Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja Huhta, 28.04.2016.

?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?

  1. F-35

  2. JAS 39 Gripen E/F

  3. F/A-18E/F Super Hornet

  4. Eurofighter Typhoon

  5. Dassault Rafale

  6. F-15

  7. F-16E/F

  8. Jokin muu, mikä?

Tulokset näkyvät vasta äänestyksen jälkeen.
  1. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    GaN-transistorit kehitettiin jo ysärin lopussa, mutta siinä vaiheessa moni nykyaikainen tutkaprojekti oli jo käynnissä (esim. APG-81) eikä mielellään aleta kesken kaiken vaihtamaan keskeisiä komponentteja, muutenhan ei ikinä tulisi valmista.
    GaN-teknologian hyöty on paljon suurempi tehontuotto. Valitettavasti suurempi teho tarkoittaa suurempaa hukkalämpöä. Jo APG-77/81:n GaAs-pohjaiset tutkat tarvitsevat polttoainejäähdytystä. Jos konetta ja tutkaa ei ole suunniteltu tätä silmälläpitäen, niin ei sitä niin vain jälkikäteen asenneta. Siksi nähdäkseni alusta alkaen AESAksi suunniteltu tutka ja sitä käyttämään suunniteltu kone ovat etulyöntiasemassa verrattuna AESAksi päivitettyyn legacy-tutkaan. Esimerkiksi F-16 Block 60:een rakennettiin oma jäähdytysjärjestelmä APG-80 -tutkaa varten: F-16V:n SABR-tutka taas on tehty mahtumaan samaan tilaan kuin vanha tutka joka rajoittaa jäähdytysjärjestelmien tehoa. Samaten voisin kuvitella että liikkuva antenni a'la Raven ES-05 heikentää jäähdytysmahdollisuuksia.

    Alunperinhän Gripen E:hen piti tulla PS-05:n AESA-versio jonka kehittämiseen värvättiin avuksi Thales. Homma meni kuitenkin puihin joko teknisistä tai poliittisista syistä, ja ilmeisesti Selexin tutkan hankinta oli pakkorako kun joku tutka piti saada. Tutkahan on ymmärtääkseni sama kuin Vixen AESA. Saabin oman tutkan kehitys on varmaan jatkunut pikkuhiljaa kuitenkin taustalla. Tutkat ovat joka tapauksessa sukua, sillä PS-05/A pohjautuu Blue Vixeniin.

    Tuon avioniikkadivisioonan historia on muuten sotkuisempi kuin Tyrrellin formulatallin: alunperin se oli Ferranti, vuonna 1990 GEC Marconi liitti sen itseensä, sitten siitä tuli BAE Systems Avionics. 2000-luvulla se fuusioitui italialaisen Galileon kanssa, ja nimenmuutoksista tuli liki vuosittaisia: SELEX -> SELEX Galileo -> Selex ES ja nyt viime vuonna Leonardo-Finmeccanica. Sama tutkatalli on kuitenkin ollut kyseessä kaikenaikaa.
    Ruotsin puolella kehitys on ollut yksinkertaisempaa, Saabin tutkadivisioona on entinen LM Ericsson.
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2017
    Einomies1, TBman, Patu ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  2. Gyllis1

    Gyllis1 Eversti

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,765
    Tykkäykset:
    2,168
    Pisteet:
    316
    Jep.
    Tosin 1.1.2017 Finmeccanica tippui nimestä pois ja se on nyt pelkkä Leonardo.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Leonardo_S.p.A.
    The company changed its name to Leonardo S.p.A. on 1 January 2017, after the Italian inventor Leonardo Da Vinci.
     
  3. Mainos



  4. Gyllis1

    Gyllis1 Eversti

    Liittynyt:
    12.03.2016
    Viestejä:
    1,765
    Tykkäykset:
    2,168
    Pisteet:
    316
    No joo, kannattaa toki muistaa että sekä F-22:n että F-35:n suunnittelijat ovat joutuneet ottamaan myös lämpöherätteen minimoinnin huomioon, kun taas muissa koneissa tuosta ei ole isommin stressattu. Olisiko APG-81 polttoainejäähdytetty jos se olisi asennettu SHornetin tai Eurofighterin nokalle? Epäilen ettei olisi...
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2017
    Patu ja TBman tykkäsivät tästä.
  5. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    GaN-pohjaiset tutkat maakäyttöön eivät ole tosiaan mitenkään harvinaisia, muistaakseni venäläisilläkin oli jo sellainen kokeiluissa. Saab on sikäli edellä että sillä on lentävä GaN-tutka (Globaleye)."Etumatka" (jos sellaisesta voi edes puhua) on kuitenkin vähäinen.

    Voi olla että tulevaisuudessa tulemme näkemään GaN-vallankumouksen juuri valvontatutkissa. Alus- ja maasovelluksissa nestejäähdytyksen järjestäminen on helpompaa kuin hävittäjäkoneen kompaktissa nokassa.
     
  6. jokuvaan

    jokuvaan Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    1,863
    Tykkäykset:
    1,073
    Pisteet:
    316
    http://www.ksml.fi/kotimaa/Amiraali-Kaskeala-konsultoi-amerikkalaisia-hävittäjäkaupoissa/952131

    "Puolustusvoimain entinen komentaja, amiraali (evp.) Juhani Kaskeala liittyi tiistaina niihin suomalaisiin eläkeupseereihin, jotka ovat alkaneet konsultoida ulkomaista yritystä Suomen hävittäjähankinnassa"

    "Virkatehtävissä saatua salassa pidettävää tietoa ei luonnollisesti voi käyttää eläkkeelle siirtymisen jälkeen, Puolustusvoimien viestintäjohtaja, kommodori Jan Engström totesi Keskisuomalaiselle vuosi sitten."
     
    Protheon_93 ja magitsu tykkäsivät tästä.
  7. Sarek1

    Sarek1 Eversti

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,891
    Tykkäykset:
    2,805
    Pisteet:
    316
    Rafale taitaa olla ainoa Risto Reipas, jolla ei ole suomalaista evp -asiantuntijaa taustajoukoissa?
     
  8. magitsu

    magitsu Kenraali

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    2,227
    Tykkäykset:
    2,435
    Pisteet:
    636
    Ei juuri vakuuta julkinen toiminta. Yrittäisivät edes. Viimeksi kesällä ovat jaelleet lippiksiä.
     
  9. Huhta

    Huhta Ylipäällikkö ELSO 2.0

    Liittynyt:
    20.07.2015
    Viestejä:
    3,828
    Tykkäykset:
    3,866
    Pisteet:
    1,286
    No entä boing boing boing? Kovin on ollut hiljaista ja yleisön silmissä varmaan vielä enemmän.
     
  10. ajs178

    ajs178 Majuri

    Liittynyt:
    21.01.2014
    Viestejä:
    1,189
    Tykkäykset:
    1,459
    Pisteet:
    156
    Varmaan Dassault tajuaa, että mahkut ei oo kovat, kun pitäisi laittaa koko asearsenaali uusiksi, jos valitaan Rafale. Vaikea tehdä kilpailukykyistä tarjousta, kun konekaan ei oo mikään superhalpa ja lisäksi joko kaikkien ohjusten/pommien uusiminen tai vaihtoehtoisesti amerikkalaisten aseiden integrointi Suomea varten - molemmat lisäävät ratkaisun kokonaiskustannuksia verrattuna kilpailijoihin. Pakko kuitenkin olla näöksi mukana, jotta muut mahdolliset asiakkaat eivät ala ihmetellä, että eikö uskallettu lähteä head-to-head kisaan muiden etulinjan koneiden kanssa - suorituskyvyssä varmasti siis Rafale pärjäisi, mutta hinta kilkkeineen karannee pilviin
     
    TBman tykkäsi tästä.
  11. ajs178

    ajs178 Majuri

    Liittynyt:
    21.01.2014
    Viestejä:
    1,189
    Tykkäykset:
    1,459
    Pisteet:
    156
    Käynnistivät he oikeusjutun Tanskaa vastaan epäreilusta kisasta, koska pelkäävät sen vaikuttavan negatiivisesti mahkuihin Suomessa
     
  12. Falangi

    Falangi Kapteeni

    Liittynyt:
    02.10.2016
    Viestejä:
    964
    Tykkäykset:
    1,711
    Pisteet:
    76
    Minullakin on kaksi oranssia Rafale lippistä. :)

    Jäänyt mieleen myös kesältä kuinka Ilmavoimien lentäjät olivat F-35 simulaattorin kimpussa Lockheed Martinin teltassa...
     
  13. magitsu

    magitsu Kenraali

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    2,227
    Tykkäykset:
    2,435
    Pisteet:
    636
    Todennäköisesti lähinnä haluavat koettaa kepillä jäätä, josko irtoaisi enemmän tietoa siitä, miten LM (yrittää) voittaa (Suomenkin) kisat.
     
  14. Mainos



  15. Rannari

    Rannari Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    04.07.2014
    Viestejä:
    6,058
    Tykkäykset:
    5,425
    Pisteet:
    1,286
    Onko ne tätä kotimaista perinnemallia? Suomalaiskansallisromanttinen lähestymistapa :D
     
    Gyllis1, Falangi ja Sardaukar tykkäsivät tästä.
  16. SvenDufva

    SvenDufva Kersantti

    Liittynyt:
    26.01.2017
    Viestejä:
    156
    Tykkäykset:
    94
    Pisteet:
    16
    On uskottava (tietyin ehdoin oman suosikkini) Rafalen kilpailevan kolmos-nelossijasta konventionaalisena ja kun ottaa poliittis-myynnillinen osa niin sillä ei ole saumaa juuri ollenkaan.

    Kuitenkin tilanne olisi ratkaisevasti toinen, jos sen mukana tulisi ASMPA ydinristeilyohjus TNA-ydinkärjillä (ainoa syy miksi kannatan). Poliittisesti se on tietysti mahdoton ajatus, mutta jos politiikka unohdetaan hetkeksi niin teknisesti esim. osana EU-ydinpelotetta puhuttaisiin kokonaan toisen kaliiperin ratkaisuasejärjestelmästä kuin mistä nykyrealistinen HX puhuu.

    Oma veikkaukseni nykyparametrein on, että F35 voittaa. Mutta se on julman kallis eikä Trumpin USA suostu edullisiin vastakauppoihin, vasurit propagoivat kovasti, mutta koska eivät anna ostaa yli 60 konetta, vastareaktio on että yritetään ostaa 60 F35:tta mihin ei ole varaa ja silloin konemäärä tulee lopulta tosiasiassa esim. pääministeripuolueeksi kipuavan demarivastarinnan takia laskemaan, veikkaukseni on johonkin jopa vain 40 murkille oikeasti toteutuvaan HX-F35-kauppaan.
     
  17. magitsu

    magitsu Kenraali

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    2,227
    Tykkäykset:
    2,435
    Pisteet:
    636
    Ei ole erityisen kallis eikä vastakauppoja saa edes Eu-lainsäädännön puolesta edellyttää.

    Kolmos-nelossijasta taistelu on yhtä tyhjän kanssa. Osanottopalkinto kallis hakea. Olen samaa mieltä ASMP:sta, myös sen osalta että se ei ole edes lähellä kuviteltavissa olevaa realismia (ydinsulkusopimus, oma halu jne.). Joku julma geopolittinen veto silti tarvittaisiin, että Rafale siirtyisi ykkös-kakkoskisaan. Se on ainoa missä kannattaa sinnitellä mukana.

    Norjalainen lukema F-35:tta (52) on oma arvioni.
     
  18. Sarek1

    Sarek1 Eversti

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,891
    Tykkäykset:
    2,805
    Pisteet:
    316
    Sehän on selvää, he saivat lippikset! ;)

    Älä maalaile piruja seinille. Vielä. (Enkä tarkoita tässä F-35 -konetta, vaan hankinnan lukumäärää.)
     
  19. tiedotusosasto

    tiedotusosasto Majuri

    Liittynyt:
    21.05.2016
    Viestejä:
    1,456
    Tykkäykset:
    2,647
    Pisteet:
    156
    Toivottavasti ilmavoimat osaa asettaa koneiden suorituskyvyn mittarit niin, että F35 suoriutuu ilmatilamme suojaamistehtävästä 65-70kpl määrällä mutta esim Jas Gripen koneita tarvitaan 80-90 yltääksemme samaan suorituskykyyn.
     
  20. John Hilly

    John Hilly Eversti

    Liittynyt:
    24.11.2014
    Viestejä:
    1,959
    Tykkäykset:
    2,089
    Pisteet:
    316
    No nyt, kun palkkasivat Kaskealan, jonka ei ole tarkoitus toimia lobbarina vaan asiantuntijana, niin ehkä sieltä jotain kuuluu...
     
  21. Falangi

    Falangi Kapteeni

    Liittynyt:
    02.10.2016
    Viestejä:
    964
    Tykkäykset:
    1,711
    Pisteet:
    76
    Kyllähän niissä on samaa näköä! :D

    [​IMG]
     
    Sarek1, Mikoyan, Rannari ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  22. rukkaskikka

    rukkaskikka Kapteeni

    Liittynyt:
    26.11.2010
    Viestejä:
    685
    Tykkäykset:
    513
    Pisteet:
    76
    Tuossa ylemmässä lippiksessä näyttää olevan tyylitelty UCAV-parvi. Olisko Dassault tarjoamassa Neuronia Hankkijan välityksellä?

    [​IMG]
     
    Mustaruuti, Patu, SvenDufva ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu