Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja Huhta, 28.04.2016.

?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?

  1. F-35

  2. JAS 39 Gripen E/F

  3. F/A-18E/F Super Hornet

  4. Eurofighter Typhoon

  5. Dassault Rafale

  6. F-15

  7. F-16E/F

  8. Jokin muu, mikä?

Tulokset näkyvät vasta äänestyksen jälkeen.
  1. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,540
    Tykkäykset:
    6,337
    Pisteet:
    1,286
    Mukava että slammer on taas mukana oikomassa asioita :)

    Minäkään en usko sitä, eikä mikään osapuoli tosiaan varmaankaan hirveästi halua sitä. F-16 ja F-15 taisivat olla vähän bonuksia aluperinkin - "pyydetään kaikki tieto, mikä suinkin irtoaa". Onhan kaikki aina teoriassa mahdollista. Mutta en laittaisi isoa panosta sille arvalle. Käytännössä olet ilmeisesti samaa mieltä, että ulkona ovat. Pointti oli joka tapauksessa lähinnä siinä, että kyseinen skenaario on niin epätodennäköinen, että sitä ei kannata välttämättä ihan hirveän laajamittaisesti vatvoa tässä vaiheessa. Onhan sitä vielä maailmalla muitakin koneita, jotka voisivat kisaan osallistua, jos haettaisiin esim. todellista budjetti-vaihtoehtoa.
     
  2. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    3,035
    Tykkäykset:
    3,052
    Pisteet:
    1,286
    Mitä ajattelet? Et kai FA-50? Mutta siinähän on kaksi pilottia, senkin kerettiläinen!!! ;) Sinällään tuo kyllä sopisi, kun siihen saisi länsimaista aseistusta ja kun kauppasuhteet Koreaan on auki K9:n muodossa.

    Vai oliko tarkoitus asioida kinkkien kanssa? JF-17 olisi toki tarjolla kevythävittäjä-linjalta, ja Block 3 sisältää AESA-tutkan ja muuta nannaa. Vähän raskaampiakin koneita löytyy, kuten J-31 ja J-10. Mutta myisivätkö kiinalaiset meille ykköskalustoaan tietäen, että se hyvin mahdollisesti menee eteenpäin jenkeille? Saisimmeko ostaa esimerkiksi parhaita kiinalaisia ilmataisteluohjuksia? BUK:n kanssakin on vehkeilty, niin miksei sitten kiinalaisen kaluston kanssa, kun se varmasti kiinnostaa länttä vielä huomattavasti enemmän?
     
    TBman tykkäsi tästä.
  3. Mainos



  4. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,540
    Tykkäykset:
    6,337
    Pisteet:
    1,286
    Lähinnä juuri nuo kaksi ensinmainittua olivat mielessä.
     
  5. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,622
    Tykkäykset:
    1,321
    Pisteet:
    316
    Jenkeissä on tosiaan nykyään se tilanne, että sotilaskoneita valmistaa kaksi merkittävää toimijaa, Boeing ja Lockheed Martin. Ja saa nähdä kauanko Boeing jatkaa hävittäjätuotantoa. Tästä näkökulmasta on täysin luonnollista, että ehdokkaitakin on kaksi.
     
  6. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,540
    Tykkäykset:
    6,337
    Pisteet:
    1,286
    Oh, lest we forget!

    [​IMG]
     
    tutka ja aj77 tykkäsivät tästä.
  7. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,622
    Tykkäykset:
    1,321
    Pisteet:
    316
    Hyvä korjaus. En tiedä mitä oikein ajattelin kun tuota kirjoitin. Oikeasti olisi pitänyt sanoa, että USA:ssa on kaksi yritystä jotka tällä hetkellä valmistavat hävittäjiä. (Kunnes joku taas muistuttaa jostain unohtuneesta yksityiskohdasta...)
     
  8. Gyllis1

    Gyllis1 Majuri

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,300
    Tykkäykset:
    1,577
    Pisteet:
    156
    No jos saivarrellaan niin olit oikeassa, B-2:n valmistus on jo lopetettu ja B-21:n valmistusta ei ole vielä aloitettu, joten...:)
     
  9. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    6,540
    Tykkäykset:
    6,337
    Pisteet:
    1,286
    [​IMG]
     
    TBman ja Gyllis1 tykkäsivät tästä.
  10. ajs178

    ajs178 Majuri

    Liittynyt:
    21.01.2014
    Viestejä:
    1,039
    Tykkäykset:
    1,182
    Pisteet:
    156
    Tämä selittää, miksi F-16 ja F-15 jätettiin pois. Jos sama firma joutuu tekemään tarjoukset kahdesta koneesta, niin työmäärä ja resurssit, joita tarjouskilpailuun joudutaan laittamaan käytännössä tuplataan. Jos jo yhdelle koneelle vasta tietopyyntövaiheessa tuotetaan tuhansia sivuja materiaalia, niin sama määrä hemmoja ei tuota samassa aikataulussa samaan tietopyyntöön vastausta kahdelle koneelle, vaan täytyy heittää lisää porukkaa kehiin. Puhumattakaan sitten myöhemmin koelentovaiheesta, jonka oletan, että toimittajat maksavat. Ja kun puhutaan 10 vuotta kestävästä tarjouskilpailusta, niin kustannukset nousevat merkittäväksi. Täytyy kysyä, että tuplataanko voiton mahdollisuudet, jos tarjotaan kahta konetta? Ilmeisesti on laskettu, että ei, joten parempi mennä yhdellä koneella ja säästää resursseja.
     
  11. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,622
    Tykkäykset:
    1,321
    Pisteet:
    316
    Käytännössähän meille haetaan konetta tietyillä vaatimuksilla ja tietyllä budjetilla. Valmistajan näkökulmastakin tuntuisi oudolta tuottaa kahta niin samanlaista konetta, että niiden voisi olettaa olevan kilpailuissa suunnilleen tasavertaiset. Kaiken järjen mukaan toisen koneen pitäisi sopia vaatimuksiin selvästi paremmin.
     
    Sugsilla tykkäsi tästä.
  12. Leaderwolf

    Leaderwolf Kapteeni Lahjoittaja

    Liittynyt:
    16.02.2016
    Viestejä:
    517
    Tykkäykset:
    831
    Pisteet:
    76
    Mikä tuo Destian huomiovalolta näyttävä kapistus tuossa katolla on?
     
  13. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,622
    Tykkäykset:
    1,321
    Pisteet:
    316
    Ilmatankkausliitin (joku saa kertoa järkevän suomennoksen receptaclelle).
     
    TBman ja Leaderwolf tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    3,035
    Tykkäykset:
    3,052
    Pisteet:
    1,286
    Fremen tykkäsi tästä.
  16. Sarek1

    Sarek1 Eversti

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,735
    Tykkäykset:
    2,404
    Pisteet:
    316
    Ei tarvinne hienostella näin "tuttujen kesken", kansanomaisesti ilmaistuna löpöläpi. :D (Ilmatankkausaukko/tankkausaukko on ihan käypä nimitys ainakin nojatuolissa istuvalle)
     
    Mikoyan, Mustaruuti, Leaderwolf ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  17. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    3,035
    Tykkäykset:
    3,052
    Pisteet:
    1,286
    Tankkausaukko kuulostaa siltä, johon tungen pistoolin joka kerta Essolla käydessäni... ;)
     
    Sarek1 ja TBman tykkäsivät tästä.
  18. Sarek1

    Sarek1 Eversti

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,735
    Tykkäykset:
    2,404
    Pisteet:
    316
    Samasta hommastahan siinä on kyse, menovettä sisään että kone pysyy liikkeessä. :)
     
    Rannari ja TBman tykkäsivät tästä.
  19. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,813
    Tykkäykset:
    3,746
    Pisteet:
    1,286
    FA-50:stä oli aikoinaan suunnitteilla yksipaikkainen versio, F-50. Mutta peruutettiin KF/X ohjelman tieltä. Varmaan kuitenkin sellaisen pykäisivät jos joku tilaa.

    JF-17 olisi varmasti halpa, sillä ei harvinaista kyllä ole rasitteenaan edes ylipöhöttynyttä suunnitteluperiodia. Suunnittelukustannuksiksi mainitaan niinkin alhainen summa kuin $500milj. Koneessa olisi valmiiksi Link-16 ja muutenkin ainakin kohtuullisesti Nato-yhteensopiva sillä Pakistan saa paljon aseistusta Yhdysvalloista. Realistinen yksikköhinta Block 3:lle voisi olla $40 miljoonaa, mikä olisi noin puolet Super Hornetin hinnasta. Koneen elso-järjestelmä ei ehkä kuitenkaan tyydyttäisi meidän ilmavoimiamme. Lisäksi asekuorma on pieni, tyypillinen ilmatst-ohjuskuorma on 2+2. Nykyinen moottori on vanhahtava.

    J-31:stä ei ole olemassa, on vain Shenyangin yksityisprojekti FC-31 jolla ei ole ilmavoimien rahoitusta. AVIC on yrittänyt hankkia ulkomaista partneria mutta tuntuu mahdottomalta löytää sellainen jolla olisi mahdollisuuksia rahoittaa JSF-tasoinen avioniikkasetti. Kone vaikuttaa kaikinpuolin raakileelta, avioniikkapakettia ei ole, moottorit väliaikaisia jne. Ehkä Kiinan kansanarmeija tästä jonain päivänä kiinnostuu, ennen sitä ei varmaan mitään tapahdu.

    J-10 (vientityyppimerkintä FC-20) vaikuttaa (Kauko)itäkoneista meille parhaiten sopivalta, kokoluokaltaan meille sopiva 'yleiskone', koneen hankintahinta voisi olla $50milj kieppeillä joten se olisi kohtuu edullinen sekä hankkia että huoltaa ja B-mallissa väitetään olevan AESA-tutka. Avioniikoista ei muuten paljon tiedetä. Teho/paino-suhde vaikuttaa vähän vaatimattomalta, Gripen E-tasoa. Kiinalaiset ovat perinteisesti tilaajan halutessa integroineet koneisiinsa länsiaseita, mutta osittain oltaisiin silti riippuvaisia Kiinan aseteollisuuden tuotteista. Tyyppi on Kiinan ilmavoimille tärkeä joten kehitystyötä varmasti tehdään, mutta vientiasiakkaita ei ole vielä tullut. Kiinalaisen hävittäjän valinta suututtaisi varmasti ainakin Trumpin jos ei muuta.

    Erikoista kyllä, Kiina edelleen tarjoaa vientiin F-8:aa, vanhan J-8:n uusinta versiota. Ihmeellistä että tämä 60-luvun suunnittelua edustava kone on ilmeisesti edelleen tuotannossa? Tutkaa kehutaan moderniksi mutta paljon muuta hyvää koneesta tuskin voi sanoa.

    HAL Tejas olisi 'länsimielisin' sillä koneessa käytetään paljon eurooppalaisia ja israelilaisia järjestelmiä ja moottori on amerikkalainen. Mk1A:ssa on israelilainen AESA-tutka ja myös elso-järjestelmässä on tiettävästi israelilaista tietotaitoa joka lupaa hyvää. Saavutusarvot ja asekuorma ovat jälleen kerran vaatimattomat. Kehitystyössä on ollut ongelmia ja tuotantokoneet ovat olleet ylipainoisia. Pitkä ja kallis kehitys on myös nostanut yksikköhintaa ja se lienee selvästi korkeampi kuin vaikka JF-17:llä. Mk2 on Gripen-E tyylinen 'rebuild' F414-moottorilla ja intialaisella AESA-tutkalla, mutta se koska se saataisiin palvelukseen - ja mihin hintaan - on täysi kysymysmerkki.
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2016
    Jukkis ja Nhhk tykkäsivät tästä.
  20. YliKoo

    YliKoo Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    25.08.2014
    Viestejä:
    2,818
    Tykkäykset:
    5,099
    Pisteet:
    636
    Ehkä enemmän poliittinen juttu. Mutta eiköhän tuota veroa jo makseta, YLE-vero taitaa olla vuotuisesti juuri tuon verran. Käännetään se puolustusvoimille ja hankkikoot rahoituksensa ite.

    http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...dotettu-lainan-lisaksi-puolustusveroa/748342/
     
    TBman tykkäsi tästä.
  21. Jukkis

    Jukkis Kapteeni Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    13.09.2012
    Viestejä:
    936
    Tykkäykset:
    792
    Pisteet:
    76
    Miksi noiden väliltä pitäisi valita? Minusta paras olisi jakaa kustannus kaikkien rahoitustapojen kesken: otetaan veroa sen mitä kannatus kestää, myydään obligaatioita maanpuolustushenkisille ja lainataan loput. Kaikki keinot rasittavat yhteiskunnan taloutta mutta eri tavalla, niin näin jaetaan kuormaa tasaisemmin.
     
  22. jokuvaan

    jokuvaan Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    1,697
    Tykkäykset:
    938
    Pisteet:
    316
    Laitetaan tämä tänne kun on enemmän poliittis-painotteinen:
    http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/31...uurhankintoja+ymmarretaan+kaikissa+puolueissa

    "Niinistön mukaan erityisesti Hornet-hävittäjien seuraajien osalta puolueista löytyy pieniä vivahde-eroja, kun keskustellaan siitä, mistä ja kuinka paljon koneita aiotaan hankkia."

    Puolueet pääsevät sitten seuraavissa eduskuntavaaleissa kertomaan, mitä maata/valmistajaa suositaan.

    Omat veikkaukseni:

    KOKOOMUS: USA
    SDP: RUOTSI
    KESKUSTA: RUOTSI
    RKP: USA
     
    Tähystäjä, Mikoyan ja arcanine98 tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu