Pääkirjoitus: Hankkiiko Suomi koronahävittäjät?
Tänään klo 18:55
Koronaepidemia viivyttää Suomen hävittäjähankintoja. Mutta voiko korona vaikuttaa aikataulun lisäksi myös siihen, mikä hävittäjä lopulta valitaan? kysyy julkaisupäällikkö Mikko Räsänen.
Kauppalehti kertoi, miten
neuvottelut Suomen hävittäjähankinnoista pysähtyivät, kun korona laittoi maailman kiinni, eivätkä eri konevalmistajien delegaatiot päässeet Suomeen.
Maailma on vähitellen aukeamassa, ja jossain vaiheessa myös neuvotteluja päästään jatkamaan. Sen jälkeen huomataan, onko korona vaikuttanut aikataulujen lisäksi myös siihen, minkä hävittäjän Suomi lopulta valitsee.
Suomen hävittäjähankinnassa saattaa koronaepidemialla olla vaikutuksensa. Karoliina Vuorenmäki
Hävittäjäkisassa on mukana viisi konetta, mutta näistä vahvimmilla lienevät amerikkalaiset F-35 ja F/A-18 Super Hornet sekä ruotsalainen Saab Gripen.
F-35 on edistynein ja koneena ilmeisesti se paras, mutta samalla se on myös ylivoimaisesti kallein. Korkean hankintahinnan lisäksi pelottavat ylläpito- ja käyttökustannukset, jotka saattavat nousta vielä luultuakin korkeammiksi. Koneen tuotannossa on myös ollut toistuvia vastoinkäymisiä ja teknisiä ongelmia.
Super Hornet olisi luontainen korvaaja Suomen nykyisille Horneteille, koska samankaltaisena se voisi hyödyntää nykyisille koneille suunniteltua infrastruktuuria. Kone on kuitenkin kaikista ehdokkaista vanhin ja tulisi siksi elinkaarensa päähän muita nopeammin.
Ylimääräisen tumman pilven Super Hornetin ylle langettaa koronaepidemia. Konetta nimittäin valmistaa Boeing, jonka päätoimialaa on valmistaa matkustajakoneita siviilikäyttöön. Lentomatkailu on romahtanut, ja vaikeuksissa olevat lentoyhtiöt eivät tilaa uusia koneita, kun nykyisiäkin on kysyntään nähden liikaa. Kesäkuussa Norwegian löi lyötyä ja perui Boeingin kanssa sovitun sadan matkustajakoneen tilauksen.
Boeing on ilmailun jättiläinen, mutta nyt jättiläinenkin horjuu. Viime viikolla yritys tiedotti 1,7 miljardin dollarin tappioista ja 16 000 työntekijän vähentämisestä. Suomessa näitä uutisia kannattaa seurata, sillä jos yhtiön tilanne synkkenee, voi se lisätä riskiä, että Super Hornetin tuotetuki ei toimisikaan luvatulla tavalla.
Jos F-35 on koneista se paras, niin Saab Gripenin valtiksi jää ehkä olla paras hinta/laatu-suhteeltaan. Kone on nimittäin joukon edullisin, ja erottuu varsinkin käyttökuluiltaan.
Jane’s vertaili 2012 eri hävittäjämallien lentotuntien hintoja, ja Gripenin lentää tunnin 4 700 dollarilla, kun F-35:n hinta nousi 21 000 dollariin.
Suomi on nyt vastaavassa tilanteessa kuin moni farmariautoa ostava perhe, joka saattaa tietää, että Audi S4 olisi ehkä parasta, mitä rahalla saa, mutta päätyy silti kustannussyistä ostamaan sen järkevän Skoda Octavian. Hävittäjävertailussa samalla tavalla tiukinta taistelua ovat käyneet se paras F-35 ja järkevä Gripen.
Kun noiden kahden koneen kisa oli tiukka jo ennen tätä vuotta, saattaa koronaepidemian Suomen taloudelle antama miljardien eurojen lasku korostaa hankintapäätöksessä hinnan merkitystä ja kääntää siten vaakaa Gripenin suuntaan.
Mutta jos hävittäjähankinta ratkeaa koronan seurauksena, voidaanko valituista koneista puhua koronahävittäjinä?
Mikko Räsänen