Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Tämä suhteellisen yksinkertainen konsepti ei oikein mennyt silloinkaan perille kun yritin selventää miksi Bojoing ei varmaankaan halua sahata omaa HX-oksaansa ymppäämällä "loyal wingmaniaan" muiden valmistajien tarjouksiin.
On täysin eriasia sanoa että bojoing ei sisällytä loyal wingmaniaan toisten tarjouksiin kun sanoa että ei tule Yhdysvaltalaisilta valmistajilta aseita tai jopa moottori voi jäädä puuttumaan. Luulisi jopa vähän hitaamman ihmisen tämän tajuavan.
Asia ei ole ehkä niin yksinkertainen... Entä jos USA ei myönnä vapautusta noille aseille kuin omia koneitaan varten? Ehkä ei edes moottorien vientilisenssiä... hmmmm. Kelläs on valttikortit kädessä tässä pöydässä?
 
On täysin eriasia sanoa että bojoing ei sisällytä loyal wingmaniaan toisten tarjouksiin kun sanoa että ei tule Yhdysvaltalaisilta valmistajilta aseita tai jopa moottori voi jäädä puuttumaan. Luulisi jopa vähän hitaamman ihmisen tämän tajuavan.
En vastannut Analystin viestiin vaan tähän:
Kun se valtio ei ole tehnyt niitä kumpaakaan. On todella huonoa bisnestä jos yritys a: ei saa kauppaa koska yritys b: ei saanut kauppaa. Ehkä kommunismin suunnitelmataloudessa tämän ymmärtäisi
Ymmärrät homman väärin.
Joskus yritykseltä a jää kauppa tekemättä jotta b saisi isomman kaupan, ei siksi että b:ltä olisi jäänyt kauppa tekemättä.
 
Three months earlier, on June 25, 2008, US ambassador to Sweden Michael Wood met with Swedish Defence Minister Sten Tolgfors to discuss using a US-made radar in the Saab Gripen. According to a cable from the US Embassy in Stockholm, including the AESA radar in the Swedish-made plane "would enhance Nordic region air coverage and [NATO] interoperability."

"The Gripen contains 50 percent US content, including engines, avionics and weapon systems," adds the cable dated July 9, 2008 and penned by Mr. Wood. "Sales of the Gripen are good for US industry. AESA would increase US content and enhance sales prospects."

However, Mr. Wood recommended the US postpone responding to the Swedish request, "taking into account the potential impact on the Norway fighter jet competition." He noted that Norway was scheduled to make a decision on the JSF or Gripen that December, and that Denmark, would be following suit shortly thereafter.

"Given this potential impact of AESA releaseability on the Norway competition, and possibly the Denmark competition," reads the cable, "we suggest postponing the decision on AESA releaseability for the Gripen until after Norway's decision in December." (end of excerpt)
 
Enkä tainnut nähdä lähteitä näille juoruille

Et tainnut. Et myöskään nähnyt Geipenissä amerikkalaista tutkaa vaikka Svantte ja Palle sellaisen halusivat.

Gylliksen esittämällä teorialla on sikäli pohjaa, että Hornetiinkin saatiin vääntää. Kuinka sitten, jos oltaisiin päädytty muuhun? :unsure:

 
Niin. Ensinnäkin unohdat sen että valtio ei oikeasti myy mitään, vaan yksityiset yritykset.

Tällä teidän logiikalla ei nasamssiin olisi koskaan myyty ohjuksia koska Yhdysvallat kehitti omaa järjestelmäänsä samaan aikaan kun Kongsberg kehitti nasams:ia ja sekin järjestelmä perustui amraamiin

Nasamsiinhan ei meillä koskaan hankittu ohjuksia. ;)
 
Mitenkähän Ruotsi on voinut saada Amerikkalaisia aseita kun hehän ovat suurin syypää siihen että Gripen on markkinoilla kiusaamassa hävittäjämarkkinoita?
Taitaa kuitenkin olla niin että Ruotsin ja Yhdysvaltojen sotilaalliset suhteet ovat Gripenista huolimatta korkealla tasolla, ainakin harjoittelevat yhdessä paljon.
 
Three months earlier, on June 25, 2008, US ambassador to Sweden Michael Wood met with Swedish Defence Minister Sten Tolgfors to discuss using a US-made radar in the Saab Gripen. According to a cable from the US Embassy in Stockholm, including the AESA radar in the Swedish-made plane "would enhance Nordic region air coverage and [NATO] interoperability."

"The Gripen contains 50 percent US content, including engines, avionics and weapon systems," adds the cable dated July 9, 2008 and penned by Mr. Wood. "Sales of the Gripen are good for US industry. AESA would increase US content and enhance sales prospects."

However, Mr. Wood recommended the US postpone responding to the Swedish request, "taking into account the potential impact on the Norway fighter jet competition." He noted that Norway was scheduled to make a decision on the JSF or Gripen that December, and that Denmark, would be following suit shortly thereafter.

"Given this potential impact of AESA releaseability on the Norway competition, and possibly the Denmark competition," reads the cable, "we suggest postponing the decision on AESA releaseability for the Gripen until after Norway's decision in December." (end of excerpt)

Taitaa Gripen E ollakkin luultua parempikone kun USA sitä noin pelkää ;)
 
Mitenkähän Ruotsi on voinut saada Amerikkalaisia aseita kun hehän ovat suurin syypää siihen että Gripen on markkinoilla kiusaamassa hävittäjämarkkinoita?
Taitaa kuitenkin olla niin että Ruotsin ja Yhdysvaltojen sotilaalliset suhteet ovat Gripenista huolimatta korkealla tasolla, ainakin harjoittelevat yhdessä paljon.
On aivan eri asia myydä USA:lle aseita Ruotsille kuin heidän ulkomaalaisille asiakkaille. Samoin sotilaallinen yhteistyö ei liity tähän kohtaan mitenkään. Ei ole USA:n intresseissä edistää ruotsalaisen hävittäjän vientiä ja sillä selvä. Se, kuinka jyrkkiin toimenpiteisiin kulloinkin ryhdytään, on tilanne- ja tapauskohtaista. Periaatteessa he pystyvät, jos haluavat, estämään Gripen kaupat ihan kokonaan. Eivät tosin tietenkään halua tehdä sitä, konetta on jopa Nato-liittolaisilla (vaikka USA:ssa ei se Nato ole mikään prioriteetti, ei ole ollut koskaan).
 
Tämä näkemys kaipaisi taakseen perusteluja. Mitä väliä, onko tavara käytettyä vai uutta?

Kroatian F-16 -kauppa oli Israelin alkuperäisen hankintasopimuksen vastainen. Sopimuksessa spesifioitiin ettei koneita saa myydä modifioituina eteenpäin. Mitään muuta ihmeellistä siinä ei ollut. Koneet oli hankittu niin kauan aikaa sitten ettei israelilaiset varmaan enää muistaneet koko juttua, tai sitten olivat kyselleet jostain vain hyvin yleisellä tasolla että onko ok että näitä koneita kaupitellaan eteenpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Foorumilla näkemäni tornarit kertovat Yhdysvaltojen antaneen ymmärtää että AMRAAMista voi olla turha haaveilla jos DX:ssä päädytään johonkin muihin kuin heidän koneisiinsa.

Eli on ihan hyvin mahdollista että pienemmän kaupan blokkaamisella klousataan suurempi diili.

Tällaista huhua liikkui jo DX-kisan aikana, mutta yleisesti ottaen luulisi että tällaiset asiat olisi periaatetasolla selvitetty jo kisan alussa. Useamman maalin yhtäaikainen torjunta tutkaohjuksella oli keskeinen suorituskykyvaatimus. Suomi oli ilmoittanut heti alussa jenkeille että pelkän Sparrowin kanssa on turha edes tarjota. Siihen nähden on todella ihmeellistä että he jälkikäteen alkoivatkin nikottelemaan.

Anyhow, samanlaisia aseita oli tarjolla muualta joten Suomi olisi aina voinut vain sanoa että pitäkääpä sitten se rakas tunkkinne.
 
Seuraavan tiedon paikkansapitävyydestä en osaa sanoa mitään, mutta...



To quote one of the articles sources (all google translated of course)
According to a report on the Military Informant Telegram channel
After combat duty, the Su-35S fighter was sent to ordinary flights, namely to "sparring" in aerial combat. The missiles were removed from the 35th, but (!) Due to someone's oversight, the fighter plane was not discharged. Further, this Su-35S and Su-30 practiced aerial combat, the Su-35 was supposed to perform photographic shooting, but instead fired a real volley from a cannon at the 30th and demolished that little "plumage". Su-30 crew successfully ejected, and the pilot of the Su-35 after all what happened a little in ahue shocked as follows from the posts.
Edit TDLR: they forgot to remove the cannon ammo and the pilot blasted the other plane when making the gun camera shot.


Unohdetaan koko HX-hanke tarpeettomana, naapuri ampuu itse omat koneensa taivaalta alas :ROFLMAO:
 
Seuraavan tiedon paikkansapitävyydestä en osaa sanoa mitään, mutta...



To quote one of the articles sources (all google translated of course)

Edit TDLR: they forgot to remove the cannon ammo and the pilot blasted the other plane when making the gun camera shot.


Unohdetaan koko HX-hanke tarpeettomana, naapuri ampuu itse omat koneensa taivaalta alas :ROFLMAO:


Tykillä pudotettu kone oli tyyppiä Su-30M2, pyrstönumerolla "60 red" (rekisterinro RF-95869, sarjanumero 79810388415, valmistettu v. 2014)



"The Western Military District announced that a Russian Su-30 (presumably Su-30SM) fighter crashed in Tver today. Both crewmembers ejected safely.

The военный осведомитель channel is saying that the Su-30SM that crashed today was actually shot down by a Su-35S fighter that accidentally shot the fighter with its cannon.

The Su-35S fighter had its missiles removed, but someone forgot to unload its cannon's ammunition as well before conducting simulated dog fighting."

 
Koska jos Israel olisi myynyt käytetyt koneet kroatialle niin Yhdysvaltalaisille yrityksille olisi jäänyt vain murusia. Jos Yhdysvallat myisi samankaltaisia koneita kroatialle niin että raha valuu Yhdysvaltoihin niin kauppa olisi hyväksytty (raha ratkaisee)

Tämä on yleinen amerikkalaisten toimintatapa. Toinen esimerkki on Chile, joka sai ostaa Hollannin vanhat F-16-hävittäjät vasta kun suostui samalla ostamaan 10 kpl pakasta vedettyjä uusia F-16-koneita USA:sta. Israelinkin tapauksessa kauppa Kroatiaan olisi ehkä onnistunut, jos siihen olisi sidottu mukaan uusien koneiden ostamista jenkeistä.
 
Tämä on yleinen amerikkalaisten toimintatapa. Toinen esimerkki on Chile, joka sai ostaa Hollannin vanhat F-16-hävittäjät vasta kun suostui samalla ostamaan 10 kpl pakasta vedettyjä uusia F-16-koneita USA:sta. Israelinkin tapauksessa kauppa Kroatiaan olisi ehkä onnistunut, jos siihen olisi sidottu mukaan uusien koneiden ostamista jenkeistä.

Nythän Kroatiassa on uusi kilpailutus meneillään ja mukana Gripen C/D, käytettyjä Rafaleja, käytettyjä F-16:ia ISraelista ja uusia F-16 block 70:ia USA:sta.
 
Eikös Mig-31 ampunut vahingossa oman koneen alas ohjuksella joskus vuosi pari sitten?

edit: https://www.thedrive.com/the-war-zo...-wingman-during-disastrous-live-fire-exercise

Tuohan se vähän fiilistä harjoitteluun jos ammutaan kovilla. Jos kaikki osallistujat jäi henkiin niin siinä on tullut nyt oppia ja kokemusta molemmin puolin harjoitusta. Igor ja pavel voivat kertoa että jos teet näin, niin et pääse karkuun ja ampu tullee. Heittoistuimella hyppääminen on toverit tosi kivaa ja kaikkien kannattais kokeilla. Sergei ja Nikolai taas tietää miltä tuntuu raapasta konetykillä kun g voimat puristavat mukavasti ruhoa kasaan. :unsure:
 
Back
Top