Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Se mikä pelottaa hieman on, että yrityksestä huolimatta ylläpitokustannuksista tulee tenkkapoo. Jos osaa arvioida oikein niin silloin asia ei ole niin paha, voi vähentää esim. 10% runkoja, jolloin käyttö saa yhtäkkiä maksaa 10% enemmän. Tosin runkoja ei välttämättä tarvitse vähentää siinä määrin jos ottaa pois suoraan lentotunteja. Molemmissa tulee kuitenkin raja joissain 20% kohdalla, ei voi olla lentämättä tiettyä määrää vähempää ja toisaalta saatavuus vaatii ettei mennä hyvin pieneen runkojen määrään.

Ikävä kyllä on aika helppo kuvitella, että yrityksestä huolimatta myös (tai juuri) Suomen systeemissä F-35A:n ylläpito maksaisi yli 20% enemmän kuin F/A-18C/D nyt.

Toivottavasti pessimisti saa pettyä taas. Varaan jo varmuuden vuoksi kuminuijan, jolla lyödä itseä päähän jos 64 kpl F-35A onnistuu. Mk 41 strike-pituinen oli jo sen tason uusi maailmanselitys odotuksiin nähden, että ehkä sitä vain ei lopulta tajua asiasta yhtikäs mitään. :LOL:
Ylläpitokustannukset ei tule perustumaan arvioon vaan ne lasketaan. Epävarmuutta tulee sitten siitä miten hyvää dataa laskentaan saadaan. Oli Ilmavoimilta fiksu veto myös sen kannalta ottaa koneet tänne. Siinä saatiin kevyestä kenttähuollosta hyvää dataa. Se osaltaan tarkentaa myös ylläpitokuluja todellisuudessa.
 
Se mikä pelottaa hieman on, että yrityksestä huolimatta ylläpitokustannuksista tulee tenkkapoo. Jos osaa arvioida oikein niin silloin asia ei ole niin paha, voi vähentää esim. 10% runkoja, jolloin käyttö saa yhtäkkiä maksaa 10% enemmän. Tosin runkoja ei välttämättä tarvitse vähentää siinä määrin jos ottaa pois suoraan lentotunteja. Molemmissa tulee kuitenkin raja joissain 20% kohdalla, ei voi olla lentämättä tiettyä määrää vähempää ja toisaalta saatavuus vaatii ettei mennä hyvin pieneen runkojen määrään.

Ikävä kyllä on aika helppo kuvitella, että yrityksestä huolimatta myös (tai juuri) Suomen systeemissä F-35A:n ylläpito maksaisi yli 20% enemmän kuin F/A-18C/D nyt.

Toivottavasti pessimisti saa pettyä taas. Varaan jo varmuuden vuoksi kuminuijan, jolla lyödä itseä päähän jos 64 kpl F-35A onnistuu. Mk 41 strike-pituinen oli jo sen tason uusi maailmanselitys odotuksiin nähden, että ehkä sitä vain ei lopulta tajua asiasta yhtikäs mitään. :LOL:

Kyllähän noita lentotunteja aina voi karsia. Eikös Venäjällä tms. lennetty tyyliin vain joitakin kymmeniä tunteja per pilotti per vuosi, kun taloustilanne oli heikko? Muutoinkin NATO ja Varsovan liitto olivat ihan eri sfääreissä lentotunneissa ja kai me nyt osaamisessa olemme nykyiselläänkin lähempänä ensimmäistä kuin jälkimmäistä?
 
Näin varmasti on. Ajateltiinko täällä vasemmiston uskottavan leikkaukset HX-hankkeeseen?

Edit. Uskottavan -> ulottavan. Fakin auto"correct"

 
Viimeksi muokattu:
Näin varmasti on. Ajateltiinko täällä vasemmiston uskottavan leikkaukset HX-hankkeeseen?

Niin, Kulmuni, sinällään viisaasti, haluaisi koskea pysyviin menolisäyksiin. Siis, toisinsanoen yhteiskunnan lisäsosialisointiin, jota vasemmisto ajaa. Kertaluontoinen ja Suomen säilymisen kannalta välttämätön HX ei kuulu tuolle listalle. Vas voi lähteä hallituksesta jos sen ministerit ovat kyllästyneet etuihinsa… VAS:lle voi olla kylmää kyytiä seuraavissa vaaleissa: työläisten selkänahasta ollaan repimässä taas 10 - 15 miljardia upporikkaiden sijoittajien taskuihin... Voiko vas olla siinä mukana?
 
Niin, Kulmuni, sinällään viisaasti, haluaisi koskea pysyviin menolisäyksiin. Siis, toisinsanoen yhteiskunnan lisäsosialisointiin, jota vasemmisto ajaa. Kertaluontoinen ja Suomen säilymisen kannalta välttämätön HX ei kuulu tuolle listalle. Vas voi lähteä hallituksesta jos sen ministerit ovat kyllästyneet etuihinsa… VAS:lle voi olla kylmää kyytiä seuraavissa vaaleissa: työläisten selkänahasta ollaan repimässä taas 10 - 15 miljardia upporikkaiden sijoittajien taskuihin... Voiko vas olla siinä mukana?
Lähinnä minua kiinnostaa se, että foorumilla on muistaakseni useampaan otteeseen esitetty väite, että HX-hanke on vasemmistolle neuvotteluvaltti leikkauksia vastaan. Jos näin on, niin sitten varmaan leikkauksien myötä HX-hankkeestakin leikataan.
 
Lähinnä minua kiinnostaa se, että foorumilla on muistaakseni useampaan otteeseen esitetty väite, että HX-hanke on vasemmistolle neuvotteluvaltti leikkauksia vastaan. Jos näin on, niin sitten varmaan leikkauksien myötä HX-hankkeestakin leikataan.
Vasemmistolla ei ole mitään valtteja. Koko muu eduskunta on HX:n toteuttamisen kannalla ja vas voi ihan hyvin lähteä hallituksesta jo v. 2020. Joka tapauksessa se lähtee ennen hallituskauden päättymistä.
 
Vasemmistolla ei ole mitään valtteja. Koko muu eduskunta on HX:n toteuttamisen kannalla ja vas voi ihan hyvin lähteä hallituksesta jo v. 2020. Joka tapauksessa se lähtee ennen hallituskauden päättymistä.
Sitten voitaneen todeta, että väite vasemmiston HX-lukosta leikkauksia vastaan ei ole kovin pitävällä pohjalla.

Sinänsä toki verojen korotuksiakin lienee edessä, joten 'lisäsosialisoinnilta' tuskin Suomi välttyy.
 
Nyt tulee taas niin paksua tuubaa, että asiaan on pakko kommentoida. Vasemmistoliiton "kritiikki" on yksinomaan vahingollista, eikä millään tavoin edistä hanketta. Se ei luo mitään uutta painetta valmistajia kohtaa mahdollisimman kustannustehokkaan ratkaisun aikaansaamiseksi. Sen tekee valmistajien välinen kilpailu ja hankehenkilöstön ammattitaitoinen toiminta. Tuolla Suomea vahingoittavalla propagandalla ja valehtelulla ei ole mitään hyvää vaikutusta hankkeeseen. Päinvastoin, hyvinvoivan Paavon (on muuten kansanedustaja ollut ruokapöydässä paikalla, päinvastoin kuin ehkä ruokajonossa kärvistelevät äänestäjänsä, tulee ihan mieleen yksi vaalimainos tässä...) puolitotuudet, ilkeä vihjailu ja yksittäisten henkilöiden, joilla ei ole mitään tekemistä hankkeen päätöksenteon kanssa, esiinnostaminen on minusta mautonta ja pöyristyttävää sabotointia.

Oikeasta, vahvan kansallisen näkökulman muodostaminen ja sen takana yksimielisesti seisominen tukisi hanketta ja koko maanpuolustusta yleensäkin. Demokratian pelisääntöihin periaatteessa kuuluu se, että enemmistöpäätöksen toimeenpanon onnistumista tukee myös se vähemmistöön jäänyt osapuoli. Tämä pariaate ei tietenkään koske Vasemmistoliittoa eikä Vihreitä, sillä vähemmistöön jäätyäänkin he kampittavat jokaista hanketta tai muuta päätöstä, josta juuri he olivat eri mieltä. Ei tietoakaan taipumisesta enemmistön tahtoon, mikä on demokratian syvin olemus: enemmistö päättää. Koko maasta on itse asiassa tehty temmellyskenttä mitä erilaisimmille vähemmistöille, joiden oikkuja enemmistön on tyydyttäminen. Milloinkahan kansalaiset muuten oikeasti kyllästyvät tähän?

Paavo Arhinmäen toiminnassa A-talkissa ei ollut mitään hyvää eikä rakentavaa. Se oli toimintaa Suomen kansan enemmistön tahtoa ja Suomen etua vastaan. Aivan julkeasti ja yksiselitteisesti. Vasemmistolle ei ole koskaan ilmapuolustuksen kunnossapitäminen käynyt. Se on yksi heidän kynnyskysymyksistään. Suomella ei saisi olla toimivia Ilmavoimia. N. 30 koneen laivue ei ole sitä. Eikä sinne päinkään. Puheet "modernista tavasta" "maasta ilmaan" yms. ovat aivan pelkkää sumutusta, joka kyllä paljastui siitä ympäripyöreydestä ja epävarmuudesta jolla Agitaattori ne kommentit esittikin.

Ikävä kyllä juontaja pilasi Ilkka Kanervalta mahdollisuuden vastata Arhinmäen väitteeseen siitä, että suorituskyky nousee, jos uudenaikaisia koneita hankitaan sama määrä kuin ennen. Tiedän jo Kanervan lausumatta jääneen vastineen tähän: kyse onkin suhteellisesta suorituskyvystä. Naapurikaan ei pysy paikoillaan. Säilyttääksemme saman suhteellisen pelotteen ja ennaltaehkäisevän kyvyn, suorituskyvyn ONKIN parannuttava. Huomattavasti, jos määrä ei nouse. Juontaja huomasi tämän saman, ja jätti Kanervan puheenvuorotta. Että se siitä puolueettomuudesta. Joku voisi muuten laskea, että kuka sai huomattavasti enemmän puheaikaa, kuin toiset...

Rahasta puhuttaessa tämä on myös syytä asettaa mittasuhteisiin. Hävittäjien hankinnalla ei ole minkäänlaista merkitystä Suomen kansantalouden kantokykyyn. Hankinta on keskimäärin noin 0,38 % BKT:stä, kun esim SOTE:en käytetään n. 31% BKT:stä. Seuraavan 30 vuoden aikana hävittäjiin menee alle 30 miljardia kun SOTE vie n. 2100 miljardia. Mielenkiintoista, vai mitä? Miksi kukaan ei kritisoi sitä, että vaikkapa laatimalla yhden ja yhteisen SOTE:n tietojärjestelmän, siinä päästäisiin takuulla ainakin 1% säästöön. Kun tiedot olisivat kertasyötöllä kaikkien käytettävissä. Softan voisi antaa jopa yksityisille toimijoille ilmaiseksi! Silti veronmaksaja voittaisi! Mutta ei, tämä ei kiinnosta ketään. Miksi ei? Koska sitä kiinnostusta ei masinoida samalla tavalla kuin kiinnostusta sangen mitättömiin Suomen puolustusmenoihin (vakavassa vahingoittamistarkoituksessa tietenkin). N. 1% säästö SOTEssa olisi seuraavan 30 vuoden aikana muuten 21 miljardia. Voitaisiin hankkia vaikka 30 hävittäjää enemmän!

Vasemmistoliitollahan ei ole mitään väännintä mihinkään. KD voi korvata sen hallituksessa nopeammin kuin ehditään sanoa kissa. Mutta luulenpa, että paria henkilöä houkuttaa se ministeriauton nahkaistuin sen verran, että ihan mikä tahansa käy. Toki, siellä viimeisenä vuotena VAS lähtee hallituksesta, kuten aina.

On myös omituista, että median, jonka pitäisi olla kriittinen, kritiikki on puolustuksen suhteen hyvin yksipuolista: aina se on vinkumassa vähemmän puolustusta. Ei koskaan kysytä, että miksi uhkakuvaan nähden hävittäjiä on näin vähän? Ei muuten koskaan.. eikö olekin outoa? Miten se "puolueeton" media onkin ihan tuosta vain hyvin yksiniitinen? Oli muuten aika kornia, kun juontaja alussa kertoi, että "kansa on ottanut asian tapetille ja ilmaissut mielipiteensä". Ei ollut. Yle sen oli ottanut ja ei ole erityisen vaikeaa saada kansalta ulos hävittäjien vastainen mielipide. Minä pystyn alle 10 minuutissa laatimaan kysymykset, joilla saan 57% joko kannattamaan tai vastustamaan hanketta. Onko kansa tosiaan näin yksinkertaista? No, kyllä se on. Onneksi asiasta vallitsee sen verran vahva parlamentaarinen yhteisymmärrys, että median ja erityisesti YLEn ja SK:n aktiivisesta kampanjasta (miettiikö muuten joku, miksi juuri nyt?) huolimatta HX toteutuu täysimääräisesti, v. 2030 rivissä on n. 64 amerikkalaista hävittäjäkonetta aseineen Suomen Ilmavoimien tukikohdissa ja ne ovat edelleen Suomen puolustuksen lukko. Puolustuksen, joka takaa rauhan säilymisen sota-agitaattoreista huolimatta.

Tämä oli hyvä tiivistys. Voin melkein aistia sen mustan pilven, joko leijaili verkon yli jo oman koneenikin näytölle ;) No pitää vain tottua näiden rauhanopposition edustajien ulostuloon, eikä niillä välttämättä ole kovin paljoa vaikutusta...
 
Sitten voitaneen todeta, että väite vasemmiston HX-lukosta leikkauksia vastaan ei ole kovin pitävällä pohjalla.

Sinänsä toki verojen korotuksiakin lienee edessä, joten 'lisäsosialisoinnilta' tuskin Suomi välttyy.
Jokainen toteaa asiat omasta näkökulmastaan toki, mutta tässä on viiden puolueen hallitussopimus kyseessä, jokaisella on omat puolensa pidettävänään, mikä ei onnistu millä tahansa muulla yhdistelmällä.

Vaikka Kulmunilla on koko lailla samat taustavaikuttajat kuin Sipilällä, jopa hän sanoo että leikkauksista olisi enemmän haittaa kuin hyötyä, siksi ensimmäisenä kohteena on uusien investointien kriittinen tarkastelu. Hankalasti, uusia investointeja ei hallitusohjelmassakaan ihan kauhean montaa ole. Näin ollen ilman muuta myös HX täytyy käydä kriittisesti läpi, se ei ole minkään arvioinnin yläpuolella, vaan se pitää suhteuttaa muihin sekä rahana että YTS-asiana. Mutta koska kukaan ei aja ilmapuolustuskyvyn alasajoa, HX varmaan säilyy. Näin ollen jäljelle jää se, että euroalue alkaa lapioida rahaa yhteiskuntaan raskaalla kädellä, jos tämä kyky halutaan pitää, koska vain euroalue on tarpeeksi suuri voima lieventämään laman vaikutuksia. Jos halutaan vain leikata (niin rajusti kuin tulevan laman syvyys edellyttää), pitänee kaikkien alkaa valmistautua siirtymään takaisin 1930-luvulle myös julkisten palveluiden tason, turvallisuuden, kulutuskyvyn, yhteiskunnallisen vakauden kuin elinaikaodotteenkin osalta.
 
Vaikka Kulmunilla on koko lailla samat taustavaikuttajat kuin Sipilällä, jopa hän sanoo että leikkauksista olisi enemmän haittaa kuin hyötyä
Ainakaan minä en huomannut Kulmunin kirjoittavan näin. Kulmuni kirjoitti, että on vaikea löytää leikkauskohteita, joista leikkaamisella ei olisi haittavaikutuksia. Kulmuni poliitikoille epätyypillisesti ei esitä asiaa mustavalkoisesti, vaan toteaa leikkauksiin liittyvän haittansa. Usein asioihin liittyy sekä hyviä että huonoja puolia, vaikka poliitikot yleensä kertovat vain yhden puolen asioista. Tästä huolimatta Kulmuni toteaa, ettei leikkauksilta kyetä välttymään.

Pidän väitettä euroalueesta kummallisena. En usko, että esimerkiksi Ruotsin, Tanskan ja Kiinan talouden elpymiseen pyrkivät toimet ovat turhia. Mutta tätä en pidä tässä yhteydessä kiinnostavana aiheena. Minua kiinnostaa se, miten foorumilaiset arvioivat leikkauksien ja HX-hankkeen suhteen. Kovin erilaisia näkemyksiä näyttää olevan.
 
Jokainen toteaa asiat omasta näkökulmastaan toki, mutta tässä on viiden puolueen hallitussopimus kyseessä, jokaisella on omat puolensa pidettävänään, mikä ei onnistu millä tahansa muulla yhdistelmällä.

Vaikka Kulmunilla on koko lailla samat taustavaikuttajat kuin Sipilällä, jopa hän sanoo että leikkauksista olisi enemmän haittaa kuin hyötyä, siksi ensimmäisenä kohteena on uusien investointien kriittinen tarkastelu. Hankalasti, uusia investointeja ei hallitusohjelmassakaan ihan kauhean montaa ole. Näin ollen ilman muuta myös HX täytyy käydä kriittisesti läpi, se ei ole minkään arvioinnin yläpuolella, vaan se pitää suhteuttaa muihin sekä rahana että YTS-asiana. Mutta koska kukaan ei aja ilmapuolustuskyvyn alasajoa, HX varmaan säilyy. Näin ollen jäljelle jää se, että euroalue alkaa lapioida rahaa yhteiskuntaan raskaalla kädellä, jos tämä kyky halutaan pitää, koska vain euroalue on tarpeeksi suuri voima lieventämään laman vaikutuksia. Jos halutaan vain leikata (niin rajusti kuin tulevan laman syvyys edellyttää), pitänee kaikkien alkaa valmistautua siirtymään takaisin 1930-luvulle myös julkisten palveluiden tason, turvallisuuden, kulutuskyvyn, yhteiskunnallisen vakauden kuin elinaikaodotteenkin osalta.
Höpö höpö. Noin 5% leikkaus julkisiin menoihin on tehtävissä koskematta lainkaan mihinkään hyvinvointipalveluihin ja koulutukseen. Noin 10% on tehtävissä palauttamalla julkiset palvelut vaikkapa vain 1990-luvun tasolle. Silloinkin elettiin. Aika hyvinkin, jos muistan oikein. Jopa 1980-luvun elintasolla ei tässä maassa tapahdu mitään dramaattista yhteiskunnallisen vakauden tai eliniän odotteen suhteen. Jos mennään 1930-luvun tasolle, meillä putoaa verotus 1/10 osaan nykyisestä ja silti kyllä eletään. Tosin, kukin elää vain omien varojensa mukaan ja vain rikkaat käy kouluja jne jne.. Silloin rikkaat olisi rikkaita ja köyhät köyhiä. Mutta jotenkin minusta tuntuu, että minunkin kotiseudulla saatettiin silloin elää jopa onnellisempaa elämään kuin nyt? Ei ahnehdittu turhia ja haaveiltu siitä, että työläisen tai pienviljelijän pitäisi elää herroiksi.
 
Höpö höpö. Noin 5% leikkaus julkisiin menoihin on tehtävissä koskematta lainkaan mihinkään hyvinvointipalveluihin ja koulutukseen. Noin 10% on tehtävissä palauttamalla julkiset palvelut vaikkapa vain 1990-luvun tasolle. Silloinkin elettiin. Aika hyvinkin, jos muistan oikein. Jopa 1980-luvun elintasolla ei tässä maassa tapahdu mitään dramaattista yhteiskunnallisen vakauden tai eliniän odotteen suhteen. Jos mennään 1930-luvun tasolle, meillä putoaa verotus 1/10 osaan nykyisestä ja silti kyllä eletään. Tosin, kukin elää vain omien varojensa mukaan ja vain rikkaat käy kouluja jne jne.. Silloin rikkaat olisi rikkaita ja köyhät köyhiä. Mutta jotenkin minusta tuntuu, että minunkin kotiseudulla saatettiin silloin elää jopa onnellisempaa elämään kuin nyt? Ei ahnehdittu turhia ja haaveiltu siitä, että työläisen tai pienviljelijän pitäisi elää herroiksi.

Joo näinhän se on, ja aseellisen kriisin sattuessa SOTE- ja mp-budjetti vaihtaisivat nopeasti paikkoja. Joku taisi aikoinaan laskea, että viime sotien aikana noin 70% bkt:sta meni maanpuolustukseen, eli jos jatkossa pysytellään em luvun ja nykyisen välimaastossa niin hyvin menee...
 
Joo näinhän se on, ja aseellisen kriisin sattuessa SOTE- ja mp-budjetti vaihtaisivat nopeasti paikkoja. Joku taisi aikoinaan laskea, että viime sotien aikana noin 70% bkt:sta meni maanpuolustukseen, eli jos jatkossa pysytellään em luvun ja nykyisen välimaastossa niin hyvin menee...
Usea maa pystyy panostamaan puolustukseen n. 3 - 5% BKT:stä ja silti yhteiskunta on jopa meikäläistä elinvoimaisempi ja tuottaa korkeamman BKT:n/capita kuin meillä. Kuinkas tämä voi olla mahdollista?
Naton suositus 2% BKT:stä puolustukseen on aivan helppo taso. Meillä mennään siihen nurkille HX:n myötä muutamaksi vuodeksi, mutta siitä pitäisi tehdä pysyvä asiantila. Sen verran ikävään paikkaan tämä maa on paiskattu.
 
Usea maa pystyy panostamaan puolustukseen n. 3 - 5% BKT:stä ja silti yhteiskunta on jopa meikäläistä elinvoimaisempi ja tuottaa korkeamman BKT:n/capita kuin meillä. Kuinkas tämä voi olla mahdollista?
Naton suositus 2% BKT:stä puolustukseen on aivan helppo taso. Meillä mennään siihen nurkille HX:n myötä muutamaksi vuodeksi, mutta siitä pitäisi tehdä pysyvä asiantila. Sen verran ikävään paikkaan tämä maa on paiskattu.

Lisäksi tuolla suurusluokalla puolustusteollinen kompleksi kustantaa jo pitkälti itse itsensä kun vain annetaan myös viedä.
 
Lisäksi tuolla suurusluokalla puolustusteollinen kompleksi kustantaa jo pitkälti itse itsensä kun vain annetaan myös viedä.
Jos lähdettäisiin siitä, että tämän vuosikymmenen julkilausutut hankinnat ovat HX 10 miljardilla, LV2020 1,3 miljardilla ja vielä päälle tuo Kivisen virkaanastujaispuheessaan mainitsema 3,6 miljardin maavoimien hankinnat, olisi hyvä jos puolustusbudjetti olisi siinä kunnossa, että kaikki nämä pystyttäisiin toteuttamaan ilman lisärahoitusta.

Eli 1,5 miljardia hankintoihin per vuosi. Jos hankinnat veisivät sen NATOn suosituksen eli vähintään 20 prosenttia budjetista, pitäisi puolustusbudjetin olla 7,5 miljardia euroa tai 3,125% BKT:stä.

Itse olen pitkään ollut sitä mieltä, että 3% BKT:stä olisi hyvä määrä.
 
Jos lähdettäisiin siitä, että tämän vuosikymmenen julkilausutut hankinnat ovat HX 10 miljardilla, LV2020 1,3 miljardilla ja vielä päälle tuo Kivisen virkaanastujaispuheessaan mainitsema 3,6 miljardin maavoimien hankinnat, olisi hyvä jos puolustusbudjetti olisi siinä kunnossa, että kaikki nämä pystyttäisiin toteuttamaan ilman lisärahoitusta.

Eli 1,5 miljardia hankintoihin per vuosi. Jos hankinnat veisivät sen NATOn suosituksen eli vähintään 20 prosenttia budjetista, pitäisi puolustusbudjetin olla 7,5 miljardia euroa tai 3,125% BKT:stä.

Itse olen pitkään ollut sitä mieltä, että 3% BKT:stä olisi hyvä määrä.
3 olisi hyvä luku Suomen asemassa. Kyllä. Minulta saa myös listan, mistä rahat otetaan ja voin vakuuttaa, ettei yksikään Suomen kansalainen juurikaan huomaisi sitä.
 
Tätä ei olekkaan taidettu postata vielä.

Tolle idiootille voisi sanoa, että katsos mitä itärajan takana päästöt ovat. Ja mitä ne täällä ovat. Ne hävittäjät ovat osa välttämätöntä voimakeinojen kokoelmaa, joilla varmistetaan että täällä voidaan jatkossakin tehdä päästöjä vähentävää politiikkaa. Koska jos venäläiset prikaatit parkkaavat itsensä Helsinkiin, saavat ympäristöjärjestöt Suomessa tyytyä siihen että loppuelämäksi päästöneutraaliuden tavoitteet ja ympäristöstä välittäminen vedetään vessanpöntöstä alas.

Silloin ei enää auta itkeä hiilineutraaliudesta eduskuntatalon edessä kun miliisi tulee ja hakkaa ja vie putkaan.
 
Tätä ei olekkaan taidettu postata vielä.



Mother tongue: Finnish
Other languages: English (excellent), Swedish (excellent), French (good), Japanese (good), Thai (fair), Russian (fair)
Languages studied for two years or less, no proficiency: German, Italian, Greek, Lappish, Spanish, Chinese (Putonghua, Classical, Cantonese), Korean, Tibetian, Vietnamese, Tagalog (Pilipino), Indonesian


Project work between the years 1986-2003
- usually I have been the sole worker who is in charge of all practical things including budget, communications and also representation

The School for Freedom in 1986
- a fundraising campaign where the Finnish school children raised money for a school to be built for the Southafrican refugees in Tanzania. Also an anti-apartheid campaign.

A Finno-Soviet ecological trip to Carelia 1988
- I organized the trip on the Finnish side and acted as delegation leader on the Soviet side


A Palestinian Theatre group visit to Finland autumn 1989
- technical arrangement and assistant, media work
Time for Peace 1990
- Finnish and Italian delegations went to Jerusalem for the New Year 1990 to help the local peacemongers to start the peace process in the Middle East.

Nuclear Stop 35 autumn 1992
- a campaign against the fifth nuclear power reactor to be planned here in Finland.
 
Back
Top