Kuka tässä on oikeasti puhunut mistään "yllätyksellisistä menoista". Tunnetaanko täällä valtion/PV:n hankemaailmaa lainkaan? Siellä selvitetään elinkaaren kustannukset niin tarkkaan kuin mahdollista, koska ne ovat olennainen osa valintaprosessia. Ainoa, joka tätä huuhaa-keskustelua pitää yllä on Arhinmäki joukkoineen. Tuollainen 50% toimintamenojen kasvu ei ole mahdollista. Ehkä 5 - 10% haarukka on pakko hyväksyä, koska usein on kyse monella tapaa uudenlaisesta suorituskyvystä eikä vertailupohjaa ole. Lisäksi Suomen toiminta saattaa erota muista maista, esim yksi ohjaaja saattaa meillä lentää vaikka 120 h ja USA:ssa 180 (luvut täysin tuulesta temmattu, mutta haluan esittää suhteellisen eron).
Mikä ei toimi siten kuin kuvittelen? Sekö, että ylemmässä valtionhallinnossa on annettu raami, johon hankinnan tulee mahtua ja, että käyttökulujen täytyy pysyä nykyisessä suuruusluokassa. Jep jep...
Ainoa, mitä olen koittanut sanoa on, että.. ja ihan turhaanhan sitä viidenteen kertaan kirjoittaa. Ei se toisto tähän auta.
Kritiikki hanketta kasvaa selvästikin jonkun ulkoisen tekijän ohjailemana, ja jokainen hävittäjä, jonka hankinnasta saa nyt pois pelkällä info-operaatiolla säästää laskennallisesti Suomen ja NL:n sotakokemusten mukaan mahdollisessa sodassa 7 - 30 viholliskonetta. Kuvio on sinällään täysin tuttu vuosilta 1991 - 1993, ei mitään uutta siinä. Työkalut vaan tälle "oppositiolle" ovat nyt paljon suotuisammat. Suomen valtio sen sijaan ei näytä osaavan puolustautua tällä sektorilla lainkaan.
Puolustusvoimat ovat hyvin tottuneet suorituskykyjen raakaan priorisointiin, nykyisellä budjetilla, 1,3% BKT:stä, se on arkipäivää. Monta tuikitarpeellista asiaa ei löydy Suomesta lainkaan, mainittakoon vaikkapa sukellusveneentorjuntahelikopterit tai tutkavalvontakoneet.
Ratkaisu on Norjan malli. Naiset mukaan hommaan ihan täysillä, niin voidaan osa mammanpojista skipata heti kättelyssä. Ei mene kenenkään aikaa turhaan, siirtyköön se tietty jengi suoraan sosiaalihuollon/KELAn helmaan.