, asia on tuotava esille ja tutkittava. Se on ainoa keino tuottaa sitä mainostettua läpinäyvyyttä ja uskottavuutta viranomaisiin. Nyt sisäinen tarkastus hankkeeseen olisi hyvä tehdä vaikka jonkun riippumattoman selvitysmiehen kautta. Se olisi piste i:n päälle, kun nuo konsultit kiellettiin jo.

Ei sellainen että kaikesta vaietaan vetoamalla "kansalliseen turvallisuuteen" tuo luottamusta ainakaan minulta. Lähinnä se muistuttaa hyytävällä tavalla USA:n tai Venäjän kaltaista valvontakoneiston ylläpitämää sairasta utopiaa.
 
Medialla pitää olla oikeus tonkia ja olla puntissa kiinni ja sitten viranhaltijoiden, jotka käyttävät julkista valtaa sekä yhteisiä rahoja, on kyettävä perustelemaan päätökset ja pitämään prosessi avoimena huolimatta siitä että tulee lunta tupaan.
Nyttemin vain tuntuu, että median käsitys omasta suoraselkäisyydestään on sulanut ja tarjolla on vain näitä klikkausten matelijoita. Itse koen, että oikea tutkiva journalismi loistaa poissaolollaan.
 
Nyt on useilla tahoilla aika selkeästi ammuttu alas tuon lehtijutun väitteet. No, siihen tietenkin nämä mädättäjät vastaa, että "totta kai nuo virkansa puolesta valehtelee ja vääntää mustan valkoiseksi". Niin, sillä tavalla ehkä voi sanoa. Mutta jos esim Commander (ollut laajasti PV:n hankintatoiminnassa mukana), ja minä ainakin itse vain "tavis", joka hiukan tuntee alaa ja asiaa, vailla minkäänlaista henkilökohtaista intressiä, kertoo, ettei kuvatunlainen suosiminen tai mikään muukaan korruptio ole oikeasti tänä päivänä mahdollinen, niin minä ainakin tähän uskoisin.
Salli mun nauraa:LOL:! Oletko koskaan kuullut sanontaa että " ei korppi korpin silmää noki"? Jo ajatuskin siitä että meillä suomessa ei olisi virkamieshallinnossa lainkaan korruptiota tai mitään kotiinpäinvetämistä luo epäuskoa. Suomessa on todettu olevan piilokorruptiota ja rakenteellista korruptiota juuri hankkeiden ja virkanimitysten kanssa. Tämä näkyy jatkuvasti lehtien palstoilla ja suurin osa jää piiloon, koska eihän kukaan koskaan myönnä sellaista olevan.
Kaikkonenkin tietää tasan mistä puhuu. Hänellä on myös henkilökohtaista kokemusta, mihin julkinen mustamaalaaminen ja teilaaminen johtaa. Jopa oikeuslaitos on altis tälle "rahvaan" torilla huutamalle tuomiolle.
Kanki tuomittiin luottamusaseman väärinkäytöstä 5 kk ehdolliseen. Kanki ei ollut systeemiä luonut, mutta oli systeemin hyväksyjä ja hyväksikäyttäjä. Se on rikos.
– On selvää, että Nuorisosäätiön tukikäytäntö ei ole syntynyt Kaikkosen toimiessa hallituksen puheenjohtajana. Kaikkonen on kuitenkin hyväksynyt aiemmin omaksutun – ja itselleen edullisen – käytännön jatkumisen, oikeus perustelee.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/an...ustuomio/e95bd9e5-7168-377d-80b0-96dad7ec878a

Varsin erikoiselta kuullostaa sinun suustasi että kyseenalaistat oikeuslaitoksen tuomion ja sen riippumattomuuden Suomessa. Se viittaa populistiseen näkökulmaan, jossa tarkoitus pyhittää keinot- on säännönmukainen tapa toimia. Halla-Aholaisten kommentteja kun kuuntelee niin sama laulu roikaa kuin Unkarin Fidesz- tai Puolan Laki ja oikeus puolueiden toiminnassa. Jokainen voi päätellä noista maista että mitä on tapahtunut viranomaisten ja poliitikkojen valvonnalle. Kun valvontaa ei ole, mm. korruptio ryöstäytyy käsistä, kuten Venäjällä.

Jos tätä puolustusalaa kerran tunnet niin varmasti tiedät millaisessa kuplassa siellä eletään? Samanlailla eletään muissakin viranhaltijakoneistoissa ja siellä sisäinen kuri ja pelko ovat ne jotka patoavat ulostuloja tehokkaasti. Laumakuri on aika ehdoton ja se tulee tiukasta hierarkiasta sääntöineen ja sisäisine rangaistuksineen. Hyvin, hyvin harvassa ovat ne yksilöt, jotka uskaltavat tämän muurin yli kiivetä.

Sen jälkeen tulevat seuraukset ovat yksinkertaisesti hylkiön ja petturin maine ja oman uran loppuminen tyystin valtionkoneiston palveluksessa. Joissain tapauksissa seuraa syyte vähintään vaitiolosäännösten rikkomisesta tai muusta syystä, joka kaivetaan kaivamalla esiin. Valta-aseman väärinkäyttäminen ja epätasapuolinen kohtelu on hyvin helppoa kun on vahva linjaorganisaatio. Olen henkilökohtaisesti saanut maistaa tätä kun luonteelleni on ominaista epäkohtiin puuttuminen. Pomoa vastaan nouseminen on aina näissä piireissä tietty riski, jos organisaation sisällä turvaudutaan pelkojohtamiseen ja sisäisiin varoituksiin tai muihin sanktioihin herkästi.

Valtio ja viranhaltijat eivät unohda koskaan vihollisiaan.

Huolenaiheena tietyt toimialat ja hankintamenettelyn vaiheet
Julkisia hankintoja pidetään hyvin haavoittuvaisena korruptiolle, väärinkäytöksille ja hyvä veli -verkostoille. Tietyillä sektoreilla korruptiota esiintyy enemmän kuin toisilla. Ongelmia esiintyy erityisesti rakentamista ja IT-hankintoja koskevissa projekteissa, selviää Poliisiammattikorkeakoulun viimevuotisesta tutkimuksesta. Nämä toimialat tunnistettiin riskialttiiksi myös korruptiota julkisissa hankinnoissa tarkastelleessa oikeusvertailevassa tutkimuksessa "Warning on Crime". Euroopan komission rahoittamassa hankkeessa vertailtiin julkisiin hankintoihin liittyviä korruptioriskejä 25 EU:n jäsenvaltiossa sekä näissä maissa käytössä olevia korruption torjunta- ja valvontakeinoja.

Vaikka merkkejä lahjonnasta julkisissa hankinnoissa onkin jossain määrin havaittavissa, suurimpana huolena julkisissa hankinnoissa ovat kuitenkin käytännöt, joilla pyritään edistämään tietyn toimittajan valintaa. Korruption tunnistaminen ei aina ole helppoa ja virkamiesten ja elinkeinoelämän edustajien välisen hyväksyttävän ja epäeettisen verkostoitumisen välinen rajanveto on vaikeaa. Korruptioasiantuntijoiden mukaan eturistiriitoja ja hyvä veli -verkostoon perustuvaa toimintaa esiintyy erityisesti kunnissa. Usein kunnalliseen päätöksentekoon osallistuu pieni, aktiivinen ryhmä henkilöitä, jotka ovat asuneet ja työskennelleet samassa kunnassa vuosien ajan.
Ei ole myöskään tavatonta, että pienissä yhteisöissä julkisista hankinnoista päättämiseen tai niiden valmisteluun osallistuu henkilöitä, joiden oma, heidän lähisukulaisensa tai ystävänsä yritys osallistuu tarjouskilpailuun.

Korruptiolle alttiimpia hankintamenettelyn vaiheita ovat hankinnan suunnitteluvaihe ja toisaalta itse hankintasopimuskausi. Hankinnan suunnitteluvaiheessa riskejä liittyy erityisesti siihen, kilpailutetaanko hankintaa ylipäätään vai tehdäänkö se suorahankintana. Toisaalta myös tarjouskilpailussa voidaan tavoitella tiettyä tarjoajaa tai tuotetta asettamalla tarjoajien soveltuvuusvaatimukset, hankinnan kohteen vaatimukset ja vertailukriteerit muita yrityksiä syrjivästi. Kyseenalaista toimintaa esiintyy myös sopimuskauden aikana esimerkiksi tekemättömän työn laskuttamisena sekä työn määrää ja kustannuksia lisäävien sopimusmuutosten tekemisenä.

Korruption valvontaa parannettava
Korruptiota ei nähdä vakavana uhkana Suomessa, eikä meillä ole valvontaviranomaista, jonka tehtävänä olisi erityisesti valvoa tai ehkäistä korruption esiintymistä julkisissa hankinnoissa. Keskusrikospoliisilla on korruption valvontaan ja ehkäisemiseen liittyviä tehtäviä, mutta tehtävien hoitamiseen on kuitenkin osoitettu hyvin rajalliset resurssit.

Koska korruptio on luonteeltaan piilorikollisuutta, on useilla eri toimijoilla, kuten yritysten ja julkishallinnon sisäisellä tarkastuksella ja medialla tärkeä rooli korruption paikallistamisessa ja ehkäisemisessä. Viime vuosina eräiden journalistien poikkeukselliset tutkimustaidot sekä kiinnostus korruptiota ja korruption torjuntaa kohtaan ovat olleet ratkaisevassa asemassa monien julkista sektoria koskevien tutkintojen käynnistämisessä. Toisaalta korruptioepäilyjä paljastuu myös verotarkastusten ja yritysten tai julkisyhteisöjen sisäisten tarkastusten yhteydessä.
https://www.haaste.om.fi/fi/index/l...lkisiinhankintoihinliittyykorruptioriski.html


Muutama muistutus vielä(ja niitä riittää googlettamalla):

Tullin pääjohtaja virkarikostuomiostaan: "Olen suuresti yllättynyt" – Käräjäoikeuden mukaan ei piitannut lainsäädännöstä
Syyttäjä kertoo olevansa tyytyväinen Tullin pääjohtajan Antti Hartikaisen tuomioon. Puolustus aikoo tutustua oikeuden ratkaisuun huolella.
https://yle.fi/uutiset/3-10190352

Lemmenjoen kohuharjoituksesta 3 000 euron sakot Karjalan lennoston ex-komentajalle – oli humalassa, nöyryytti alaisiaan ja vieraita
Ilmavoimien ex-komentaja Sampo Eskelinen sai sakkoa, koska hän viivytti tutkinnan aloittamista Markus Päiviön rikosepäilyistä.
https://yle.fi/uutiset/3-10845873

Suomelle tuomio Suuripään oikeudenkäynnistä
Korkein oikeus tuomitsi Suuripään sakkoihin lahjusrikkomuksesta kesäkuussa 2002. Tuomio koski tapausta, jossa Suuripää oli hankkinut poliisirallia varten mainoksia muun muassa ministeriölle ATK-laitteita toimittavalta yritykseltä. Syytteet oli hylätty aikanaan Helsingin hovioikeudessa mutta korkein oikeus muutti tätä päätöstä.
https://yle.fi/uutiset/3-5487502
 
Nyttemin vain tuntuu, että median käsitys omasta suoraselkäisyydestään on sulanut ja tarjolla on vain näitä klikkausten matelijoita. Itse koen, että oikea tutkiva journalismi loistaa poissaolollaan.
Rikostoimittaja Jaakko Sipilä sanoi joitakin vuosia sitten että salaamisen kulttuuri suomessa on lisääntynyt 2000-luvulla paljon. Asioita pimitetään ja niistä ei saada enää tietää kovinkaan helposti. Jos toimittajia uhkaillaan ja koteihin tehdään etsintöjä, kuten Viestikoelaitos-jupakassa, se lähettää toimittajille voimakkaan viestin olla sekaantumatta. Vain harvat uskaltavat tonkia asioita jos reaktiot on näin rajuja että kiinniotetaan ja kämppä käännetään ylösalaisin sekä päälle pätkäistään syyte.
 
Sitten on tätä meidän mediaa. Ehdottaisin että kaikennäköinen alv-alennus ja muu tuki poistetaan näiltä tahoilta jotka antavat vaikuttaa linjaansa.
Missään nimessä mediaa ei pidä kohdella eri tavoin riippuen median juttujen sisällöstä. Medialla tulee olla vapaus kirjoittaa haluamistaan aiheista eikä valtiovallan tule suosia sitä miellyttäviä medioita.
 
Sallitaan. Mutta naura samalla toimittajille joilla ei muka ole poliittista agendaa, jotka eivät sen koommin noki toistensa silmää ja joiden ”faktat” on niitä mitä tuli kirjoitettua.
Totta kai toimittajalla saa olla poliittinen agenda. Terveessä maassa on useita toimittajia, joilla kullakin oma agendansa. Tätä on koetettu häivyttää erityisesti anglomaissa luodussa "neutraalin ja tasapuolisen uutisoinnin" kulttuurissa, jossa toistetaan "kummankin osapuolen" kannanotot sellaisenaan, ja se voittaa joka kannanottonsa älyttömyydella onnistuu parhaiten siirtämään Overtonin ikkunaa haluamaansa suuntaan, eli keskustelun pois sellaisesta tasosta, jota itse ei halua julkisuudessa käytävän. Siksi saatiin Trump, ja kehitys jatkuu todella huonoon suuntaan. USA:ssa ei esimerkiksi käydä julkista keskustelua siitä, että Trump siivoaa ulkoministeriöstä nopealla tahdilla pois kaikki virkamiehet, jotka ovat edustaneet USA:n ulkopolitiikan jatkuvuutta sadan vuoden ajan. Sen sijaan USA:n sisäpolitiikassa jauhetaan ulkoisesta vihollisesta, joksi on tietysti laitettu Venäjä. Ei tuon parempaa informaatiovaikutusta voi olla, ja täysin omin voimin.

E: En nyt tarkoita tätä USA:n haukkumiseksi, vaan varoitukseksi siitä mitä tapahtuu, jos oman pesän puhtauden ja läpinäkyvyyden sijaan etsitään aktiivista vihollista ulkopuolelta (puolustuspolitiikan näkökulmsta: sen sijaan, että vain rauhalisesti pidetään "kynnys korkealla"), taikka viholliseksi haetaan oman kansan keskuudessa eri poliittisia näkemyksiä edustavat tahot tai toimittajat.
 
Viimeksi muokattu:
No, ilmaherruutta emme tulisi saamaan kuin korkeintaan hetkellisesti ja tietyilla alueilla. Sen on jo Jäämerikin todennut aikanaan että suojan saaminen omien joukkojen päälle jatkuvasti olisi todennäköisesti hyvin vaikeaa tai mahdotonta.
Vastustajan pääsy tietyille alueille ja vastapuolen häirintä sekä tappioiden tuottaminen ovat ilmavoimien 2015 taistelutavan kriteereitä. Ei poikkea paljoakaan ymmärtääkseni muiden aselajien vastaavasta, eikä pidäkään koska sodankäynti on joint-toimintaa.

Onhan siinä eroa vaikkapa jos verrattaisiin Norjan tai Ruotsin vastaaviin. Niistä en tiedä, mutta tuskin prinsiipit on ihan samanlaisia.
Naura pois niin paljon kuin haluat. Mutta monia saattaa naurattaa kyllä sinunkin kommentit. "Ilmaherruutta emme tulisi...". Tuntuu, että jo tuon sanan määritelmä on hukassa.

Tilanne on siis tällä hetkellä se, että Suomen ilmatilassa on ilmaherruus Suomen ilmavoimilla. Se on sitä, että kukaan ei pysty kiistämään meidän koneiden lentämistä ja toimimista Suomen ilmatilassa. Muuttaakseen tämän tilanteen tuo hyökkääjä joutuisi siis tekemään toimia, joiden seurauksena Suomen ilmavoimat ja meidän muu lentävä kalusto menettäisi tämän aseman. Voi ensin kuulostaa helpolta. Mutta se ei sitä ole. HX:n ja muutaman muun hankkeen kautta se käy myös entistä vaikeammaksi. Sen sijaan oletetun vastapuolen kyvyt junnaa paikoillaan ja kärsivät jatkuvista takaiskuista. Eli suhteellinen tilanne on itse asiassa parantunut yhtämittaa jo viimeiset 30 vuotta. HX:n myötä tätä asetelmaa on tarkoitus taas napsauttaa muutama napsu Suomen eduksi. Se ei tunnu täälläkään kaikkia miellyttävän, syytä ei voi kuin ihmetellä. Eikö elämäntapamme olekaan puolustamisen arvoinen?

Sitten tähän media osuuteen asiasta. Niille minä vasta naurankin. Täälläkin on jotkut vedonneet heidän oikeuteensa tonkia viranomaisten toimintaa ja olla kriittisiä. On tietenkin totta, ettei sataprosenttisesti mikään instanssi voi olla vapaa korruptiosta, mutta PV:n hankintatoimi on kyllä todella lähellä. Medialle varataan myös oikeus olla kriittinen. Niin, kyllä. Mutta mistähän johtuu, että kriittisyys kohdistuu aina ja vain vasemmistolle vastenmielisiin asioihin, kuten vaikkapa ydinvoimaan ja maanpuolustukseen. Sen sijaan esim sosiaaliturva- ja terveydenhuoltojärjestelmään kohdistettavat kertaluokkaa suuremmat rahamäärät ovat täysin kritiikin yläpuolella?

Missä luulette muuten euromääräisesti suurimman korruption piilevän Suomessa, mitättömien rahavirtojen maanpuolustuksessa, vaiko ehkä pikkuisen suuremmissa sfääreissa liikkuvilla aloilla?

Minkähän takia kritiikki on aina semmoista, että maanpuolustukseen kohdennetaan liikaa voimavaroja ja nekin väärin? En ole vielä semmoiseen toimittelijaan törmännyt, joka esittäisi kritiikkiä, että "miksi Suomen puolustusbudjetti on tässä geopoliittisessa asemassa näin pieni?". Oletteko te?
Eikö keskimäärin kritiikin pitäisi kohdistua molempiin suuntiin? Eikö sen tulisi kohdistua kaikkien hallinnonalojen toimintoihin tasapuolisesti? Löytyykö YHTÄÄN kriittistä artikkelia, että miksi tässä maassa pitää jakaa jonkun toisen kovalla työllä ansaitsemiaan euroja työhön hiukan lepsummalla asenteella suhtautuville siinä määrin kuin nyt tehdään?

On periaatteessa omituista, että millainen media tässä maassa on. Mutta kun tietää mitä NL:n tiedustelu aikoinaan tekin, niin selitys löytyy helposti. Käytännössä koko Suomen valtamedia on epäisänmaallisten ja erään toisen maan etua ajavien ihmisten käsissä.
 
Tilanne on siis tällä hetkellä se, että Suomen ilmatilassa on ilmaherruus Suomen ilmavoimilla. Se on sitä, että kukaan ei pysty kiistämään meidän koneiden lentämistä ja toimimista Suomen ilmatilassa. Muuttaakseen tämän tilanteen tuo hyökkääjä joutuisi siis tekemään toimia, joiden seurauksena Suomen ilmavoimat ja meidän muu lentävä kalusto menettäisi tämän aseman.

Ilmaherruudesta; voisi kuvitella käytännön esimerkin, että Suomen ilmaherruutta alueellaan alettaisiin murentaa vaikka sillä, että rajan takse ilmestyy suuri joukko S-400-patteristoja, jotka alkavat kohdistaa maalitussignaalia Suomen ilmatilassa lentäviin koneisiin. Se luultavasti jatkuisi sen aikaa, kunnes Suomen koneet alkaisivat vastaavasti maalittaa näitä radiolähteitä koneilla, joiden tiedetään kantavan tehokkaita maataisteluohjuksia. Jos siis ajatellaan muita tapoja kuin suorat tunkeutumiset.

Mutta mistähän johtuu, että kriittisyys kohdistuu aina ja vain vasemmistolle vastenmielisiin asioihin, kuten vaikkapa ydinvoimaan ja maanpuolustukseen. Sen sijaan esim sosiaaliturva- ja terveydenhuoltojärjestelmään kohdistettavat kertaluokkaa suuremmat rahamäärät ovat täysin kritiikin yläpuolella?

Tämä onkin jännä kysymys. Sillä voi olla oma vaikutuksensa, että nämä rahamäärät käytetään suoraan kansalaisten välittömän turvallisuuden luomiseen välittömässä arkielämässä. Sen sijaan ydinvoimapolitiikka ja maanpuolustus koskettaa kansalaisen tarvehierarkian ydintä välillisemmin, ainakin silloin kun asiat ovat ns. hyvin.

Missä luulette muuten euromääräisesti suurimman korruption piilevän Suomessa, mitättömien rahavirtojen maanpuolustuksessa, vaiko ehkä pikkuisen suuremmissa sfääreissa liikkuvilla aloilla?

Hassua, että tunnut edellyttäväsi kaikilta täydellistä kuuliaisuutta upseerien integriteettiin, mutta et ilmeisesti usko sosiaali- ja terveydenhuoltoviranomaisten parhaaseen tahtoon ja kykyyn tuottaa ihmiselämän kannata tärkeitä palveluja hyvin ahtaiden talousraamien puitteissa?

Meillä on järjestelmiä korruption ja väärinkäytösten estämiseen, etsimiseen, selvittämiseen ja rankaisemiseen, ja se koskee yhtä lailla kaikkea julkista sektoria, josta PLM:n toimintasektori on yksi pienehkö osa. Ei se ole sen huonompi tai parempi kuin muutkaan julkiset palvelut; se tuottaa yhden yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista siinä missä muukin julkinen sektori.
 
Herramme ja Vapahtajamme (Saabin maajohtaja) twiittasi eilen:


Anders Gardberg
@AGardberg
·
10t
.
@DefenceFinland
hankejohtaja: #HXhanke on edistetty tasapuolisesti. Samaa mieltä. Jos siitä olisi epäilyjä, olisin
@SaabFI
maajohtajana esittänyt vetäytymistä kisasta, koska #Saab satsaa #Gripen #GlobalEye #HX tarjoukseensa suuria summia. #turpo #säkpol

Ei Gardberg mikään herra ja Vapahtaja ole vaan ihan tolkun tyyppi, vaikka rannikkojääkäri onkin :)
 
Niin. Aikana jolloin kalustoa PITI hankkia idästä ja lännestä ettei kotikommunistit ja muut ryssä-myyrät suuttuneet liikaa, mig-29 oli mukana kisassa. Tämä oli poliittista puuttumista jossa sotilaallinen näkökulma oli ehkä viides kriteeri.

Kun muuri sitten murtui ja tuosta aikamme hienoimmasta utopian ja edistyksen voittovaltiosta jossa kaikki uskonnot ja kansat elivät yhteiselossa päästiin kapitalistien juonilla eroon niin samaan syssyyn tehtiin myös päätös että puolustusvoimat voi oman näkökulmansa mukaan valita parhaan hävittäjäehdokkaansa. Lopputulos oli mitä oli eikä max. neljällä ip-ohjuksella varustettua koiratappelukonetta jonka vuosikustannukset olivat tuplat hornetista ja moottorin elinkaari viidesosa jiipeestä sitten tullutkaan valituksi. Sen sijaan nato-kiimaiset fasistit valitsivatkin käytännössä upouuden lot10- hyökkäyspommittajan.

Samanlaista taustahuutelua ja lahjontasyyttelyä on ollut käytännössä siitä lähtien kun tässä maassa on brewstereitä hankittu. Huntereista tehtiin välikysymystä ja jenkkien tarjotessa ilmaisia F-5 koneita poliittinen eliitti sanoi usan harjoittavan provokaatiota. Hornetin taustatarinat jo tiedetäänkin ja siitäkin valinnasta tehdään vielä tänäkin päivänä skandaalimaisia lahjonta-uutista ja paljastuskirjaa.

Eli ei uutta taivaan alla, mutta ehkä jotain uutta Suomen taivaalla tulevaisuudessa

Hyvä tiivistys. Viime vuosikymmenten materiaalihankkeiden vastustajien kommenteista saisi aikaan hyviä Fingerpori-strippejä...
 
Ilmaherruudesta; voisi kuvitella käytännön esimerkin, että Suomen ilmaherruutta alueellaan alettaisiin murentaa vaikka sillä, että rajan takse ilmestyy suuri joukko S-400-patteristoja, jotka alkavat kohdistaa maalitussignaalia Suomen ilmatilassa lentäviin koneisiin. Se luultavasti jatkuisi sen aikaa, kunnes Suomen koneet alkaisivat vastaavasti maalittaa näitä radiolähteitä koneilla, joiden tiedetään kantavan tehokkaita maataisteluohjuksia. Jos siis ajatellaan muita tapoja kuin suorat tunkeutumiset.



Tämä onkin jännä kysymys. Sillä voi olla oma vaikutuksensa, että nämä rahamäärät käytetään suoraan kansalaisten välittömän turvallisuuden luomiseen välittömässä arkielämässä. Sen sijaan ydinvoimapolitiikka ja maanpuolustus koskettaa kansalaisen tarvehierarkian ydintä välillisemmin, ainakin silloin kun asiat ovat ns. hyvin.



Hassua, että tunnut edellyttäväsi kaikilta täydellistä kuuliaisuutta upseerien integriteettiin, mutta et ilmeisesti usko sosiaali- ja terveydenhuoltoviranomaisten parhaaseen tahtoon ja kykyyn tuottaa ihmiselämän kannata tärkeitä palveluja hyvin ahtaiden talousraamien puitteissa?

Meillä on järjestelmiä korruption ja väärinkäytösten estämiseen, etsimiseen, selvittämiseen ja rankaisemiseen, ja se koskee yhtä lailla kaikkea julkista sektoria, josta PLM:n toimintasektori on yksi pienehkö osa. Ei se ole sen huonompi tai parempi kuin muutkaan julkiset palvelut; se tuottaa yhden yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista siinä missä muukin julkinen sektori.
Jep jep… en oikein tiedä, jaksaako tähän edes vastata? No, sen verran, että kerropa, mikä on se "S-400 patteriston maalitussignaali"? Jatketaan sen jälkeen.
 
Tuskinpä ulkovallan maaperällä sijaitseva maasijoitteinen järjestelmä sentään Suomen ilmatilan herruutta kiistää?!
 
Back
Top