Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Hävittäjien omasuojahäirintä on lähinnä tai jopa yksinomaan tutkahäirintää, eli häiritään vastapuolen tutkaa siten ettei se kykene maalinosoitukseen. Growler kykenee tähän ja aika paljon muuhunkin huomattavasti tehokkaammin, kykyihin kuuluu esim. viestiyhteyksien häirintä datalinkit mukaanluettuna. Toki voihan tätä häirintää harrastaa maastakin, mutta ilmasta käsin se on tehokkaampaa ja tarkempaa kun häirinnän voi tarkemmin suunnata sinne mihin sitä tarvitaan.
 
Niin itse en oikeastaan näe eroa kun kyse on elektronisesta vaikuttamisesta. Olkoon häirittävä kohde maassa tai ilmassa.
 
Hävittäjien omasuojahäirintä on lähinnä tai jopa yksinomaan tutkahäirintää, eli häiritään vastapuolen tutkaa siten ettei se kykene maalinosoitukseen. Growler kykenee tähän ja aika paljon muuhunkin huomattavasti tehokkaammin, kykyihin kuuluu esim. viestiyhteyksien häirintä datalinkit mukaanluettuna. Toki voihan tätä häirintää harrastaa maastakin, mutta ilmasta käsin se on tehokkaampaa ja tarkempaa kun häirinnän voi tarkemmin suunnata sinne mihin sitä tarvitaan.

Ampuihan Growler yhden F-22:n alas simuloidussa harjoituksessa.
 
Eikös Super Hornetissa ole ehdokkaista kaikkein kevyin oma ELSO?



SH:n EW-kykyjä ei erityisesti netissä faniteta, mutta kyllä silläkin alalla SH pysyy kehityksessä mukana.
Tuskin, isolla rahalla tehdään uutta.
 
20 vuotta toimittaneet aiemmat versiot aikataulussa. Komiaa.
Eurofighterilla 20 vuotta kestää saada uusi tutka ja Saksalla puolestaan se on kuinka monta vuotta vanha DASS löytyy käytössä. ;)

On niin perus Saksan menoa.
The DASS for the Eurofighter Typhoon was intended to be a collaborative effort between the UK, Germany, Spain and Italy. However, integration of the system turned out to be very expensive, so much so that in November 1991, Germany left the programme and initiate its own defense system to equip its Typhoons. In February 1992, before signing the £1.5 billion contract for the DASS, Spain also had doubts about the financial viability and withdrew. This left only the UK and Italy in the consortium, now named EuroDASS (European Defensive Aids Sub-System), to be awarded an initial contract of £200 million ($340 million) with the work shares split 60% to GEC-Marconi (now BAE Systems) and 40% Elettronica. By 1995, Spain had decided to rejoin the EuroDASS consortium and a contract was signed with Elettronica to allow INDRA to participate.

In May 1996, Germany had found their national system being developed by DASA was too expensive. In 1997, DASA looked to join the EuroDASS consortium proposing to use the towed radar decoy (TRD) it had developed. These discussions failed as GEC-Marconi had already developed their TRD, known as the Ariel, that had been tested up to mach 2 and was operational with the RAF while the DASA's TRD had only been tested up to mach 1.4 and was not integrated into the Defensive Aids Computer (DAC).

According to a report in Der Spiegel, the Bundeswehr has claimed in an official report to the Bundestag (Germany's legislature) that 39 Typhoon fighters were designated as ready for missions last year. But that report named any aircraft that was capable of flying as being "ready." In fact, only 10 aircraft currently have all their systems functioning, because of a problem that has plagued the defensive aid subsystem (DASS) of Germany's version of the Typhoon.

One component of the DASS is a wing pod that contains the aircraft's electronic countermeasures (ECM) equipment—its gear for jamming the radar of incoming missiles—and parts of the aircraft's electronic support measure systems, which include radar lock warning and target identification.

During the development of the Typhoon, Germany decided to break off from the Eurofighter consortium and fund the development of a domestically built DASS by Daimler Aerospace (DASA). Eventually Germany re-entered the fold, and DASA was absorbed into the European defense conglomerate EADS. But the money-saving maneuvering has continued, as the Bundestag strove to reduce stock in repair parts and opt for "just-in-time" ordering.

Unfortunately, the DASS pods on Germany's Typhoons have been failing because of coolant leaks. And the supplier for the part needed to repair the leak is no longer in business. As the rest of Eurofighters' customers are upgrading their DASS systems to the Praetorian DASS from the Italian defense company Leonardo, the factory for the part was sold—and Germany, which did not opt for the upgrade, is now left without a supplier.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen täytyy siis pystyä päättelemään ennen hävittäjäpäätöstä, millä koneella ja millä ilmataisteluohjuksella on pisin ja paras elinkaari.

Tähän on ainakin yksi selkeä vastaus: USA:n ilmavoimat on tulevaisuudessa hyvin pitkälle F-35:n varassa ja kaatuu sen mukana jos toisin käy. Tästä voi päätellä kuinka vakavasti ja millä panoksella F-35 projektin kanssa USA etenee. Toisekseen, koneen elinkaaren aikana tulee useita päivityksiä useimpiin HX tarjokkaisiin ja kaikkiin ehdolla oleviin ohjuksiin.
 
20 vuotta toimittaneet aiemmat versiot aikataulussa. Komiaa.
Eurofighterilla 20 vuotta kestää saada uusi tutka ja Saksalla puolestaan se on kuinka monta vuotta vanha DASS löytyy käytössä. ;)

Tuo Eurofighterin kehittäjämaiden vaikeus löytää yksimielisyyttä kehitystyöhön oli syy miksi Ranska irtautui projektista ja teki oman maan voimin Rafalen.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän on ainakin yksi selkeä vastaus: USA:n ilmavoimat on tulevaisuudessa hyvin pitkälle F-35:n varassa ja kaatuu sen mukana jos toisin käy. Tästä voi päätellä kuinka vakavasti ja millä panoksella F-35 projektin kanssa USA etenee. Toisekseen, koneen elinkaaren aikana tulee useita päivityksiä useimpiin HX tarjokkaisiin ja kaikkiin ehdolla oleviin ohjuksiin.

USAF - main stream on varmasti turvallisin vaihtoehto. Ainakin keskimäärin. Se on myös tae mahdollisuudelle saada tarpeen ilmetessä riittävästi asetäydennyksiä. Odotan mielenkiinnolla kisan lopputulosta. Realistisina vaihtoehtoina meille näen vain F-35:n ja Rafalen.
 
No NYT! Suomalainen HX. Sotilaallista kuperkeikkanaurua kolmannella. :ROFLMAO:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/a...FW9XBoVNFcjqkAIkgFI1rHeGxZbGi6mIOi7T4aT-DWWnI


HIENOA, ETTEI ARMEIJASSA PELKÄSTÄÄN NUKUTA, OLEN JUURIKIN TÄMÄN KANSALAISALOITEEN TEKIJÄ ITSE.

Suomi Hävittäjä on todellakin mahdollista tehdä nopeasti ja järkevään hintaan! Suomi Hävittäjä, kun on periaatteessa kolmen eri hävittäjän kopio, johon on kuitenkin Suomi parannuksia tehty. Monille on epäselvää miten Suomi Hävittäjä toteutetaan, joten selvennys siihen, Suomi Hävittäjän runko ja siivet tehdään Suomessa ja tekniikka/osat ostetaan ulkomailta, sekä sopimuksia tehdään, että osia/tekniikkaa voisi valmistaa Suomessa.
Koko idean takana on saada lentokone tuotantoa Suomeen, koska eri lentokone tuotteilla on hyvä kysyntä tulevaisuudessa, kysyntä lähtee nousuun Korona ajan jälkeen.

Matkustajalentokoneet ovat varmasti se suosituin tuote maailmassa mitä tuotetta myydään eniten lentävistä laitteista.

Se on totta, että ajatus alkuun huvittaa, kun emme usko kykyymme tehdä mitään lentävää laitetta. Mutta tarkemmin mietittynä, itse lentokone ei ole vaikea toteuttaa millä lennetään, vaan vaikeinta on pelkästään se monimutkainen tekniikka toteuttaa lyhyessä ajassa. Tekniikalla tarkoitetaan esim. Autopilottia taikka sodankäynnin tekniikkaa.

Kun tiedetään millainen hävittäjän runko sekä siivet pitää tehdä, niin ei tämä ole vaikeaa toteuttaa Suomessa. Tietysti on ymmärrettävää, että kun oman osaamisen tiedoilla asiaa ajattelee, niin haaste tuntuu mahdottomalta! Suomessa on osaajia jotka selviää hävittäjän rungon ja siipien teosta, koska mallina käytetään kolmea eri hävittäjää, josta tehdään oma yksi versio, jota tässä nimitetään Suomi Hävittäjäksi syyllä, että se on Suomalaisten näkemys maailman parhaasta hävittäjästä, jonka lento ominaisuudet ovat maailman parhaat, jonka häive ominaisuudet on maailman parhaat.


Se, että millaiset sodankäynnin tekniikka saadaan ostettua ulkomailta, niin tämä määrittää sen, että miten hyvä sodankäynnin tekniikka löytyy Suomi Hävittäjästä. Tässä on hyvä mahdollisuus saada hankituksi maailman parhaat sodankäynnin tekniikat juuri Suomi Hävittäjään ulkomailta, sillä Suomella on onneksi hyvät suhteet kaikkialle, joten mikään taho ei rajoita saamasta parasta tekniikkaa sekä parasta sodankäynnin tekniikkaa Suomeen.


Sitten tulee se monesti esiin noussut kysymys, että kuka myy pelkästään sodankäynnin tekniikkaa, tähän voin vastata, että monikin yritys on valmis sopimuksella myymään pelkästään sodankäynnin tekniikkaa. Yrityksien päätarkoitus on tehdä kauppaa ja jollei saa myytyä omaa hävittäjää meille, niin ovat tyytyväisiä, kun juuri heidän sodankäynnin tekniikka kelpaa Suomelle.

Suomesta myydään paperikoneita ulkomaille vaikka voisimme sanoa, että emme myy, kuin pelkästään paperia ulkomaille, jolloin ulkomainen ostaja ostaa jostakin muualta paperikoneen tai valmistaa sen itse. Elikkä, on monta tapaa saada ostettua haluttu tuote ja Kiinassa tämä asia tiedetään oikein hyvin, miten kauppaa tehdään niiden kanssa, jotka eivät myy.
 
Vaikka paljon on monesta mielenkiintoisesta mehusteltu, niin loppujen lopuksi DSCA-luvan tirisevin pihvi taitaisi olla 120D.
Olisi myös linjakasta verrattuna edelliseen kun AMRAAM lähti hyvin etukenossa Suomeen. Toki myös JASSM.

AIM-260:aa ei kyllä niissä voi vielä näkyä.

Voi jeesus. Käytetty yhtenä lähteenä Gripen 4 Canadan höpöveikko Doug Allenin juttua vuodelta 2014.
perkele.JPG
Ammatti: Paramedic :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
HIENOA, ETTEI ARMEIJASSA PELKÄSTÄÄN NUKUTA, OLEN JUURIKIN TÄMÄN KANSALAISALOITEEN TEKIJÄ ITSE.

Suomi Hävittäjä on todellakin mahdollista tehdä nopeasti ja järkevään hintaan! Suomi Hävittäjä, kun on periaatteessa kolmen eri hävittäjän kopio, johon on kuitenkin Suomi parannuksia tehty. Monille on epäselvää miten Suomi Hävittäjä toteutetaan, joten selvennys siihen, Suomi Hävittäjän runko ja siivet tehdään Suomessa ja tekniikka/osat ostetaan ulkomailta, sekä sopimuksia tehdään, että osia/tekniikkaa voisi valmistaa Suomessa.
Koko idean takana on saada lentokone tuotantoa Suomeen, koska eri lentokone tuotteilla on hyvä kysyntä tulevaisuudessa, kysyntä lähtee nousuun Korona ajan jälkeen.

Matkustajalentokoneet ovat varmasti se suosituin tuote maailmassa mitä tuotetta myydään eniten lentävistä laitteista.

Se on totta, että ajatus alkuun huvittaa, kun emme usko kykyymme tehdä mitään lentävää laitetta. Mutta tarkemmin mietittynä, itse lentokone ei ole vaikea toteuttaa millä lennetään, vaan vaikeinta on pelkästään se monimutkainen tekniikka toteuttaa lyhyessä ajassa. Tekniikalla tarkoitetaan esim. Autopilottia taikka sodankäynnin tekniikkaa.

Kun tiedetään millainen hävittäjän runko sekä siivet pitää tehdä, niin ei tämä ole vaikeaa toteuttaa Suomessa. Tietysti on ymmärrettävää, että kun oman osaamisen tiedoilla asiaa ajattelee, niin haaste tuntuu mahdottomalta! Suomessa on osaajia jotka selviää hävittäjän rungon ja siipien teosta, koska mallina käytetään kolmea eri hävittäjää, josta tehdään oma yksi versio, jota tässä nimitetään Suomi Hävittäjäksi syyllä, että se on Suomalaisten näkemys maailman parhaasta hävittäjästä, jonka lento ominaisuudet ovat maailman parhaat, jonka häive ominaisuudet on maailman parhaat.


Se, että millaiset sodankäynnin tekniikka saadaan ostettua ulkomailta, niin tämä määrittää sen, että miten hyvä sodankäynnin tekniikka löytyy Suomi Hävittäjästä. Tässä on hyvä mahdollisuus saada hankituksi maailman parhaat sodankäynnin tekniikat juuri Suomi Hävittäjään ulkomailta, sillä Suomella on onneksi hyvät suhteet kaikkialle, joten mikään taho ei rajoita saamasta parasta tekniikkaa sekä parasta sodankäynnin tekniikkaa Suomeen.


Sitten tulee se monesti esiin noussut kysymys, että kuka myy pelkästään sodankäynnin tekniikkaa, tähän voin vastata, että monikin yritys on valmis sopimuksella myymään pelkästään sodankäynnin tekniikkaa. Yrityksien päätarkoitus on tehdä kauppaa ja jollei saa myytyä omaa hävittäjää meille, niin ovat tyytyväisiä, kun juuri heidän sodankäynnin tekniikka kelpaa Suomelle.

Suomesta myydään paperikoneita ulkomaille vaikka voisimme sanoa, että emme myy, kuin pelkästään paperia ulkomaille, jolloin ulkomainen ostaja ostaa jostakin muualta paperikoneen tai valmistaa sen itse. Elikkä, on monta tapaa saada ostettua haluttu tuote ja Kiinassa tämä asia tiedetään oikein hyvin, miten kauppaa tehdään niiden kanssa, jotka eivät myy.
Yleensä ne joille yhdys sanat tuottavat kovasti ongelmia ovat vankku mattomia Saabimiehiä. Tässä kyllä vedetään vielä siitäkin paria pykälää syvemmällä lepikkoon.

Onneksi olkoon, voitit juuri internetin.
 
Gripen on toteutettu pitkälti "Suomi hävittäjän" konseptilla. Olisi se mahdollista Suomessakin, kustannukset olisivat mahdollisten vientikauppojen jälkeenkin moninkertaiset HX-budjettiin nähden ja suorituskyky kaikkia heikompi. Jos se olisi helppoa, toki kaikki valtiot näin tekisivät. Valtion lentokonetehdasta tai kiitorataa sille ei onneksi tarvitse rakentaa, koska Hallista se jo käytännössä löytyy.
 
Yleensä ne joille yhdys sanat tuottavat kovasti ongelmia ovat vankku mattomia Saabimiehiä. Tässä kyllä vedetään vielä siitäkin paria pykälää syvemmällä lepikkoon.

Onneksi olkoon, voitit juuri internetin.


JOS OLET ARMEIJASSA TÖISSÄ, NIIN EIKÖ OLE HITON TYHMÄÄ, PUHUA NÄISTÄ VALINNOISTA JULKISESTI NETISSÄ, JONNE PÄÄSEE KUKA VAAN LUKEMAAN, ELI EN KERRO JULKISESTI.
 
Back
Top