On siinä mulla analysti. Iipoilta on tullut Syyriassa 70-luvulta lähtien kymmeniä koneita alas ja lähes kaikki IT-ohjuksella. Vietnamissa amerikkalaisten ohjaamia amerikkalaiskoneita ropisi pitkin maisemaa tuhansia. Pelkästään Huey-helikoptereita tuli tonttiin 4869. F-4 Phantomeita tuli alas 593 konetta.
Ooh,,, sorry, en siis huomannut mainita, että puhuin tuossa nimenomaan Lähi-Idän tilanteesta. Ehkä hiukan hätäisesti kirjoitin, mutta silti Israelin tappiot länsikalustolla Neuvostoperäistä ilmatorjuntaa vastaan ovat olleet lähes mitättömät. Viimeksi suurempia määriä on menetetty Yom Kippur-sodassa, sen jälkeen tappiot ovat olleet aivan yksittäisiä koneita silloin tällöin. Lennettyihin tehtävämääriin nähden ne ovat aivan mitättömiä, se on mitä koitin tuoda esiin.
Bekaan laaksossa 1982 Neuvosto-it sai alas enää yhden lennokin! Lähes kaikki it-asemat sen sijaan tuhottiin.
Samoin USA/ USA+liittouma vs. Irakin NL-peräinen ilmatorjunta päätyi murskavoittoon, yhteensä n. 30 konetta sai irakilaiset ammuttua alas. Lentotehtäviä liittoutuneet lensivät yli 100 000.
Vietnam on tosiaan ihan eri juttu Siellä koneita kyllä tuhoutui it-tulessa. Pitääpä etsi ne lukumäärät... eli:
USAF: Vietnamissa lennettiin n. 5 250 000 lentotehtävää ja niissä ilma-aluksia menetettiin 2251 joista vihollistulessa 1737. Suurin osa muuten ilmatorjuntatykistöllä, ei ohjuksilla. Tappiosuhde oli 0,4 menetystä 1000 tehtävää kohden, mainittakoon, että toisessa maailmansodassa luku oli 9,7.
USN, tehtävämäärää en helposti löytänyt, mutta vihollistulessa tuhoutui 532 konetta.
Merijalkaväki: taistelussa menetetty 183 lentokonetta ja 270 helikopteria.
US Army n. 5195 helikopteria joista joku osa onnettomuuksissa ja osa taisteluissa. Kuinka monta ammuttiin alas ohjukselle ja montako joko käsiasein tai it-tykeillä ei heti selvinnyt.
Kuinka monta ohjusta ammuttiin, ei heti löytynyt minun kirjoista, mutta arvelen määrän olevan kymmeniä tuhansia, ainakin osumistodennäköisyydet, mitä löysin olivat säälittäviä, ohjuksia ammuttiin 20 - 50, jotta saatiin yksi pudotus. Itse asiassa, silloin myös lentokoneesta ammuttuna osumatodennäköisyydet oli todella pieniä. Nyt tilanne on jo huomattavasti parempi.