Kyllä ne varmaan kuuluu, muttei siinä mitassa että laitetaan kokonaan uusiksi. Esimerkiksi F135-moottori maksaa noin 15% koneen hinnasta. Ei vallan kevyin perustein ruveta dumppaamaan entistä. Joku 10% lisää työntövoimaa on tällainen kevyt peruste. Ja pelkällä moottorin elinkaaripäivityksellä ja kuluvien osien vaihdolla ei tällaisiin parannuksiin päästä. Esimerkiksi M88:n tuotantoversion työntövoima ei ole noussut 25 vuoden aikana yhtään, tai ainakaan niin paljoa että valmistaja viitsisi sitä mainostaa.
No EDE-päivitys toisi 15% lisää työntövoimaa ja olisi jälkiasennettavissa moottoreihin. Snecma on myös markkinoinut M88:n korkeamman työntövoiman päivitystä, ilman uutta polttokammiota ja ilmanottoaukkojen muutoksia mutta ostajia ei ole kiinnostanut. Mutta minähän en ole puhunut mistään koko moottorin vaihdosta, vaan sen päivityksestä, jolloin kustannukset eivät ole niin suuria kuten ei myöskään tarvitse olla perusteet.
AESA-tutkien antenneja ei ole nykyään edes tarkoitus aukaista koneen elinkaaren aikana jos kaikki sujuu suunnitellusti. Jos antennielementtejä muutama hajoaa niin se ei vielä haittaa. En usko että GaN-antenneja ruvetaan sinne erikseen vaihtamaan, varsinkin kun etu on luultavasti pieni jos tutkan tehontuotto ja jäähdytys ei parane. Saabin GaN-tutka on muutenkin oma tutkansa ja vain etäistä sukua Gripen E:n nykyiselle Ravenille, eli GaN-teknologiaa jos halutaan niin pitäisi varmaan vaihtaa sitten koko tutka.
Se riippuu ihan siitä mitä on suunniteltu, eikä tässä ole kyse mekaanisesta hajoamisesta vaan suorituskyvystä. Vastaavia tutkien tai muiden sensorien päivityksiä tehdään esim. Eurofighteriin ja Rafaleen, eikä taatusti siitä syystä että niiden elinkaari loppuisi. Sekä Ravenin että Saabin uuden GaN tutkan back-end perustuu PS-05/A:han, joten voisi kuvitella että Saab kykenee valmistamaan siitä E-Gripeniin jälkiasennettavan version. Näinhän Saab ilmoitti mahdollisesti tekevänsäkin.
Viimeksi muokattu: