Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
No, suurin osa olisi jäänyt matkan varrelle turvaamaan huoltoreittiä. Ihan sattumalta olisivat tuossa tilanteessa olleet Ruotsin tärkeimpien malmikaivoksien päällä.

Ruotsin tuki wikipedian (https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_intervention_in_the_Winter_War) mukaan:
  • Approximately 2,000,000,000 SEK (US$ ~312,658,890) of financial aid - twice the size of the Finnish defense budget at the time
  • 50,013,300 rounds of small arms ammunition
  • 135,402 rifles
  • 450 light machine guns
  • 347 machine guns
  • 301,846 artillery shells
  • 144 field guns
  • 92 anti-armor guns
  • 100 anti-aircraft guns
  • 300 sea mines
  • 500 depth charges
  • 83 motorcycles
  • 83 cars
  • 350 trucks
  • 13 tractors
  • 17 fighter aircraft
  • 5 light bombers
  • 1 transport aircraft
  • 3 reconnaissance aircraft
Lisäksi 15000 vapaaehtoista, joista 10000 hyväksyttiin koulutukseen ja 8000 ehti Suomeen asti.

Italia: 35 Fiat G-50, 94500 kivääriä, jokunen vapaaehtoinen (https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_support_of_Finland_in_the_Winter_War#Italy). Materiaali jäi suurimmaksi osaksi Neuvostoliiton liittolaisen Saksan rautateille sodan ajaksi ja tuli perille vasta välirauhan jälkeen, joskin etenkin hävittäjät olivat todella tarpeen.

Jos Ruotsin antaman avun määrän suhteuttaa heidän senaikaisen puolustuslaitoksen kokoon ja resursseihin, oli se kyllä hyvin hyvin huomattava. En ole kyllä koskaan ymmärtänyt myöhemmin täällä Suomessa esiintynyttä irvailua ja vähättelyä.
 
Niin, Fiat vieläkin Suomen mestari pudotussuhteessa. :)

Fiat oli kait tuolloin parasta, mitä Italia pystyi tarjoamaan. Tulihan sieltä käsittääkseni paljon muutakin joko apuna tai myöhemmin ostettuna. Ne Terni-kiväärit olivat kait sitä, mikä on jäänyt neg mielessä muistiin, mutta mm 20mm Breda -IT-tykit ja merisotakalusto torpedoveneet ja torpedot erityisesti sekä suurehko määrä teräskypäriä jne jne.
 
Hybridivaikuttamisesta on erinomaisen hyvä ketju taktiikkapuolella, jonka valpas veljemme @Pihatonttu on polkaissut käyntiin. Mietin hetkosen, minne seuraavan jutun laittaisi mutta laitetaan kuitenkin tänne.

Kulmunille esiintymiskoulutusta antanut Harri Saukkomaa Kauppalehdelle: Emme häpeä tai salaile mitään
Saukkomaan mukaan kilpailutus tehtiin lainsäädännön puitteissa.
https://yle.fi/uutiset/3-11384075

No joo, otsikkoa lukiessa voi ihmetellä, kuinka kummassa tämä voi liittyä HX-hankkeeseen. Katri Kulmuni, esiintymisvalmennusta hänelle antanut Tekiri Oy sekä ilmeisesti valmennuskoulutusta antanut Harri Saukkomaa. Kulmunin koulutuksiin ja niiden maksamisiin liittyvä artikkeli pyörähtää lopussa hyvin yllätyksellisesti HX-hankkeessa kilpailevaan yritykseen.
...
Kansainvälinen lentokonevalmistaja Lockheed Martin on Tekirin asiakas. Valtioneuvosto tekee päätöksen Hornetit korvaavista koneostoista vuonna 2021. Lockheed Martin on kisassa mukana.
...
Hämmästyttävä aasinsilta, joka pistää miettimään tuon tekstipätkän liittämisen motiivien taustoja.
Ja sitten voi pohtia, onko mukana hybridipolkupyörä ja millä eri tavoin sitä voitaisiin tässä polkea.
 
Hölmö aasinsilta tosiaan. Tekir on vain yksi niistä isoista, joille päätyy monta mielenkiintoista muuta asiakasta (joku HX:n tarjoaja olisi joka tapauksessa, sitäpaitsi LM:n pääviestintäkumppani HX:ssä on Hill Knowlton). THL:n mainitseminen on olennaisempaa mitä tulee Tekirin asiakkuuksiin.
 
Hölmö aasinsilta tosiaan. Tekir on vain yksi niistä isoista, joille päätyy monta mielenkiintoista muuta asiakasta (joku HX:n tarjoaja olisi joka tapauksessa, sitäpaitsi LM:n pääviestintäkumppani HX:ssä on Hill Knowlton). THL:n mainitseminen on olennaisempaa mitä tulee Tekirin asiakkuuksiin.
Arvaa, kumpi yhteys saa enemmän mediahuomiota. HX on jo jossain määrin tietyn suunnan rumputulessa ja sopivilla heitoilla pidetään pata lämpimänä. Piiloviesti on: LM on eettisesti arvelluttava toimija -> haram -> HX on kyseenalainen hanke jne. jne. Tämä siis suuremman kuvan näkökulmasta, tuo linkkaamani lainaus on vain pisara kiukaalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ja itse tässä lueskelin, että F-35:ssäkin on ASRAAM integroitu. Olisiko siinä hyvä ilmataisteluaseistus valittuna, että AMRAAM:in ja Sidewinderin sijaan F-35:n hankkisimme Meteorin ja ASRAAM:in. Ja sitten Spear 3 ilmasta-maahan, ilmasta-merelle ja elso-iskuihin. Ja JASSM on myös F-35:n integroitu Wikin mukaan, niin tuodaan meidän nykyiset JASSM:it F-35:n käytettäväksi.
Hmm? Wikipedia taitaa vähän keulia tuon suhteen. Ei taida olla integraatio vielä valmis. En ole nähnyt edes mitään roadmappia missä se olisi edes suunniteltuna vielä tällä hetkellä. Ottaen huomioon että jenkeillä on stand off aseiden laukomista varten vielä julmetusti kalustoa joka voi hoitaa sen roolin F-35 puolesta, niin tuo ei taida olla ainakaan vielä kovin korkealla prioriteettilistalla.
Wiki puhuu pötyä! JASSM on jossain toivelistalla ja sitä sovitellaan Salamaan kun ehditään. Block 4 ei pidä ainakaan julkisesti mitään sellaista lupausta että JASSM olisi mukana. Sensijaan JSM, joka mahtuu asekuiluun, on prioriteettina ymmärrettävästi. JASSM ja JASSM ER kannettaisiin aina ulkoisesti, koska se ei mahdu sisälle. Kaikki sisäiset aseet on tässä vaiheessa prioriteettina kuten Storm Breaker.
Ulkoista kuormaa testataan kevyillä GBU-38 ja GBU-54 LJDAM pommeilla. https://www.wpafb.af.mil/News/Artic...est-completed-ahead-of-schedule-under-budget/

ASRAAMin etuna on laaja läpimitta, joka mahdollistaa suuremman määrän rakettipolttoainetta ja laajemman moottorin halkaisijan kuin AIM-9x. Siksi ASRAAM kantaa pidemmälle luultavasti. LOAL kyky on ollut ASRAAMissa alusta alkaen ja vasta block II toi kyvyn Sidewinderille.

ASRAAM on myös naitettu ainakin Typhoonin Piraten kanssa täysin niin että ohjuksella on mahdollista ampua pidemmälle kuin pelkällä kypärätähtäimellä. Tätä kykyä ei liene AIM-9x kanssa. Huomattavaa on että myöskään Rafalen FSO ei ole F3R paketissa vielä integroitu Mica IR kanssa. F4 tuo sen kyvyn vasta, joka mahdollistaa äärikantaman laukaisut lähes passiivisena, jos etäisyys on tiedossa. Rafalessahan on myös laseretäisyysmittari FSO:n kanssa, joka on tarkoitettu ilmamaaleihin.
 
Kuinkas ammunta äärikantamalle onnistuu liikehtivään maaliin ilman datalinkkiä?

Jos koneessa on nykyaikainen sensorifuusio, ei EOTS:ia integroida ohjukseen. Molemmat integoidaan taistelujärjestelmään. Siten kaikki ohjukset käyttävät kaikkia sensoreita yhtälailla.
 
4xAASM on liian vähän. Näitä tarvitaan eri hakupäillä ja kokoisina. Mukaan myös esim. 2xmoottorittomia, joita voidaan käyttää kustannustehokkaasti myös harjoittelussa.
Totta. SBU-38, -54 ja -64 ovat yksi kehittyneimmistä ilmasta-maahan aseista tosin ja hinta varmaan sen mukainen. SBU-38 on varmaan halvin ja sitä tulisi valtaosa. Kyllä se 6x kone olisi hyvä olla että saataisiin maksimikuorma tarvittaessa. SBU-1000 on kehitteillä ja siihen tulee myös airburst-kyky ja datalinkki.
Perus-Hammerihan on ilman range extension kittiä eli moottoria, joka voidaan siihen liittää haluttaessa. Kuulemma Ranskalaiset pilotit eivät moottoria tunne tarvitsevansa keikkojen perusteella.
2x Storm Shadow on vähän yläkanttiin, kun katsoo hintoja ja JASSM-kauppaa. Olisi kyllä miehekäs satsi. 1,5x kuitenkin saavuttaa käytännössä saman pelotteen ja rahaa jää muuhunkin.
Millä tavalla Storm Shadow olisi parannus JASSM:n? Storm Shadow / Scalp saa päivityksen, mutta jos JASSM voitaisiin päivittää ER-versioon niin...
Ja koska, AG-asevalikoima on melko kapea, mahtuisi mukaan vielä joku tutkaan hakeutuvakin...
Ranskiksilla ei ole AARGM ohjusta integroituna tai käytössään ja se vaatisi meiltä jumppaa. Se tosin kävisi myös muille kohteille ja merelle myös.
 
Kuinkas ammunta äärikantamalle onnistuu liikehtivään maaliin ilman datalinkkiä?

Jos koneessa on nykyaikainen sensorifuusio, ei EOTS:ia integroida ohjukseen. Molemmat integoidaan taistelujärjestelmään. Siten kaikki ohjukset käyttävät kaikkia sensoreita yhtälailla.
ASRAAMissa on kehittynyt midcourse inertiasuunnistusjärjestelmä ja sen FPA on erittäin kehittynyt sekä no-escape alue on laaja.
PIRATE kykeni jakamaan kuvaa jo alkuvaiheen Pilkonton Optronics HMD-kypäriin. Nykyinen Striker II on ehkä kehittynein kypärä maailmassa ja sen kautta ASRAAMin piikittäminen lienee yhä helpompaa kaukana oleviin maaleihin.
https://www.ausairpower.net/API-ASRAAM-Analysis.html
 
Storm Shadow: En ottanut mitään kantaa yksittäisen ohjuksen kyvykkyyteen. Totesin että esitetty n.120 Storm Shadowta on tehokkaampi kuin nykyinen noin puolet pienempi määrä JASSM:ia. Eiköhän JASSM ollut ostettaessa aika lailla maailman paras tuote, ei Storm Shadow mitään merkittävää parannusta aikanaan tuo.

ASRAAM:in inertia mid-course saa olla kuinka kehittynyt tahansa, mutta ohjus ei silti osu, jos kohde on muuttanut liikerataansa riittävästi laukaisun jälkeen ennen ohjuksen oman hakupään lukittumista. Ammuttaessa suoraan kohti tulevaa maalia selkeässä säässä tuo väli lienee muutaman sekunnin luokkaa eli yleensä osuu. Toinen juttu on, jos haluat ampua ylhäältä pilvikaton läpi pinnoissa kurvailevaa maalia. Tässä tilanteessa datalinkillä varustettu AIM-9X2 on etevämpi. Edelleen tullaan siihen, että ASRAAM on mahdollisesti joissain asioissa tilanteissa hieman parempi kuin -9X2, mutta joissain jopa huonompi, kaikkia syitä ei ole yllä edes lueteltu.

F-35 tuottaa infrapunakuvaa kuskin kypärälle 360 astetta. Eiköhän siitäkin ole helppo osoittaa maali AIM-9X:lle. Toki laserilla ei etäisyystietoa saada, mutta tämäkin tieto on ohjauksesta riippumaton. Jos se saadaan jossain koneessa ASRAAM:ille saadaan se myös -9X:lle. Molemmat ohjukset on myös mahdollista laukaista alistettuna asejärjestelmälle, perinteisesti tutkalle tai IP-sensorille. Sensorifuusiota käyttävässä koneessa tämä kyky on sensoreiden kattavuudesta riippuen jopa 360 astetta, kuskin ei tarvitse edes katsoa kohteeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Derby on ER-versionakin monessa mielessä kevyt ohjus. Ei pärjää kinematiikassa AIM-120 uusimmille versioille, mutta saattaa myös olla halvempi. Hakupäähän lupaillaan uusimmassa versiossa AESA:a, joka israelilaisten toteuttamana kuulostaa kovan luokan vehkeeltä.

Python 5 on paperilla suunnilleen vastaava kuin muut saman polven ohjukset. 18 aerodynaamisen pinnan luulisi aiheuttavan muita vastaavia ohjuksia enemmän vastusta. Ohjattava suihkusuutin ja datalinkki puuttuvat, mutta huhujen mukaan ohjausosaan on ammennettu runsaasti paikallista kieroutta.

Molemmat ovat kuitenkin suunnattu pääosin kehittyvien maiden markkinoille, ja omaan käyttöön, jossa uhkana ei ole suurvaltavihollinen. Eivät ehkä pyrikään kilpailemaan amerikkalaisten parhaiden tuotteiden kanssa. Toisaalta nämäkin israelilaiset tuotteet saattavat hyvinkin olla hintansa väärtejä.
 
Ymmärrän kyllä miksi Rafalesta puhutaan kilpailun mustana hevosena. Sen käyttökulut tunnetaan, se on suorituskyvyltään tosi hyvä ja se on logistisesti vähemmän vaativa kuin F-35 ja samalla vielä Su-57 ei ole lähelläkään F-35:n tasoa. Joten itse en ylläty, jos logistiset syyt johtavat Rafalen valintaan.
 

"Ohjelmajohtaja Lauri Purasen mukaan toiveissa on koronarajoitusten huhtikuulta lykkäämien neuvottelujen järjestäminen alkusyksystä. Toistaiseksi aikatauluun sisältyy vielä epävarmuuksia."
"Sellainen 30–40 hengen delegaatio tulee joka tarjoajalta. Tasapuolisuuden vuoksi pitää tietysti varmistaa, että jokaisesta maasta päästään paikalle"

"Jos neuvottelut Suomessa onnistuvat, lopullinen tarjouspyyntö on Purasen mukaan tarkoitus lähettää vuoden lopulla eli muutamia kuukausia alkuperäisestä aikataulusta myöhässä."
 
Lueskelin tuossa Su-57:n tietoja mitä julkisuudessa on tiedossa, ja kuulemma RCS on 0.1-1 neliömetrin tienoilla, ja tämä tarkoittaa, että se on pienempi kuin neljällä muulla HX-kandidaatilla. Mikä taas sitten tarkottaisi, jos F-35 jäisi valitsematta, että me olisimme epäedullisessa asemassa ilmataisteluissa, kun Su-57 näkisi meidän koneet kauempaa. Ja samaan syssyyn vielä noi elinkaaren aikana tapahtuvat kehittämiset, päivitykset ja varaosat, jotka saavat mittakaavaetua tuhansista tilauksista, kymmenistä käyttäjistä ja koneen pääkäyttäjän suunnittelemasta elinkaaresta 2070 vuoteen asti, niin kyllä vaaka kallistuu F-35:n puolelle. Varsinkin, kun F-35:lla on taas huomattavasti pienempi RCS kuin Su-57:llä.

F-35 on tulevaisuusvarma vaihtoehto, joka pitää meidät Venäjän edellä ilmavoimien suorituskyvyltään.
 
Back
Top