Ehkä et ole sitten niin tarkoin seurannut, mutta Ilmavoimat kyllä unohti tämän kertoa. Alkuperäinen tarina oli, että Hornetien lento päättyy 2030 ja siihen mennessä on HX-suorituskyky oltava käytössä. Asia tuli ilmi, kun Hesarilla oli uutiselleen uskottavia lähteitä. Näin kirjoitin silloin 3 viikkoa sitten:Komeasti kyllä kierretään pointtia. Mä syön kyllä hatullisen paskaa jos se maanpuolustuksen olemassaolo on parista vuodesta Hönöllä lentämistä kiinni. Ilmavoimat ihan ite kertoo, että niin voidaan tehdä, muttä mitäs me faktoilla kun tarina on kivempi. Varaosapoolia voidaan venyttää kohtuudella sinne asti, samaten runkoja. Siinä vaiheessa siirtymä HX:ään on jokatapauksessa jo menossa, ei se homma siihen kaadu että alkaako se 2025 vai 2027.
Ilmavoimien tiedon monopoliin tuli siis murtuma ja siitä voidaan kurkistaa sisään. Käy ilmi, ettei Hornetien käyttöikä kategorisesti päätykään 2030 vaan teknisesti sitä voitaisiin jatkaa 2-5 vuotta eteenpäin. Asia on unohtunut HX-selvityksestä vaikka sitä tekemässä oli kolme lentäjää eikä tästä mahdollisuudesta ole julkisuudessa aikaisemmin puhuttu mitään. Tasapuolisuuden vuoksi tämän gapin yläraja on epärealistinen koska jäisimme nykynäkymillä ainoaksi käyttäjäksi. Tästä ovat kaikki varmaan Purasen kanssa yhtä mieltä, mutta hän kuvaa myös lyhyempää 2-3 vuoden viivettä katastrofiksi. Sitä se tietysti siinä mielessä onkin, että Ilmavoimat on pohjustanut HX-hankkeen ikäänkuin junaksi, jossa pienikin muutos suistaisi koko homman raiteiltaan.
Aussit tosin oli F111:n ainoa käyttäjämaa 12 vuotta kun jenkit ei lähteny pähkäilemään kääntyvien siipien rakennevahvistusten kanssa vaan poisti koneet pikapäätöksellä. Sitä ei ole tiedossa paljonko lysti RAAF lle maksoi.