Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
GaN-transistorit kehitettiin jo ysärin lopussa, mutta siinä vaiheessa moni nykyaikainen tutkaprojekti oli jo käynnissä (esim. APG-81) eikä mielellään aleta kesken kaiken vaihtamaan keskeisiä komponentteja, muutenhan ei ikinä tulisi valmista.
GaN-teknologian hyöty on paljon suurempi tehontuotto. Valitettavasti suurempi teho tarkoittaa suurempaa hukkalämpöä. Jo APG-77/81:n GaAs-pohjaiset tutkat tarvitsevat polttoainejäähdytystä. Jos konetta ja tutkaa ei ole suunniteltu tätä silmälläpitäen, niin ei sitä niin vain jälkikäteen asenneta. Siksi nähdäkseni alusta alkaen AESAksi suunniteltu tutka ja sitä käyttämään suunniteltu kone ovat etulyöntiasemassa verrattuna AESAksi päivitettyyn legacy-tutkaan. Esimerkiksi F-16 Block 60:een rakennettiin oma jäähdytysjärjestelmä APG-80 -tutkaa varten: F-16V:n SABR-tutka taas on tehty mahtumaan samaan tilaan kuin vanha tutka joka rajoittaa jäähdytysjärjestelmien tehoa. Samaten voisin kuvitella että liikkuva antenni a'la Raven ES-05 heikentää jäähdytysmahdollisuuksia.

Alunperinhän Gripen E:hen piti tulla PS-05:n AESA-versio jonka kehittämiseen värvättiin avuksi Thales. Homma meni kuitenkin puihin joko teknisistä tai poliittisista syistä, ja ilmeisesti Selexin tutkan hankinta oli pakkorako kun joku tutka piti saada. Tutkahan on ymmärtääkseni sama kuin Vixen AESA. Saabin oman tutkan kehitys on varmaan jatkunut pikkuhiljaa kuitenkin taustalla. Tutkat ovat joka tapauksessa sukua, sillä PS-05/A pohjautuu Blue Vixeniin.

Tuon avioniikkadivisioonan historia on muuten sotkuisempi kuin Tyrrellin formulatallin: alunperin se oli Ferranti, vuonna 1990 GEC Marconi liitti sen itseensä, sitten siitä tuli BAE Systems Avionics. 2000-luvulla se fuusioitui italialaisen Galileon kanssa, ja nimenmuutoksista tuli liki vuosittaisia: SELEX -> SELEX Galileo -> Selex ES ja nyt viime vuonna Leonardo-Finmeccanica. Sama tutkatalli on kuitenkin ollut kyseessä kaikenaikaa.
Ruotsin puolella kehitys on ollut yksinkertaisempaa, Saabin tutkadivisioona on entinen LM Ericsson.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon avioniikkadivisioonan historia on muuten sotkuisempi kuin Tyrrellin formulatallin: alunperin se oli Ferranti, vuonna 1990 GEC Marconi liitti sen itseensä, sitten siitä tuli BAE Systems Avionics. 2000-luvulla se fuusioitui italialaisen Galileon kanssa, ja nimenmuutoksista tuli liki vuosittaisia: SELEX -> SELEX Galileo -> Selex ES ja nyt viime vuonna Leonardo-Finmeccanica.
Jep.
Tosin 1.1.2017 Finmeccanica tippui nimestä pois ja se on nyt pelkkä Leonardo.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Leonardo_S.p.A.
The company changed its name to Leonardo S.p.A. on 1 January 2017, after the Italian inventor Leonardo Da Vinci.
 
Jo APG-77/81:n GaAs-pohjaiset tutkat tarvitsevat polttoainejäähdytystä.
No joo, kannattaa toki muistaa että sekä F-22:n että F-35:n suunnittelijat ovat joutuneet ottamaan myös lämpöherätteen minimoinnin huomioon, kun taas muissa koneissa tuosta ei ole isommin stressattu. Olisiko APG-81 polttoainejäähdytetty jos se olisi asennettu SHornetin tai Eurofighterin nokalle? Epäilen ettei olisi...
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä antikristuksesta mutta ainakin Saabin markkinointiosaston väitteet ja niitä kritiikittömästi toistelevat ihmiset rupeavat jo haukotuttamaan...

Tämä Northropin valmistama tutka käyttää GaNia, ensimmäiset toimitettu merijalkaväelle viime kuussa:
http://news.northropgrumman.com/new...-awarded-contract-for-nine-gan-g-ator-systems

Raytheonin valmistama uusi, Patriot ohjusjärjestelmään tarkoitettu tutka käyttää GaNia, ensimmäinen proto rakennettiin 2015.
http://mil-embedded.com/news/upgrad...patriot-missile-defense-system-moves-forward/

Boeingin ja BAEn yhdessä kehittämä uusi elso-kitti F-15 koneisiin (EPAWSS) käyttää GaNia. Lentotestaus alkaa ensi vuonna 8 koneella:
http://www.defensenews.com/articles...electronic-warfare-suite-forward-to-emd-stage

Joten on siellä rastilla yllättäen jo muitakin, eivät vaan pidä ihan yhtä kovaa ääntä itsestään. So it was not that simple.

GaN-pohjaiset tutkat maakäyttöön eivät ole tosiaan mitenkään harvinaisia, muistaakseni venäläisilläkin oli jo sellainen kokeiluissa. Saab on sikäli edellä että sillä on lentävä GaN-tutka (Globaleye)."Etumatka" (jos sellaisesta voi edes puhua) on kuitenkin vähäinen.

Voi olla että tulevaisuudessa tulemme näkemään GaN-vallankumouksen juuri valvontatutkissa. Alus- ja maasovelluksissa nestejäähdytyksen järjestäminen on helpompaa kuin hävittäjäkoneen kompaktissa nokassa.
 
http://www.ksml.fi/kotimaa/Amiraali-Kaskeala-konsultoi-amerikkalaisia-hävittäjäkaupoissa/952131

"Puolustusvoimain entinen komentaja, amiraali (evp.) Juhani Kaskeala liittyi tiistaina niihin suomalaisiin eläkeupseereihin, jotka ovat alkaneet konsultoida ulkomaista yritystä Suomen hävittäjähankinnassa"

"Virkatehtävissä saatua salassa pidettävää tietoa ei luonnollisesti voi käyttää eläkkeelle siirtymisen jälkeen, Puolustusvoimien viestintäjohtaja, kommodori Jan Engström totesi Keskisuomalaiselle vuosi sitten."
 
http://www.ksml.fi/kotimaa/Amiraali-Kaskeala-konsultoi-amerikkalaisia-hävittäjäkaupoissa/952131

"Puolustusvoimain entinen komentaja, amiraali (evp.) Juhani Kaskeala liittyi tiistaina niihin suomalaisiin eläkeupseereihin, jotka ovat alkaneet konsultoida ulkomaista yritystä Suomen hävittäjähankinnassa"

"Virkatehtävissä saatua salassa pidettävää tietoa ei luonnollisesti voi käyttää eläkkeelle siirtymisen jälkeen, Puolustusvoimien viestintäjohtaja, kommodori Jan Engström totesi Keskisuomalaiselle vuosi sitten."

Rafale taitaa olla ainoa Risto Reipas, jolla ei ole suomalaista evp -asiantuntijaa taustajoukoissa?
 
Ei juuri vakuuta julkinen toiminta. Yrittäisivät edes. Viimeksi kesällä ovat jaelleet lippiksiä.

No entä boing boing boing? Kovin on ollut hiljaista ja yleisön silmissä varmaan vielä enemmän.
 
Ei juuri vakuuta julkinen toiminta. Yrittäisivät edes. Viimeksi kesällä ovat jaelleet lippiksiä.

Varmaan Dassault tajuaa, että mahkut ei oo kovat, kun pitäisi laittaa koko asearsenaali uusiksi, jos valitaan Rafale. Vaikea tehdä kilpailukykyistä tarjousta, kun konekaan ei oo mikään superhalpa ja lisäksi joko kaikkien ohjusten/pommien uusiminen tai vaihtoehtoisesti amerikkalaisten aseiden integrointi Suomea varten - molemmat lisäävät ratkaisun kokonaiskustannuksia verrattuna kilpailijoihin. Pakko kuitenkin olla näöksi mukana, jotta muut mahdolliset asiakkaat eivät ala ihmetellä, että eikö uskallettu lähteä head-to-head kisaan muiden etulinjan koneiden kanssa - suorituskyvyssä varmasti siis Rafale pärjäisi, mutta hinta kilkkeineen karannee pilviin
 
Ei juuri vakuuta julkinen toiminta. Yrittäisivät edes. Viimeksi kesällä ovat jaelleet lippiksiä.
Minullakin on kaksi oranssia Rafale lippistä. :)

Jäänyt mieleen myös kesältä kuinka Ilmavoimien lentäjät olivat F-35 simulaattorin kimpussa Lockheed Martinin teltassa...
 
Käynnistivät he oikeusjutun Tanskaa vastaan epäreilusta kisasta, koska pelkäävät sen vaikuttavan negatiivisesti mahkuihin Suomessa
Todennäköisesti lähinnä haluavat koettaa kepillä jäätä, josko irtoaisi enemmän tietoa siitä, miten LM (yrittää) voittaa (Suomenkin) kisat.
 
On uskottava (tietyin ehdoin oman suosikkini) Rafalen kilpailevan kolmos-nelossijasta konventionaalisena ja kun ottaa poliittis-myynnillinen osa niin sillä ei ole saumaa juuri ollenkaan.

Kuitenkin tilanne olisi ratkaisevasti toinen, jos sen mukana tulisi ASMPA ydinristeilyohjus TNA-ydinkärjillä (ainoa syy miksi kannatan). Poliittisesti se on tietysti mahdoton ajatus, mutta jos politiikka unohdetaan hetkeksi niin teknisesti esim. osana EU-ydinpelotetta puhuttaisiin kokonaan toisen kaliiperin ratkaisuasejärjestelmästä kuin mistä nykyrealistinen HX puhuu.

Oma veikkaukseni nykyparametrein on, että F35 voittaa. Mutta se on julman kallis eikä Trumpin USA suostu edullisiin vastakauppoihin, vasurit propagoivat kovasti, mutta koska eivät anna ostaa yli 60 konetta, vastareaktio on että yritetään ostaa 60 F35:tta mihin ei ole varaa ja silloin konemäärä tulee lopulta tosiasiassa esim. pääministeripuolueeksi kipuavan demarivastarinnan takia laskemaan, veikkaukseni on johonkin jopa vain 40 murkille oikeasti toteutuvaan HX-F35-kauppaan.
 
Kuitenkin tilanne olisi ratkaisevasti toinen, jos sen mukana tulisi ASMPA ydinristeilyohjus TNA-ydinkärjillä (ainoa syy miksi kannatan). Poliittisesti se on tietysti mahdoton ajatus, mutta jos politiikka unohdetaan hetkeksi niin teknisesti esim. osana EU-ydinpelotetta puhuttaisiin kokonaan toisen kaliiperin ratkaisuasejärjestelmästä kuin mistä nykyrealistinen HX puhuu.

Oma veikkaukseni nykyparametrein on, että F35 voittaa. Mutta se on julman kallis eikä Trumpin USA suostu edullisiin vastakauppoihin, vasurit propagoivat kovasti, mutta koska eivät anna ostaa yli 60 konetta, vastareaktio on että yritetään ostaa 60 F35:tta mihin ei ole varaa ja silloin konemäärä tulee lopulta tosiasiassa esim. pääministeripuolueeksi kipuavan demarivastarinnan takia laskemaan, veikkaukseni on johonkin jopa vain 40 murkille oikeasti toteutuvaan HX-F35-kauppaan.
Ei ole erityisen kallis eikä vastakauppoja saa edes Eu-lainsäädännön puolesta edellyttää.

Kolmos-nelossijasta taistelu on yhtä tyhjän kanssa. Osanottopalkinto kallis hakea. Olen samaa mieltä ASMP:sta, myös sen osalta että se ei ole edes lähellä kuviteltavissa olevaa realismia (ydinsulkusopimus, oma halu jne.). Joku julma geopolittinen veto silti tarvittaisiin, että Rafale siirtyisi ykkös-kakkoskisaan. Se on ainoa missä kannattaa sinnitellä mukana.

Norjalainen lukema F-35:tta (52) on oma arvioni.
 
...
Jäänyt mieleen myös kesältä kuinka Ilmavoimien lentäjät olivat F-35 simulaattorin kimpussa Lockheed Martinin teltassa...
Sehän on selvää, he saivat lippikset! ;)

... veikkaukseni on johonkin jopa vain 40 murkille oikeasti toteutuvaan HX-F35-kauppaan.

Älä maalaile piruja seinille. Vielä. (Enkä tarkoita tässä F-35 -konetta, vaan hankinnan lukumäärää.)
 
Älä maalaile piruja seinille. Vielä. (Enkä tarkoita tässä F-35 -konetta, vaan hankinnan lukumäärää.)
Toivottavasti ilmavoimat osaa asettaa koneiden suorituskyvyn mittarit niin, että F35 suoriutuu ilmatilamme suojaamistehtävästä 65-70kpl määrällä mutta esim Jas Gripen koneita tarvitaan 80-90 yltääksemme samaan suorituskykyyn.
 
No entä boing boing boing? Kovin on ollut hiljaista ja yleisön silmissä varmaan vielä enemmän.

No nyt, kun palkkasivat Kaskealan, jonka ei ole tarkoitus toimia lobbarina vaan asiantuntijana, niin ehkä sieltä jotain kuuluu...
 
Onko ne tätä kotimaista perinnemallia? Suomalaiskansallisromanttinen lähestymistapa :D
Kyllähän niissä on samaa näköä! :D

ASXgHUP.jpg
 
Back
Top