Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Palaten vielä keskusteluun BVR-ohjuksien puuttumiseen noista vientiluvuista. Pitää muistaa, että tämän vuosikymmenen aikana on monia suorituskyky hankkeita meneillään ja kuitenkin nämä tulevat nivoutumaan yhteen enemmän tai vähemmän.
Esimerkiksi ilmatorjunta kyvyn kehittämisessä ja ylläpidossa eletään myös ratkaisevia aikoja, jos päädytään NASAMS:siin, niin AIM:m puikkoja tarvitaan myös näihin merkittäviä määriä ja hanke kannattaa tehdä yhteistyössä HX-kanssa ja tällöin haetaan vientilupaa molempiin järjestelmiin. Jos kuitenkin päädytään ilmatorjunnassa, johonkin muuhun järjestelmään, niin myös pitkiä puikkoja ei tarvita vientilupaan niin paljoa. Toki myös yksikkö hinnat saattavat vaihdella tässä kohtaa jonkin verran.

Ps. JATM:n IOC tulossa muuten vasta 2022, mutta tämä ei (kai?) tule poissulkemaan niiden hankintapäätöstä ensivuonna, jos päädytään jenkkikoneen valintaan.
 
Amraamien puuttumisesta myyntiluvasta tuli mieleen. Edellämainittujen vaihtoehtojen lisäksi, olisiko Meteorin JNAAM-versiossa järkeä, ja olisiko se mahdollisuuksien rajoissa jos toimitukset on lähempänä 2030:tä, tai MLU:ssa? Ei riitä tiedot arvioida tuota ja AIM-260:tä ja tietoja on hintsusti, mutta aikataulussa ei ilmeisesti ole ole suurta eroa. JNAAM on ilmeisesti helpompi, ainakin kehitysprojektina jos sisältää vain uuden hakupään, sekä ehkä saatavuudeltaan jos jenkit ei ole heti 260:stä ole myymässä

 
C8 eli AIM-120D on lähes itsestäänselvä mitä joutuu laittamaan arviointiin. Tai sitten Suomi on tavallista rohkeampi integroimaan / maksamaan uudesta. Mikä olisi noin keskeisen puikon osalta aika riskialtista.
 
Amraamien puuttumisesta myyntiluvasta tuli mieleen. Edellämainittujen vaihtoehtojen lisäksi, olisiko Meteorin JNAAM-versiossa järkeä, ja olisiko se mahdollisuuksien rajoissa jos toimitukset on lähempänä 2030:tä, tai MLU:ssa? Ei riitä tiedot arvioida tuota ja AIM-260:tä ja tietoja on hintsusti, mutta aikataulussa ei ilmeisesti ole ole suurta eroa. JNAAM on ilmeisesti helpompi, ainakin kehitysprojektina jos sisältää vain uuden hakupään, sekä ehkä saatavuudeltaan jos jenkit ei ole heti 260:stä ole myymässä


300 kpl 120C jäisi tuossa vaiheessa sopivasti Nasamsiin, ja B paaliin kun ikää on 30 v? C on käytettävissä molemmissa jos on hyvä kone, erityisesti jos saadaan ER Nasamsiin :)
 
Lentäjien majoitusparakkien ampuminen on samaa luokkaa kuin ampuisi laskuvarjosotilaita maasta käsin. Näin moraalisesti

Samaa luokkaa kuin ampua lennokin paikantamaa puolijoukkuetelttaa tai soppatykkiä tykistöllä.
 
Näin on ilmavoimien osalta, paitsi briteillä on suvet Tomahawk-ohjuksilla, ja kohta myös Type 26-fregatit.

Totta, mutta en laske enää tänä päivänä hirveästi Tomahawkin varaan kun tarkoitus on iskeä esimerkiksi Venäjän parhaiten puolustettuja kohteita vastaan.

Eikä ne määrät mitään ihan hirveitä ole, muistaakseni yhteen Astute-luokan veneeseen saa kerralla 16 Tomahawkia mukaan ja noita samanaikaisesti varmaan vaan 2-3 kpl merillä.
 
Vakavasti ottaen eihän tuo 200 JASSM:ia vielä mahdoton määrä ole - varmaan yhden isomman tukikohdan tuhoamiseen voi mennä 20 laukausta kerralla? Vai olenko hakoteillä?

Oikeansuuntainen arvio. Mutta olisihan 200 ihan kohtuumäärä, kun suhteuttaa sen esim brittien ja ranskalaisten Scalp-hankintoihin:900 ja 500. Lisäksi JASSM-ER antaisi meille vielä yhden lisäedun: Ilmavalvonta-, taistelunjohto- ja tankkauskoneet eivät nähtävästi kovin mielellään tukeutuisi ohjuksen kantamakehän sisäpuolella.
 
Se kyllä ihmetyttää, että sekä meidän että Sveitsin myyntiluvissa ei kummassakaan ollut pitkän matkan tutkahakuisia ilmataisteluohjuksia. Luulisi, että tässä vaiheessa neuvotteluja olisi jo selvillä mitä tyyppiä haluamme ja minkälaisia määriä tavoittelemme.
 
Se kyllä ihmetyttää, että sekä meidän että Sveitsin myyntiluvissa ei kummassakaan ollut pitkän matkan tutkahakuisia ilmataisteluohjuksia. Luulisi, että tässä vaiheessa neuvotteluja olisi jo selvillä mitä tyyppiä haluamme ja minkälaisia määriä tavoittelemme.
Ehkä kaikkea ei haluta kertoa kilpailijoille.
 
Tein muuten juuri huomion, että missään aiemmassa DSCA-paperissa ei ole lyöty F-35:n mukaan aseita ennen Sveitsin ja Suomen tapauksia.

https://www.dsca.mil/major-arms-sales/korea-f-35-joint-strike-fighter-aircraft + https://www.dsca.mil/major-arms-sales/korea-f-35-follow-support

Puolassa on 1 vaihtomotti 32:lle! Belgiassa 4 34:lle Korealla 9 60:lle. Sveitsissä 6 40:lle. Toki Suomen 2 64:lle on silti vähimmästä päästä.

Tuollainen Korean tapainen follow on support jytky jos vielä tulee niin saa sahata pakettia lisää puolella miljardilla alas (ottaen huomioon heidän määrän 60).
Sitten jos se Amraam tulee erillisenä niin joko JASSM-ER:t saa jättää 50 kappaleeseen tai F-35:sta tulee jopa vain 55kpl.
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla, että eri käyttäjien AMRAAM-ostot niputetaan yhdeksi, isommaksi kertaeräksi jotta saadaan säästöjä. Tai sitten mennään vanhoilla kunnes JATM tulee tuotantoon. Ei se Meteorkaan mahdoton ole, edes SH:lla.
 
Tein muuten juuri huomion, että missään aiemmassa DSCA-paperissa ei ole lyöty F-35:n mukaan aseita ennen Sveitsin ja Suomen tapauksia.

https://www.dsca.mil/major-arms-sales/korea-f-35-joint-strike-fighter-aircraft + https://www.dsca.mil/major-arms-sales/korea-f-35-follow-support

Puolassa on 1 vaihtomotti 32:lle! Belgiassa 4 34:lle Korealla 9 60:lle. Sveitsissä 6 40:lle. Toki Suomen 2 64:lle on silti vähimmästä päästä.

Tuollainen Korean tapainen follow on support jytky jos vielä tulee niin saa sahata pakettia lisää puolella miljardilla alas (ottaen huomioon heidän määrän 60).
Sitten jos se Amraam tulee erillisenä niin joko JASSM-ER:t saa jättää 50 kappaleeseen tai F-35:sta tulee jopa vain 55kpl.

Ehkä ne omat odotusarvot kannattaa joka tapauksessa ruuvata sinne suuruusluokkaan 55kpl. Tuokin olisi määränä täysin riittävä kunhan muut palikat ovat kohdallaan.
 
Sinänsä mielenkiintoista, että jos tuo 200 JASSM-ER ja F-35 hankitaan niin silloin Suomella olisi käytännössä parempi ja tunkeutumiskykyisempi pitkän kantaman konventionaalinen iskukyky kuin briteillä!

Loppuupahan se likaisten brittien uhoaminen. Meille ei vittuilla. Muuten en kyllä ymmärrä mihin Suomi tarvisi noin pitkän kantaman risteilyohjuksia. Veli venäläinen kun hyökkii päälle niin luulisi riittävän sen perusversionkin kantaman.

Vai olenko jo vanhanaikainen enkä tajua uuden Suur-Suomen huomenen koittavan?

Kun uusi Pohjanmaa-luokka valmistuu, voimme projisoida voimaamme globaalisti itse valitsemassamme paikassa, haluamallamme tavalla.

Maalta, mereltä tai ilmasta. (Kaukopartiothan siis lykkivät kepeästi tuon ER-JASSM:in kantaman minä vuodenaikana tahansa, kunhan vain ammumme lyhyemmän kantaman JASSM:ien avulla näkkileipä- ja kaakaovarastoja ennalta sovittuihin noutopaikkoihin.)

Nyt kun entinen ministeri ja entinen keskustan pj esitti avaruusosaamisen seuraavaksi rohkeaksi kotimaiseksi innovaatioaskeleeksi, on Suomen avaruusvoimien julkistaminen suurelle yleisölle vain ajan kysymys.

Excelsior !
 
Viimeksi muokattu:
1000 km risteilyohjuksista hyppy mannertenvälisiin nahjuksiin olisi kieltämättä kiinnostava.

Mielestäni kansallinen kohtalomme vaatii meitä kuitenkin ottamaan tämän askeleen. Parempi aiemmin kuin myöhemmin. Kuitenkaan viemättä liikaa resursseja pois uudelta avaruutta hallitsevalta aselajiltamme.
 
Loppuupahan se likaisten brittien uhoaminen. Meille ei vittuilla. Muuten en kyllä ymmärrä mihin Suomi tarvisi noin pitkän kantaman risteilyohjuksia. Veli venäläinen kun hyökkii päälle niin luulisi riittävän sen perusversionkin kantaman.

Vai olenko jo vanhanaikainen enkä tajua uuden Suur-Suomen huomenen koittavan?

Kun uusi Pohjanmaa-luokka valmistuu, voimme projisoida voimaamme globaalisti itse valitsemassamme paikassa, haluamallamme tavalla.

Maalta, mereltä tai ilmasta. (Kaukopartiothan siis lykkivät kepeästi tuon ER-JASSM:in kantaman minä vuodenaikana tahansa, kunhan vain ammumme lyhyemmän kantaman JASSM:ien avulla näkkileipä- ja kaakaovarastoja ennalta sovittuihin noutopaikkoihin.)

Nyt kun entinen ministeri ja entinen keskustan pj esitti avaruusosaamisen seuraavaksi rohkeaksi kotimaiseksi innovaatioaskeleeksi, on Suomen avaruusvoimien julkistaminen suurelle yleisölle vain ajan kysymys.

Excelsior !

On teilläkin huolenaiheet. Että liikaa kantamaa aseessa?

Taidat olla se autoilija, joka tilasi joitakin vuosia sitten uuden kuorma-autonsa ilman ilmastointia, koska hänen aiemmissakaan autoissa ei ollut sellaista ollut. Ilmastointi tosin oli jo vakiovaruste pitkällä 2000-luvun puolella oltaessa, mutta kun asiakas vaatimalla vaati, niin maahantuoja otti lisähinnasta kompuran irti autosta ennen luovutusta asiakkaalle...

Maailma ei pyöri Suomen ympärillä. Me ostamme mitä markkinoilla on tarjolla ja aina nyt vain ei löydy täydellistä. Joskus puuttuu jotakin, joskus on jotakin ylimääräistä. Mutta liiasta kantamasta voi tehdä ongelman vain tällä palstalla...
 
Back
Top